از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(قل اغیرالله ابغی ربا و هو رب کل شی ء و لا تکسب کل نفس الاعلیها و لا تزر وازره وزر اخری ثم الی ربکم مرجعکم فینبئکم بما کنتم فیه تختلفون ):(بگو آیا غیر از خدا پروردگاری بجویم و حال آنکه او پروردگار همه چیز است و هیچ نفسی عمل نمی کند جز آنکه بر عهده خود اوست و هیچ حاملی بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد، سپس باز گشت شما به سوی پروردگارتان می باشد و او شما را در باره آنچه در آن اختلاف داشتید،خبرمی دهد)، این دو آیه و آیه بعدی مشتمل بر سه حجت می باشند که این سه حجت جامع جمیع دلایلی است که در این سوره بر مسأله توحید اقامه شده است ، این حجتها عبارتست از استدلال به آغاز آفرینش و استدلال به انجام آن و نهایتااستدلال به حالت انسان فیمابین آغاز و انجام زندگی ، یعنی استدلال به نشأت دنیاو قبل و بعد از آن . در استدلال اول می فرماید: وقتی خدای تعالی پروردگار هر چیزی است ، قهراتمام موجودات پرورده و مربوب او خواهند بود و غیر از او مطلقا رب دیگری که شایسته پرستش باشد ،وجود ندارد و این حجتی از راه آغاز خلقت است . اما استدلال دوم که از طریق انجام آفرینش است و می فرماید: بطور مطلق مردم هیچ عمل زشتی نمی کنند ،مگر اینکه خود آنها وزر و وبال آن را به دوش خواهند کشید و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد و این آثارهمچنان باقی است تا زمانی که خلائق بسوی پروردگار خود رجوع کنند و او باکشف حقایق اعمال بندگان سزای آنان را بدهد، مسلما وقتی مفری از این جزانیست و مالک روز جزا خدای متعال است ، پس قهرا تنها اوست که در پرستش تعین دارد نه دیگران که مالک هیچ چیزی نیستند و روز قیامت نیز روزی است که روز جدائی مؤمن و کافر است و روزی است که حق در آن ظاهر می گردد به گونه ای که هیچ اختلافی در آن نیست ، اما استدلال سوم در آیه بعدی گنجانده شده است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) عطار : ربّ: تربیت کننده، مربی. ودر این آیه به تربیت میپردازه نه إلوهیت (نه گفت: أبغی إلهاً وهو إله کل شیء).
چون الله الخالق مربّی انسان ها وبجز الله الهادی هیچ مربی دیگری وجود نداره(نه روانشناس، نه معلم و نه دینی دیگری)،(اللهُ ربّانی وأحسن تربیتی)؛
وتعالیم این تربیت در دو اصل است:
هر کاری دنبال کردی و نتیجه به دست آوردی، عواقب وتبعاتش؛ تو مسئولش هستی نه کسی دیگری، وبه کیسهء حسابت بار إضافه میشه.
دوّم: هیچ مسئولیّتی که قبولش کردی (مثل ازدواج،مدیر شدن،معلم بودن،مهندس شدن، رئیس جمهور شدن، فروشنده، خریدار، خبرنگار، رفتگری،طبابت، روحانی، .. یا هر عنوانی یا لقبی یا إدعائی به خودت منسوب کردی) ،شانه خالی نکنید وبه دیگری واگذار نکنید.
وروز قیامت؛ الله الحاکم الملک تشخیص کننده وقضاوت خواهد کرد کدام در کردارش راست بود وبه تعهداتش عمل کرد وکدام گناهکار بود واز وظیفتش سرباز کرد.
به این دو اصل ملّت ها عمل کنن ونیازی به هیچ قانونی دیگر ندارند. وبساط دادگاها ووکلاء واینهمه قوانین وتبصرها و... جمع میشه.
وضمانت إجرائی این دو اصل:"کنتم خیر اُمّة اُخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر".
ونیازی به دوربین وپلیس ودستگاهای نظارتی و... نداره.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي
برگزیده تفسیر نمونه :
(آیه 164)- در این آیه از طریق دیگرى منطق مشرکان را مورد انتقاد قرار مى‏دهد و مى‏گوید: «به آنها بگو: و از آنها بپرس آیا سزاوار است غیر از خداوند یگانه را پروردگار خود بدانم، در حالى که او مالک و مربى و پروردگار همه چیز است» و حکم و فرمان او در تمام ذرات این جهان جارى است! (قُلْ أَ غَیْرَ اللَّهِ أَبْغِی رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ).
سپس به جمعى از مشرکان کوتاه فکر که خدمت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله رسیدند و گفتند:
«تو از آیین ما پیروى کن، اگر بر خطا باشد، گناه تو به گردن ما» پاسخ مى‏گوید:
«هیچ کسى جز براى خود عملى انجام نمى‏دهد و هیچ گنهکارى بار گناه دیگرى را به دوش نمى‏کشد» (وَ لا تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَیْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏).
و «سر انجام، همه شما به سوى خدا بازمى‏گردید، و شما را به آنچه در آن اختلاف داشتید، آگاه مى‏سازد» (ثُمَّ إِلى‏ رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » سایت تبیان
تفسیر کشاف
(قل أغیر الله أبغی ربا) جواب عن دعائهم له إلی عبادة آلهتهم ، و الهمزة للإنکار ، أی منکر أن أبغی ربا غیره (و هو رب کل شی ء) فکل من دونه مربوب لیس فی الوجود من له الربوبیة غیره ، کما قال (قل أفغیر الله تأمرونی أعبد) ، (و لا تکسب کل نفس إلا علیها) جواب عن قولهم (اتبعوا سبیلنا و لنحمل خطایاکم ) . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
تفسیر نور
موضوع عدل الهى در کیفر و اینکه هیچ کس گناه دیگرى را به دوش نمى‏کشد، نه تنها در اسلام، بلکه به تصریح قرآن، در صُحُف ابراهیم وموسى‏علیهما السلام نیز آمده است. «ام لم‏یُنبّأ بما فى صُحُف موسى . وابراهیم الّذى وَفّى‏ . ألاّ تَزِرُ وازِرة وِزرَ اُخرى» <533> سؤال: اگر کسى گناه دیگران را بر دوش نمى‏کشد، پس آنچه در قرآن آمده است که رهبران گمراه و منحرف، گناهان پیروان را هم به عهده مى‏گیرند چیست؟ «لیحملوا أوزارهم کاملة یوم القیامة و من أوزار الّذین یضلّونهم بغیر علم» <534> پاسخ: این امر بى‏دلیل نیست، زیرا سرانِ گمراهى، سبب انحراف دیگران شده‏اند و در واقع، گناهِ «گمراه کردن» و اضلال را به دوش مى‏گیرند. زن حامله‏اى که مرتکب زنا شده بود را براى مجازات نزد عمر آوردند و او دستور سنگسار داد. حضرت على‏علیه السلام فرمود: گناه طفل در رحم مادر چیست؟ سپس این آیه را تلاوت فرمود: «لاتزر وازرة وزر اُخرى» <535> 1- در برخورد با منکران و مشرکان، موضع بر حقّ خود را قاطعانه اعلام کنیم. «قل أغیر اللَّه» 2- وجدان بیدار، بهترین پاسخ دهنده به سؤالات درونى است. «أغیر اللَّه أبغى» 3- چون خداوند، یگانه پروردگار همه‏ى هستى است، پروردگار من هم هست. «و هو ربّ کلّ شى‏ء» 4- کفر و شرک و نیکى و فساد مردم، ضررى به خدا نمى‏زند، بلکه دامنگیر خودشان مى‏شود. «لا تکسب کلّ نفس الاّ علیها» 5 - در پیشگاه خداوند مسئولیّت عمل هر کس، بر عهده‏ى خود اوست. «لا تزر وازرة وزر اُخرى» 6- برپایى قیامت و بازخواست انسان، پرتویى از ربوبیّت خداوند است. «ثمّ الى ربّکم مرجعکم» 7- دنیا نیز پایانى دارد، «ثمّ الى ربّکم مرجعکم» و سرانجام به حقّانیت آنچه لجوجانه با آن مخالفت کرده‏ایم، آگاه خواهیم شد. «فینبّئکم بما کنتم فیه تختلفون»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي
1- در برخورد با منکران و مشرکان، موضع بر حقّ خود را قاطعانه اعلام کنیم. «قل أغیر اللَّه»
2- وجدان بیدار، بهترین پاسخ دهنده به سؤالات درونى است. «أغیر اللَّه أبغى»
3- چون خداوند، یگانه پروردگار همه‏ى هستى است، پروردگار من هم هست. «و هو ربّ کلّ شى‏ء»
4- کفر و شرک و نیکى و فساد مردم، ضررى به خدا نمى‏زند، بلکه دامنگیر خودشان مى‏شود. «لا تکسب کلّ نفس الاّ علیها»
5 - در پیشگاه خداوند مسئولیّت عمل هر کس، بر عهده‏ى خود اوست. «لا تزر وازرة وزر اُخرى»
6- برپایى قیامت و بازخواست انسان، پرتویى از ربوبیّت خداوند است. «ثمّ الى ربّکم مرجعکم»
7- دنیا نیز پایانى دارد، «ثمّ الى ربّکم مرجعکم» و سرانجام به حقّانیت آنچه لجوجانه با آن مخالفت کرده‏ایم، آگاه خواهیم شد. «فینبّئکم بما کنتم فیه تختلفون»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 164)- در این آیه از طریق دیگرى منطق مشرکان را مورد انتقاد قرار مى‏دهد و مى‏گوید: «به آنها بگو: و از آنها بپرس آیا سزاوار است غیر از خداوند یگانه را پروردگار خود بدانم، در حالى که او مالک و مربى و پروردگار همه چیز است» و حکم و فرمان او در تمام ذرات این جهان جارى است! (قُلْ أَ غَیْرَ اللَّهِ أَبْغِی رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ).

سپس به جمعى از مشرکان کوتاه فکر که خدمت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله رسیدند و گفتند:

«تو از آیین ما پیروى کن، اگر بر خطا باشد، گناه تو به گردن ما» پاسخ مى‏گوید:

«هیچ کسى جز براى خود عملى انجام نمى‏دهد و هیچ گنهکارى بار گناه دیگرى را به دوش نمى‏کشد» (وَ لا تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَیْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏).

و «سر انجام، همه شما به سوى خدا بازمى‏گردید، و شما را به آنچه در آن اختلاف داشتید، آگاه مى‏سازد» (ثُمَّ إِلى‏ رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ).

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  احمد يوسفي - محسن قرائتی تفسیر نور
موضوع عدل الهى در کیفر و اینکه هیچ کس گناه دیگرى را به دوش نمى‏کشد، نه تنها در اسلام، بلکه به تصریح قرآن، در صُحُف ابراهیم وموسى‏علیهما السلام نیز آمده است. «ام لم‏یُنبّأ بما فى صُحُف موسى . وابراهیم الّذى وَفّى‏ . ألاّ تَزِرُ وازِرة وِزرَ اُخرى» [533]
سؤال: اگر کسى گناه دیگران را بر دوش نمى‏کشد، پس آنچه در قرآن آمده است که رهبران گمراه و منحرف، گناهان پیروان را هم به عهده مى‏گیرند چیست؟ «لیحملوا أوزارهم کاملة یوم القیامة و من أوزار الّذین یضلّونهم بغیر علم» [534]
پاسخ: این امر بى‏دلیل نیست، زیرا سرانِ گمراهى، سبب انحراف دیگران شده‏اند و در واقع، گناهِ «گمراه کردن» و اضلال را به دوش مى‏گیرند.
زن حامله‏اى که مرتکب زنا شده بود را براى مجازات نزد عمر آوردند و او دستور سنگسار داد. حضرت على‏علیه السلام فرمود: گناه طفل در رحم مادر چیست؟ سپس این آیه را تلاوت فرمود: «لاتزر وازرة وزر اُخرى» [535]

--------------------------------------------------------------------------------
533) نجم، 37 تا 38.
534) نحل، 25.
535) بحار، ج‏76، ص‏49.
پیام ها
1- در برخورد با منکران و مشرکان، موضع بر حقّ خود را قاطعانه اعلام کنیم. «قل أغیر اللَّه»
2- وجدان بیدار، بهترین پاسخ دهنده به سؤالات درونى است. «أغیر اللَّه أبغى»
3- چون خداوند، یگانه پروردگار همه‏ى هستى است، پروردگار من هم هست. «و هو ربّ کلّ شى‏ء»
4- کفر و شرک و نیکى و فساد مردم، ضررى به خدا نمى‏زند، بلکه دامنگیر خودشان مى‏شود. «لا تکسب کلّ نفس الاّ علیها»
5 - در پیشگاه خداوند مسئولیّت عمل هر کس، بر عهده‏ى خود اوست. «لا تزر وازرة وزر اُخرى»
6- برپایى قیامت و بازخواست انسان، پرتویى از ربوبیّت خداوند است. «ثمّ الى ربّکم مرجعکم»
7- دنیا نیز پایانى دارد، «ثمّ الى ربّکم مرجعکم» و سرانجام به حقّانیت آنچه لجوجانه با آن مخالفت کرده‏ایم، آگاه خواهیم شد. «فینبّئکم بما کنتم فیه تختلفون» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
بعد از بیان اخلاص در دین، رسول را امر فرماید: قُلْ أَ غَیْرَ اَللّٰهِ أَبْغِی رَبًّا :بگو اى پیغمبر اهل شرک را آیا غیر خدا را طلب نمایم به پروردگارى، و او را در عبادت شریک سازم مروى است که کفار مبالغه مى کردند در رجوع پیغمبر به دینشان حق تعالى فرمود: بگو بر سبیل انکار و احتجاج، آیا من طلب غیر او سبحانه نمایم وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ ءٍ :و حال آنکه او است خالق همۀ اشیاء پس ما سواى او مربوب و مخلوق او باشند، و مربوب مقام الوهیت را سزاوار نیست وَ لاٰ تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ إِلاّٰ عَلَیْهٰا :و کسب نمى کند هیچ نفسى از بدیها مگر که وزر و وبال آن بر او باشد نه غیر او این جواب ولید است که مى گفت به صنادید قریش: متابعت مرا نمائید، گناهان شما بر من باشد حق تعالى فرمود وَ لاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ :و برندارد هیچ نفس متحملى سنگینى بار دیگرى را، بلکه هرکس وبال گناه خود کشد و هیچ کس به معصیت دیگرى عقوبت نخواهد شد و هریک جزاى عمل خود را یابد از طاعت و معصیت و کفر و ایمان

تنبیه آیۀ شریفه دلالت دارد بر بطلان مذهب جبر از دو وجه: 1 «وَ لاٰ تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ إِلاّٰ عَلَیْهٰا» کسب شرور و بدیها و آثام را نسبت به نفس انسانى داده و اگر العیاذ باللّه فاعل شر و معصیت خدا بودى، هرآینه نسبت دادن به نفس خلاف بودى 2 «وَ لاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ » دال است بر آنکه وبال گناه هر نفسى بر خود او باشد و تجاوز به غیر نکند، چنانچه نعوذ باللّه حق تعالى بنده را اغواء نماید و بعد بسبب آن جزاى عقاب را بر او مترتب کند نهایت قبح و ظلم؛ و به ساحت قدس حضرت سبحان سزاوار نیست ثُمَّ إِلىٰ رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ : پس بسوى جزاى پروردگار خود بازگشت شما است فَیُنَبِّئُکُمْ بِمٰا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ :پس خبر دهد و معلوم فرماید شما را در آخرت به آنچه که اختلاف مى کردید در دنیا از امور دینیه، و حق و باطل آن را بر شما ظاهر نماید

در عیون از حضرت رضا علیه السّلام سؤال شد چه مى فرمائید در حدیثى که روایت شده از حضرت صادق علیه السّلام وقتى که قائم آل محمّد (عج) ظاهر شود مى کشد ذرارى قتلۀ سیدالشهدا علیه السّلام را به فعل پدران ایشان

حضرت فرمود چنین است عرض کردند: قول خداى تعالى «وَ لاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ » معنایش چیست ؟ قال صدق اللّه فى جمیع اقواله و لکن ذرارى قتلة الحسین علیه السّلام یرضون بفعل آبائهم و یفتخرون بها، و من رضى شیئا کان کمن اتاه و لو انّ رجلا قتل بالمشرق و رضى بقتله رجل فى المغرب لکان الرّاضى عند اللّه شریک القاتل، و انّما یقتلهم القائم اذا خرج لرضاهم بفعل آبائهم فرمود راست فرماید خدا در جمیع اقوالش، و لکن ذرارى قاتلین حضرت امام حسین علیه السّلام راضى بودند به افعال پدرانشان و افتخار مى نمودند به آن، و هرکه راضى به چیزى باشد، مثل کسى است که به جاآورده، و اگر هرآینه کشته شود مردى در مشرق، و راضى باشد به قتل او مردى در مغرب، پس نزد خدا شریک قاتل است و به درستى که حضرت قائم مى کشد آنها را به جهت راضى بودن آنان به فعل پدرانشان [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر عاملی
«قُلْ أَ غَیْرَ اَللّٰهِ أَبْغِی» 166 مجمع: این آیه دلیل است بر بطلان عقیده ى جبرى مذهبها که مى گویند: خداوند فرزند کافر را بجرم پدرش در عذاب مى دارد و نقل کرده اند که اعراب به پیغمبر ص گفتند: تو پیرو ما باش و اگر این راه ما غلط بود گناه تو بر عهده ى ما و گردن گیر ما باشد، این آیه در جواب آنها نازل شد

تفسیر حسینى: ولید بن مغیره مى گفت: اى صنادید عرب متابعت من کنید و گناهان شما در گردن من، حقّ سبحانه فرمود: هرکسى عذاب گناه خود کشد

روح البیان: در این آیه چند مطلب است: اوّل: خدا هدف و آخرین درجه ى کمال آدمى است که هرکس به او رسید به همه چیز رسیده است، و شخص عاقل از محبوب خود دست بردار نیست تا خود را به او برساند، به گفته ى حافظ : درد مرا طبیب نداند دوا، که من بى دوست خسته خاطر و با درد خوشترم دوّم همان طور که مؤمن و کافر مخالف هستند و در این آیه وعده داده شده است که در آینده نتیجه ى اختلاف خود را خواهند دید میان مردم ریاکار با اشخاص درست کردار و با اخلاص نیز این اختلاف هست اگرچه احکام دین وسیله ى تمیز هست که درست و نادرست را با آن باید سنجید و لیکن براى اطّلاع از حقیقت و باطن راهى نیست مگر همان وعده گاه عمومى که همه ى حقایق واضح و روشن خواهد شد مثنوى گفته است: چون کند جان، باژگونه پوستین چند وا ویلا برآید ز اهل دین بر دکان هر زرنما خندان شده است زان که سنگ امتحان پنهان شده است قلب، پهلو مى زند بازر به شب انتظار روز مى دارد ذهب با زبان حال زر گوید که باش اى مزوّر تا برآید روز فاش [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
قُلْ أَ غَیْرَ اَللّٰهِ أَبْغِی رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ ءٍ اى رسول به اینها بگو آیا سزد که در مقابل این همه کراماتى که از طرف پروردگارم بمن افاضه شده پروردگار دیگرى اختیار کنم از بعض مفسرین است که گفته این آیه و آیه بعدش مشتمل بر سه حجت است که در حقیقت جامع همه حجتها است که در این سوره بر مسئله توحید اقامه شده و آن حجتها عبارت از آغاز آفرینش،و استدلال به انجام آن،و استدلال بحال انسان که بین آغاز و انجام زندگانى مى کند،استدلال از طریق آغاز آفرینش را جمله (أَ غَیْرَ اَللّٰهِ أَبْغِی رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ ءٍ) متعرض آنست

و استدلال از طریق انجام آفرینش و بازگشت آن را جمله (وَ لاٰ تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ إِلاّٰ عَلَیْهٰا) متعرض آنست،یعنى بطور کلى هیچ فردى از بشر کار زشتى انجام نمى دهد مگر آنکه خودش بار آن را بدوش مى کشد نه کس دیگر [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
قُلْ أَ غَیْرَ اَللّٰهِ أَبْغِی رَبًّا و کسى که این پروردگار [ غیر خدا] را بخواهد، در کجا مى تواند او را بیابد؟!: فَأَیْنَمٰا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اَللّٰهِ و کسى که وجهى غیر از وجه خدا را بجوید، سخن آن شاعر بر او صدق مى کند که:
سوف ترى اذا انجلى الغبار أفرس تحتک أو حمار؛
هرگاه غبار کنار رود، خواهى دید که بر اسب سوارى و یا بر الاغ

وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ ءٍ؛ یعنى او پروردگار هر چیزى است و پروردگار هر چیزى، نه رقیب دارد و نه همتا.
کسى بار گناه دیگرى را بر دوش نمى کشد.

وَ لاٰ تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ إِلاّٰ عَلَیْهٰا هر کار نیک و یا بدى را که انسان انجام مى دهد، مولود غرایز، شرایط و اوضاع [محیط ] اوست و کسى که عمل انسان را به دیگرى نسبت دهد، به سان فردى است که فرزند را به غیر مادرش و میوه را به غیر درخت آن نسبت داده باشد وَ لاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ مراد از «وِزْرَ» در اینجا گناه است خدا مى گوید: «أَلاٰ سٰاءَ مٰا یَزِرُونَ »؛ چه قدر زشت است گناهانى که آنان مرتکب مى شوند

این جمله توضیح و تأکیدى است براى جملۀ قبلى و معناى آن این است: نیکى هاى هر شخص به سود خود اوست و بدى هایش نیز به زیان خود اوست، اعمال دیگران ارتباطى به او ندارد، و این اصلى دینى و عقلى است که نسخ و یا تعدیل آن امکان پذیر نیست و علماى کلام و فقه، مسائل و احکام بسیارى را فرع برآن دانسته اند

سؤال: این آیه اشاره بدین نکته دارد که انسان تنها دربارۀ خودش مسئولیت دارد در این صورت، وجوب جهاد، اندرز دادن و همیارى بر نیکى و تقوا را چگونه مى توان توجیه کرد؟

پاسخ: موضوع آیه، تنها به مجازات اختصاص دارد و اینکه انسان به سبب گناه دیگرى مجازات نمى شود، و هیچ ارتباطى با جهاد و اندرز و احکام دیگر ندارد؛ زیرا عدم مجازات براثر گناه دیگرى یک چیز است و واجب بودن جهاد و اصلاح تبهکار چیزى دیگر

سؤال دوم: مردم عادت کرده اند که براى ارواح مردگان خود، مال و غذا بدهند و سوره هایى از قرآن بخوانند و ثواب آن را به آنان هدیه کنند آیا چنین کارهایى از دیدگاه شریعت جایز است ؟ و آیا مردگان از این چیزها سود مى برند؟ و اگر مى برند به چه صورت ؟ درحالى که فرض بر این است که مردگان با گناهان زندگان عذاب نمى شوند، پس شایسته است که با کارهاى نیک آنها از نعمت و آسایش هم برخوردار نگردند؟

پاسخ: گفتیم که نه شرع جایز مى‏‌داند که بى‌‏گناه به جرم گناهکار مؤاخذه شود و در مجازات با او شریک باشد و نه عقل؛ امّا در مورد ثواب و پاداش از دیدگاه عقل، هیچ مانعى وجود ندارد که غیر نیکوکار با نیکوکار در پاداش عمل او شریک گردد، وانگهى این مورد در شرع نیز آمده و ما باید آن‏‌را تصدیق کنیم. پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: «هرگاه انسان بمیرد پرونده عملش بسته مى‏‌شود، مگر از سه چیز: صدقه جارى، علمى که از آن سود ببرند و فرزند شایسته‏‌اى که برایش دعا کند». و نیز فرمود: «کسى که بمیرد و به عهده‌‏اش روزه‌‏اى باشد، باید ولىّ او از جانب وى روزه بگیرد». همچنین، پیامبر صلّى اللّه علیه و آله گفت: «کسى که وارد قبرستان شود و سوره یس را قرائت کند، خداوند در آن روز عذاب اهل قبرستان را تخفیف مى‌‏دهد و براى خواننده به تعداد کسانى که در این قبرستان هستند حسنه خواهد بود». امام صادق علیه السّلام فرمود: «چه مانعى دارد که فردى از شما براى پدر و مادرش نیکى کند، خواه آن دو زنده باشند و خواه مرده؟».

این احادیث و نظایر آنها، دلالت دارند که مرده از اهداى ثواب در برابر عمل خیر سود مى‌‏برد و عقل هم به هیچ‏‌روى با آن مخالف نیست؛ زیرا این کار با بخشش و لطف خداوند کاملا دمساز است. لکن مردم آن‏را گسترش داده و از مواردى که نص بر آنها وارد شده، فراتر رفته‌‏اند. تمام فقها وحدت‌‏نظر دارند بر این‏که هرکس کارى را انجام دهد که درباره آن نصّى نیامده باشد به قصد این‏که آن کار راجح است، در دین بدعت انجام داده و بر خدا و پیامبرش دروغ بسته است. بنابراین، بهتر است که ثواب به مرده به قصد «رجا» اهدا شود و نه به قصد یک امر راجح دینى و شرعى.

ثُمَّ إِلى‏ رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ؛ یعنى او شما را به چیزهایى که در آنها اختلاف مى‏‌ورزیدید بدون آن‏که به عقل و یا وحى تکیه کنید، آگاه‏ مى‏‌کند. در نتیجه، شما چیزى را معروف دانستید که در نزد خودتان معمول است و حق نیست و نیز چیزى را زشت شمردید که برحسب هوس‏‌ها و شهوت‏‌هایتان زشت است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
خداوند به پیغمبر خود دستور فرموده که در جواب بت پرستانى که آن حضرت را دعوت به عبادت اصنام مى نمودند بفرماید آیا جز خداوند یگانه را پرستش نمایم با آنکه هرچه جز او است مخلوق او است و صلاحیّت پرستش را ندارد و در جواب کسانى که مى گفتند متابعت ما را نمائید گناهان شما در گردن ما بفرماید کسب نمى کند هیچ کسى گناهى را مگر آنکه بگردن او است گناه آن و هیچ کس بار گناه کس دیگرى را بدوش نمى کشد چون این منافى با عدل الهى است و روز قیامت معلوم مى شود که حق با ما است یا با شما که اختلاف نمودید با ما در عقائد و اعمال [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.