از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان آیات 17 تا 42
در این فصل نخست انسان را نفرین مى‏کند، و از اینکه در کفر به ربوبیت رب خود اصرار و مبالغه مى‏ورزد تعجب مى‏کند، و آن گاه به حدوث و بقاى او اشاره نموده مى‏فهماند که انسان نه مالک چیزى از آفرینش خویش است، و نه مالک چیزى از تدبیر امورش، بلکه خداى سبحان است که او را از نطفه‏اى بى‏مقدار آفریده و سپس اندازه‏گیرى‏اش کرد، و آن گاه راه را برایش آسان ساخت، و در آخر هم او است که وى را مى‏میراند، و به قبر داخلش مى‏کند، و هر وقت که بخواهد دوباره زنده‏اش مى‏سازد. پس خداى سبحان یگانه رب و خالق و مدبر امر او است، آن هم نه تنها در حدوثش بلکه در بقایش، و تا آخرین لحظه هستى‏اش مدبر او است، ولى این انسان کفرانگر، فرمان او را نمى‏برد، و به هدایت او مهتدى نمى‏شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏20، ص: 335 و 336 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نفرین بر انسان کفرانگر
جمله «قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ» نفرینى است بر انسان که طبعش طبع دلدادن به شهوات، و پیروى هواى نفس، و فراموش کردن پروردگار خود، و استکبار ورزیدن از پیروى اوامر او است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏20، ص: 336 قالب : تفسیری موضوع اصلی : لعن- نفرین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  منظور از «کفر انسان» مطلق حق‏پوشى است
جمله «ما أَکْفَرَهُ» شگفت‏انگیزى از اصرار انسان در کفران، و پوشاندن حق صریح است، با اینکه او خودش مى‏بیند و احساس مى‏کند که مدبر خود نیست، و کسى جز خداى سبحان مالک تدبیر امر او نمى‏باشد. پس مراد از «کفر» در این جمله مطلق حق‏پوشى است، که دو مصداق دارد: یکى انکار ربوبیت خدا، و یکى ترک عبادت او است، و مؤید این سخن ذیل آیه است که به جهات تدبیر ربوبى اشاره مى‏کند البته آن جهاتى که با حق‏پوشى و ترک عبادت تناسب دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏20، ص: 336 و 337 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کفر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  روایتی در شأن نزول آیه «قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ»
عکرمه در تفسیر آیه «قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ» گفته: این آیه در شان عتبة بن ابى لهب نازل شده، که وقتى آیه «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى‏» (نجم/1) را شنید، گفت: من کفر مى‏ورزم به پروردگار نجم وقتى که فرو مى‏ریزد، ناگزیر رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) او را نفرین کرد، و در سفرى که به شام مى‏رفت شیر او را پاره کرد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏20، ص: 344 قالب : شأن نزول موضوع اصلی : روایت- حدیث گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان معناى «قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ» در کلام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)
امیر المؤمنین (علیه‌السلام) در حدیثى طولانى در معناى «قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ» فرمود: یعنى انسان لعنت شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج: ‏20، ص: 344 و 345 قالب : روایی موضوع اصلی : لعن- نفرین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  موجبات کیفر - نيره تقي زاده فايند
کفران نعمت، مایه استحقاق شدیدترین عقوبت ها است.

قتل الإنسـن ما أکف [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما قالب : تفسیری موضوع اصلی : کفران نعمت گوینده : نیره تقی زاده فایند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سیرهدایتی - مسعود ورزيده
(آیات ۱۷ – ۳۲)
روی گردانی او از شنیدن قرآن، در حق پوشی و نافرمانی او ریشه دارد. همه مراحل خلق، تقدیر، رشد، مرگ و نشرش به دست خداست، اما اهل اجرای فرمان او نیست و به تبع، در پی قرآن هم نیست. انسان کافی است به طعام خویش نظر کند و نقش خدای متعالی در تهیه این طعام را مطالعه کند تا در پوشیدن جامه بندگی درنگ نورزد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبردر قران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره عبس گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بررسی سیاق دوم - مسعود ورزيده


قُتِلَ الإنْسَانُ مَا أَکْفَرَهُ (١٧)مِنْ أَیِّ شَیْءٍ خَلَقَهُ (١٨)مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ (١٩)ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ (٢٠)ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ (٢١)ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنْشَرَهُ (٢٢)کَلا لَمَّا یَقْضِ مَا أَمَرَهُ (٢٣)فَلْیَنْظُرِ الإنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ (٢۴)أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَبًّا (٢۵)ثُمَّ شَقَقْنَا الأرْضَ شَقًّا (٢۶)فَأَنْبَتْنَا فِیهَا حَبًّا (٢٧)وَعِنَبًا وَقَضْبًا (٢٨)وَزَیْتُونًا وَنَخْلا (٢٩)وَحَدَائِقَ غُلْبًا (٣٠)وَفَاکِهَةً وَأَبًّا (٣١)مَتَاعًا لَکُمْ وَلأنْعَامِکُمْ (٣٢)
قُتِلَ الإنْسَانُ مَا أَکْفَرَهُ (١٧)
مرگ بر انسان! چقدر ناسپاس است!
ناسپاسی انسان را در آیات بعدی باز می‌کند:
مِنْ أَیِّ شَیْءٍ خَلَقَهُ (١٨)
از چه چیز او را خلق کرد؟
مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ (١٩)
از نطفه‌ای او را خلق کرد، پس او را تقدیر کرد.
این نکته به انسان تذکر می‌دهد که تو از نطفه‌ای خلق شدی و انسان شدی و حال در برابر خالق خود کفر می‌ورزی و علاوه بر این، بیان خلق شدن انسان از نطفه یک بیان کبر شکن و غرورشکن است.
«قدره»: یعنی قدرتش را درباره او جاری کرد و حدود و اندازه‌های او را معین کرد و او را به آن سمت هدایت کرد. خدا انسان را خلق کرد و رشد داد.
ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ (٢٠)
راه رفتن و حرکت کردن را برای او ممکن ساخت.
یعنی به صرف خلق و رشد دادن او اکتفا نکرد که راهنمایی او را به عهده گرفت و امکان حرکت به سمت کمال را برای او فراهم ساخت.
ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ (٢١)
سپس او را میراند، پس دفنش کرد.
ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنْشَرَهُ (٢٢)
سپس هر وقت که بخواهد او را از خاک بیرون می‌آورد و زنده می‌کند.
کَلا لَمَّا یَقْضِ مَا أَمَرَهُ (٢٣)
اما او هنوز فرمان خدا را اطاعت نکرده است.
معنای این آیات این است که خدا این همه کار را برای او کرد ولی او هنوز اطاعت نکرده است، یعنی ناسپاسی!
از اول خلقت انسان که از یک نطفه شروع می‌شود تا زنده شدن دوباره او و آخرت همه در دست خداست ولی او مطیع یک فرمان نیست.
«ما امره»: یعنی آنچه که خدا به او فرمان داده است. این یعنی ناسپاسی.
فَلْیَنْظُرِ الإنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ (٢۴)
پس انسان باید به غذای خودش نگاه کند.
مراد از انسان، همین انسان ناسپاسی است که کفر ورزیده است.
خیلی‌ها این آیه را استقلالی گرفته و معانی فراوانی را برای آن درآورده‌اند، ولی وجه نظر را خود آیات باز می‌کنند.
مراد خدا از نگاه انسان به غذای خود این است که انسان با نظر به غذایش خدا را پیدا کند. و به او بگوید نه فقط این است که من تو را خلق کرده‌ام و تا قیامت مدیریتت می‌کنم، دسترس‌ترین کالایی که در اختیار توست، غذای توست که اگر آن را نخوری، می‌میری، تو به آن غذا نگاه کن! بعد ببین باز هم جای ناسپاسی است؟
انسانی که به توجه کردن به غذای خودش دعوت می‌شود، همان انسانی است که ناسپاسی کرده است، حالا خدا با توجه دادن او به غذا می‌خواهد جلوی ناسپاسی او را بگیرد.
أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَبًّا (٢۵)
این ما هستیم که آب را فراوان فرو ریختیم.
ثُمَّ شَقَقْنَا الأرْضَ شَقًّا (٢۶)
سپس زمین را شکافتیم، شکافتنی!
فَأَنْبَتْنَا فِیهَا حَبًّا (٢٧)
پس رویاندیم در زمین دانه را.
وَعِنَبًا وَقَضْبًا (٢٨)
و انگور و سبزی را.
وَزَیْتُونًا وَنَخْلا (٢٩)
و زیتون و خرما را.
وَحَدَائِقَ غُلْبًا (٣٠)
و باغهای انبوه را.
وَفَاکِهَةً وَأَبًّا (٣١)
و میوه‌ها و چراگاه را.
مَتَاعًا لَکُمْ وَلأنْعَامِکُمْ (٣٢)
بهره‌ای برای شما باشد و برای چهارپایانتان باشد.
این یک دعوت به مطالعه است برای انسان ناسپاس.
نقل است که کسی به امام حسین (ع) گفت که می‌خواهم گناه کنم و نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم، حضرت به ایشان فرمود که برو و روزی کسی غیر از خدا را بخور و بعد گناه کن.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره عبس گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جهت هدایتی سیاق دو - مسعود ورزيده

نفرین و هشدار به انسان ناسپاس که فرامین پروردگارش را بجا نیاورده است.
توضیح
آفرینش انسان، رشد دادن او، میراندن، برزخ و قیامتش همه در دست خداست؛ ولی او امر خدا را اطاعت نمی‌کند، کافی است که انسان به غذای خود نظر کند، تا حتی لحظه‌ای در پوشیدن لباس بندگی درنگ نورزد و لحظه‌ای در اطاعت از خدا تعلل نکند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره عبس گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تاریخچه جهت هدایتی - مسعود ورزيده


زمانی بوده که می‌گفتیم که می‌توان یک عنوانی در دسته‌ها داد که افراد با دیدن مفاهیم مختلف در سیاقها گم نشوند، یعنی از اول سیاق تا آخر سیاق هر آیه‌ای را که می‌خواند، با گرفتن یک مفهوم از هر آیه‌ای سردرگم نشود و بتواند حرف اصلی سیاق را دریافت کند.
مثلا در آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» چندین حرف گفته شده است، تا جایی که مراد قرآن این است که انسان در دستشویی نگاه کند که مبادا انگلی در بدن او نباشد، یعنی قرآن از نظر بهداشتی این قدر دقیق است.
یا گفته شده که به حلال و حرام بودن غذای خودش نگاه کند.
یا گفته شده به غذای معنوی خودش نگاه کند و مثلا ببیند که چه کسی به او تدریس می‌کند؟ آیا او آدم پاکی است یا نیست؟
ما در اینجا به بیان مطلق نمی‌خواهیم رد کنیم، چرا که نگاه استقلالی هم در جای خودش مورد تایید است و حدود خودش را دارد و ضوابط خودش را هم دارد و باطن آیات هم باید فهمیده شود، اینها همه به جای خود باقی.
ولی همه این موارد باید بعد از فهم ظاهر قرآن باشد.
ما در نوشتن جهت هدایتی در مراحل قبلی همه قیود را ذکر می‌کردیم ولی نتیجه یک ترجمه از متن سوره می‌شد.
ولی در مراحل بعدی ما قیود را از جهت اصلی حذف کردیم و فقط به عنوان اصلی سوره اکتفا کردیم تا خواننده با دیدن جهت نوک پیکان سوره را گم نکند.
یک شرح مختصر هم در ذیل جهت اصلی عنوان کردیم تا آن قید و قیودی که برای ما مهم است ولی آوردن آنها در جهت، جهت را مغلق می‌کند، در شرح گنجانده شوند.
پس جهت و شرح هر دو جهت اصلی است، ولی در عنوان اصلی دغدغه قیودات را نداریم و آنها را در شرح جا داده‌ایم.
و به نظر می‌رسد که این ترکیب، ترکیب مناسبی است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره عبس گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.