درس نهم ازتلاوت سوره مبارکه ملک
.....درایه نوزدهم قران توجه انسان به امر مهمی که برای همه قابل مشاهده و مطالعه و فکرکردن است جلب میکند از انسان میخواهد که درباره پرنده ها فکرکند پرنده های متفاوت با اندازه ها و رنگ ها و شکل های متعددو متنوع و بطور خاص به مسئله پروازانها اشاره میکند که بر خلاف قانون جاذبه از زمین برمی خیزند، و به راحتی تمام بر فراز آسمان بدون انکه سقوط کنند پروازمیکنند فیلم ها وکتبی که در باره راز ورمز پرواز پرندگان توسط دانشمندان نوشته شده است و گوشه ای از عظمت خلقت پرندگان را تشریح نموده است درواقع تبیین وشرح ایه فوق بشمار میرود ... قران مجید درایه فوق توجه انسان را به " صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ "در پرواز پرندگان جلب نموده است تا انسان در پرتوفکرو وبراساس عقل و منطق دریابد که پرنده بدون هدایت و معیت خدای تبارک وتعالی هرگز نمی تواند ازچنین استعدادعظیم و قدرت بسیار حائز اهمیتی برخوردارباشد ...در عکس ها وفیلم های ضمیمه صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ به تصویر کشیده شده است دیدن انها همراه با تفکر دراین امر برایمان واعتقاد تلاوت کننده قران به إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ می افزاید و او رامتوجه میکند که خدا با همه چیز و همراه همه مخلوقات وحاضر وناظر واگاه به ظاهر وباطن همه است پرندگان هم بدون معیت و هدایت ونگهداری و نگهبانی او نمی توانند پروازنمایند و... انچه در عکس ها و فیلم ها ی ضمیمه می بینیم وانچه در کتابها راجع به پرندگان و توانایی شگفت انگیز انها نوشته اند هرگز نمی تواند کارخودانها باشد که فاقد تعقل و تدبر و... هستند... قاری باید بتدریج با تلاوت چنین ایاتی به این زبانحال برسد ... وَأَنْتَ الَّذِى تَعَرَّفْتَ إِلَىَّ فِى کُلِّ شَىْءٍ فَرَأَیْتُکَ ظاهِراً فِى کُلِّ شَىْءٍ ، وَأَنْتَ الظَّاهِرُ لِکُلِّ شَىْءٍ ...دعای عرفه امام حسین علیه السلام وبه این معرفت نزدیک شود که ....
...مَعَ کُلِّ شَیْءٍ لاَ بِمُقَارَنَةٍ وَ غَیْرُ کُلِّ شَیْءٍ لاَ بِمُزَایَلَةٍ... نهج البلاغة , جلد 1 , صفحه39
درایه بیستم اشاره به این است که انسان هایی که خدای متعال و هدایت اورا منکر میشوند و قبول نمی کنند با تکیه بر چه علم و چه قدرت وچه نیرو و چه مو نه و سپاه و چه حمایتى در برابر خالق هستی با این علم و قدرت و حکمت وتدبیر که به پاره ای ازانها در ابتدای سوره اشاره شده است و قانون ومقررات وائینی که وضع نموده است می ایستتد و موضع می گیرند وبا غرور و لجاجت ازاطاعت سر بازمیزند ... مجموعه مخلوقات ازاکابر علماء و اعاظم دانشمندان و... دربرابر علم و تدبیر و قدرت و... و خلقت بسیار عالمانه و حکیمانه ونظام مدقن ...الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِیرٌ و.... چه حرفی برای گفتن دارند جز جهل مطلق وضعف به تمام وکمال همراه با سرمایه ای از غرور و تکبر و نخوت چه درچنته دارند ...تذکر این مطلب هم ضروری است که ...باتوجه به اینکه تعداد عوالم خلق شده خدای متعال بی شمار ونامحدود است "طیر"و پرواز درهرعالمی تعریف خاص خودش رادارد و صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ هم مفهوم متناسب با ان همان عالم قابل معنی وتوضیح است ... درجهان محسوس مادی ما که قابل دیدن برای همه است طیر برای هرکس پرنده ای است که می شناسد و دیده است وپرواز برخاستن از زمینی است که برای او شناخته شده است در اسمانی که او مشاهده کننده ونظاره گراست در سایر عوالم مشهور نامحسوس ماوراء ماده مثل ...عقل وروح و.... انسانیت و...هم طیر وهم طائر وهم پرواز و... صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ ....و... برای اهل ان با ادبیات خودشان تعریف و تبیین میشود پرواز اندیشه .. پرواز روح ... عروج صعود هبوط و... لغاتی است که درفرهنگ ادبیات عالم خاکی نمی تواند درست تعریف شود و شناخته هم نمیشود... نمونه هایی از صحبت های ادبیات فرای عالم خاکی به شرح زیر است ...
طیران ادمیت
طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت
مرغ اندیشه
..... ادامه به نشانی منبع رجوع شود
[ نظرات / امتیازها ]