از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  رفتن بنی اسرائیل به بیت المقدس
مقصود از «قریه» همان سرزمینى است که در بیت المقدس واقع بوده و بنى اسرائیل مامور شدند تا آن شهر را فتح نموده و با اهل آنجا که از عمالقه بوده‏اند جنگیده و ایشان را هزیمت دهند و شهر را تصرف کنند، بنى اسرائیل از این ماموریت سر باز زده و در نتیجه به سرگردانى در بیابان «تیه» مبتلا شدند، تفصیل این داستان در سوره مائده آیه 20- 26 گذشت. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 383 قالب : تاریخی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رحمت الهی بر محسنین
جمله «سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ» در موضع جواب از سؤال مقدر است، کانه بعد از آنکه فرمود: «نَغْفِرْ لَکُمْ خَطِیئاتِکُمْ» کسى مى‏پرسد: دیگر چه؟ مى‏فرماید: ما نیکوکاران را زیاده مى‏دهیم. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏8، ص: 383 قالب : تفسیری موضوع اصلی : محسنین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مواهب پروردگار به بنى اسرائیل - رضا رضائي
تفسیر نور
کلمه‏ى «حطّة»، به معناى نزول چیزى از بالاست، (انحطاط هم از این ریشه است) و به مفهوم تقاضاى نزول رحمت و عفو الهى است. فرمان این بود که بنى‏اسرائیل هنگام ورود به سرزمین مقدّس، با این کلمه از خداوند آمرزش بطلبند، ولى آنان از روى استهزا، کلمه را عوض کردند و گفتند: «حنطة». <306> مشابه این آیه، با تفاوتى اندک در سوره‏ى بقره (آیات 58 و 59) نیز آمده است. در روایات متعدّد، امامان معصوم علیهم السلام فرمودند: «نحن باب حطّتکم» باب حطّه‏ى شما ماییم. یعنى اگر در مدار حکومت و ولایت ما وارد شوید، مورد لطف قرار مى‏گیرید. <307> بسیارى از مفسّران مراد از قریه را بیت‏المقدّس دانسته‏اند. سیر طبیعى آن است که ابتدا با آدابى که سفارش شده داخل شهر شده، سپس آن را مسکن قرار داده و آنگاه از غذاهاى آنجا بخورند، ولى در این آیه اوّل مسکن و غذا آمده، بعد توبه و مغفرت و ورود به شهر، شاید به خاطر آن که تأمین مسکن و غذا، زمینه و بسترى است که دستورات اخلاقى را بپذیرند. 1- داستان ورود بنى‏اسرائیل به بیت‏المقدّس، همراه با عذرخواهى از خداوند در برابر لجاجت‏ها و تغییر کلمات سفارش شده، داستانى عبرت‏آموز و قابل دقّت است. «و اذ» 2- براى آوارگان، مسکن مهم‏ترین مسئله است. (ابتدا از مسکن سخن به میان آمده است) «اُسکنوا هذه القریة» 3- بیت‏المقدّس، سرزمینى پر نعمت است. «کلوا منها حیث شئتم» 4- خداوند، همه‏ى نیازهاى مادّى ومعنوى، دنیوى و اخروى بشر را تأمین مى‏کند و براى برخوردارى از نعمت‏هایى چون مسکن، غذا، عفو ولطف، دستور مى‏دهد که دعا و استغفار کنند و سجده نمایند. «اسکنوا... کلوا... قولوا حطّة» 5 - خداوند، با یک عذرخواهى و توبه‏ى خالصانه، «قولوا حطّة» گناهان بسیارى را مى‏بخشد. «نغفر لکم خطیئاتکم» چنانکه در دعا مى‏خوانیم: «یا مَن یقبل الیَسیر و یَعفو عن الکثیر» اى خدایى که کم را مى‏پذیرى و گناه زیاد را مى‏بخشایى. 6- براى دریافت لطف و آمرزش الهى، هم استغفار و دعا لازم است، هم عمل. «قولوا حطّة و ادخلوا الباب» 7- ورود به مکان‏هاى مقدّس، ادب وآداب ویژه‏اى دارد.«وادخلوا الباب سجّداً» 8 - باید میان نیکوکار و گنهکار، تفاوت باشد. وقتى خطاکاران بخشوده مى‏شوند، نیکوکاران هم از درجه و لطف بیشترى برخوردار مى‏گردند. «سنزید المحسنین» 9- در نظام مدیریّت و تشویق دیگران، باید همواره نیکوکاران را امتیاز داد. «سنزید المحسنین» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : بنی اسرائیل گوینده : رضا رضائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.