از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 574 حزب : 115 جزء : بیست و نهم سوره : مزمل
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید سوالی در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  از چه چیزی؟برای چه؟و سوالات دیگر - سيد حسين اخوان بهابادي
وقتی گفته می شود،برخیز شب را یا در شب برخیز، سوالی مطرح می شود که فرد از چه چیزی برخیزد؟ از خواب برخیزد یا از استراحت یا از کار و مشغولیت در شب برای امر دیگری یا یک مفهوم دیگری مد نظر است چون برخاستن از خواب غفلت.
اینکه در این ایه از خواب به معنای واقعی کلمه، نام برده نشده است احتمالا می توان چنین نتیجه گرفت که این امر برخیز، تنها به خواب و از خواب برخاستن بر نمی.گردد.
سوال دیگری که مطرح می شود این است که فرد برای چه برخیزد؟برای نماز و عبادت، برای تفکر و اندیشیدن، برای رسیدگی به یک کار خداپسندانه چون رسیدگی به محرومان و ایتام، برای مطالعه اگاهی های دینی یا نه، حتی مطالعه ی هرعلم مفیدی.
ایا در این برپاخاستن در جهت و سبیل خدابودن شرط است به گونه ای که انسان را از غفلت دور کند و یا به ارتقای معنوی بیفزاید یا نه، برخاستن به سمت هرگونه بهره مندی از زمان و به سمت موفقیت حرکت کردن مهم است حتی در جهت موفقیت مادی هرچند برای دیگران هم پیامد خوبی نداشته باشد؟
سوال دیگر، این است چرا شب برخیزد؟ مگر روز نباید فرد برخیزد ؟ایا از این که گفته شده در شب برخیزد می توان این برخاستن را مقید به بعضی کارها کرد یا می توان در شب ویژگی هایی دید که برای برخاستن در شب توصیه شده است چون شب گاه استراحت است و فراغتی که در شب است شاید در روز حاصل نگردد و به نوعی به استفاده از این اوقات ارزشمند توصیه می گردد چنان که در سوره مبارکه شرح امده است:فاذا فرغت فانصب
[ پاسخ ها / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : شب و روز گوینده : سید حسین اخوان بهابادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
پاسخهای کاربران :
1) رمضانی (داور) : در آیات 2 تا 4 سوره مبارکه مزمل، می‌فرماید: شب برخیز و قرآن را به ترتیل بخوان. و در این برخاستن بین سه امر تردید شده است که این تردید بین سه امر، تردید تخییر است، مى‏‌خواهد بفرماید: مخیرى بین اینکه درست نیمى از شب را زنده بدارى، و یا کمى کمتر از نصف، و یا کمى بیشتر از آن را.
و ظاهرا مراد از ترتیل قرآن، ترتیل آن در نماز، و یا اصلا منظور از قرآن خود نماز است، و خداى تعالى نظیر این تعبیر را از نماز کرده، مثلا فرموده:" أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً" «الاسراء/78».
سپس آیه 5 علت حکمی که جمله" قُمِ اللَّیْلَ ..." بر آن دلالت دارد را بیان می‌کند، در نتیجه به مقتضاى سیاق- با در نظر گرفتن اینکه خطاب به خصوص رسول خدا (ص) است- این معنا را مى‌‏رساند که اگر گفتیم شب‏زنده‏‌دارى کن، و در شب با خواندن نماز متوجه درگاه ما شو، براى این بود که خود را براى کرامت قرب و شرف حضور، و افتخار همکلامى با ما آماده سازى، تا ما قول ثقیلى را بر تو القاء کنیم. بنا بر این، نماز شب راهى است که آن جناب را به چنین موقعى کریم منتهى مى‏‌سازد. در جاى دیگر هم خداى سبحان نماز شب را راه به سوى خدا خوانده، مى‏‌فرماید:
" إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِیلًا" «مزمّل/19».
خداى سبحان در آیه زیر وعده بیشترى داده، فرموده:" وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً" «الاسراء/79» که در تفسیر همین آیه معناى مقام محمود را بیان شده است.
بیان این آیات حکایت دارد از اینکه در یرخاستن شب خاصیتی است ویژه. به طور خلاصه می‌توان اینطور تشبیه کرد همانند باتری،برای اینکه فعال باشد نیاز دارد که شارژ باشد و باتری که شارژ نباشد فعال نیست؛ انسان نیز برای فعالیت در راه خدا در روز، نیازمند شارژ هست که این شارژ در شب داده می‌شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، پاسخ شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت پاسخ عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
پاسخ شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.