● وجه نسبت دادن «خشوع» به وجوه در قیامت
معنای آیه این است که چهرههایى در آن روز از شدت اندوه و عذاب ذلیل و شرمسار است و این شرمسارى بر آن چهرهها فراگیر مىشود و «خشوع»، حالت و وصف انسانها است ولى در این آیه به وجوه آنان نسبت داده و این بدان جهت است که چهره از هر عضو دیگرى حالت خشوع درونى را مىنمایاند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:20، ص: 456 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : انسان در قیامت |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مراد از وجوه انسان در قیامت
ممکن است مراد از «وجوه»، صاحبان وجوه و چهرههاى برجسته باشد، یعنى چهرههاى شاخص هر یک از دو گروه نیک و بد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 461 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : انسان در قیامت |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اثر اعمال انسان -
محمد سجاد ابراهيمي
در این آیه و آیه 8 به جای ذکر خوشحالی و ناراحتی افراد، اثر خوشحالی و ناراحتی را در چهره آنها بیان کرده است. شاید دلیلش این باشد که انسان در آن روز دیگر توانایی کتمان حق را ندارد و هر چه درونش است آشکار می شود، فلذا آثار گناه و اعمال نیک در چهره ها نمایان می شود.
در سوره الرحمن نیز آمده است که مجرمون در روز قیامت از چهره هایشان مشخص می شوند. شاید اشعار دارد به اینکه اثر عمل و ناراحتی فرد از عملش در چهره اش نمایان می شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبر شخصی |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : انسان در قیامت |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● چهره ها -
حسن اعظمي
بسم الله الرحمن الرحیم
در متون اسلامی ـ قرآنی، صریحاً زبان حال (علائم غیر کلامی) گویاتر از زبان گفتاری به حساب میآید. قرآن، صحنه قیامت را با تصویری از چهرهها یاد میکند ( صالحی ,1388)
همانطور که در این آیه گناهکاران با چهره هایی زبون نشان داده می شوند , در آیه 8 این سوره نیز نیکوکاران با چهره هایی شادمان به تصویر در می آیند و این موضوع از ویژگی های مهم و تأثیرگذار قرآن کریم است .این موضوع در علوم روانشناسی و ارتباطات نیز به اثبات رسیده است که علائم غیر کلامی یا بهتر بگوییم پیام های تصویری گویاتر , آموزنده تر و مؤثرتر از مطالب کلامی و گفتاری هستند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : صالحی ,سید عباس (1388). فصلنامه پژوهش های قرآنی .شماره ۶۰-۵۹، پاییز و زمستان . ویژه قرآن و فلسفه تربیت (۱) |
قالب : اجتماعی |
موضوع اصلی : انسان |
گوینده : حسن اعظمی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.