از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و اذا قری ء القران فاستمعوا له وانصتوا لعلکم ترحمون ):(و هنگامی که قرآن خوانده می شود، به آن گوش فرا دهید و سکوت کنید تا شاید موردرحمت قرار گیرید)(58)،(انصاف )یعنی سکوت توأم با استماع و یا استماع باسکوت ، به هر صورت فرمان می دهد که زمانیکه آیات قرآن تلاوت می شود،مردم سکوت نموده و برای تدبر در باره هدایت آن و پیروی از راه وروش آن ،به آنها گوش فرا دهند تا شاید به این وسیله مورد رحمت پروردگارواقع شوند و قرآن جز به جهت هدایت و رحمت نازل نشده است (و ننزل من القران ما هو شفاء و رحمه للمؤمنین و لا یزید الظالمین الا خسارا)،(59)(و ما ازقرآن مایه های شفا ورحمت را نازل کرده ایم و قرآن به ستمکاران جز خسارت چیزی نمی افزاید). [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : سلام آیا میتوان از این آیه شریفه استناد کرد که در نماز جماعت به این علت نباید حمد وسوسه را خواند و امام جماعت بخواند و بقیه گوش فرا دهند
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عصمت زارع بيدکي - تفسیر نمونه جلد 2
به هنگام شنیدن تلاوت قرآن خاموش باشید: این سوره (سوره اعراف) با بیان عظمت قرآن آغاز شده، و با آن پایان مى‏پذیرد، در این آیه دستور مى‏دهد: «هنگامى که قرآن تلاوت مى‏شود، با توجه، به آن گوش دهید و ساکت باشید، شاید مشمول رحمت خدا گردید» (وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ).

از ظاهر آیه استفاده مى‏شود که این حکم، عمومى و همگانى است و مخصوص به حال معینى نیست یعنى، شایسته و مستحب است که در هر کجا و در هر حال کسى قرآن را تلاوت کند، دیگران به احترام قرآن سکوت کنند و گوش برگزیده تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 126

جان فرا دهند و پیام خدا را بشنوند و در زندگى خود از آن الهام گیرند، زیرا قرآن تنها کتاب قرائت نیست، بلکه کتاب فهم و درک و سپس عمل است.

تنها موردى که این حکم الهى شکل وجوب به خود مى‏گیرد موقع نماز جماعت است که مأموم به هنگام شنیدن قرائت امام باید سکوت کند و گوش فرا دهد.

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر عاملی
«وَ إِذٰا قُرِئَ اَلْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا» 205 طبرى: نقل کرده اند که مردم در نماز به یکدیگر سلام مى کردند، و جوابى بود از انصار که چون پیغمبر قرآن مى خواند او هم نقل قرائت آن حضرت مى کرد، و در نماز از حوائج یکدیگر سخن مى گفتند او در نماز پشت سر پیغمبر چون اسم بهشت یا جهنّم مى شنیدند صدا بلند مى کردند و چون وارد مى شدند از آنها که به نماز بودند مى پرسیدند: چند رکعت نماز خوانده اید؟ و چون پیغمبر در نماز به قرائت مشغول مى شد اشخاص هم مشغول قرائت مى شدند و صداها به صداى پیغمبر آمیخته مى شد و چیزى معلوم نمى شد در این مواقع بوده است که این آیه نازل شده است براى جلوگیرى از این گونه عمل و بعضى گفته اند: این براى جلوگیرى از سخن گفتن است آنگاه که امام در عید و جمعه خطبه مى خواند و یا در نماز است

مجمع البیان: از امام صادق علیه السّلام روایت شده است: ابن کوّا که یکى از خوارج بود و مخالف على در هنگام نماز با آن حضرت به جماعت این آیه را خواند و مقصودش توبیخ و ارشاد آن حضرت بود: «لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَ لَتَکُونَنَّ مِنَ اَلْخٰاسِرِینَ » (یعنى اگر مشرک شدى و از دین برگشتى همه ى زحمتهاى تو بیهوده خواهد شد و از زندگى زیان و خسارت مى برى) چون آواز او به قرائت قرآن بلند شد، على علیه السّلام آرام شد او به قرائت او گوش فراداد زجّاج گفته است: ممکن است مقصود این باشد که چون براى شما قرآن مى خوانند به آن عمل کنید و از آن دستورها تجاوز نکنید، جبائى گفته است: این آیه در اوّل تبلیغ نازل شده است و لازم بوده است که گوش بدهند تا بدانند و بفهمند، احمد حنبل گفته است: ملّت اسلام همگى متّفق هستند که این آیه براى نماز است که باید به قرائت آن گوش فرادهند

کشف نوشته: سماع حقیقت استماع قرآن است و سماع روزگار مرد را بیش از آن زندگى دهد که روح قالب دهد حظّ عوام از سماع صوت است و نغمت آن، و حظّ خواصّ از سماع لطیفه اى است میان صوت و معنى و اشارت آن، عوام سماع کنند به گوش سر تا از غم برهند خواصّ سماع کنند به نفسى مرده و دلى تشنه و نفسى سوخته، لا جرم بار آورد ایشان را نسیم انسى و یادگار ازلى و شادى جاودانى، و گفته اند: حقیقت سماع یادگار نداء قدیم است که روز میثاق از بارگاه جبروت و جناب احدیّت روان گشت که «أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ » به سمع بندگان پیوست و ذوق آن به جان ایشان رسید ندانى که مستودع آن در جهان است و مستقر آن در جان است

آنچه شاهد است نشان است و آنچه عبارت است عنوان است آنچه در خبر گمان است در وجود عیان است هفت اندام رهى به نداء دوست نیوشان است، نداء دوست نه اکنونى است که جاودان است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر عرفانی اشراق
وَ إِذٰا قُرِئَ اَلْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ، وَ أَنْصِتُوا؛ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ

وقتى قرآن قرائت شود، همه گوش به آن بسپارید، و سکوت کنید، تا شاید مورد لطف و رحمت حق قرار گیرید

انسانى که در حضور مرشد و شیخش قرار مى گیرد، باید سکوت کند بسان طفلى که از پدر و مادر خویش سخن گفتن را مى آموزد امّا یک نکته وجود دارد که کسانى که کر از مادر متولّد شده اند، نمى توانند از الفاظى که پدر و مادر بر زبان جارى مى کنند حظّى ببرند کسانى نیز که براى شنیدن مطالب روحانى کر آفریده شده، و گوشهاى دل آنان کر است، از بهرمندى مفاهیم روحانى بى بهره اند لقمه و نکته است کامل را حلال تو نه اى کامل مخور مى باش لال تو چو گوشى او زبان نى جنس تو گوشها را حق بفرمود اَنْصِتُوا کودک اوّل چون بزاید شیر نوش مدّتى خامُش بود او جمله گوش مدّتى مى بایدش لب دوختن از سخن گویان سخن آموختن تا نیاموزد نگوید صد یکى ور بگوید حشو گوید بى شکى ور نباشد گوش تى تى مى کند خویشتن را گنگ گیتى مى کند کرّ اصلى کش نبود آغاز گوش لال باشد کى کند در نطق جوش زآن که اوّل سمع باید نطق را سوى منطق از ره سمع اندرآ اُدْخُلوُا اْلاءَبْیٰاتَ مِنْ اَبْوٰابِهٰا وَاطْلُبُوا اْلاءَرْزٰاقَ مِنْ اَسْبٰابِهٰا نطق کآن موقوف راه سمع نیست جز که نطق خالق بى طمع نیست چون پیمبر نیستى پس رو به راه تا رسى از چاهِ روزى تو به جاه تو رعیّت باش چون سلطان نه اى تک مران چون مرد کشتیبان نه اى چون نه اى کامل دکان تنها مگیر دست خوش مى باش تا گردى خمیر اَنْصِتُوا را گوش کن خاموش باش چون زبان حق نگشتى گوش باش ور بگویى شکل استفسار گو با شهنشاهان تو مسکین وار گو [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ إِذٰا قُرِئَ اَلْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ در این آیه خداى تعالى امر فرموده وقتى که قرآن خوانده مى شود ساکت باشید و گوش بدهید

مفسرین در شأن نزول آیه چند وجه گفته اند:از جمله آنها این است که این حکم در نماز جماعت است که مأموم باید سکوت نماید و استماع کند آیات قرآن را که امام مى خواند،و آراء دیگرى نیز گفته شده لکن مورد هرچه باشد حکم عام است که هرجا و در هر موردى که قرآن خوانده مى شود بایستى بحکم این آیه سکوت کرد و استماع نمود که از این راه شاید به رحمت الهى نائل گردید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
وَ إِذٰا قُرِئَ اَلْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ازآنجاکه خداوند در آیۀ پیشین بیان کرد که قرآن، دلیل، رحمت و هدایت است، در این آیه دستور مى دهد که هنگام قرائت آن سکوت کنید و بدان گوش فرادهید تا دربارۀ هدایت و دلایلى که در آن است بیندیشید و تردیدى نیست که هرکس دربارۀ قرآن اندیشه کند و از آن پند گیرد، شایستۀ رحمت و خشنودى خداوند خواهد بود

تمام فقها به استثناى فرقۀ ظاهریّه بر این موضوع وحدت نظر دارند که سکوت در هنگام قرائت قرآن، بر غیر مأمومى که پشت سر امام، نماز جماعت مى خواند مستحب است، نه واجب و امّا دربارۀ مأموم اختلاف نظر دارند که، آیا در وقتى که امام در نماز خود قرآن مى خواند بر مأموم واجب است که به آن گوش فرادهد و سکوت کند؟ گروهى به وجوب معتقدند و گروهى دیگر به عدم آن

در هر حال، صیغۀ امر در سخن خداى تعالى: «فَاسْتَمِعُوا و أَنْصِتُوا» براى استحباب است نه براى وجوب [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
گفته اند نازل شده است در خصوص نماز چون در صدر اسلام بعضى از مسلمانان با یکدیگر راجع بامر نماز از قبیل آنکه این رکعت چندم امام است سخن مى گفتند پس مأمور شدند باستماع قرائت امام و سکوت براى آن و در روایات عدیدۀ از ائمه اطهار باین معنى تصریح شده است اگرچه در بعضى از روایات تصریح بتعمیم حکم نسبت به نماز و غیر آن شده است و مقتضاى جمع بین روایات آنست که حکم باستحباب مؤکد آن شود مطلقا خصوص در دو رکعت اول نمازهایى که امام بلند قرائت مى کند و مأموم مى شنود که احتیاط در آنست که استماع و انصات از مأموم ترک نشود و چون در بعضى از روایات تصریح بجواز قرائت در پشت سر امام مخالف شده اگرچه بشنود قرائت او را در صورتى که تقیّۀ نباشد و مسلّم فقهاء امامیّه است که استماع و انصات مطلقا واجب نیست نمى شود بظاهر آیه که وجوب است حکم نمود علاوه بر آنکه ظهور امر در وجوب خصوصا در قرآن و اخبار معصومین (ع) بقدرى ضعیف است که به اندک صارفى از دست مى رود و در اینجا شاید ذیل آیه باشد که دلالت دارد بر آنکه استماع و انصات موجب رحمت است که مشعر است بر آنکه ترکش موجب رحمت نیست نه آنکه موجب غضب است و اللّه اعلم [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.