12) نه تنها در آیات فوق که در بسیارى دیگر از آیات قرآن و روایات اسلامى به این معنى اشاره شده که خداوند مامورانى مراقب هر انسانى کرده که اعمال او را اعم از نیک و بد مىنویسند ، و نامه اعمال را براى روز جزا آماده مىکنند .
در باره ویژگیهاى این فرشتگان تعبیرات پر معنى و هشدار دهندهاى در روایات اسلامى وارد شده است از جمله اینکه:
1 -کسى از امام موسى بن جعفر (علیهالسلام) سؤال کرد : دو فرشتهاى که مامور ثبت اعمال انسان هستند آیا از اراده و تصمیم باطنى او به هنگام گناه یا کار نیک نیز با خبر مىشوند ؟ امام (علیهالسلام) در پاسخ فرمود : آیا بوى چاه فاضل آب و عطر یکى است ؟ راوى عرض کرد : نه ! امام (علیهالسلام) فرمود : هنگامى که انسان نیت کار خوبى کند نفسش خوشبو مىشود ! فرشتهاى که در سمت راست است ( و مامور ثبت حسنات مىباشد ) به فرشته سمت چپ مىگوید : برخیز که او اراده کار نیک کرده است و هنگامى که آن را انجام داد زبان آن انسان قلم آن فرشته ، و آب دهانش مرکب او مىشود ، و آن را ثبت مىکند ، اما هنگامى که اراده گناهى مىکند نفسش بد بو مىشود ! ملائکه طرف چپ به فرشته سمت راست مىگوید بر خیز که او اراده معصیت کرده ، و هنگامى که آن را انجام مىدهد زبانش قلم آن فرشته و آب دهانش مرکب او است و آن را مىنویسد ! .
این حدیث به خوبى نشان مىدهد که نیت انسان در تمام وجود او اثر مىگذارد ، و فرشتگان از اسرار درونش بوسیله آثار برون آگاه مىشوند ، و مسلما اگر آگاه نباشند نمىتوانند اعمال انسان را به خوبى ثبت کنند ، چرا که چگونگى نیت در ارزش و خلوص و آلودگى عمل فوق العاده مؤثر است تا آنجا که پیغمبر اکرم (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) در حدیث معروفى فرموده : انما الاعمال بالنیات اعمال به نیتها بستگى دارد.
دیگر اینکه معلوم مىشود از خود انسان مىگیرند و براى او خرج مىکنند ، زبان ما قلم آنها است ، و آب دهان ما مرکب آنها !2 -آنها مامورند به هنگامى که انسان نیت کار نیک مىکند آن را به عنوان یک حسنه ثبت کنند ، و هنگامى که آن را انجام مىدهد ده حسنه بنویسند ، اما هنگامى که تصمیم بر گناه مىگیرد تا عمل نکرده چیزى بر او نمىنویسند و بعد از عمل تنها یک گناه ثبت کنند.
این تعبیر بیانگر نهایت لطف و فضل الهى بر انسان است که نیت گناه را بر او مىبخشد ، و فعل گناه را بر طبق موازین عدالت جزا مىدهد ، ولى در مسیر اطاعت هر نیتى حسنهاى است ، و هرکار نیکى را بر طبق تفضل پاداش مىدهد ، نه بر میزان عدل ، و این تشویقى است براى انجام اعمال نیک.
3 -در روایت دیگرى آمده است که رسول خدا (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) بعد از اشاره به وجود این دو فرشته ، و نوشتن حسنات با پاداش ده برابر ، فرمود هنگامى که انسان کار بدى انجام مىدهد ، فرشته راست به فرشته چپ مىگوید : در نوشتن این گناه عجله مکن شاید کار نیکى بعد از آن انجام دهد که گناه او را بپوشاند همانگونه که خداوند بزرگ مىفرماید : ان الحسنات یذهبن السیئات یا اینکه توبه و استغفار کند ( و اثر گناه از میان برود ) ... و او هفت ساعت از نوشتن کار بد خوددارى مىکند ، و اگر کار نیک یا استغفارى به دنبال آن نیاید فرشته حسنات به فرشته سیئات مىگوید بنویس بر این بدبخت محروم ! .
4 -در حدیث دیگرى از امام صادق (علیهالسلام) آمده است : هنگامى که مؤمنان در یک مجلس خصوصى با هم سخن مىگویند حافظان اعمال ، به یکدیگر مىگویندما از آنها دور شویم ، شاید سرى دارند که خدا آن را مستور داشته!.
5 -على (علیهالسلام) در یکى از خطبههایش که مردم را در آن به تقوى دعوت کرده ، مىفرماید : بدانید اىبندگان خدا که مراقبانى از خودتان بر شما گماشته شده ، و دیدبانهائى از اعضاى پیکرتان ، و نیز بدانید حسابگران راستگو اعمال شما را ثبت مىکنند ، و حتى شماره نفسهایتان را نگه مىدارند ، نه ظلمت شب تاریک شما را از آنها پنهان مىدارد ، و نه درهاى محکم و فرو بسته و چه فردا به امروز نزدیک است!
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : خداوند مامورانى مراقب هر انسانى کرده که اعمال او را اعم از نیک و بد مىنویسند
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]