از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ان مع العسر یسرا):(آری پس از هر سختی آسانیست ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر خسروی‏
6‌-‌ (باز بدان‌) ‌که‌ ‌با‌ سختی‌ آسانی‌ هست‌: (عطاء ‌از‌ ‌إبن‌ عباس‌ روایت‌ کرده‌ ‌است‌ ‌که‌ خداوند می‌فرماید ‌من‌ یک‌ سختی‌ خلق‌ کردم‌ و دو آسانی‌ (یک‌ عسر و دو یسر) و هرگز دو آسانی‌ مغلوب‌ یک‌ سختی‌ نمیشود و حسن‌ گوید پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ روزی‌ ‌با‌ حالت‌ سرور بیرون‌ شد و میخندید و می‌فرمود: (هرگز یک‌ عسر دو یسر ‌را‌ مغلوب‌ نخواهد ساخت‌ (فَإِن‌َّ مَع‌َ العُسرِ یُسراً إِن‌َّ مَع‌َ العُسرِ یُسراً) فراء گفته‌ ‌است‌ ‌که‌: (عرب‌ گوید وقتی‌ نکره‌ای‌ ذکر کردی‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ آنرا مثل‌ همان‌ نکره‌ اعاده‌ نمودی‌ ‌اینکه‌ دو چیز میشود چنانکه‌ میگوئی‌ (اذا کسبت‌ درهما فانفق‌ درهما) ‌اینکه‌ درهم‌ دوّمی‌ ‌غیر‌ ‌از‌ اولی‌ ‌است‌ و ‌اگر‌ آنرا بطور معرفه‌ اعاده‌ کردی‌ ‌اینکه‌ دومی‌ همان‌ اولی‌ ‌است‌ چنانکه‌ گوئی‌ (اذا کسبت‌ درهما فانفق‌ الدرهم‌) ‌اینکه‌ درهم‌ دوم‌ همان‌ اولی‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - سختى ها، زمینه ساز آسانى ها است.

انّ مع العسر یسرًا

2 - جدایى ناپذیر بودن سختى ها از آسانى، قانونى فراگیر است.

إنّ مع العسر یسرًا

تکرار نشدن «فاء» در این آیه ـ که تأکید آیه قبل است ـ محتواى آن را به غیر پیامبر(ص) نیز ارتباط داده است.

3 - آسانى هاىِ مقارن سختى ها، مهم تر و افزون تر از آنها است.

فإنّ مع العسر یسرًا .إنّ مع العسر یسرًا

معرفه آوردن «العسر»، نشانگر آن است که مراد، همان «العسر» در آیه قبل است و چون «یسراً» نکره است، مفادى مغایر با «یسراً» در آیه قبل دارد. بنابراین مفاد دو آیه این است که براى هر «عسر»، دو «آسانى مهم» وجود دارد. با توجّه به این که دوبار ذکر کردن یک کلمه در این موارد، بر تکثیر دلالت دارد; مى توان فهمید که هر سختى، به همراه خود آسانى هاى فراوانى ـ یکى پس از دیگرى ـ به ارمغان مى آورد.

4 - «عن جعفربن محمد(ع) ... انّ إمرأة استَعْدَتْ على زوجها أنّه لایُنفِق علیها و کان زوجها معسراً فأبى على(ع) أن یَحبِسه فقال: «إنّ مع العسر یسراً»;(1)

از امام صادق(ع) روایت شده است: زنى علیه شوهر خود اقامه دعوى کرد که نفقه او را نمى دهد. شوهر این زن تنگدست بود; پس حضرت على(ع) از زندانى کردن شوهر خوددارى ورزید، آن گاه فرمود: «إنّ مع العسر یسراً». [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر منهج الصادقین
(6)‌-‌ إِن‌َّ مَع‌َ العُسرِ یُسراً بدرستی‌ ‌که‌ ‌با‌ دشواری‌ ‌که‌ ‌در‌ مکه‌ ‌است‌ آسانیست‌ ‌در‌ مدینه‌، و ‌در‌ موضح‌ آورده‌ ‌که‌ ‌با‌ عسری‌ ‌که‌ ‌در‌ مدینه‌ ‌باشد‌ یسریست‌ ‌در‌ بهشت‌، و بیضاوی‌ گفته‌ ‌که‌ کلام‌ اول‌ راجع‌ بآنست‌ ‌که‌ ‌با‌ ضیق‌ صدر و وزری‌ ‌که‌ منقض‌ ظهر ‌باشد‌ و ضلال‌ قوم‌ و ایذای‌ ‌ایشان‌ شرح‌ صدر ‌است‌ و وضع‌ و توفیق‌ اهتداء و طاعت‌، ‌پس‌ ‌از‌ روح‌ ‌خدا‌ مأیوس‌ مشو وقتی‌ ‌که‌ غم‌ و ‌هم‌ تو ‌را‌ طاری‌ شود، و تنکیر یسر ‌برای‌ تعظیم‌ و تکبیر آنست‌ و ذکر مَع‌َ ‌که‌ متضمن‌ مصاحبتست‌ بجهت‌ مبالغه‌ ‌است‌ ‌در‌ معاقبه‌ یسر بعسر و اتصال‌ ‌او‌ بآن‌ مانند اتصال‌ متقاربین‌. و کلام‌ ثانی‌ تکریر اولست‌ ‌برای‌ تأکید، و ‌ یا ‌ استیناف‌ وعد بآنکه‌ عسر مشفوعست‌ بیسری‌ دیگر ‌که‌ ثواب‌ آخرتست‌ و قول‌ اول‌ الصق‌ ‌است‌ بمقام‌ ‌از‌ قول‌ ثانی‌، و ‌در‌ کشاف‌ آورده‌ ‌که‌ معنی‌ اصطحاب‌ عسر و یسر ‌که‌ ‌آن‌ ‌از‌ لفظ ‌مع‌ مفهوم‌ میشود ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ اصابه بندگان‌ بیسر ‌بعد‌ ‌از‌ عسر ‌ایشان‌ بزمان‌ اقربست‌ ‌پس‌ گوئیا یسر مترقب‌ ‌در‌ حکم‌ یسریست‌ ‌که‌ مقارن‌ عسر ‌باشد‌ و ‌اینکه‌ موجب‌ زیادتی‌ تسلی‌ و تقویت‌ قلوب‌ ‌ایشان‌ ‌است‌ و جمله ثانیه‌ محتملست‌ ‌که‌ تکریر اولی‌ ‌باشد‌ مانند تکریر ‌قوله‌ فَوَیل‌ٌ یَومَئِذٍ لِلمُکَذِّبِین‌َ و ‌قوله‌ فَبِأَی‌ِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان‌ِ ‌که‌ ‌از‌ ‌برای‌ تقریر معنی‌ آنست‌ ‌در‌ نفوس‌ و تمکین‌ ‌آن‌ ‌در‌ قلوب‌ مانند اینست‌ جاءنی‌ زید زید و ‌ یا ‌ آنکه‌ اولی‌ وعده‌ ‌باشد‌ بآنکه‌ عسر ‌لا‌ محاله‌ مردوفست‌ بیسر و ثانیه‌ وعده مستأنف‌ ‌باشد‌ بآنکه‌ عسر متبوعست‌ بیسر ‌پس‌ ‌بر‌ تقدیر استیناف‌ دو یسر متحقق‌ ‌باشد‌ و عسر واحد ‌است‌ ‌اگر‌ چه‌ مکرر واقع‌ ‌شده‌ بحسب‌ لفظی‌ زیرا ‌که‌ خالی‌ ‌از‌ ‌آن‌ نیست‌ ‌که‌ الف‌ و لام‌ ‌از‌ ‌برای‌ عهد ‌است‌ ‌که‌ ‌آن‌ عسریست‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آن‌ بودند ‌پس‌ ‌آن‌ ‌در‌ حکم‌ زید ‌است‌ ‌در‌ اینقول‌ ‌که‌ (‌ان‌ ‌مع‌ زید مالا ‌ان‌ ‌مع‌ زید مالا) و ‌ یا ‌ الف‌ و لام‌ جنس‌ ‌است‌ ‌که‌ دلالت‌ ‌بر‌ تعدد ندارد، و اما یسر منکر ‌است‌ و متناول‌ بعضی‌ ‌از‌ جنس‌ ‌پس‌ ‌هر‌ گاه‌ کلام‌ ثانی‌ مستأنف‌ ‌باشد‌ نه‌ مکرر، متناول‌ بعضی‌ خواهد ‌بود‌ ‌غیر‌ ‌از‌ بعض‌ اول‌ بلا اشکال‌ فحینئذ تعدد یسر ‌باشد‌ بدون‌ تعدد عسر و لهذا

‌قال‌ ‌رسول‌ اللّه‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ لن‌ یغلب‌ عسر یسیرین‌

و نعم‌ ‌ما ‌قال‌ الشاعر:

‌إذا‌ اشتدّت‌ بک‌ العسر ففکّر ‌فی‌ أ ‌لم‌ نشرح‌

فعسر ‌بین‌ یسرین‌ ‌إذا‌ فکّرتها فافرح‌

و بیضاوی‌ گفته‌ ‌که‌

‌قوله‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ لن‌ یغلب‌ عسر یسرین‌

دالست‌ ‌بر‌ وحدت‌ عسر و تعدد یسر ‌در‌ ‌آیه‌ بحسب‌ معنی‌ و ‌اگر‌ چه‌ عسر بحسب‌ لفظ متعدد ‌است‌ زیرا ‌که‌ تعدد ‌در‌ معرف‌ بلام‌ نیست‌ خواه‌ آنکه‌ ‌برای‌ عهد ‌باشد‌ ‌ یا ‌ جنس‌ بخلاف‌ منکّر ‌پس‌ یسر ثانی‌ مغایر یسر اول‌ ‌باشد‌ و عسر ثانی‌ همان‌ عسر اول‌. و مراد بیسرین‌«1» یسر دنیا و یسر آخرتست‌ کقوله‌ ‌تعالی‌ قُل‌ هَل‌ تَرَبَّصُون‌َ بِنا إِلّا إِحدَی‌ الحُسنَیَین‌ِ و ‌اینکه‌ ‌هر‌ دو حسنای‌ ظفر و حسنای‌ ثوابست‌ و ‌ یا ‌ آنکه‌ مراد بیسر اول‌ ‌آن‌ چیزیست‌ ‌که‌ اهل‌ اسلام‌ ‌را‌ میسر شد ‌در‌ ایام‌ ‌رسول‌ ‌از‌ فتوح‌ بلاد و قلاع‌، و ثانی‌ آنچه‌ ‌ایشان‌ ‌را‌ ‌بعد‌ ‌از‌ ‌او‌ واقع‌ ‌شده‌ ‌از‌ فتح‌ اکثر بلاد انتهی‌ کلام‌ صاحب‌ الکشاف‌، و ‌در‌ تفسیر طبرسی‌ مذکور ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌إبن‌ عباس‌ رضی‌ اللّه‌ عنه‌ نقل‌ کرده‌اند ‌که‌ حق‌ سبحانه‌ فرموده‌ ‌که‌

خلقت‌ عسرا واحدا و خلقت‌ یسیرین‌ فلن‌ یغلب‌ عسر یسرین‌

و ‌از‌ حسن‌ نیز منقولست‌ ‌که‌ روزی‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌از‌ خانه‌ بیرون‌ آمد فرحناک‌ و خندان‌ و می‌گفت‌

لن‌ یغلب‌ عسر یسرین‌ فَإِن‌َّ مَع‌َ العُسرِ یُسراً إِن‌َّ مَع‌َ العُسرِ یُسراً

و وجه‌ تعدد یسر و وحدت‌ عسر ‌از‌ فراء نقل‌ کرده‌ ‌که‌ ‌ان‌ العرب‌ تقول‌ اذا ذکرت‌ نکرة ‌ثم‌ اعدتها نکرة مثلها صارت‌ اثنتین‌ کقولک‌ اذا کسبت‌ ‌در‌ هما فانفق‌ درهما فالثانی‌ ‌غیر‌ الاول‌، اذا اعدتها معرفة فهی‌ هی‌ کقولک‌ اذا اکسبت‌ الدرهم‌ فأنفق‌ الدرهم‌، فالثانی‌ ‌هو‌ الاول‌ و زجاج‌ نیز قائل‌ ‌اینکه‌ قولست‌ و صاحب‌ کتاب‌ النظم‌ ‌در‌ تفسیر ‌اینکه‌ ‌آیه‌ آورده‌ ‌که‌ حق‌ سبحانه‌ پیغمبر ‌خود‌ ‌را‌ مبعوث‌ ساخت‌ ‌در‌ وقتی‌ ‌که‌ بضاعت‌ نداشت‌ و درویش‌ ‌بود‌ قریش‌ سرزنش‌ ‌او‌ کردند و گفتند ‌که‌ ‌اگر‌ غرض‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ دعوت‌ طلب‌ غنی‌ ‌است‌ ‌ما ترا چندین‌ مال‌ بدهیم‌ ‌که‌ أیسر اهل‌ مکه‌ شوی‌ پیغمبر ‌از‌ اینمعنی‌ بسیار مغموم‌ شد و گمان‌ برد ‌که‌ قوم‌ ‌او‌ بجهت‌ فقر تکذیب‌ ‌او‌ میکنند حق‌ سبحانه‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ فرستاد و ‌او‌ ‌را‌ بوعده غنی‌ تسلی‌ داد، و معنی‌ ‌آیه‌ آنست‌ ‌که‌ باید فقر و آنچه‌ اهل‌ مکه‌ میگویند ترا غمگین‌ نسازد چه‌ ‌با‌ ‌اینکه‌ عسر یسری‌ خواهد ‌بود‌ ‌در‌ دنیا و آخرت‌ و انجاز ‌اینکه‌ وعده‌ نمود و حجاز و قرای‌ عرینه‌ و عامه‌ بلاد یمن‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌برای‌ وی‌ مفتوح‌ ساخت‌ و دویست‌ شتر بتحت‌ ملکیت‌ ‌او‌ ‌در‌ آورد و ‌آن‌ حضرت‌ قوت‌ سنه‌ ‌از‌ ‌برای‌ اهل‌ ‌خود‌ بگذاشت‌ و باقی‌ ‌را‌ ‌در‌ راه‌ خدای‌ تصدق‌ فرمود، ‌بعد‌ ‌از‌ ‌آن‌ حق‌ سبحانه‌ ‌از‌ روی‌ استیناف‌ فرمود إِن‌َّ مَع‌َ العُسرِ یُسراً و دلیل‌ ‌بر‌ ابتدائیت‌ ‌اینکه‌ کلام‌ تعری‌ آنست‌ ‌از‌ لفظ (فا) ‌ یا ‌ (واو) و ‌اینکه‌ وعده‌ایست‌ ‌از‌ ‌برای‌ جمیع‌ مؤمنان‌ و مراد آنست‌ ‌که‌ ‌با‌ ‌هر‌ عسری‌ ‌در‌ دنیا مؤمنان‌ ‌را‌ یسری‌ ‌است‌ ‌در‌ آخرت‌، و شاید ‌که‌ ‌هر‌ دو یسر مجتمع‌ ‌باشد‌ ‌برای‌ حضرت‌ رسالت‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ و مراد ‌از‌ اول‌ یسر دنیا ‌باشد‌ و ثانی‌ یسر آخرت‌ ‌پس‌ اینکه‌ حضرت‌ فرمود ‌که‌

لن‌ یغلب‌ عسر یسرین‌

یسر دنیا ‌باشد‌ ‌که‌ قرحست‌ و یسر آخرت‌ ‌که‌ ثواب‌ ابدیست‌ و ‌از‌ اسحق‌ ‌بن‌ بهلول‌ قاضی‌ مأثور ‌است‌ ‌که‌:

‌فلا‌ تیأس‌ و ‌إن‌ أعسرت‌ یوما فقد یسّرت‌ ‌فی‌ دهر طویل‌
و ‌لا‌ تظنن‌ بربّک‌ ظن‌ّ سوء فإن‌ اللّه‌ أولی‌ بالجمیل‌

فإن‌ّ العسر یتبعه‌ یسار و قول‌ اللّه‌ أصدق‌ کل‌ّ قول‌

انتهی‌ کلام‌ الطبرسی‌.

و ابی‌ عباس‌ فرمود ‌که‌ ‌در‌ بعضی‌ اسفار حضرت‌ ‌رسول‌ صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌بر‌ شتری‌ سوار ‌بود‌ و مرا ردیف‌ ‌خود‌ گردانید مرا ‌گفت‌ ‌ یا ‌ غلام‌ گفتم‌ لبیک‌ ‌ یا ‌ ‌رسول‌ اللّه‌ فرمود

احفظ اللّه‌ تجد أمامک‌ تعرف‌ ‌الی‌ اللّه‌ ‌فی‌ الرخاء یعرفک‌ ‌فی‌ الشدة

‌خدا‌ ‌را‌ نگاه‌ دار ‌تا‌ ‌او‌ ‌را‌ نزد ‌خود‌ یابی‌ ‌با‌ ‌خدا‌ آشنا شو ‌در‌ آسانی‌ ‌تا‌ ‌با‌ تو آشنا گردد ‌در‌ دشواری‌، و بدانکه‌ نصرت‌ ‌با‌ صبر ‌است‌ و فرح‌ ‌با‌ غم‌ و دشواری‌ ‌به‌ آسانی‌، و بدانکه‌ چون‌ حق‌ سبحانه‌ تعدید نعم‌ سابقه‌ نمود ‌بر‌ پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ و وعده‌ مستقبله‌ ‌پس‌ بجهت‌ ترغیب‌ وی‌ ‌بر‌ شکر و اجتهاد ‌در‌ عبادت‌ و رنج‌ کشیدن‌ بطاعت‌ فرمود ‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
این نوید و وعده الهى است که دل را نور و صفا مى بخشد، و به پیروزیها امیدوار مى کند، و گرد و غبار یاس و نومیدى را از صفحه روح انسان مى زداید. <6>
در حدیثى آمده است که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود: و اعلم ان مع العسر یسرا، و ان مع الصبر النصر، و ان الفرج مع الکرب : بدان که با سختیها آسانى است ، و با صبر پیروزى و با غم و اندوه خوشحالى و گشایش است <7>
و در حدیثى از امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى خوانیم : زنى شکایت همسرش را نزد آن حضرت برد که او چیزى بر من انفاق نمى کند، در حالى که همسرش واقعا تنگدست بود، على (علیه السلام ) از اینکه همسر او را به زندان بیفکند خوددارى کرد، و در جواب فرمود: ان مع العسر یسرا (و او را به صبر و شکیبائى دعوت کرد) <8>
آرى :
صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند
بر اثر صبر نوبت ظفر آید [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
6‌-‌ إِن‌َّ مَع‌َ العُسرِ یُسراً‌-‌ مفسرین‌ راجع‌ ‌به‌ تکرار ‌اینکه‌ ‌آیه‌ اقوال‌ و احتمالاتی‌ دارند.

مناسب‌تر ‌از‌ همه ‌آنها‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ تکرار ‌به‌ منظور تأکید میباشد. و ‌آن‌ روایتی‌ ‌را‌ ‌که‌ میگوید: یک‌ عسرت‌ و سختی‌ ‌بر‌ دو گشایش‌ و نجات‌ غلبه‌ نمیکند توجیه‌ و تأویل‌ نموده‌اند. ‌در‌ ‌هر‌ صورت‌، ‌با‌ توجه‌ ‌به‌ آیه‌-‌ 6‌-‌ سوره: و الضحی‌ ببعد ‌که‌ ‌با‌ سوره مورد بحث‌ یکی‌ ‌است‌ بخوبی‌ معلوم‌ میشود: ‌بعد‌ ‌از‌ ‌هر‌ سختی‌ گشایشی‌ خواهد ‌بود‌. زیرا پیامبر ‌خدا‌: اولا یتیم‌ ‌بود‌ ثانیا ‌در‌ صحرای‌ مکه‌ گم‌ ‌شده‌ ‌بود‌ و ثالثا تهیدست‌ ‌بود‌ و اینها همه‌ ‌برای‌ ‌آن‌ بزرگوار عسرت‌ و سختی‌ ‌بود‌، و خدای‌ مهربان‌ ‌آن‌ حضرت‌ ‌را‌ جای‌ داد و ثانیا بسوی‌ مکه‌ هدایتش‌ نمود و ثالثا غنی‌ و بی‌نیازش‌ کرد. و اینها ‌برای‌ ‌آن‌ بزرگوار گشایش‌ و نجاتی‌ ‌بود‌ ‌که‌ ‌بعد‌ ‌از‌ عسرت‌ و سختی‌ها نصیب‌ ‌آن‌ حضرت‌ شد. ‌کما‌ اینکه‌ مضمون‌ و معنای‌ آیه‌-‌ 1‌-‌ 4‌-‌سوره مورد بحث‌ ‌هم‌ ‌برای‌ پیامبر یک‌ نوع‌ گشایش‌ و نجاتی‌ بوده‌ ‌است‌. گرچه‌ ‌از‌ ظاهر آیه مورد بحث‌ استفاده‌ میشود: قاعده‌ و ضابطه اینکه‌ ‌هر‌ سختی‌ و دشواری‌ گشایش‌ و نجاتی‌ ‌را‌ بدنبال‌ خواهد داشت‌. ولی‌ ‌در‌ عین‌ حال‌ چون‌ نقیض‌ ‌اینکه‌ معنا دیده‌ ‌شده‌ و میشود ‌پس‌ میتوان‌ ‌گفت‌: ‌اینکه‌ موضوع‌ بنابر اعم‌ و اغلب‌ ‌است‌‌-‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[6] ‌در‌ پی‌ یک‌ دشواری‌ دو آسانی‌ وجود دارد: یک‌ آسانی‌ ‌در‌ دنیا و یکی‌ دیگر ‌در‌ آخرت‌: یسر و آسانی‌ سرچشمه‌ گرفته ‌از‌ رحمت‌ ‌خدا‌ ‌است‌ ‌که‌ همه‌ چیز ‌را‌ فرا می‌گیرد، و یسری‌ برخاسته ‌از‌ بردباری‌ و استقامت‌، و بنا ‌بر‌ ‌آن‌ ‌از‌ رحمت‌ ‌خدا‌ ‌است‌ ‌که‌ ویژه مؤمنان‌ ‌است‌، و ‌به‌ همین‌ سبب‌ ‌آیه‌ تکرار ‌شده‌ ‌است‌:

«إِن‌َّ مَع‌َ العُسرِ یُسراً‌-‌ ‌با‌ دشواری‌ آسانی‌ ‌است‌.»

گفته‌اند ‌که‌: عادت‌ اعراب‌ ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اگر‌ ‌از‌ اسم‌ شناخته‌ای‌ یاد کنند و سپس‌ ‌به‌ تکرار ‌آن‌ بپردازند، مقصود ‌خود‌ ‌او‌ ‌است‌، و ‌اگر‌ ‌به‌ صورت‌ نکره‌ و ناشناخته‌ ‌باشد‌ و تکرار شود، مقصود ‌غیر‌ ‌او‌ ‌است‌، و ‌آنها‌ دو ‌تا‌ ‌است‌ ‌برای‌ ‌آن‌ ‌که‌ امید ‌را‌ نیرو بخشد و بردباری‌ ‌را‌ نیکوتر برانگیزد.

و ‌به‌ همین‌ سبب‌ ‌در‌ حدیث‌ روایت‌ شده ‌از‌ ‌رسول‌ اللّه‌‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ آمده‌ ‌است‌ ‌که‌: ‌او‌ شادمان‌ و خوشحال‌ بیرون‌ رفت‌، و می‌خندید و می‌گفت‌: «یک‌ دشواری‌ ‌به‌ دو آسانی‌ پیروز نمی‌شود؟».«9»

و شاعر گفته‌ ‌است‌:

‌إذا‌ ضاقت‌ بک‌ الاحوال‌ یوما توسّل‌ بألم‌ نشرح‌

تجد عسرین‌ ‌مع‌ یسرین‌ ‌لا‌ تحزن‌ و ‌لا‌ تفرح‌

‌اگر‌ روزی‌ وضع‌ ‌بر‌ تو سخت‌ شد ‌به‌ «الم‌ نشرح‌» متوسل‌ شو دو دشواری‌ می‌بینی‌ ‌با‌ دو آسانی‌ نه‌ اندوهناک‌ باش‌ و نه‌ شادمان‌ [7] چگونه‌ ‌خدا‌ ‌با‌ یک‌ عسر و دشواری‌ دو یسر و آسانی‌ قرار داده‌ ‌است‌! ‌از‌ راه‌ توکل‌ مؤمن‌ ‌بر‌ پروردگارش‌ و کوشش‌ ‌او‌ ‌در‌ عمل‌، ‌تا‌ چون‌ ‌از‌ مسئولیتی‌ ‌به‌ مسئولیت‌ دیگر پرداخت‌، سستی‌ و بریدگی‌ ‌در‌ ‌آن‌ پیدا نشود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - مجمع البیان
آرى، با دشوارى آسانى است و با هر ناراحتى و سختى آسایش و آرامش خواهد بود.
از «ابن عباس» آورده‏اند که خدا مى‏فرماید: من یک دشوارى آفریدم و دو آسانى، بنابر این هرگز یک دشوارى نخواهد توانست بر دو آسایش و راحتى چیره گردد.
از پیامبر آورده‏اند که پس از فرود این آیات، روزى در حالى که شاد و شادمان از خانه بیرون مى‏آمد، فرمود: هرگز رنج و دشوارى بر آسایش و آسانى چیره نخواهد شد، و آن‏گاه به تلاوت آیات مورد بحث پرداخت.
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً...
«فراء» مى‏گوید: در فرهنگ عرب هر گاه نکره‏اى آمد، و پس از آن نکره‏اى دیگر به کار رفت، نکره دوم غیر از اول خواهد بود؛ براى نمونه، هنگامى که گفته شود: من درهمى به دست آوردم، پس یک درهم هزینه خواهم نمودم، در اینجا درهم دوم، غیر از درهم اول است.
اما اگر به صورت معرفه آمد، معرفه دوم همان اولى خواهد بود؛ براى نمونه، اگر گفته شود: هر گاه یک درهم به دست آوردم، یک درهم هزینه خواهم کرد، این درهم دوم، همان درهم اول است.
بیان «زجاج» در تفسیر آیه بسان نکته‏اى است که ترسیم گردید، چراکه واژه «عسر» در هر دو آیه با «الف و لام» آمده و دومى همان اولى است، در حالى که واژه «یُسر» در هر آیه نکره است و دومى غیر اولى است؛ با این بیان با یک دشوارى دو آسانى خواهد بود.
صاحب کتاب «النظم» در تفسیر آیه مى‏گوید: خداى فرزانه هنگامى که پیامبرش را فرمان بعثت داد، آن حضرت از ثروت و امکانات محروم بود و در برابر او سردمداران قریش، داراى ثروت و قدرت بادآورده‏اى بودند و او را به باد نکوهش مى‏گرفتند و عیب‏جویى مى‏نمودند. آنان به آن حضرت گفتند اگر در دعوت آسمانى خویش در اندیشه ثروت و قدرت هستى، دست از دعوت خود بردار تاتو را به خواسته‏ات برسانیم و آن‏گاه که صدافت و پایدارى او را در دعوت توحیدى‏اش دیدند به تکذیب او پرداختند.
این رفتار ابلهانه و ظالمانه آنان دل نورانى پیامبر را اندوهگین ساخت، و خداى مهربان با نوید توانگرى و پیروزى حق بر باطل و عدالت بر ظلم و استبداد، به او آرامش خاطر بخشید و روشنگرى فرمود که با دشوارى، آسانى است.
آن‏گاه آن نوید پیروزى و آسایش را با یارى خویش جامه عمل پوشاند، و آن بزرگوار در زندگى خویش گسترش دین و روى آوردن مردم به اسلام و گشوده شدن دروازه‏هاى حجاز و شام و یمن را بر روى یاران خود دید و ثروت و قدرت و امکاناتى به او ارزانى گردید که در آن شرایط مى‏توانست دویست شتر ببخشد، و هدایاى ارزشمندى فراهم آورد و براى خاندانش زاد و توشه سال را پس انداز نماید.
نکته دیگر در اینجا این است که «اِنّ مع العسر یسراً» آغاز مطلب است، چرا که بدون «فا» و «و» آمده و بیانگر این قانون جهانشمول براى مردم با ایمان است که: هان اى مردم! بدانید که با هر دشوارى و سختى، آسانى و آسایش خواهد بود؛ یکى در این جهان و دیگرى در جهان دیگر. این نوید خداست که دل را صفا مى‏دهد و به انسان امید مى‏بخشد و غم و اندوه و غبار نومیدى را مى‏زداید؛ و چه بسا که هر دو آسایش و راحتى دنیا و سراى آخرت - که در دو آیه آمده است - روزى کسى گردد.
و بیان پیامبر نیز بیانگر همین نکته است که فرمود: یک دشوارى هرگز نمى‏تواند بر دو آسانى چیره شود، چرا که دشوارى میان دو آسایش است: یا پیروزى و آسایش دنیا و یا پاداش آخرت.
آنچه آمد دیدگاه «جرجانى» در مورد آیه بود که دیدگاه «سیدمرتضى» را نیز تأیید مى‏کند، چرا که او نیز بر این باور است که هر گاه گوینده‏اى حکیم سخنى بگوید و آن را تکرار کند، ظاهر دوسخن، نشانگر دو مفهوم است، مگر این که میان دو مخاطب عهد و نشانى باشد که منظور از سخن دوم، همان سخن اول است، و جز آن را در نظر نگرفته است.
شاعر در این مورد مى‏گوید:
اذا بلع العسر مجهوده‏
فثق عند ذلک بیسر سریع ...
هنگامى که دشوارى به نهایت خود رسید، آن‏گاه اطمینان داشته باشد که آسانى زودرسى در راه است.
آیا ندیدى که شومى و سختى سرماى زمستان را که از پى ان بهار پرطراوت و زیبا رخ مى‏گشاید.
و دیگرى مى‏گوید:
فلا تیأس و ان اعسرت یوماً
فقد ایسرت فى دهر طویل‏
اگر روزى در دشوارى و فشار افتادى نومید مشو، چراکه روزگارى دراز در آسایش و توانگرى خواهى زیست.
و به پروردگارت گمان بد مبر، چرا که ذات بى همتاى خدا به خوش گمان بودن به او زیباتر است.
بى تردید در پى دشوارى آسانى خواهد آمد، و سخن خدا راست‏ترین گفتارهاست که فرمود: ان مع العسر یسراً.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران


إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (۶)سوره یک بار دیگر به این قاعده تأکید می‌کند، در بار اول که فرمود:

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (۵)این عبارت به قرینۀ وجود «فاء» تتمۀ مباحث گذشته است و به قرینۀ وجود «فاء» در اول «فاذا فرغت»، «انّ مع العسر یسراً»ی دوم مقدمۀ آیات بعدی است.

پس اگر در اینجا دو بار این عبارت تکرار شده است، علاوه بر اینکه جنبۀ تأکید دارد، حیثیتشان فرق می‌کند، اولی تتمۀ آیات قبلی است و دومی مقدمۀ آیات بعدی است بعد از ذکر این عبارات می‌خواهد نتیجه بگیرد که: فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ (٧)

پس هر زمان که فارغ شدی از( به قرینۀ سیاق) سنگینی بار به استقبال سختیهای بعدی برو.

وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ (٨)و به سوی پروردگارت رغبت کن.

یعنی بعد از این که آن فشار کمرشکن را احساس کردی و یاری خدا آمد، و سختی این بار از دوشت برداشته شد، و یاد و نام خدا در دلت بالا رفت و در یک کلام شرح صدر رسید و از سنگینی این بار فارغ شدی، خودت را برای سختی کمرشکن بعدی آماده کن و به استقبال سختیهای بعدی برو و این گونه به سوی پروردگارت بیا، که راه همین است و این یک سنت الهی است.

این سنت فقط در مورد پیامبر هم نیست و در مورد ما انسان‌ها هم همین طور است و تا به آن مرحلۀ طاقت‌فرسایی که احساس کنیم که کمرمان در زیر بار مسئولیت دارد می‌شکند، نرسیم پیشرفتی در کار نیست، و باید بدانیم که درجا می‌زنیم!

مثلاً در یکی از رشته‌های ورزشی که باید پاها ۱۸۰ درجه باز شوند، رسیدن به این مرحله کار خیلی سختی است، به خصوص برای کسانی که بدن خشکی دارند، و باید درد زیادی را تحمل کرد، تا جایی که اشک انسان در می‌آید! ولی استادی در این رشته به شاگردان خود می‌گفت که اوج احساس این درد، نقطۀ شروع این انعطاف است و باید این درد را تحمل کنید.

در همۀ کارها به هیمن ترتیب هست، تا احساس سختی در کارها نکنی، پیشرفتی برای تو حاصل نخواهد شد. و باید به استقبال سختیها بروی و از سختیهای کار نهراسی، کاری را انجام بدهی که آن احساس درد را در خود داشته باشد! که این کار است که رشدآفرینی دارد.

پس وقتی که دیدید که خیلی راحت و روی روال دارید کاری را انجام می‌دهید، بدانید که درجا می‌زنید و این استفادۀ از تمام ظرفیت برای رشد نیست. البته نه بی‌حساب بلکه مرحله به مرحله. ولی باید مرحلۀ دوم را طی کنی و در مرحلۀ اول در جا نزنی و اگر مرحلۀ دوم را رفتی، بعد از مدتی این مرحله برایت آسان می‌شود و باید به مرحلۀ سوم بروی و همین طور تا آخر ادامه دهی. چون این سنت خدا است که کار سخت آسان می‌شود و اگر بخواهی به مرحلۀ بعدی بروی چون سختیهای مرحلۀ پیش را گذرانده‌ای نگران می‌شوی که به مرحله سوم بروی، ولی اینجاست که خدا می‌فرماید: ‌ أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ (١)وَوَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ (٢)الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ (٣)وَرَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ (۴)فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (۵)إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (۶)فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ (٧)وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ (٨)

برو که آسانی مطلق در این طرف خط نیست.

شاید به نظر بیاید که الان «یسر»ی که حاصل شد و من می‌خواهم به سراغ «عسر» بعدی بروم، این «یسر» به چه کار من می‌آید؟ ولی بدان که این «یسر» حاصل شده، ماندگار است و تو در مرحلۀ بعدی سراغ «عسر»ی می‌روی که بالاتر است و «یسر» مرحله‌ای که در آن قرار داری را از دست نمی‌دهی، ولی خدا می‌فرماید هنوز مقصد اینجا نیست و به این اکتفا نکن و برای این که به سوی من بیایی نباید درجا بزنی و در یک مرحلۀ واحد بمانی.

پس سوره در آیات اول نتیجه می‌دهد: فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (۵)را.

و

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (۶)دوباره مقدمه واقع می‌شود برای دادن این نتیجه
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : احسنتم بکم.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان، ج‏18، ص: 197
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً:
مبنى بر تأکید و الف و لام آن عهد است به این که قیام رسول صلّى اللّه علیه و آله بدعوت جامعه بشر بتوحید و به پیروى از مکتب عالى قرآن گرچه طاقت فرسا است و جز رسول صلّى اللّه علیه و آله از سایر رسولان توان تحمل این وظیفه رسالت و خاتمیت را نداشته‏اند ولى در اثر سعى رسول صلّى اللّه علیه و آله و مبارزه با دنیاى شرک و با پشتیبانى فضل پروردگار وظیفه طاقت فرسا را انجام داده است و ادامه دعوت رسول صلّى اللّه علیه و آله بصورت سهل در آمده است.
و بر حسب نظام جهان اقدام بامر دشوار و طاقت فرسا و سعى در آن بفضل پروردگار مستلزم سهولت امر خواهد شد و انتشار آیات قرآنى و طنین آن جامعه بشر را به پیروى از مکتب قرآن دعوت مى‏نماید و نیز وزر و صعوبت قیام بدعوت برطرف شده و شهادت بتوحید و یگانگى ساحت پروردگار و نیز شهادت برسالت رسول صادع اسلام در فرائض و نوافل جزء و در مناره‏ها اعلام و پیوسته جزء وظایف و شعار اسلامى معرفى شده است‏ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.