1) شکوایئه قرآن کریم
مسلمین قران زما دارد گله چون زفرمانش گرفتیم فاصله
کارمادرحق قران هست خطا از تامل از تفکرهست جدا
گرکه میخواهی بدانی شرح ان اینچنین گویم حقیقت را عیان
درسفرخواهیم پناه ماشود درخطرها تکیه گاه ماشود
چون صلیب برگردن اویزان کنیم غفلت خودرا دوصدچندان کنیم
وقت حاجت یاد قران میکنیم ختم یاسین نذر انعام میکنیم
ازکلام حق به صوتش قانعیم با بشارتهای ان بیگانه ایم
در زمان کسب وکارو معامله در میان عهد و پیمان وگله
یاد قران می کنیم ما دم به دم نام او گوییم اما در قسم
تاکه غفلتهای حود پنهان کنیم مردمان راگیج وسرگردان کنیم
راستی را با دروغ امیختیم انکه نادانست به کامش ریختیم
وقت بیماری ازو خواهیم شفا خواندنش باشد برای ما دوا
چون رها گردیم از رنج و تعب روبه باطل میکنیم این است عجب
بر مناری گنبدی یا مقبره خط نستعلیق زده بر ان گره
می نویسیم تا شود تزیین ان این تبرک هم شده ایینمان
حرمتش داریم دروقت نکاح نام اورا میبریم چون یک صلاح
سفره را تزیین کنیم باجلد ان فکر نا محرم نباشیم ان زمان
عکسهای یادگاریت ببین حکم قران گفته باشی اینچنین
هدیه مهمان شودازدستمان راه قران نیست راه و رسممان
مسکنی را چون خریداری کنیم ایینه و قران به انجا می بریم
تا که ایمن گردد انجا از خطر هم مبارک باشد و هم بر ثمر
حفظ جان ما کند از چشم بد در کنارش هم گناهست هم حسد
با صدای ناله خوانیم بر مزار تاکنیم شاد مرده را با این شعار
مرگ هشداری است برای گفتگو عاقلان باشند بی اش در جستجو
چون به تردیدی رسیم در هرزمان استخاره میکنیم در رفع ان
تابگوید خوب وبد را او به ما چون بیاید مشکلی کرده جفا
راه را خواهیم کند هموار او نی تلاشی میکنیم نی جستجو
تا به کی قران بخوانیم اینچنین راه قران راه قانون است و دین
این مسلمانی زجهل است مسلمین با نفاق الوده است نی با یقین
علم قران عزت این ادم است غفلت از ان درد و رنج وماتم است
خود ندانیم و شکایت می کنیم جهل خود را ما حکایت میکنیم
وقت ان است به خود اییم دگر عیب خود جویا شویم در این گذر
هم بیاموزیم قران را به جان هم دهد کردار ما ان را نشان
چون شود دل خانه ی صدق و صفا شکر حق گوید نه کفران خدا
دل فقط با عشق حق هست اشنا این ستیز بیگانه است با جان ما
[ نظرات / امتیازها ]
1) این سوره در مکه نازل شده و داراى 19 آیه است
محتواى سوره ((انفطار))
این سوره مانند بسیارى از سوره هاى دیگر جزء آخر قرآن بر محور مسائل مربوط به قیامت دور مى زند، و رویهمرفته در آیات نوزدهگانه آن به پنج موضوع در این رابطه اشاره شده :
1 - اشراط الساعة : یعنى حوادث عظیمى که در پایان جهان و در آستانه قیامت رخ مى دهد.
2 - توجه انسان به نعمتهاى خداوند که سراسر وجود او را فرا گرفته ، و شکستن غرور او، تا خود را براى معاد آماده سازد.
3 - اشاره به فرشتگانى که ماءمور ثبت اعمال انسانها هستند.
4 - سر نوشت نیکان و بدان در قیامت .
5 - گوشه اى از سختیهاى آن روز بزرگ .
فضیلت تلاوت این سوره
در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم : من قراء هاتین السورتین ((اذا السماء انفطرت )) و اذا السماء انشقت و جعلهما نصب عینه فى صلاة الفریضة و النافلة لم یحجبه من الله حجاب ، و لم یحجزه من الله حاجز، و لم یزل ینظر الى الله و ینظر الله الیه حتى یفرغ من حساب الناس : ((هر کس این دو سوره : سوره انفطار و سوره انشقاق را تلاوت کند، و آن دو را در نماز فریضه و نافله برابر چشم خود قرار دهد هیچ حجابى او را از خدا محجوب نمى دارد، و چیزى میان او و خداوند حائل نمى شود، پیوسته (با چشم دل ) به خدا مى نگرد و خدا (با لطفش ) به او نگاه مى کند، تا از حساب مردم فارغ شود)).
مسلما نعمت بزرگ حضور در پیشگاه خدا، و از میان رفتن حجابها او و پروردگار، براى کسى است که این دو سوره را در عمق جانش جاى دهد و خود را بر اساس آن بسازد، نه اینکه به لقلقه زبان اکتفا کند.
[ نظرات / امتیازها ]