● نوع «ما»
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 498 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● قاعل «بناها»
فاعل «بنیها» و «طحیها» خداى سبحان است، و اگر از حضرتش تعبیر به «ما- چیزى که» کرد با اینکه باید تعبیر به «من- کسى که» کرده باشد، براى این بود که نکتهاى مهمتر را افاده کند، و آن بزرگ جلوه دادن و شگفتى انگیختن است، و معنایش این است که سوگند مىخورم به آسمان و آن چیز قوى عجیبى که آن را بنا کرده و سوگند مىخورم به زمین و آن چیز نیرومند و شگفتآور که آن را گسترده است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : ولى بعضى از مفسرین (روح المعانى، ج 30، ص 142) کلمه «ما» را مصدریه گرفته، آیه را چنین معنا کردهاند. سوگند به آسمان و بناى آن، و سوگند به زمین و گستردگیش. لیکن سیاق آیات- با در نظر گرفتن اینکه آیه «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها» در آن قرار دارد- با این نظریه سازگار نیست.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج20، ص: 498 |
قالب : قواعد عربی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● بیان قوانین طبیعی در جهان هستی
برافراشتگى آسمانها و گستردگى زمین، با اراده مستقیم الهى یا از طریق نیروها و عوامل طبیعى است و لذا قرآن مىفرماید: «والسماء و ما بناها» و نفرمود: «من بناها» زیرا کلمه «ما» شامل غیر خداوند نیز مىشود. یعنى آنچه آسمان را بنا کرد از نیروها و جاذبهها و دافعههاى طبیعى است که خداوند حاکم کرده و اگر مراد از کلمه «ما» در «و ما بناها» خداوند باشد، به خاطر آن است که در لفظ «ما» نوعى ابهام برخاسته از عظمت نهفته و به همین دلیل به جاى کلمه «من» کلمه «ما» گفته شده است. (واللّه العالم)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 496 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خلقت |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● متراکم بودن جهان هستی
جهان هستى، گویا در ابتدا یک مجموعه متراکم بوده، سپس بخشى برافراشته و آسمان شده و بخشى گسترده و زمین شده است. {بناها - طحاها}
مؤید این سخن آیهاى است که مىفرماید: آسمان و زمین رتق بود و فتق کردیم، یعنى بسته بود و بازش کردیم. «رتقاً ففتقناهما» (انبیاء/30)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 496 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : جهان- عالَم |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● اعتلای انسان توسط اسلام
اسلام، فکر انسان مادى را از شکم و شهوت و شمشیر و شراب، به تأمّل در عمق آسمانها و زمین و گردش کرات و پیدایش ایام وا داشته است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 497 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : اسلام |
گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.