از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای لغوی «بعث»
راغب در مفردات خود مى‏گوید: کلمه «بعث» در اصل لغت به معناى برانگیختن و چیزى را به طرفى سوق دادن است، مثلا گفته مى‏شود: «بعثته فانبعث- برانگیختم فلان چیز و یا فلان شخص را و او هم برانگیخته شد» البته معناى این کلمه بر حسب اختلافى که در متعلق آن است، مختلف مى‏شود، مثلا بعث شتر، او را به پاداشتن و به راه انداختن است، و بعث مردگان در آیه «وَ الْمَوْتى‏ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ»(الأنعام/36) به معناى از قبر بیرون آوردن و به طرف قیامت سوق دادن است- تا آنجا که مى‏گوید- پس در حقیقت براى «بعث» دو معنا است: 1- بعث بشرى، مانند به پاداشتن شتر و یا وادار کردن و فرستادن انسانى به سوى حاجتى از حوائج. 2- بعث الهى، که بعث الهى خود دو جور است: یکى هستى بخشیدن به اشیاء است پس از نیستى، و خداوند قدرت بر آن را به کسى نبخشیده است. و یکى هم از قبیل زنده کردن مردگان است که از بعضى از اولیاى خدا مانند عیسى(علیه السلام) و امثال وى نیز برمى‏آید.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 192 و 193 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان نوع عذاب با توجه به کلمه «بعث عذاب»
مى‏توان از کلمه «بعث عذاب» استفاده کرد که عذاب مذکور عذابى است که مى‏بایستى متوجه آنان بشود، و اگر تا کنون متوجهشان نشده، مانعى از قبیل ایمان و اطاعت در کار بوده که اگر آن مانع نمى‏بود، خداوند آن عذاب را به پا داشته و متوجهشان مى‏کرد. {قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ } [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 193 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «یلبسکم» و «شیع»
در مجمع البیان در باره کلمه «یلبسکم» مى‏گوید: «لبست علیهم الامر» یعنى فلان امر را بر آنان مشتبه کردم و «البسه» یعنى آن را براى آنان بیان نکرد و روشن ننمود، و «لبس الثوب» بدون لفظ «على» به معناى پوشیدن جامه است، و «لبس» اشتباه امر و اختلاط کلام را گویند، و «لابست الامر» یعنى فلان امر را مشتبه کردم، و در معناى «شیع» مى‏گوید: شیع به معناى فرق و طوایف است، و هر فرقه‏اى براى خود، شیعه جداگانه‏اى است، و «شیعه» به معناى پیرو و «تشیع» به معناى پیروى بر وجه تدین و ولاء است.
و بنابر گفته وى، مراد از: «أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً» این مى‏شود که آنان را با اینکه فرقه‏هاى مختلفى هستند، به یکدیگر مشتبه مى‏سازد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 193 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای لغوی «شیع»
در مجمع البیان در معناى «شیع» مى‏گوید: شیع به معناى فرق و طوایف است، و هر فرقه‏اى براى خود، شیعه جداگانه‏اى است، و «شیعه» به معناى پیرو و «تشیع» به معناى پیروى بر وجه تدین و ولاء است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 193 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تهدید امت به نزول عذاب از ناحیه خداى تعالى
پس ظاهر اینکه فرمود:«قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ» این است که مى‏خواهد اثبات کند که خداوند سبحان قادر است بر اینکه از بالا و پائین عذاب بر آنان بفرستد، و لازمه قدرت داشتن این نیست که این قدرت را به کار هم بزند، غرض ترساندن مردم است، و همین اثبات قدرت براى ترساندن آنان کافى است. و لیکن از قرینه مقام استفاده مى‏شود که غرض تنها اثبات قدرت نیست، بلکه علاوه بر اثبات قدرت، براى خداوند، استحقاق عذاب را هم مى‏رساند. بنا بر این، و بنا بر استفاده‏اى که قبلا از کلمه «بعث» کردیم آیه شریفه جدا و صریحا تهدید مى‏کند بر اینکه اگر امت دست از کفر بر ندارند، و بر ایمان به خدا و آیاتش اجتماع نکنند، و بدین وسیله جلوى عذاب را نگیرند، عذاب بر آنان فرستاده خواهد شد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 193 و 194 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجوهى که در معناى «عذاب از فوق و تحت» گفته‌اند
بعضى‏ها گفته‏اند: مراد از «عذاب از فوق»، همانا صیحه و سنگ و باد و طوفان است، نظیر عذابى که به قوم عاد و ثمود و قوم شعیب و لوط رسید، و مراد از «عذاب از پائین»، خسف است، نظیر خسفى که قارون را هلاک کرد. بعضى دیگر گفته‏اند: عذاب از فوق همان فشار و شکنجه‏اى است که ممکن است از ناحیه ما فوق خود یعنى سلاطین و گردنکشان ببینند، و عذاب از پائین پایشان، ناراحتى‏هایى است که ممکن است از ناحیه زیر دستان و بردگان خود ببینند.
بعضى دیگر از مفسرین گفته‏اند: مراد از فوق و تحت سلاحهاى آتشینى است که اخیرا بشر آن را اختراع کرده است، از قبیل جت‏هاى بمب‏افکن، توپ‏هاى سنگین و مخرب، ضدهوائیها، زیردریایى‏ها و کشتى‏هاى جنگى و ...،چون خداى تعالى است که در کلام خود مردم را از عذاب بیم مى‏دهد، و خداى تعالى نسبت به عذاب‏هایى که بعدها و آینده پیدا مى‏شود داناتر است. و لیکن حق مطلب این است که لفظ آیه، لفظى است که قابل انطباق بر همه این معانى مى‏باشد. عذاب‏هایى نیز پس از نزول این آیه بر امت اسلام واقع شده، که قابل انطباق بر آیه هستند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 194 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت نزول عذاب بر امت نداشتن «اتفاق کلمه» است
چیزى که هست باید دید جهت اصلى این عذاب‏ها چیست؟ و اگر به دقت بنگریم خواهیم دید تنها چیزى که امت را مستحق عذاب نموده، همانا اختلاف کلمه و تفرقه‏اى است که امت آغاز کرد و پاسخ منفى به آن حضرت داد و دعوت وى را که به سوى «اتفاق کلمه» بود، نپذیرفت. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 195 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  پیشگویى تفرقه امت و درگیرى‏هاى بین آنها بعد از رحلت پیامبر(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
از ظاهر جمله «أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ» چنین برمى‏آید که مى‏خواهد دسته‏بندى‏هایى را که بعد از رحلت رسول خدا پیش آمد، پیشگویى نماید، همان دسته‏بندى‏ ها یى که باعث شد مذاهب گوناگونى در اسلام پدید آید، و هر فرقه‏اى در باره مذهب خود اعمال تعصب و حمایت جاهلانه نموده و آن همه جنگهاى خونین و برادرکشى به راه افتد، و هر فرقه‏اى فرقه دیگر را مهدور الدم و از حریم دین و مرز اسلام بیرون بداند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 195 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اختلاف و تفرقه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان مصادیق عذابها
1-در مجمع البیان در ذیل آیه «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ» گفته است: مراد از آن سلاطین ستمکار و مقصود از «عذاب از پائین» غلامان بد رفتار و هر کسى است که در او خیرى نباشد، آن گاه گفته است: این معنا از امام ابى عبد اللَّه(علیه‌السلام) روایت شده است.

2-و نیز در ذیل جمله «أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً» ذکر کرده که بعضى از مفسرین گفته‏اند مقصود از این جمله این است که خداوند با القاء دشمنى و تعصب در بین آنان، خودشان را به جان هم مى‏اندازد و این معنا از امام ابى‌عبداللَّه(علیه‌السلام) روایت شده است.

3-و در ذیل جمله «وَ یُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ» گفته است که بعضى از مفسرین گفته‏اند: مقصود از این عذاب، همسایه بد است، که این نیز از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 212 و 213 قالب : روایی موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان انواع عذاب از جهت شدت
1-از جابر بن عبد اللَّه نقل کرده‏اند که گفت: وقتى آیه «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ» نازل شد رسول خدا(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) عرض کرد: «اعوذ بوجهک- پروردگارا به تو پناهنده مى‏شوم» و وقتى جمله «أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ» را شنید باز عرض کرد: «اعوذ بوجهک- پناه مى‏برم به تو» و چون جمله «أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ» را شنید فرمود: این آسان‏تر و سبک‏تر است.

2-رسول خدا(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در ذیل آیه «قُلْ هُوَ الْقادِرُ ...» فرمود: این عذاب واقع خواهد شد، و لیکن هنوز تاویلش که مراد از آن چیست، به ما نرسیده است.

علامه طباطبایی: روایت دیگرى هم به طرق شیعه و هم به طرق اهل سنت موجود است که همه نشانگر آن است که عذابهاى مذکور در آیه (عذاب فوق و تحت، یعنى صیحه آسمانى و فرو رفتن در زمین) همه در میان این امت واقع خواهد شد، و اما مساله تفرقه و بجان هم افتادن که از دیر زمانى واقع شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 213 و 214 قالب : روایی موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رد روایاتی که می‌گویند: پیامبر(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) از خداوند خواست برخی عذابها را از امتش بردارد
سیوطى در الدر المنثور و ابن کثیر در تفسیرش اخبار زیادى روایت کرده‏اند که بیانگر این مطلب است: وقتى این آیه نازل شد، رسول خدا پناه به خدا برده و از درگاهش مسألت نمود که امتش را به این چند عذاب معذب نفرماید و خداوند دعایش را در بعضى از آن عذابها مستجاب و در بعضى دیگر که همان تفرقه و به جان هم افتادن است، اجابت نفرمود.

علامه طباطبایی:و لیکن روایات مذکور، با اینکه بسیار زیاد است و در بین آنها روایات قویى نیز وجود دارد، اما از آنجا که هیچ کدامش موافق با ظاهر آیه نیست قابل اعتماد نمى‏باشد، زیرا دو آیه بعدش یعنى« وَ کَذَّبَ بِهِ قَوْمُکَ وَ هُوَ الْحَقُّ قُلْ لَسْتُ عَلَیْکُمْ بِوَکِیلٍ، لِکُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ»(الأنعام/66و67) صریحا امت را وعده مى‏دهد به اینکه این عذابها در آنان واقع خواهد شد. (ادامه بیانات علامه در شرح روایت در توضیحات ذکر شده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 214 تا 217 قالب : روایی موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.