از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان قداست سرزمین‌ها
1) سرزمین‏ها مى‏توانند داراى قداست باشند و شهر مکّه نیز از قدیم مورد احترام و سوگند بوده است. {لا اقسم بهذا البلد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 484 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مکه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  حسن تکرار کلام
1) تکرار گاهى نشانه عظمت و عنایت است. {هذا البلد....هذا البلد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 484 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کلمه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ارزش سرزمین‌ها به چیست؟
2) ارزش زمین‏ها به ارزش ساکنان آنهاست. «و انت حِلّ بهذا البلد} (سوگند به مکّه به خاطر حضور پیامبر) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 484 قالب : تفسیری موضوع اصلی : زمین گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  دختر یا پسر، کدامیک برتری دارد؟
3) در مقام فرزندى، دختر یا پسر تفاوتى ندارد. {و ما ولد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 484 قالب : تفسیری موضوع اصلی : فرزند- اولاد گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  آیا بناست انسان در راحتی و آسودگی زندگی کند؟
4) زندگى بشر در متن مشقت‏ها و سختى‏ها قرار دارد. {فى کبد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 484 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  صدای افسوس را می‌شنوید؟
4) هر مالى که در مسیر حق صرف نشود مایه حسرت است. {اهلکت مالاً لبدا} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 485 قالب : تفسیری موضوع اصلی : حسرت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نوع نگاه انسان نسبت به خداوند عالم
5) انسان تحت سیطره قدرت و علم الهى است. {ایحسب ان لن یقدر علیه احد... ایحسب ان لم یره احد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 485 قالب : تفسیری موضوع اصلی : انسان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  خسران پیامد چه عملی است؟
5) نتیجه هر محاسبه‏اى که جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زیانکارى است. {ایحسب... ایحسب} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 485 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خسران گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  غرور و خودبینی تا به کجا!
5) خود بزرگ بینى در برابر خدا چه معنایى دارد؟ {ایحسب ان لن یقدر علیه احد} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 485 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : غرور- خودبینی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  چه عواملی باعث نابودی انفاق است؟
6) کسانى که در انفاق به راه درست نروند یا مصرف آنها نابجا باشد یا نیّتشان خالص نباشد و همراه با ریا و خودنمایى و دروغ باشد، در آینده شرمنده و پشیمان خواهند شد. {اهلکت مالا لُبداً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 485 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  محتوى و فضیلت سوره بلد - ليلا حسين زاده
1) این سوره در عین کوتاهى حقایق بزرگى را در بردارد.
1 -در قسمت اول این سوره بعد از ذکر سوگندهاى پرمعنائى اشاره به این حقیقت شده که زندگى انسان در عالم دنیا همواره توأم با مشکلات و رنج است ، تا از یکسو خود را براى رفتن به جنگ مشکلات آماده سازد ، و از سوى دیگر انتظار آرامش و آسودگى مطلق را در این جهان از سر بیرون کند ، آرامش مطلق تنها در زندگى آخرت امکان‏پذیر است و بس.
2 -در بخش دیگرى از این سوره قسمتى از مهمترین نعمتهاى الهى را بر انسان مى‏شمرد ، و سپس به ناسپاسى او در مقابل این نعمتها اشاره مى‏کند .
3 -در آخرین بخش این سوره مردم را به دو گروه : اصحاب المیمنة و اصحاب المشئمة تقسیم کرده ، و گوشه‏اى از صفات اعمال گروه اول ( مؤمنان صالح ) و سپس سرنوشت آنها را بیان مى‏کند ، و بعد به نقطه مقابل آنها یعنى کافران و مجرمان و سرنوشت آنها مى‏پردازد.
تعبیر آیات سوره بسیار قاطع و کوبنده ، جمله‏بندیها کوتاه و پرطنین ، و الفاظ بسیار مؤثر و گویا است ، و شکل آیات و محتوا نشان مى‏دهد که این سوره از سوره‏هاى مکى است .
در فضیلت تلاوت این سوره از پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده که فرمود : من قرأها اعطاه الله الامن من غضبه یوم القیامة : کسى که سوره بلد را بخواند خداوند او را از خشم خود در قیامت در امان مى‏دارد.
و در حدیثى از امام صادق (علیه‏السلام‏) مى‏خوانیم : کسى که در نماز واجب سوره لا اقسم بهذا البلد را بخواند ، در دنیا از صالحان شناخته خواهد شد ، و در آخرت از کسانى شناخته مى‏شود که در درگاه خداوند مقام و منزلتى دارد ، و از دوستان پیامبران و شهدا و صالحین خواهد بود .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره بلد گوینده : لیلا حسین زاده
  سوگند به این شهر مقدس - ليلا حسين زاده
1) سنت قرآن در بسیارى از موارد بر این است که بیان حقایق بسیار مهم را با سوگند شروع مى‏کند ، سوگندهائى که خود نیز سبب حرکت اندیشه و فکر و عقل انسان است ، سوگندهائى که ارتباط خاصى با همان مطلب مورد نظر دارد .
در اینجا نیز براى بیان این واقعیت که زندگى انسان در دنیا توأم با درد و رنج است از سوگند تازه‏اى شروع مى‏کند و مى‏فرماید : قسم به این شهر مقدس شهر مکه ( لا اقسم بهذا البلد).
شهرى که تو ساکن آن هستى ( و انت حل بهذا البلد).
گرچه در این آیات نام مکه صریحا نیامده است ، ولى با توجه به مکى بودن سوره از یکسو ، و اهمیت فوق العاده این شهر مقدس از سوى دیگر ، پیدا است که منظور همان مکه است ، و اجماع مفسران نیز بر همین است.
البته شرافت و عظمت سرزمین مکه ایجاب مى‏کند خداوند به آن سوگند یاد نماید ، چرا که نخستین مرکز توحید و عبادت پروردگار در اینجا ساخته شده ، و انبیاى بزرگ گرد این خانه طواف کرده‏اند ، ولى جمله و انت حل بهذا البلد مطلب تازه‏اى در بر دارد ، مى‏گوید این شهر به خاطر وجود پر فیض و پر برکت تو چنان عظمتى به خود گرفته که شایسته این سوگند شده است.
و حقیقت همین است که ارزش سرزمینها به ارزش انسانهاى مقیم در آن است ، مبادا کفار مکه تصور کنند اگر قرآن به این سرزمین قسم یاد مى‏کند براى وطن آنها و یا کانون بتهایشان اهمیت قائل شده است ، نه چنین نیست ، تنها ارزش این شهر ( گذشته از سوابق تاریخى خاص آن ) به خاطر وجود ذیجود بنده خاص خدا محمد (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) است .
اى کعبه را ز یمن قدوم تو صد شرف وى مرده را از مقدم پاک تو صد صفا بطحا ز نور طلعت تو یافته فروغ یثرب ز خاک تو با رونق و نوا در اینجا تفسیر دیگرى نیز وجود دارد و آن اینکه من به این شهر مقدس سوگند یاد نمى‏کنم در حالى که احترام تو را هتک کرده‏اند ، و جان و مال و عرضت را حلال و مباح شمرده‏اند.
و این توبیخ و سرزنش شدیدى است نسبت به کفار قریش که آنها خود را خادمان ، و حافظان حرم مکه مى‏پنداشتند ، و براىاین سرزمین آنچنان احترامى قائل بودند که حتى اگر قاتل پدرشان در آنجا دیده مى‏شد در امان بود ، حتى مى‏گویند کسانى که از پوست درختان مکه بر مى‏گرفتند و به خود مى‏بستند به خاطر آن در امان بودند.
ولى با این حال چرا تمام این آداب و سنن در مورد پیغمبر اکرم (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) زیر پا گذارده شد ؟ ! چرا هر گونه اذیت و آزار نسبت به او و یارانش روا مى‏داشتند ، و حتى خونشان را مباح مى‏شمردند ؟!
این تفسیر در حدیثى از امام صادق (علیه‏السلام‏) نیز نقل شده است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : مکه گوینده : لیلا حسین زاده
  امام حسین - ليلا رضائي
3) «و والد و ما ولد.»
«سوگند به پدر و فرزندش.»

امام باقر علیه‌السلام فرمود:
این سخن خدای صاحب شوکت و بزرگی که فرموده: سوگند به پدر و فرزندش، مقصود (از پدر) علی بن ابی طالب علیه‌السلام و (مقصود) از فرزند حسن و حسین علیهما السلام هستند.»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : سوره بلد گوینده : لیلا رضائی
  مصداق قسم - بنده خدا بنده خدا
1) مفسّرین تمامى اجماع و اتفاق کرده‏اند بر اینکه این سوگند ببلد حرام و آن مکّه معظّمه است و در سوره قیامه بیان لا أُقْسِمُ گذشت. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏27، ص: 94 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره بلد گوینده : طبرسی
  فرار از تلاش و کوشش - حسن اعظمي
4) بسم الله الرحمن الرحیم
گاهى انسان به خاطر تن ندادن به سختى و کار و کوشش به طرف لذت‏هاى بى اهمیت مى‏رود و در هوس‏هاى پست و کم ارزش تا حد افراط غرق مى‏شود. خداوند زندگى و رنج را توأمان آفریده است: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِى کَبَدٍ؛ که بیقین انسان را در رنج و مشقت آفریدیم.» و از این سختى در زندگى گریزى نیست، حال اگر کسى به خاطر فرار از کار و تلاش و زحمت خود را به تنبلى و تن پرورى و لذت‏گرایى افراطى عادت دهد، لذتى گذرا به دست مى‏آورد، ولى از لذت‏هاى و الا و برتر چشم پوشى مى‏کند و با این کار خود به یقین مورد مذمت و نکوهش قرار مى‏گیرد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : روابط دختر و پسر تألیف دکتر محمد علی رضایی اصفهانی قالب : اجتماعی موضوع اصلی : جوان گوینده : حسن اعظمی
  ابصــرالنــاظـریـــن - زهرا محمودي
7) انسان، این موجودی که همواره او را متذکر می کنیم ولی روی بر می گرداند، خیال میکند که در تنهایی هایش کسی او را نمی بیند. وقتی "تنها" ست و یک دنیای غیرواقعی روبروی خود دارد، و می تواند با نام غیر واقعی اش خود واقعی اش را نمودار سازد.... چرا نظارت پروردگارش را فــرامـــوش می کند؟؟
وقتی "تنهــایی" وارد فضاهای مجازی و اینترنت می شویم، شاید با نام غیرحقیقی خود جملات و عکس ها و فیلم هایی منتشر کنیم که در ملأ عام از ابراز چنین چیزهایی شرم داشته باشیم...

اما، این خـــداست که همه جا با توست، خیال میکنی که از دست همسر و خانواده ات گریخته ای و هیچ کس این کارهای باطل تو را نمی بیند، اما آن کسی که تو را بینا آفرید، خود ابصــرالنــاظـریـــن است.
ایحسب ان لم یره احد؟ اشتباه نکن! کسی که به تو قدرت دیدن داد(الم نجعل له عینین) خود بینا ترین است.
«مواظب باشیم: حرمت خدا را حتی در تنهایی هامان، حفظ کنیم» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : غفلت گوینده : زهرا محمودی