از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ویل یومئذ للمکذبین ):(وای در آنروز بر تکذیب کنندگان ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
وَیل‌ٌ یَومَئِذٍ لِلمُکَذِّبِین‌َ (10)

وَیل‌ٌ یَومَئِذٍ: وای‌ و ویل‌ ‌از‌ شدت‌ عقوبت‌ و عذاب‌ روز قیامت‌، لِلمُکَذِّبِین‌َ: ‌برای‌ تکذیب‌ کنندگان‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر خسروی
وای‌ ‌در‌ اینروز ‌برای‌ کسانیکه‌ تکذیب‌ کرده‌اند (‌یعنی‌ جزاء و بعث‌ ‌را‌ دروغ‌ پنداشته‌اند). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر راهنما
- تکذیب کنندگان قیامت در آن روز، گرفتار جهنم و عذاب الهى خواهند بود.

ویل یومئذ للمکذّبین

«ویل» به معناى عذاب و هلاکت است (لسان العرب). برخى آن را نام یکى از درب ها، یا درّه اى از جهنم مى دانند.

2 - گرفتارى به جهنم و عذاب الهى، سرنوشت تکذیب کنندگان آیات الهى است.

ویل یومئذ للمکذّبین

به قرینه «إذا تتلى علیه آیاتنا...» در آیات بعد، عنوان «مکذّبین»، تکذیب کنندگان آیات خداوند را در برمى گیرد.

3 - کم فروشى و خیانت در معامله، تکذیب عملى روز قیامت است.

ویل للمطفّفین ... ویل یومئذ للمکذّبین

آیات مورد بحث درباره «مطفّفین» است و آنان را با عناوین «فجّار» و «مکذّبین» تهدید به عذاب الهى مى کند. مراد از «یومئذ» همان «یوم یقوم الناس...» است که در آیات پیشین گذشت. تکذیب مى تواند، شامل تکذیب عملى و قولى باشد; بنابراین آیه اختصاص به کافران ندارد.

4 - گناه، تکذیب عملىِ قیامت است.

إنّ کتـب الفجّار ... ویل یومئذ للمکذّبین

تعبیر «یومئذ» ـ به قرینه «إنّ کتاب الفجّار لفى سجّین» ـ بر روز برخورد فاجران با نامه عمل خویش منطبق است. بنابراین عنوان «مکذّبین» در برگیرنده «فجّار» خواهد بود که با گناه خود، در عمل، تکذیب کننده قیامت اند.

5 - کسانى که عذاب کم فروشان را تکذیب کنند، در قیامت به عذاب جهنم گرفتار خواهند شد.

ویل للمطفّفین ... ویل یومئذ للمکذّبین

مراد از «مکذّبین» ـ به قرینه آیه بعد ـ تکذیب گران روز قیامت و رخدادهاى آن اند و از مصادیق بارز رخدادهاى قیامت، عذابى است که آیه «ویل للمطفّفین» بیان داشته است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر هدایت
[10] نادان در مقابل این ایستگاه و وضع دشوار تنها به تکذیب آن مى‏پردازد، و چنان گمان دارد که اگر سر خود را در خاک فرو برد دیگران او را نخواهند دید، هرگز چنین نیست! اگر دریچه اطاقت را به روى خورشید ببندى،خورشید متلاشى نمى‏شود، حقیقت مسئولیت نیز چنین است و با انکار و تکذیب تو از میان نمى‏رود، بلکه هر اندازه شخص نادان براى تکذیب و انکار صداى خود را بلندتر و خودپسندى خود را بیشتر سازد، از تحمّل آن و نزدیک شدن به عذاب آن دورتر مى‏شود، و از آن روى چنین است که تکذیب خود جریمه و گناهى است، به همان گونه که علتى نیز براى گناهان دیگر است، و عاقبت تکذیب در هنگام قیام ساعت معلوم و آشکار مى‏شود.

وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ- واى در آن روز بر تکذیب کنندگان.» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرنمونه
: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان ( ویل یومئذ للمکذبین ) .
تکذیبى که سرچشمه انواع گناهان و از جمله کم‏فروشى و ظلم است ، در آیه نخست فرمود : ویل للمطففین و در اینجا مى‏فرماید : ویل یومئذ للمکذبین تعبیرى که در عین فشرده بودن اشاره به انواع عذابهاى دردناک و مصائب هولناک مى‏کند.
قابل توجه اینکه در آیه نخست سخن از مطففین ( کم‏فروشان ) است و بعدا سخن از فجار ( بدکاران ) و در آیه اخیر از مکذبین ( منکران قیامت ) و این به خوبى نشان مى‏دهد که در میان این اعتقاد و آن اعمال رابطه نزدیکى بر قرار است که در آیات آینده بطور روشنترى منعکس شده است
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
از آیه دریافت مى‏گردد که هشدار و اخطار، متوجه کسانى است که در دنیا، روز رستاخیز و روز حسابرسى و باز خواست را دروغ مى‏شمارند، و هرگز حاضر به تجدید نظر در این پندارِ باطل خود و اعلام ایمان و باور به فرارسیدن آن روز نیستند.
از دیدگاه برخى از صاحب نظران آیه مورد بحث به آیه «انّ کتاب الفجار...» و آن‏گاه آیه «یوم یقوم النّاس...» پیوند دارد و آنچه میان این آیات آمده، معترضه است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.