3) در اینجا سؤالی پیش میآید ، که چرا در آیه قبل روشن شدن زمین را با صیغه ماضی تعبیر کرد ، و فرمود : حلیها و در این آیه مساله فرا گرفتن شب در روی زمین را با صیغه مضارع تعبیر کرده ، آنجا فرموده : و النهار اذا جلیها ، و اینجا میفرماید : و اللیل اذا یغشیها ، با اینکه ممکن بود بفرماید و اللیل اذا غشیها ، و یا در آنجا بفرماید : و النهار اذا یجلیها ؟ .
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : پاسخ این سؤال این است که : با این تعبیر خواست بر حال حاضر دلالت کند ، و اشاره کند به اینکه در ایام نزول آیه که آغاز ظهور دعوت اسلامی بوده ، تاریکی فجور زمین را پوشانده بود ، قبلا هم گفتیم که باید بین قسم و مطلبی که برایش قسم میخورند نوعی تناسب و ارتباط باشد ، و اگر فرموده بود : و اللیل اذا غشیها سخن از تاریکی رانده بود ، ولی به تاریکی جهل و فسق حال حاضر اشاره نشده بود ، جواب دیگری که میتوان داد این است که به منظور رعایت فواصل فرمود : یغشیها .
[ بستن توضیحات ]
[ پاسخ ها / امتیازها ]