1 «زینت» در آیه، اشاره به هر چیز زیبا و جمال آرا براى انسان است که هم مى تواند شامل زینت هاى جسمانى، مثل لباس پاک، تمیز و مرتب و آرایش مو و به کار بردن عطر و شود و هم شامل زینت هاى معنوى، یعنى صفات عالى انسانى و اسلامى
ازاین رو برخى از احادیث، این آیه را اشاره به لباس خوب یا شانه کردن موها یا مراسم نماز عید و جمعه معرفى کرده اند
2 در حدیثى حکایت شده که امام مجتبى علیه السلام هنگامى که براى نماز برمى خاست، بهترین لباس هاى خود را مى پوشید از ایشان پرسیدند، چرا بهترین لباس را مى پوشید؟ حضرت پاسخ دادند: «خدا زیباست و زیبایى را دوست دارد؛ به همین جهت من لباس زیبا را براى راز و نیاز با پروردگارم مى پوشم و او هم دستور داده است که زینت خود را به هنگام رفتن به هر مسجد برگیرید »
3 از این آیه و احادیث اسلامى استفاده مى شود که اسلام، به صورت معتدل، به زینت و تجمّل و زیبایى و جمال آرایى توجه کرده است؛ و این پاسخى است به حسّ زیبادوستى انسان که یکى از ابعاد روانى انسان و سرچشمه ى هنرهاست
4 ازآنجا که در قرآن کریم، مال و فرزندان نیز زینت معرفى شده اند، ممکن است از آیه استفاده شود که هنگام رفتن به مسجد مقدارى از اموال و فرزندان خود را به همراه ببرید تا با مال خود به مسلمانان کمک کنید و در ضمن فرزندان شما تربیت شوند
5 در برخى از احادیث، زینت به «رهبران شایسته» تفسیر شده است
این گونه احادیث، در حقیقت، معناى آیه را توسعه داده، و مفهوم آن را اعم از زینت هاى ظاهرى و باطنى دانسته اند
6 از برخى تفسیرها استفاده مى شود که گروهى از اعراب زمان جاهلیت، برهنه به طواف کعبه مى رفتند و آیه ى فوق سرزنشى براى آنان بود؛ همان طور که اندرز و آموزه اى است براى کسانى که با لباس کثیف و گاهى بدبو وارد مسجد مى شوند و در مراسم عبادى شرکت مى کنند
[ نظرات / امتیازها ]