از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  رابطه تقوا و انفاق
17) مراد از کلمه «اتقى» هر کسى است که از شخصى دیگر با تقواتر باشد، و بیش از او از مخاطر پروا کند، چون بعضى از مردم تنها این مقدار با تقوا هستند که از اتلاف نفوس و کشتن مردم پرهیز مى‏کنند، و بعضى هستند که تنها از فساد اموال مى‏پرهیزند، و بعضى هستند که چون از فقر مى‏ترسند، به همین جهت از انفاق مال در راه خدا خوددارى مى‏کنند، و همچنین بعضى هستند که از خدا مى‏پرهیزند، و مال خود را در راه رضاى او انفاق مى‏کنند، و از همه این چند طایفه با تقواتر آن کسى است که از خدا پروا نموده مال خود را در راه او انفاق مى‏کند، و به عبارت دیگر کسى است که از خسران آخرت مى‏پرهیزد، و به همین انگیزه مال خود را انفاق مى‏کند. پس مفضل علیه کلمه «اتقى» کسى است که با دادن مال از خدا نمى‏پرهیزد، هر چند که از پاره‏اى مخاطر دنیوى پرهیز دارد، و یا سایر اعمال صالح را انجام داده، به این مقدار از خداى تعالى پروا مى‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 515 و 516 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی گوینده : علامه طباطبایی
  نشانه تقوا
17) نشانه تقوا، کمک‏هاى مالى خالصانه است. {الاتقى الّذى یوتى ماله} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 511 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  تقوا سپر آتش جهنم
17) تقوا، همراه کمک به محرومان سپرى است در برابر آتش دوزخ. {سیجنّبها الاتقى الّذى یؤتى ماله} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 511 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  الگوی رفتاری متقین
18) کمک به محرومان، شیوه دائمى پرهیزگاران است. {یؤتى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 511 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : متقین گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  کدام انفاق ارزشمند است؟
18) کمک از مال شخصى ارزش است. {ماله} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 511 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  برای خودسازی چه کنیم؟
18) کمک به فقرا، راهى است براى تزکیه و خودسازى. {یؤتى ماله یتزکى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 511 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  انفاق باید رشد دهنده باشد
19) کمک‏هاى مالى که براساس جبران خوبى‏هاى دیگران باشد، مایه رشد نیست. {ما لاَحدٍ عنده من نعمة}
(انفاقى ارزش بالایى دارد که انسان مدیون دیگران نباشد و چشم داشتى هم نداشته باشد) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 511 و 512 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان ویژگی انفاق
18) انفاق باید در راه‏هاى خداپسندانه باشد. {یؤتى ماله... ابتغاء وجه ربّه} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 512 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اِنفاق گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  فقط رضای الهی را طلب کنید
20) او پروردگار اعلى است، پس فقط رضاى او را جستجو کنید که پاداش اعلى مرحمت مى‏کند. {ابتغاء وجه ربّه الاعلى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 512 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : وجه‌الله گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  افق نگاه متقین در عالم
20) متّقى، جز رضاى خدا به دنبال چیز دیگرى نیست. {الاّ ابتغاء وجه ربّه الاعلى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 512 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : متقین گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  شرط لازم برای سلوک
20) قصد قربت، شرط لازم است. {الاّ ابتغاء وجه ربّه} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 512 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : تقرّب گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  چه کسی به مقام رضا می رسد؟
21) انسان مخلص، به مقام رضا مى‏رسد و همواره از خداوند خشنود است. {و لسوف یرضى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 512 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رضا گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  وَ لَسَوْفَ یَرْضی‏ - رقيه زماني اميرزکريا
21) خداوند چگونه بنده اش را راضی می کند؟

آخرین آیه سوره مبارکه لیل (وَ لَسَوْفَ یَرْضی‏) به ذکر پاداشی بزرگ و بی نظیر پرهیزکاران پرداخته، و چنین می فرماید: چنین شخصی به زودی راضی و خشنود می شود(وَ لَسَوْفَ یَرْضی‏).

این یعنی چی؟ که بنده راضی و خشنود شود. به چه چیزی میتونه اشاره داشته باشه. بنده خدا از خدا راضی و خشنود شود. به چه مقام و قربی می رسد که راضی و خشنود شود.
یعنی اینکه همانطور که او برای رضای خداکار می کند، و اعمال مستحبی و واجب را انجام می دهد. و ترک محرمات می کند تا خداوند از او راضی و خشنود گردد، خداوند نیز در آخرت او را راضی می سازد؛ رضایتی مطلق و بدون هیچ قید و شرطی.
رضایتی گسترده و نامحدود، رضایتی که تمام نعمت ها را در خودش جمع کرده و حتی تصورش برای ما که در این دنیا مشغول زندگی دنیوی هستیم و تنها با مادیات سروکار داریم سخت است. و ذهن ما گنجایش و ظرفیت این را ندارد که این نعمت خدا، یعنی راضی ساختن بنده اش بدون هیچ قید و شرطی تصور کند. به قولی یک نعمت تام در آخرت برای انسان.

مسلماً ماانسانها وقتی میخاهیم معامله ای انجام دهیم،با شخصی انجام میدهیم که بدونیم از اون معامله انجام شده سودی برای ماخواهد داشت. و این که طرف معامله آدم معتمدی باشد. خوب حالا این را تصور کنید:
چه معامله ای سودمندتر از معامله با خداوند میتونه وجود داشته باشه که صاحب دنیا و آخرت است و آن قدر به بندگان مخلص خود لطف و محبت می کند تا انان را راضی و خشنود گرداند.

و باید متذکر شویم که این خشنودی تنها از آن بندگان مخلص خداست. و این خشنودی زمانی حاصل می شود که بدانند خداوند از آنها راضی است.
اگر میخاهی بدونی که آیا خداوند از بنده اش راضی هست یا نه. حساب کن و ببین آیا کاری که انجام دادی آیا تنها رضایت خداوند در انجام آن کار دخیل بود یا نه.
حساب کن ببین آیا ترک محرماتی که انجام دادی تنها از خوف خداوند بود یا نه برای جلب توجه مردم.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : برداشت شخصی قالب : روایی موضوع اصلی : خداوند گوینده : رقیه زمانی امیرزکریا