از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  سوگند «وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ» سوگند به ابراهیم و اسماعیل (علیهماالسلام) است‏
از آنجا که از نظر ادبیت رعایت تناسب بین سوگند و بین چیزى که مى‏خواهیم با سوگند اثبات کنیم لازم است، لذا باید بگوییم مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» کسى است که بین او و بین بلدى که مورد سوگند واقع شده نسبت روشنى بوده، و این معنا با ابراهیم خلیل (علیه‌السلام) و فرزندش اسماعیل (علیه‌السلام) منطبق است، که سبب اصلى در بناى این شهر و بانیان خود بیت الحرام بودند، و خداى تعالى در باره آنان فرمود: «وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهِیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ إِسْماعِیلُ» (بقره/127)، و ابراهیم (علیه‌السلام ) بود که از خداى تعالى درخواست کرد مکه را شهر امن قرار دهد: «وَ إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِناً» (ابراهیم/35).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 485 تا 487 قالب : تفسیری موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تعظیم و بزرگداشت «والد» و مدح «ولد»
نکره آوردن کلمه «والد- پدرى» به منظور تعظیم و بزرگداشت آن پدر بوده، و اگر نفرمود: «و والد و من ولد- و پدرى و فرزندى که پدید آورد»، و به جایش فرمود: «وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ- و پدرى و آنچه پدید آورد»، براى این بود که آن فرزند را مدح نموده، بفهماند فرزندى عجیب بوده، نظیر آیه «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ» (آل‌عمران/36) که در پاسخ به مادر مریم که گفت من دختر زاییدم فرمود: خدا بهتر مى‏دانست که چه زاییده، با اینکه مى‏توانست بفرماید: خدا بهتر مى‏داند که دختر زاییده، ولى عبارت «چه زاییده» عظمت و اهمیت آن طفل را مى‏رساند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 486 قالب : تفسیری موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ»
در تفسیر آیه «وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ» نقل شده که بعضى گفته‏اند: منظور از والد حضرت آدم، و از «ما ولد» همه انبیاء و اوصیاى انبیاء و پیروان ایشان است، (نقل از امام صادق (علیه‌السلام)).

علامه طباطبایی: معنایى که نقل شد از طرق اهل سنت (الدر المنثور، ج 6، ص 351- 352) هم در احادیثى موقوف (احادیث موقوف، احادیثى را گویند که در هیچ یک نام معصوم برده نشده باشد، «مترجم: موسوی همدانی») روایت شده است. و قمى هم معناى اخیر را در احادیثى که نه سند دارد و نه نام امام برده شده آورده است (تفسیر قمى، ج 2، ص 422).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 493 قالب : روایی موضوع اصلی : حضرت آدم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از «والد و ما ولد»
گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت «هذا البلد» که مکّه است، مراد از «والد و ما ولد» را حضرت ابراهیم و فرزندش حضرت اسماعیل دانسته‏اند، ولى همان گونه که در تفسیر مجمع البیان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولیاء از نسل او است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 484 قالب : تفسیری موضوع اصلی : حضرت آدم (علیه‌السلام) گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مصادیق والد و ولد - بنده خدا بنده خدا
حسن و مجاهد و قتاده گویند: یعنى آدم (ع) و ذریّه آن و این سوگند براى اینست که چون ایشان مخلوقى و آفریده‏اى عجیب‏تر از آن آفریده‏اند و ایشان آباد کنندگان دنیایند.
حضرت ابى عبد اللَّه صادق علیه السلام فرمود: یعنى آدم (ع) و فرزندان او از پیامبران و اوصیاء و پیروان ایشان.
ابى عمران جونى گوید: یعنى ابراهیم خلیل علیه و على نبیّنا و آله السلام و فرزندان او، گوید چون سوگند ببلد و شهر مکّه خورد پس از آن سوگند بابراهیم خورد چون او بانى آن شهر است و بفرزندان عرب او زیرا ایشان مخصوص ببلد میباشند.
ابن عبّاس و جبائى گویند: یعنى هر پدر و فرزندش.
ابن جبیر گوید: یعنى سوگند به پدر کسى که براى او تولید فرزند میکند و بچه میآورد، و ما ولد یعنى آنکه عاقر است و فرزند نمى‏آورد، پس ما، نافیه است و این بعید است براى اینکه تقدیرش این خواهد بود، و ما ما ولد، پس ماء اوّل که موصوله یا موصوفه است حذف شده است‏. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏27، ص: 95-96 قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبران گوینده : طبرسی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.