از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(لا یزال بنیانهم الذی بنوا ریبه فی قلوبهم الا ان تقطع قلوبهم والله علیم حکیم ):(همواره بنیانی که ساخته اند باعث اضطراب در دلهای آنهاست ،جز وقتی که دلهایشان پاره پاره شود و خداوند دانای درست کردار است )، یعنی این منافقان همواره دچار شک و تردید هستند و به مرحله یقین نمی رسند و این شک زایل نمی گردد، مگر آنکه دلهایشان متلاشی شود، یعنی از بین رفتن تردیدآنها مستلزم نابودی و هلاکت ایشان است و خدا دانا و حکیم است و لذا مؤمنان را رفعت می دهد و منافقان را پست و ذلیل می کند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما

1 ـ شک و تردید، بیمارى مزمن قلب منافقان
لا یزال بنینهم الذى بنوا ریبة فى قلوبهم
2 ـ شک و تردید، پرتگاهى که منافقان بناى شخصیت خویش را بر آن پى افکنده و از آن جا به دوزخ سقوط مى کنند.
أسس بنینه على شفا جرف هار ... لا یزال بنینهم الذى بنوا ریبة فى قلوبهم
3 ـ مرگ، تنها درمانِ قلبِ آکنده از شک و تردید منافقان
لا یزال ... إلا أن تقطع قلوبهم
4 ـ مسجد ضرار، مایه شک و ناباورى منافقان بود.
و الذین اتخذوا مسجداً ضراراً ... لا یزال بنینهم الذى بنوا ریبة فى قلوبهم
5 ـ منافقانِ بناکننده مسجد ضرار، مردمى هدایت ناپذیر بودند.
اتخذوا مسجداً ضراراً ... لا یزال ... ریبة فى قلوبهم إلا أن تقطع قلوبهم
6 ـ اخبار خداوند از روحیه هدایت ناپذیر منافقان، متکى بر علم گسترده اوست.
لا یزال بنینهم الذى بنوا ریبة فى قلوبهم ... و اللّه علیم حکیم
7 ـ برخورد شدید خداوند با بناکنندگان مسجد ضرار، متکى بر علم و حکمت او بود.
و الذین اتخذوا ... لا تقم فیه ... فانهار به فى نار جهنم ... و اللّه علیم حکیم
8 ـ خداوند، علیم (دانا) و حکیم (کاردان) است.
و اللّه علیم حکیم [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - یوسفعلی
1360. The parable is continued further. The heart of man is the seat of his hopes and fears, the foundation of his moral and spiritual life. If that foundation is on an undermined sand cliff already crumbling to pieces, what security or stability can he have? He is being shaken by alarms and suspicions and superstitions, until like the edge of a sand cliff they are cut clean away and fall into a heap of ruin and his spiritual life and all its landmarks are destroyed. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فرزانه بيات - تفسیر نمونه
آیه اشاره به لجاجت و سرسختى منافقان کرده مى گوید آنها چنان در کار خود سرسختند و در نفاق سرگردان ، و در تاریکى و ظلمت کفر حیرانند که حتى (بنائى را که خودشان برپا کردند همواره به عنوان یک عامل شک و تردید، یا یک نتیجه شک و تردید، در قلوب آنها باقى مى ماند، مگر اینکه دلهاى آنها قطعه قطعه شود و بمیرند) (لا یزال بنیانهم الذى بنوا ریبة فى قلوبهم الا ان تقطع قلوبهم ).
آنها در یک حالت حیرت و سرگردانى دائم بسر مى برند، و این کانون نفاق و مسجد ضرارى که برپا کرده بودند به صورت یک عامل لجاجت و تردید در روح آنها همچنان باقى مى ماند، هر چند آن بنا را پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بسوزاند و ویران کند، اما گوئى نقش آن از دل پر تردیدشان زائل نمى گردد.
و در آخر آیه مى گوید (و خداوند دانا و حکیم است ) (و الله علیم حکیم ).
اگر به پیامبرش دستور مبارزه و در هم کوبیدن چنین بناى ظاهرا حق به - جانبى را داد به خاطر آگاهى از نیات سوء بنا کنندگان و باطن و حقیقت این بنا بود این دستور عین حکمت و بر طبق مصلحت و صلاح حال جامعه اسلامى صادر شد
نه یک قضاوت عجولانه بود و نه زائیده یک هیجان و عصبانیت .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - تفسیر إثنى عشری
و نیز در مذمت آن مسجد مى فرماید: لاٰ یَزٰالُ بُنْیٰانُهُمُ اَلَّذِی بَنَوْا :همیشه بناى ایشان مر بنائى را که بنیاد آن نهاده اند بر اغراض فاسده رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ :سبب شک و نفاق است در دلهاى ایشان، زیرا بر شک و نفاقى که دارند، و یا موجب حسرت است در قلوب آنها

و گفته اند: مراد تخریب بناى آنها بود در حین رجوع حضرت از تبوک، و خواهش آنها به نماز حضرت در آن مسجد، و نهى الهى از قیام، و امر پیغمبر به تخریب پس حق تعالى فرماید که همیشه مى باشد خرابى بناى آنها به واسطۀ تزاید شک و نفاق، یعنى پیوسته در غم و حسرت و نفاق و ریب خواهند بود به سبب این تخریب و انهدام إِلاّٰ أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ :مگرآنکه پاره پاره شود دلهاى آنها به حیثیتى که قابلیت ادراک در آن نماند مفسرین گفته اند: تقطع قلوب آنها به قتل یا به مرگ یا در قبر یا در جهنم وقوع یابد و نزد جمعى به توبه و استغفار و ندامت بر مثل آن امور باشد وَ اَللّٰهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ :و خداى تعالى داناست به تأسیس جملۀ بناى آنها به چه نیت بود، حکم کننده است به جزاى آن که، انهدام و تخریب بود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر عاملی
«إِلاّٰ أَنْ تَقَطَّعَ » 110 مجمع: بیشتر قاریها «الّا» با تشدید لام خوانده اند و بعضى «الى ان» خوانده اند و عده اى «تقطّع» را با فتح تاء و تشدید طاء و نیز با ضمّ تاء و تخفیف با تاء قرائت کرده اند و بیشتر قاریها «تقطّع» با ضمّ تاء و تشدید طاء خوانده اند و در معنى این جمله با جمله ى جلو گفته اند: یعنى ساختمان مسجد موجب دغدغه و ناراحتى یا حسرت و افسوس و یا شک است در دل آنها تا آنگاه که بمیرند یا توبه کنند به طورى که دلهاشان از پشیمانى و افسوس بر گذشته پاره شود

سخن ما همان ترجمه است و این شعر مثنوى که در دفتر دوّم مفصّل گفته است: این چنین کژ بازیى در جفت و طاق با نبىّ مى باختند اهل نفاق کز براى عز دین احمدى مسجدى سازیم و بود او مرتدى این چنین کژ بازیى مى باختند مسجدى جز مسجد او ساختند فرش و سقف و قبله اش آراستند لیک تفریق جماعت خواستند نزد پیغمبر به لابه آمدند همچو اشتر پیش او زانو زدند کاى رسول حقّ براى محسنى سوى آن مسجد قدم رنجه کنى مسجد روز گل است و روز ابر مسجد روز ضرورت وقت صبر ساعتى آن جایگه تشریف ده تزکیه ى ما کن ز ما تعریف ده اى دریغا کان سخن از دل بدى تا مراد آن نفر حاصل شدى لفظ کاید بیدل و جان از زبان همچو سبزه تون بود اى دوستان هم ز دورش بنگر و اندر گذر خوردن و بورا نشاید اى پسر سوى لطف بى وفایان هین مرو کان پل ویران بود، نیکو شنو گر قدم را جاهلى بر وى زند بشکند پل و آن قدم را بشکند هرکجا لشکر شکسته مى شود از دو سه سست مخنّث مى بود آن رسول مهربان رحم کیش جز تبسم جز بلى ناورد پیش مى نمود آن مکر ایشان پیش او یک به یک زانسان که اندر شیر مو صدهزاران مکر و موى و دمدمه چشم خوابانید آن دم ز آن همه چون برآن شد تا روان گردد رسول غیرت حق بانگ زد مشنو ز غول کاین خبیثان مکر و حیلت کرده اند جمله مغلوب است آنچه آورده اند مسجدى بر جسر دوزخ ساختند با خدا نرد دغل مى باختند تا جهودى را ز شام اینجا کشند که بوعظ آن، جهودان سرخوشند
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : لطفا، ابیات شعر در قالب نظم وارد شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
لاٰ یَزٰالُ بُنْیٰانُهُمُ اَلَّذِی بَنَوْا رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاّٰ أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَ اَللّٰهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ در آیات بالا بنیان و اساس کار مؤمنین و منافقین را از هم جدا نموده چنانچه درباره مقام و منزلت مؤمنین فرموده (أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیٰانَهُ عَلىٰ تَقْوىٰ مِنَ اَللّٰهِ وَ رِضْوٰانٍ خَیْرٌ الخ)بناى کار مؤمنین بر تقوى و خوشنودى خدا نهاده شده و ایمان در قلب آنها نفوذ نموده،و درباره منافقین قوله تعالى (أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیٰانَهُ عَلىٰ شَفٰا جُرُفٍ هٰارٍ الخ)اشاره به اینکه آیا این دودسته باهم مساویند هرگز چنین نخواهد بود بناى کار منافقین بر شک و ریبه و نفاق بنا گردیده و بقدرى این اوصاف نکوهیده در قلبها و نفوس خبیثشان فرو رفته و صفت و خلق و ملکه نفسانى آنان گردیده که از قلبشان بیرون نمى رود مگر اینکه قلبشان را قطعه قطعه کنند و خدا عالم است به آنچه از حقد و حسد در باطن خود پنهان نموده اند و حکیم است که بین مؤمنین و منافقین بحق و درستى حکم مى کند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کاشف
لاٰ یَزٰالُ بُنْیٰانُهُمُ اَلَّذِی بَنَوْا رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاّٰ أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَ اَللّٰهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ مراد از «ریبة» این است که منافقان به نبوت محمد صلّى اللّه علیه و آله ایمان نیاوردند «تقطّع قلوبهم» کنایه از مردن آنان است معناى آیه: منافقان مسجد را در حالى ساختند که به نبوت حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله ایمان نداشتند و دربارۀ آن تردید داشتند و بر همین تردید تا هنگام مرگ باقى خواهندماند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » روان جاوید
در جوامع روایت نموده که بنى عمرو بن عوف چون مسجد قبا را بنا نمودند و نماز گذارد در آن پیغمبر (ص) حسد بردند بر آنها برادرانشان بنى غنم بن عوف و گفتند ما مسجدى بنا مى کنیم و نماز مى گذاریم در آن و حاضر نمى شویم در جماعت محمّد (ص) پس بنا نمودند مسجدى در جنب مسجد قبا و از پیغمبر (ص) تقاضا کردند که در آن مسجد براى آنها نماز بگذارد در وقتى که آن حضرت مشغول بتجهیز لشکر براى جنگ تبوک بود و فرمود که من در شرف حرکتم و چون از آن سفر مراجعت نمود این آیه نازل شد پس امر فرمود که آن مسجد را خراب کردند و آتش زدند و محلّش را جاى کثافت و نجاست نمودند و نیز در آن کتاب است که ابو عامر راهب در زمان جاهلیت رهبانیت و زهادت را اختیار نموده بود و چون پیغمبر وارد مدینه شد حسد بر دو احزاب را بر حضرت شورانید و پس از فتح مکه فرار نمود و رفت در روم و نصرانى شد و بانیان مسجد ضرار منتظر او بودند که بیاید و در آن مسجد نماز بخواند و غلبه کند بر پیغمبر و آن مسجد را براى او به این بنا نموده بودند و او در جنگهاى آن حضرت حاضر بود و با او مقاتله مى نمود تا فرار کرد و بشام رفت تا از قیصر لشکر بگیرد و با حضرت جنگ کند و در قنسرین تنها مرد و قمى ره فرموده که جمعى از منافقان آمدند نزد پیغمبر (ص) و اجازه خواستند که مسجدى بنا کنند در محلّه بنى سالم براى مواقع ضرورت و اشخاص ضعیف که نمى توانند در مسجد آن حضرت حاضر شوند و پیغمبر به آنها اجازه داد پس خواهش نمودند که تشریف بیاورد و در آن نماز بخواند حضرت فرمود من در شرف مسافرت تبوکم انشاء اللّه در مراجعت مى آیم و نماز مى خوانم و چون حضرت مراجعت فرمود این آیه در شان آن مسجد و ابو عامر راهب نازل شد و آنها قسم خوردند که ما این مسجد را براى صلاح مسلمانان و احسان به آنها ساختیم و خداوند آنها را تکذیب فرمود و در تفسیر امام قریب باین معانى ذکر شده علاوه بر آنکه امیر دومة الجندل و حوالى آن تا حدود شام اکیدر نام داشت و پیغمبر (ص) را تهدید مى نمود و اصحاب از قبل تعرّض او خائف شده بودند و خداوند به پیغمبر (ص) وعده ظفر بر او را داد و آن حضرت عازم تبوک شد و این منافقان با او مکاتبه نمودند و او را براى گرفتن مدینه دعوت کردند و با ابو عامر راهب مواضعه داشتند که مراجعت به مدینه نماید و از او اطاعت نمایند و این مسجد را براى اجراء مقاصد سوء خودشان ساختند و از حضرت خواهش نماز در آن را نمودند و او مى دانست بوحى غرض آنها را با وجود این اجابت فرمود و خواست برود ولى هر مرکبى را حاضر نمودند از رفتار ماند و قدمها خشک شد لذا حضرت امر را محوّل به مراجعت از تبوک فرمود و براى دفع کید آنها مأمور شد از طرف خداوند که على (ع) را در مدینه خلیفه و جانشین خود فرماید چون وحى شده بود که از مدینه خارج شود با آنکه آنجا اقامت داشته باشد و امیرالمؤمنین (ع) مایل بجهاد بود ولى عرض کرد اطاعت دارم با آنکه میل به تخلّف از رکابت ندارم پیغمبر فرمود آیا نمى خواهى نسبت بمن به منزله هارون نسبت بموسى باشى جز آنکه پیغمبرى بعد از من نیست عرض کرد راضى شدم و پیغمبر (ص) فرمود اجر اقامت تو در مدینه با جهاد برابر است خداوند ترا به تنهائى جماعت قرار داد چنانچه حضرت ابراهیم را امّت فرمود کفار و منافقان از هیبت تو متعرّض مسلمانان نخواهند شد و چون پیغمبر (ص) از مدینه خارج شد و على (ع) به مشایعت رفت منافقان گفتند محمّد على را در مدینه گذارد براى آنکه از او ملول شده بود مى خواست مردم شبانه بریزند او را بکشند و این خبر بسمع مبارک پیغمبر (ص) رسید و امیرالمؤمنین (ع) عرض کرد ملاحظه بفرمائید مردم چه مى گویند پیغمبر فرمود تو مردمک دیده و نور بصر و مانند روح در بدن منى و بجانب تبوک حرکت فرمود و امیرالمؤمنین (ع) در مدینه اقامت داشت و هروقت منافقان تصمیم مى گرفتند که متعرض مسلمانان شوند مى ترسیدند ازآن که آن حضرت به تنهائى قیام نماید بر دفاع از آنها مانند آنکه پیغمبر (ص) مراجعت نموده باشد و خداوند اکیدر را مأخوذ و تسلیم پیغمبر خود فرمود و مبالغ گزافى بعنوان صلح از او گرفته شد و پیغمبر بدون جنگ سالما غانما ظافرا بعد از هشتاد روز مراجعت فرمود و مکر منافقان باطل گردید و این آیات نازل شد و پیغمبر (ص) امر فرمود مسجد ضرار را آتش زدند و ابو عامر راهب را که آن حضرت فاسق نام نهاده بود و گوساله این امّت مانند قوم موسى بود خداوند بمرض قولنج و برص و فلج و لقوه مبتلا فرمود و چهل روز با عذاب شدید زنده بود و بعد بعذاب الیم خدا گرفتار شد حقیر عرض مى کنم قضیه خلافت امیرالمؤمنین (ع) از پیغمبر (ص) در این سفر در تواریخ مذکور و حدیث منزلت مشهور است و این ابو عامر پدر حنظله غسیل الملائکه است که در جنگ احد شهید شد و مصداق یخرج الحى من المیت ظاهر گردید و در علم توریة و انجیل تخصّص داشت و بسیار طرّار و غدّار بود حضرات مى خواستند او را امام و خطیب آن مسجد نمایند و در مقابل پیغمبر (ص) جمعیّتى تهیّه کنند و بر او خروج نمایند ولى خدا نخواست مفتضح و رسوا شدند و اسامى منافقان در کتب مفصّله ذکر شده و بنظر حقیر محرک کلّ سامرى این امّت بوده و عاقبت بمقصود خود نائل گردید و در تفسیر مسجدى که تأسیس شده بر تقوى از روز اوّل در کافى از حضرت صادق (ع) و عیاشى از آن حضرت و حضرت باقر (ع) نقل نموده و قمى ره فرموده که مراد مسجد قبا است و گفته شده است که پیغمبر (ص) آن مسجد را در ایام اقامت در قبا تأسیس فرمود و در آن نماز گذارد و در تفسیر قول خدا یتطهروا عیاشى از امام صادق (ع) نقل نموده که آن تطهیر به آب است و در تفسیر المطهّرین قمى ره فرموده آنها تطهیر به آب مى نمودند و در مجمع از صادقین علیهما السلام نقل نموده که دوست داشتند تطهیر به آب را از غائط و بول و از پیغمبر (ص) روایت شده است که از اهل قبا سؤال فرمود شما چگونه تطهیر مى کنید که خداوند شما را مدح نموده عرض کردند اثر غائط را مى شوئیم فرمود خدا درباره شما نازل فرمود و اللّه یحبّ المطّهّرین و قمى از امام باقر (ع) نقل نموده که مسجد ضرار آنست که خدا درباره اش فرموده اسس على شفا جرف هار و حاصل مستفاد از آیات شریفه و اخبار ائمه اطهار آنست که و بعضى از منافقان کسانى هستند که بنا و اخذ نمودند مسجدى را براى اضرار به مسلمانان و تقویت کفر و تفرق جماعت مسجد قبا و براى ترقّب و ترصّد و انتظار مقدم ابو عامر راهب محارب و بااین حال قسم مى خورند که ما مقصودى جز اقامه نماز و ذکر خدا و توسعه بر مسلمانان و رعایت حال ضعفاء نداریم ولى خدا مى داند که دروغ مى گویند و اى پیغمبر تو قیام ننما براى نماز در آن مسجد البتّه مسجدى که در جنب آن مسجد است که از روز اول با نیّت پاک و خالص براى رضاى خدا و اطاعت امر او ساخته شده و مبنى بر تقوى است اولى و احق است به آنکه تو و سایر مسلمانان در آن نماز بخوانید با آنکه کسانى که در آن نماز مى خوانند تطهیر مى نمایند به آب و خدا آنها را دوست مى دارد نباید مسجدى که آنها در آن نماز مى خوانند از رواجش کاسته شود آیا کسى که تأسیس نموده است بناى خود را بر اصل و پایه محکم که نیّت خالص در قربت است و تزلزلى در آن روى نمى دهد و منبعث از تقوى و پرهیزکارى است و موجب خوشنودى خدا است بهتر است و رعایت بناى او لازم تر است یا کسى که تأسیس نموده است بناى خود را بر پایه نفاق و شقاق و قصد تفرقه بین مسلمانان و فتنه و فساد که مانند زمینى است که در کنار وادیى واقع شده و از زیر سیل آن را خراب نموده و در شرف انهدام است و لب آن زمین بنائى ساخته شده و زیر آن زمین که به واسطه خرابى خالى شده است جهنم و آتش است که چنین بنائى منهدم خواهد شد و خود و صاحبش را بجهنم واصل خواهد نمود و همیشه چنین مسجدى که امام و خطیبش چنین ملعونى باشد موجب مزید شک و نفاق در دلهاى حاضرشوندگان در آن مسجد است که منافقانند و بعد از خرابى هم موجب مزید بغض و عناد آنها خواهد شد مگر آنکه دلهاى آنها از شدّت بغض بترکد و پاره پاره شود و ساقط گردد از قابلیّت ادراک و قبول زیادتى و نقصان در مدرکات و خداوند عالم است به نیّات آنها و امرش بر وفق حکمت و مصلحت است بى جهت مسجدى را خراب نمى کند و قومى را آزرده خاطر و ملول نمى فرماید و در جوامع از امام صادق (ع) نقل نموده که الى ان تقطّع قرائت فرمود و بعضى الذین بدون و او در صدر آیه اول قرائت نموده اند و قصه مستقلى دانسته اند و بر هر تقدیر یا کلمه منهم بعنوان خبریّت از الّذین مقدّر است یا خبر آن لا تقم فیه ابدا است در آیه دوم باعتبار آنکه لا تقم لهم فیه ابدا بوده و لهم براى وضوح مراد حذف شده است و آن رابطه خبر به مبتدا است و حسن تشبیهات و استعارات و کنایات و لطائف خفیّه کلام بذوق خواننده واگذار مى شود [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.