در آیات قبل، به کارهاى شیاطین و وسوسههایشان اشاره شد، در اینجا سرنوشت وسوسهپذیرى از شیاطین را که دوزخ است، بیان مىکند. ضمناً به گفته قرآن، شیطان از جنّ است و جنّى که مردم را گمراه کرده همان شیطان است.
پیام ها
1- به عاقبت کار خود بیندیشیم. «ویوم» (هر کجا کلمه «یوم» در آغاز آیه بکار رفته، مراد یادآورى چنین روزى است.)
2- جنّ، مکلّف و مختار است و مورد خطاب و توبیخ وکیفر و پاداش قرار مىگیرد. «یا معشر الجنّ»
3- شیطان، به گمراه کردن گروه کم راضى نیست و گروه زیادى از انسانها را منحرف کرده است. «قد استکثرتم من الانس» در آیهاى دیگر مىفرماید: «ولقد اضلّ منکم جبلاًّ کثیراً أفلم تکونوا تعقلون» [475]
4- دادگاه قیامت، علنى است. «یحشرهم، یا معشر الجنّ»
5 - در قیامت، جنِّ اغواگر پاسخى در برابر توبیخ ندارد و تنها پیروان انسانى او سخن مىگویند. «یا معشر الجنّ... قال اولیاؤهم من الانس»
6- بهرهگیرى انسان و جنّ از یکدیگر طرفینى است. «استمتع بعضنا ببعض»
7- در قیامت، انسان و جنّ، یکجا جمع و محشور مىشوند. «جمعیاً»
8 - پیروى از وسوسههاى شیطانى، به تدریج انسان را به ولایتپذیرى از او وامىدارد. «اولیاؤهم»
9- همهى منحرفان، کیفر یکسان ندارند و باقىماندن در آتش، وابسته به ارادهى خداوند است. «الاّ ماشاء اللَّه»
10- احکام دادگاه الهى، بر مبناى علم و حکمت است. «حکیم علیم»
--------------------------------------------------------------------------------
475) یس، 62.
[ نظرات / امتیازها ]