● خواست ما در مدار خواست خدا
خواست ما در مدار خواست خداست، نه به اجبار او، که در این صورت، خواست ما بى معنا مىشود. {و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 401 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : جبر و اختیار |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نه جبر، نه تفیض
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 402 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : جبر و اختیار |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● شاء الهی بر اساس ربوبیت است
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 402 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : افعال خداوند |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● خواست انسان مشروط به خواست پروردگار است
چون خداوند ربّ العالمین است و بر همه امور تسلّط دارد، پس خواست انسان نیز مشروط به خواست اوست. {و ما تشاؤن الاّ ان یشاء اللّه ربّ العالمین}
مثلاً در ماشینهاى تعلیم رانندگى، دو دستگاه گاز و ترمز وجود دارد؛ یکى زیر پاى کارآموز و دیگرى زیر پاى مربّى. در این ماشین کارآموز مىتواند از گاز و ترمز سمت خود استفاده کند، ولى به شرط آنکه مربّى هم بخواهد. یا نظیر چکهاى دو امضائى که هر یک از دو صاحب امضا مىتواند امضا کند، اما اثر و پرداخت چک زمانى است که دیگرى نیز آن را امضا کرده باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 402 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اذن الهی |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● عجز انسان -
نيره تقي زاده فايند
انسان، بدون خواست خداوند، حتى از خواستن و تصمیم گرفتن نیز عاجز است.
و ما تشاءون إلاّ أن یشاء اللّه
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر راهنما |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اذن الهی |
گوینده : نیره تقی زاده فایند |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.