از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ115
شماره صفحه : 142 حزب : 29 جزء : هشتم سوره : انعام
آيه 0
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و تمت کلمت ربک صدقا وعدلا لا مبدل لکلماته و هو السمیع العلیم ):(و گفتار پروردگارت بر اساس راستی و عدل به اتمام رسید،هیچ تغییری در گفتار او راه ندارد و او شنوا و داناست )، (کلمه )لفظی است که دلالت بر معنای تام یا غیر تام می نماید و در قرآن کریم گاهی در قول حقی که خدای تعالی گفته باشد از قبیل قضا و وعده و گاهی به معنای موجود خارجی که با کلمه (کن ) محقق می شود بکار رفته است ،مانند مسیح که کلمه ای از جانب خداست و تمام نمودن کلمه ، به کمال رسیدن دعوت اسلامی به نبوت محمد(ص ) و نزول کتاب آسمانی قرآن که غالب بر همه کتابهای آسمانی است می باشد و این یعنی پایان تدرج در شریعتهای آسمانی که دائما از نقص به سوی کمال در حرکت بوده اندکه مصداق آن هم دین اسلام است و تمامیت کلمه الهی از نظر صدق ، این است که آنچنان که گفته شده تحقق پذیرد و تمامیت آن از نظر عدل این است که مواد واجزای آن یکنواخت بوده ، بدون اینکه شامل تضاد و تناقض باشد و عبارت بعدی ( لا مبدل لکلماته )در حکم علت نسبت به عبارت قبلی است ،یعنی علت تمام شدن کلمات الهی از جهت صدق و عدل این است که این کلمات الهی هرگز تغییر نمی کند نه ازجانب خود خدا ،مثل اینکه خداوند هرگز خلف وعده نمی کند و نه ازجانب غیر او، مثل اینکه خداوند را عاجز و مجبور به تغییر نظرنماید،و در آخر می فرماید: خداوند سمیع و علیم است ، یعنی آنچه را مردم به لسان حاجت از او می طلبند می شنود و می داند و اجابت می کند و از اعمال شمانیز آگاه است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي
برگزیده تفسیر نمونه :
(آیه 115)- در این آیه مى‏فرماید: «کلام پروردگار تو با صدق و عدل تکمیل شد و هیچ کس قادر نیست کلمات او را دگرگون سازد و او شنونده و داناست» (وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ).
منظور از «کلمه» در آیه فوق، قرآن است زیرا در آیات قبل نیز سخن از «قرآن» در میان بوده است.
در حقیقت آیه مى‏گوید: به هیچ وجه قرآن جاى تردید و شک نیست، زیرا از هر نظر کامل و بى‏عیب است، تواریخ و اخبار آن، همه صدق و احکام و قوانین آن همه عدل است.
بعضى از مفسران با این آیه استدلال بر عدم امکان راه یافتن تحریف در قرآن کرده‏اند، زیرا جمله «لا مبدّل لکلماته» اشاره به این است که هیچ کس نمى‏تواند تغییر و تبدیلى نه از نظر لفظ و نه از نظر اخبار و نه از نظر احکام در قرآن ایجاد کند، و همیشه این کتاب آسمانى که باید تا آخر دنیا راهنماى جهانیان باشد از دستبرد خائنان و تحریف کنندگان مصون و محفوظ خواهد بود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت تبیان
تفسیر کشاف
(و تمت کلمات ربک ) أی تم کل ما أخبر به ، و أمر و نهی ، و وعد و أوعد (صدقا و عدلا لا مبدل لکلماته ) لا أحد یبدل شیئا من ذلک مما هو أصدق و أعدل .و صدقا و عدلا نصب علی الحال . و قرئ : کلمة ربک ، أی ما تکلم به . و قیل : هی القرآن . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
مراد از «کلمة» در این آیه، به دلیل آیه قبل، آیات قرآن است ولى واژه‏ى «کلمة» در فرهنگ قرآن و روایات، گاهى به معناى وعده‏ى حتمى آمده است، «و تمّت کلمة ربّک الحسنى على بنى‏اسرائیل بما صبروا» <457> که تحقّق وعده‏ى الهى را نسبت به بنى‏اسرائیل به خاطر صبرشان بیان مى‏کند. گاهى به معناى دین آمده است، «کلمة اللّه» یعنى دین خدا، و گاهى به پیامبر و اولیاى الهى اطلاق شده است، چنانکه درباره‏ى حضرت عیسى‏علیه السلام مى‏خوانیم: «کلمته القاها الى مریم» <458> در روایات نیز از قول ائمّه‏علیهم السلام آمده است که ما کلمات الهى هستیم. «نحن الکلمات» <459> 1- قرآن، آخرین کتاب آسمانى و اسلام، آخرین دین الهى است. «تمّت کلمة ربّک» 2- قرآن، معجزه‏اى کامل براى اثبات رسالت پیامبر اکرم است. «تمّت کلمة ربک» 3- قرآن، پاسخگوى همه‏ى نیازهاى هدایتى جوامع بشرى است. «تمّت کلمة ربّک» 4- اسلام، مکمّل ادیان گذشته است. «تمّت کلمة ربّک...» 5 - اتمام دین با بعثت رسول اکرم صلى الله علیه وآله، جلوه‏اى از ربوبیّت خداوند است. «و تمّت کلمة ربّک» 6- مبناى قوانین و سنّت‏هاى خداوند در نظام هستى، صدق و عدل است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً» 7- اخبار قرآن، صادق و احکامش بر عدل استوار است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً» در آیه‏ى دیگر مى‏خوانیم: «و مَن اصدق من اللّه حدیثاً» <460> 8 - در قرآن، تحریف راه ندارد. «لا مبدّل لکلماته» 9- خداوند نیازها را بسیار خوب مى‏داند و با توجّه به آن، قرآن را نازل کرده است. «و هو السّمیع العلیم» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 115)- در این آیه مى‏فرماید: «کلام پروردگار تو با صدق و عدل تکمیل شد و هیچ کس قادر نیست کلمات او را دگرگون سازد و او شنونده و داناست» (وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ).

منظور از «کلمه» در آیه فوق، قرآن است زیرا در آیات قبل نیز سخن از «قرآن» در میان بوده است.

در حقیقت آیه مى‏گوید: به هیچ وجه قرآن جاى تردید و شک نیست، زیرا از هر نظر کامل و بى‏عیب است، تواریخ و اخبار آن، همه صدق و احکام و قوانین آن همه عدل است.

بعضى از مفسران با این آیه استدلال بر عدم امکان راه یافتن تحریف در قرآن کرده‏اند، زیرا جمله «لا مبدّل لکلماته» اشاره به این است که هیچ کس نمى‏تواند تغییر و تبدیلى نه از نظر لفظ و نه از نظر اخبار و نه از نظر احکام در قرآن ایجاد کند، و همیشه این کتاب آسمانى که باید تا آخر دنیا راهنماى جهانیان باشد از دستبرد خائنان و تحریف کنندگان مصون و محفوظ خواهد بود.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور
1- قرآن، آخرین کتاب آسمانى و اسلام، آخرین دین الهى است. «تمّت کلمة ربّک»
2- قرآن، معجزه‏اى کامل براى اثبات رسالت پیامبر اکرم است. «تمّت کلمة ربک»
3- قرآن، پاسخگوى همه‏ى نیازهاى هدایتى جوامع بشرى است. «تمّت کلمة ربّک»
4- اسلام، مکمّل ادیان گذشته است. «تمّت کلمة ربّک...»
5 - اتمام دین با بعثت رسول اکرم صلى الله علیه وآله، جلوه‏اى از ربوبیّت خداوند است. «و تمّت کلمة ربّک»
6- مبناى قوانین و سنّت‏هاى خداوند در نظام هستى، صدق و عدل است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً»
7- اخبار قرآن، صادق و احکامش بر عدل استوار است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً» در آیه‏ى دیگر مى‏خوانیم: «و مَن اصدق من اللّه حدیثاً» [460]
8 - در قرآن، تحریف راه ندارد. «لا مبدّل لکلماته»
9- خداوند نیازها را بسیار خوب مى‏داند و با توجّه به آن، قرآن را نازل کرده است. «و هو السّمیع العلیم»

--------------------------------------------------------------------------------
460) نساء، 87.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احمد يوسفي - تفسیر المیزان
معناى (کلمة ) و موارد استعمال آن در قرآن
لفظ (کلمه ) در لغت به معناى لفظى است که دلالت کند بر معناى تام و یا غیر تام، و در قرآن کریم گاهى استعمال مى شود در قول حقى که خداى تعالى آنرا گفته باشد از قبیل قضا و وعد، مانند آیه (و لو لا کلمة سبقت من ربک لقضى بینهم ) که مقصود از کلمهاى که مى فرماید در سابق گفته شده، آن سخنى است که در موقع هبوط آدم به وى فرموده بود، و قرآن کریم آنرا چنین حکایت مى کند: (و لکم فى الارض مستقر و متاع الى حین ) و مانند آیه (حقت علیهم کلمت ربک لا یؤ منون ) که اشاره است به آن حکمى که در داستان ابلیس کرد و فرمود (لاملئن جهنم منک و ممن تبعک منهم اجمعین ). و همین قضا و حکم را در جاى دیگر تفسیر کرده و فرموده : (و تمت کلمة ربک لاملئن جهنم من الجنة و الناس اجمعین ) و مانند آیه (و تمت کلمة ربک الحسنى على بنى اسرائیل بما صبروا) که اشاره است به آن وعده اى که به بنى اسرائیل داده بود که به زودى ایشان را از ظلم فرعون نجات داده حکومت را به آنان خواهد سپرد، و قرآن آن وعده را چنین حکایت کرده : (و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین ).

گاهى هم به معناى موجود خارجى از قبیل انسان استعمال مى شود، مانند آیه (ان الله یبشرک بکلمة منه اسمه المسیح عیسى بن مریم ) و مسیح را از این جهت مورد استعمال این کلمه قرار داده که خلقت مسیح (علیهالسلام ) خارق العاده بوده، عادت در خلقت انسان بر این جارى است که به تدریج صورت گیرد، و مسیح (علیهالسلام ) به کلمه ایجاد به وجود آمد، همچنانکه در قرآن فرموده : (ان مثل عیسى عند الله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون ) ظاهر سیاق آیات در مورد بحث ما مى رساند که مراد از کلمة (ربک کلمه ) دعوت اسلامى باشد با آنچه لازم آنست از قبیل نبوت محمد (صلى الله علیه وآله و سلم ) و نزول قرآن که به همه کتابهاى آسمانى محیط و مسلط است و به عموم معارف الهى و کلیات شرایع دینى مشتمل مى باشد، چنانکه خداى تعالى در کلام خود در دعایى که از ابراهیم (علیهالسلام ) هنگام بناى کعبه حکایت فرموده : (ربنا و ابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیهم آیاتک و یعلمهم الکتاب و الحکمة و یزکیهم 9 به آن اشاره نموده است.

و همچنین به سابقه ذکرش در کتابهاى آسمانى گذشته در آیه (الذین یتبعون الرسول النبى الامى الذى یجدونه مکتوبا عندهم فى التوریة و الانجیل ) اشاره مى فرماید، و همچنین آیه (و الذین آتیناهم الکتاب یعلمون انه منزل من ربک بالحق ) و آیه (الذین آتیناهم الکتاب یعرفونه کما یعرفون ابناءهم ) و آیات بسیار دیگر به آن اشاره دارد.

مراد از تمامیت کلمه به صدق و عدل در: (تمت کلمة ربک...) کمال یافتن شرایع - با تشریع شریعت اسلام است

پس مراد از (تمامیت کلمه ) - و خدا بهتر مى داند - اینست که این کلمه یعنى ظهور دعوت اسلامى با نبوت محمد (صلى الله علیه وآله و سلم ) و نزول قرآن که مافوق همه کتابهاى آسمانى است پس از آنکه روزگارى دراز در مسیر تدریجى نبوتى پس از نبوت دیگر و شریعتى پس از شریعت دیگر سیر مى کرد به مرتبه ثبوت رسیده در قرارگاه تحقق قرار گرفت، زیرا به دلالت آیات کریمه، شریعت اسلامى به کلیات شرایع گذشته مشتمل است و زیادت بر آنان نیز دارد، چنانکه خداى تعالى مى فرماید: (شرع لکم من الدین ما وصى به نوحا و الذى اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسى و عیسى ).

از این بیان روشن شد که مراد از (تمامیت کلمه ) رسیدن شرایع آسمانى است از مراحل نقص و ناتمامى به مرحله کمال، و مصداقش همین دین محمدى است. خدا مى فرماید: (و الله متم نوره و لو کره الکافرون هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین کله و لو کره المشرکون ).

و تمامیت این کلمه الهى از جهت صدق این است که آنچنان که گفته شده تحقق پذیرد، و تمامیت آن از جهت عدل این است که مواد و اجزاى آن یکنواخت باشد بدون اینکه به تضاد و تناقض مشتمل شود، و هر چیز را آنطور که شانش مى باشد بسنجد، بدون حیف و میل. و از اینجا است که این دو قید یعنى صدق و عدل را با جمله (لا مبدل لکلماته ) بیان فرمود، زیرا کلمه الهى وقتى که قابل تبدیل نباشد خواه تبدیل کننده خودش باشد و به واسطه تغییر اراده، قول خود را به هم زند، یا کسى دیگر باشد که خدا را عاجز و مجبور به تغییر نظر کند، کلمه خدایى صدق و آنچه فرموده محقق مى شود، و عدل و بدون انحراف و تعدى انجام مى گیرد.

پس جمله : (لا مبدل لکلماته ) نسبت به (صدقا و عدلا) به منزله تعلیل مى باشد.

مفسرین دیگر را در معناى این جمله اقوال دیگرى است، از آن جمله یکى این است که مراد از (کلمه ) و (کلمات )، قرآن مى باشد. و بعضى گفته اند: مراد از (کلمه ) شرایع قرآن است که نسخ مى پذیرد و مراد از (کلمات ) مطالب دیگر آن است که قابل نسخ نیست، همچنانکه فرموده : (لا مبدل لکلماته ). و بعضى گفته اند: منظور از (کلمه )، دین است. و بعضى گفته اند مراد از آن حجت است. و در باره معناى صدق و عدل گفته اند: (صدق )، وصف اخبارى است که در قرآن آمده و عدل وصف احکام آن است.

و اینکه در آخر فرموده : (و هو السمیع العلیم ) معنایش این است که او اجابت مى کند آنچه را که شما به لسان حاجت از او میطلبید و مى داند حقیقت حوائجى را که شما دارید. و یا معنایش این است که او به وسیله ملائکه خود میشنود اخبار حوادثى را که شما دارید. و یا معنایش این است که او به وسیله ملائکه خود میشنود اخبار حوادثى را که در ملکش رخ مى دهد و مى داند همه آنها را بدون واسطه ملائکه. و یا معنایش این است که او میشنود گفتارهاى شما را و مى داند کارهایى را که شما انجام مى دهید.

در امورى از قبیل معارف الهى و شرایع، نباید به حدس و تخمین بسنده کرد و جز به علمو یقین تکیه نباید کرد


[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : این تفسیر مربوط به آیه 114 می‌باشد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محسن قرائتی تفسیر نور
مراد از «کلمة» در این آیه، به دلیل آیه قبل، آیات قرآن است ولى واژه‏ى «کلمة» در فرهنگ قرآن و روایات، گاهى به معناى وعده‏ى حتمى آمده است، «و تمّت کلمة ربّک الحسنى على بنى‏اسرائیل بما صبروا» [457] که تحقّق وعده‏ى الهى را نسبت به بنى‏اسرائیل به خاطر صبرشان بیان مى‏کند. گاهى به معناى دین آمده است، «کلمة اللّه» یعنى دین خدا، و گاهى به پیامبر و اولیاى الهى اطلاق شده است، چنانکه درباره‏ى حضرت عیسى‏علیه السلام مى‏خوانیم: «کلمته القاها الى مریم» [458] در روایات نیز از قول ائمّه‏علیهم السلام آمده است که ما کلمات الهى هستیم. «نحن الکلمات» [459]

--------------------------------------------------------------------------------
457) اعراف، 137.
458) نساء، 171.
459) بحار، ج‏24، ص 174.



پیام ها

1- قرآن، آخرین کتاب آسمانى و اسلام، آخرین دین الهى است. «تمّت کلمة ربّک»
2- قرآن، معجزه‏اى کامل براى اثبات رسالت پیامبر اکرم است. «تمّت کلمة ربک»
3- قرآن، پاسخگوى همه‏ى نیازهاى هدایتى جوامع بشرى است. «تمّت کلمة ربّک»
4- اسلام، مکمّل ادیان گذشته است. «تمّت کلمة ربّک...»
5 - اتمام دین با بعثت رسول اکرم صلى الله علیه وآله، جلوه‏اى از ربوبیّت خداوند است. «و تمّت کلمة ربّک»
6- مبناى قوانین و سنّت‏هاى خداوند در نظام هستى، صدق و عدل است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً»
7- اخبار قرآن، صادق و احکامش بر عدل استوار است. «و تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً» در آیه‏ى دیگر مى‏خوانیم: «و مَن اصدق من اللّه حدیثاً» [460]
8 - در قرآن، تحریف راه ندارد. «لا مبدّل لکلماته»
9- خداوند نیازها را بسیار خوب مى‏داند و با توجّه به آن، قرآن را نازل کرده است. «و هو السّمیع العلیم»

--------------------------------------------------------------------------------
460) نساء، 87.


[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری نوسط کاربران ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.