از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید لغت ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مريم محراب بگي - دانشنامه قرآن کریم مشکات
فَبَدَّلَ : عوض، جانشین، تغییر دادن، عوض گرفتن و قرار دادن چیزى به جاى چیز دیگر.
 توضيح : حالت و چیزی را به صورت حالت یا چیز دیگر درآوردن.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ظَلَمُوا : ستم، سام کردن، چیزی را در غیر جایگاهش قرار دادن، تجاوز به حق «ظلوم» و «ظّلام» بسیار ستمگر
 توضيح : اصل آن به معنى ناقص کردن حق و یا گذاشتن چیزی در غیر جایگاه خودش است.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فَأَرْسَلْنا : «رسول» پیامبر، برخاسته، پیام، پیام آور، پیک، قاصد، فرستاده، «رسل» جمع رسول پیامبران «ارسال» فرستادن، آزاد کردن، رها ساختن، روانه کردن، اعزام «مرسل» فرستاده شده، «مرسلون» و «مرسلات» جمع مرسله «رسالت» پیام، پیغام، «رسالات» جمع رسالت
 توضيح : رِسل (به کسر اول) در اصل به معنى برخاستن با تأنى است. و رسول به معنى برخاسته از همان ریشه است.
رسول گاهى به پیام اطلاق مى‏شود و گاهى به شخص پیام آور.
«مرسِل» (به کسر سین) اسم فاعل، فرستنده و رها کننده. جمع آن مرسلون است.
مراد از رسل در قرآن مجید اکثراً پیامبران است ولى گاهى از آن ملائکه مراد است مثل [هود:81]. [انعام:61]. [یونس:21].

فرق رسول و نبى
«رسول» به معنى حامل پیام و «نبى» از نباء به معنى حامل نباء و خبر مى‏باشد. اهمیّت و عظمت رسول در آن است که در پیام آوردن واسطه میان خدا و خلق است و بزرگى و رفعت نبى در آن است که خبر خدا و علم در نزد اوست.
مفید رحمه اللّه از زرارة از امام باقر «علیه السلام» نقل کرده که از آن حضرت درباره «کانَ رَسولاً نَبِیّاً» سؤال کردم و گفتم: رسول را دانستیم نبى کدام است؟
فرمود: نبى آن است که در خواب مى‏بیند و صدا را مى‏شنود ولى ملک را نمى‏بیند و رسول ملک را آشکارا مى‏بیند و با او سخن مى‏گوید.
پرسیدم: منزلت امام کدام است؟ فرمود: صدا را مى‏شنود و درخواب نمى‏بیند و ملک را مشاهده نمى‏کند. سپس این آیه را تلاوت فرمود «وَما اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِىٍّ ». (اختصاص، ص 328 )

عدد انبیا
قرآن مجید توجّهى به عدد آنها ندارد، همین قدر مى‏فرماید بعضى از آنها را یاد آورى کردیم و بعضى را حکایت ننمودیم [غافر:78].
مجموع پیامبرانى که نام آنها در قرآن آمده، بیست و شش نفر است:
آدم، نوح، ادریس، هود، صالح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، یسع، ذوالکفل، الیاس، یونس، اسحاق، یعقوب، یوسف، شعیب، موسى، هارون، داود، ایوب، سلیمان، زکریّا، یحیى، عیسى، محمّد «صلوات اللّه و سلامه علیهم اجمعین.
البته بعضى نامشان ذکر نشده بلکه با وصف و کنایه آمده مثل آیه 246 سوره بقره و «اسباط» بقره:136.
امّا مشهور آن است که پیامبران صد و بیست و چهار هزار نفر بوده‏اند. صدوق در خصال دو حدیث از امیر المؤمنین «علیه السلام» از حضرت رسول «صلى اللّه علیه و آله» نقل کرده که خداوند صد و بیست و چهار هزار پیغمبر آفریده من محترمترین آنهایم و این سخن از جهت افتخار نیست و خداوند صدو بیست و چهار هزار وصى آفریده و على، افضل آنها پیش خداوند است.
پیامبران اولوا العزم پنج نفرند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.