از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  مراد از تواصی به صبر و مرحمة
کلمه «مرحمة» مصدر میمى از ماده رحمت است، و کلمه «تواصوا» از مصدر «تواصى» است، و «تواصى به صبر» سفارش کردن این به آن و آن به این به صبر کردن در برابر اطاعت خدا است، و نیز سفارش کردن یکدیگر به ترحم کردن بر افراد فقیر و مسکین است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 491 قالب : لغوی موضوع اصلی : صبر- شکیبایی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معطوف علیه این آیه کدام جمله است؟
جمله «ثُمَّ کانَ ...» عطف است بر جمله «اقتحم»، و تقدیر کلام «فلا اقتحم العقبة و لا کان من الذین امنوا ...- نه در عقبه‏اى قدم نهاد، و نه از کسانى بود که ایمان آوردند ...» است، و مفسرین دیگر در باره این جمله و اینکه به کجا عطف مى‏شود سخنان بى‏فایده‏اى گفته‏اند که به همین جهت از نقلش خوددارى مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 492 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان معنای عبارت «ثمّ کان من الّذین آمنوا»
عبارت «ثمّ کان من الّذین آمنوا» دو گونه معنا شده است:

الف: کارهاى خیر مثل آزاد کردن برده و سیر کردن گرسنه، بسترى براى گرایش به ایمان و سفارش دیگران به کارهاى نیک است.

ب: مقام و ارزش ایمان، بالاتر از سیر کردن گرسنه و آزادى برده است، لذا با کلمه «ثمّ» فاصله شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 490 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  در قرآن چند بار کلمه «تواصوا» آمده است؟
در قرآن، چهار بار کلمه «تواصوا» به کار رفته است: یک بار «تواصوا بالحق»، دو بار «تواصوا بالصبر» و یک بار «تواصوا بالمرحمة». [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 490 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کلمه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تکرار کلمه «تواصوا» در یک آیه بیانگر چه مطلبی است؟
تکرار کلمه «تواصوا» در یک آیه، یا براى تأکید است و یا براى آنکه هر یک از صبر و مرحمت، یک تکلیف مستقل هستند و با ترک یکى زمینه دیگرى از بین نمى‏رود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 490 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کلمه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سفارش به نیکى‏ها یک جریان دو طرفه است
هیچکس بى‏نیاز از سفارش و تشویق نیست. کلمه «تواصوا» که در قالب باب تفاعل آمده، به معناى آن است که سفارش به نیکى‏ها باید طرفینى و به صورت یک جریان عمومى باشد نه یک طرفه. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 490 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نیکی- احسان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سفارش به یتیم نوازی
در آیات قبل سفارش شد که به یتیم و مسکین رسیدگى کنیم، در این آیه مى‏فرماید: دیگران را هم به رسیدگى و رحم کردن سفارش کنیم. {تواصوا بالمرحمة} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 490 قالب : تفسیری موضوع اصلی : موعظه- پند- اندرز گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  در آیه اشاره به چه عمل صالحی شده است؟
با اینکه معمولاً در کنار «آمنوا»، «عملوا الصالحات» به کار مى‏رود، ولى در اینجا به جاى «عملوا الصالحات»، «تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة» آمده است گویى این دو سفارش، خود عمل صالح است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 490 قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل صالح گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انجام کار نیک به شرط ایمان، انسان را سعادتمند می‌کند
اسلام، علاوه بر کار نیک، به عقائد و انگیزه‏هاى افراد نیز توجه کامل دارد یعنى فرد علاوه بر آزاد کردن برده و اطعام بینوایان باید اهل ایمان نیز باشد. چه بسیارند کسانى که حاضرند کمک‏هاى مالى و خدمات انسان دوستانه ارائه دهند ولى حاضر نیستند مکتب و راه و استدلال حق را بپذیرند! اینگونه افراد نیز واماندگانند و از عقبه‏ها و گردنه‏ها عبور نکرده‏اند، لذا قرآن مى‏فرماید: شرط عبور از گردنه، خدمات و کمک‏هاى مالى به اسیر و مسکین و یتیم است به شرط آنکه همراه با روحیه حق پذیرى و ایمان باشد. {ثم کان من الّذین آمنوا} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 491 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : ایمان گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ویژگی انسانهایی که موفق به عبور از گردنه هستند - مرضيه علمدار .ب
کسانى از این گردنه سخت عبور مى‏کنند که هم داراى ایمان هستند و هم اخلاق والائى همچون دعوت به صبر و عواطف انسانى دارند، و هم اعمال صالحى همچون آزاد کردن بردگان و اطعام یتیمان و مسکینان انجام داده‏اند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : - قالب : تفسیری موضوع اصلی : ایمان گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ویژگی اصحاب یمین - داريوش بيضايي
قوله تعـــالی: {ثُمَّ کانَ مِنَ الَّذینَ آمَنُوا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ}
آنهائیکه به خــــدا ایمان آورده از گذر کنندگان باشند که دیگران را به صبر در واجبات و مهربانی با خلق سفارش میکنند و ایشان اصحاب یمین و دست راست هستند یعنی از طرف راست به بهشت ورود میکنند و آنها دوستان امیرالمؤمنین ع باشند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : فلسفی موضوع اصلی : مومنین گوینده : بیضائی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.