از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و التین و الزیتون ):(قسم به انجیرو زیتون ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر خسروی
‌-‌ قسم‌ بانجیر و قسم‌ بزیتون‌ (خداوند قسم‌ خورده‌ ‌است‌ بانجیریکه‌ آنرا می‌خورند و زیتونی‌ ‌که‌ روغن‌ آنرا می‌گیرند بنا بقول‌ بعضی‌ ‌از‌ مفسّرین‌ ‌از‌ جمله‌ ‌إبن‌ عباس‌ بواسطه‌ خواصی‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ دو درخت‌ و دو میوه‌ ‌است‌ چنانکه‌ ابو ذر ‌از‌ رسولخدا صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ روایت‌ کرده‌ ‌است‌ ‌که‌ فرمود ‌اگر‌ بگوئی‌ میوه‌ای‌ ‌از‌ بهشت‌ فرود آمده‌ ‌است‌ ‌من‌ گویم‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ (‌یعنی‌ انجیر) زیرا میوه‌ بهشت‌ بدون‌ هسته‌ ‌است‌ ‌پس‌ آنرا بخورید زیرا قطع‌ بواسیر می‌کند و ‌برای‌ نقرس‌ سودمند ‌است‌‌-‌ و خواص‌ زیتون‌ و روغن‌ آنهم‌ ‌که‌ معلوم‌ ‌است‌) و بقولی‌ (تین‌ کوهی‌ ‌است‌ ‌که‌ دمشق‌ ‌بر‌ ‌آن‌ بنا ‌شده‌ ‌است‌ و زیتون‌ کوهی‌ ‌است‌ ‌که‌ بیت‌ المقدّس‌ ‌بر‌ ‌آن‌ ‌است‌) و بقولی‌ (‌آنها‌ دو کوه‌اند و چون‌ ‌اینکه‌ دو میوه‌ ‌در‌ ‌آنها‌ میروید ‌هر‌ یک‌ بنام‌ ‌آن‌ میوه‌ نامیده‌ شده‌اند).

و بقولی‌ (تین‌ مسجد دمشق‌ و زیتون‌ بیت‌ المقدس‌ ‌است‌) و بقولی‌ (تین‌ مسجد نوح‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌بر‌ کوه‌ جودی‌ بنا کرد و زیتون‌ بیت‌ المقدس‌ ‌است‌) و بقولی‌ (تین‌ مسجد الحرام‌ و زیتون‌ مسجد الاقصی‌ ‌است‌). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - سوگند خداوند، به انجیر و زیتون

و التین و الزیتون

2 - انجیر و زیتون، دو نعمت شایسته براى انسان و داراى ارزشى درخور سوگند خداوند

و التین و الزیتون

3 - سوگند خداوند، به سرزمین انجیر و زیتون*

و التین و الزیتون

از احتمالاتى که درباره مفاد آیه گفته شده، این است که مراد از «انجیر» و «زیتون» ـ به قرینه دو آیه بعد ـ دو منطقه است که یکى مانند «کوفه» سرزمین انجیرخیز و دیگرى مانند «بیت المقدس» سرزمین زیتون بوده است. در این صورت سوگندهاى چهارگانه این سوره، سرزمین هاى نزول وحى را دربرگرفته است; زیرا «نوح»(ع) در کوفه، ابراهیم و عیسى(ع) در بیت المقدس، موسى(ع) در طور سینا و پیامبر اسلام(ص) در مکه به نشر آیین خویش پرداختند.

4 - اهمیت غذایى انجیر، بیش از زیتون است.*

و التین و الزیتون

تقدم ذکرى، ممکن است نشانگر تقدم رتبى باشد.

5 - «عن أبى الحسن الاوّل قال: قال رسول اللّه(ص): إنّ اللّه تبارک و تعالى ... اختار من البلدان أربعة فقال عزّوجلّ: «و التین و الزیتون . و طور سینین . و هـذا البلد الأمین» فالتین المدینة، و الزیتون بیت المقدّس، و طور سینین الکوفة و هـذا البلد الأمین مکّة;(1)

از امام موسى بن جعفر(ع) روایت شده است که فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: خداوند تبارک و تعالى ... از بین شهرها، چهار شهر را انتخاب کرد. او ـ که عزیز و جلیل است ـ فرمود: « والتین و الزیتون . و طور سینین . و هـذا البلد الأمین». پس «تین» مدینه و «زیتون» بیت المقدس و «طور سینین» کوفه و «هـذا البلد الأمین» مکه است.» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر منهج الصادقین
(1)‌-‌

بِسم‌ِ اللّه‌ِ الرَّحمن‌ِ الرَّحِیم‌ِ وَ التِّین‌ِ سوگند ‌به‌ انجیر وَ الزَّیتُون‌ِ و بزیتون‌، بیضاوی‌ گفته‌ ‌که‌ تخصیص‌ ‌اینکه‌ دو میوه‌ بقسم‌ ‌از‌ جمیع‌ ثمار جهت‌ آنست‌ ‌که‌ انجیر فاکهه طیبه‌ و بیفضله‌ ‌است‌ و غذایی‌ لطیف‌ ‌است‌ و سریع‌ الهضم‌ و دوائی‌ شریف‌ کثیر النفع‌ و ملین‌ طبع‌ و محلل‌ بلغم‌ و مطهر کلیتین‌ و مزیل‌ ریک‌ مثانه‌ و مفتح‌ سده کبد و طحال‌ و مسمن‌ بدن‌، و ‌در‌ حدیث‌ آمده‌ ‌که‌ ‌او‌ قطع‌ بواسیر کند و نقرس‌ ‌را‌ فایده‌ دهد، و ‌در‌ کشاف‌ آورده‌ ‌که‌ طبقی‌ ‌از‌ انجیر بطریق‌ هدیه‌ نزد پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ آوردند ‌آن‌ حضرت‌ ‌از‌ ‌آن‌ تناول‌ نموده‌ فرمود

کلوا فلو قلت‌ ‌ان‌ فاکهة نزلت‌ ‌من‌ الجنة لقلت‌ ‌هذه‌ لان‌ فاکهة الجنة بلا عجم‌ فکلوها فانه‌ یقطع‌ البواسیر و ینفع‌ النقرس‌

بخورید انجیر ‌را‌ ‌که‌ ‌اگر‌ بگویم‌ میوه‌ای‌ ‌از‌ بهشت‌ نازل‌ ‌شده‌ ‌هر‌ آینه‌ گویم‌ ‌که‌ انجیر ‌است‌ زیرا ‌که‌ میوه بهشت‌ بی‌استخوانست‌ ‌پس‌ ‌او‌ ‌را‌ بخورید ‌که‌ قطع‌ بواسیر کند و نقرس‌ ‌را‌ نفع‌ رساند. و اما زیتون‌ میوه‌ایست‌ ‌که‌ ‌هم‌ میوه‌ ‌است‌ و ‌هم‌ نان‌ خورش‌ و دوا، و روغنی‌ لطیف‌ کثیر المنافع‌ دارد و ‌در‌ اکثر اطعمه‌ ‌او‌ ‌را‌ داخل‌ میدهند، و مرویست‌ ‌که‌ معاذ ‌بن‌ جبل‌ ‌بر‌ درخت‌ زیتون‌ بگذشت‌ شاخی‌ ‌از‌ ‌آن‌ بگرفت‌ و مسواک‌ کرد و ‌گفت‌ ‌از‌ پیغمبر صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ شنیدم‌ ‌که‌ فرمود

نعم‌ المسواک‌ الزیتون‌ ‌من‌ الشجرة المبارکة یطیب‌ الفم‌ و یذهب‌ بالحفرة

نیکو مسواکیست‌ زیتون‌ ‌از‌ شجره مبارکه‌ ‌است‌ بوی‌ دهن‌ ‌را‌ خوش‌ کند و چرک‌ دندان‌ و فساد اصول‌ ‌را‌ زایل‌ گرداند، و ‌بعد‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌گفت‌ ‌من‌ ‌از‌ ‌آن‌ حضرت‌ شنیدم‌ ‌که‌ فرمود

هی‌ سواکی‌ و سواک‌ الانبیاء قبلی‌

‌اینکه‌ مسواک‌ منست‌ و مسواک‌ جمیع‌ پیغمبران‌ ‌که‌ پیش‌ ‌از‌ ‌من‌ بودند، و گفته‌اند ‌که‌ مراد بتین‌ و زیتون‌ منبت‌ ‌آنها‌ ‌است‌ ‌که‌ دو کوهست‌ ‌در‌ ارض‌ مقدسه‌ بلغت‌ سریانی‌ یکی‌ ‌را‌ طور تینا گویند و یکی‌ ‌را‌ طور زیتاء و ‌هر‌ یک‌ معبد یکی‌ ‌از‌ انبیاء بوده‌ و ‌از‌ کعب‌ الاحبار مرویست‌ ‌که‌ مراد ‌از‌ ‌آنها‌ مسجد دمشق‌ و بیت‌ المقدس‌ ‌است‌ و گویند اسم‌ دو شهر ‌است‌، و ‌در‌ معالم‌ آورده‌ ‌که‌ تین‌ مسجداصحاب‌ کهف‌ ‌است‌ و زیتون‌ مسجد انبیاء ‌در‌ تبیان‌ گفته‌ ‌که‌ جودی‌ و جبل‌ بیت‌ المقدس‌ ‌است‌ و ‌از‌ ‌إبن‌ عباس‌ نقل‌ کرده‌اند ‌که‌ تین‌ مسجد نوح‌ ‌است‌ و زیتون‌ بیت‌ المقدس‌، و ضحاک‌ گفته‌ ‌که‌ تین‌ مسجد الحرامست‌ و زیتون‌ مسجد اقصی‌، و نزد بعضی‌ دیگر تین‌ جبالی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌ما ‌بین‌ حلوان‌ و همدان‌ ‌است‌ و زیتون‌ جبال‌ شام‌ زیرا ‌که‌ اینها منابت‌ تین‌ و زیتون‌اند کانه‌ ‌قیل‌ و منابت‌ التین‌ و الزیتون‌ ‌یعنی‌ سوگند بمواضع‌ روئیدن‌ انجیر و زیتون‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
ما انسان را در بهترین صورت آفریدیم
در آغاز این سوره نیز به چهار سوگند پر معنى برخورد مى کنیم که مقدمه براى بیان معنى پر اهمیتى است .
مى فرماید: قسم به تین ، و زیتون (و التین و الزیتون ).
((تین )) در لغت به معنى انجیر و زیتون همان زیتون معروف است ماده روغنى مفیدى از آن مى گیرند.در اینکه آیا منظور سوگند به همین دو میوه معروف است یا چیز دیگر؟ مفسران سخنان گوناگونى دارند.
در حالى که بعضى آن را اشاره به همان دو میوه معروف مى دانند که خواص غذائى و درمانى فوق العاده زیادى دارد، بعضى دیگر معتقدند که منظور از آن ، دو کوهى است که شهر دمشق و بیت المقدس بر آنها قرار گرفته ، چرا که این دو محل سرزمین قیام بسیارى از انبیاء و پیامبران بزرگ خدا است ، و این دو قسم با سوگندهاى سوم و چهارم که از سرزمینهاى مقدسى یاد مى کند هماهنگ است .
بعضى نیز گفته اند نامگذارى این دو کوه بنام تین و زیتون به خاطر این است که بر یکى از آنها درختان انجیر مى روید، و بر دیگرى درختان زیتون .
بعضى نیز تین را اشاره به دوران آدم دانسته اند، چرا که لباسى که آدم و حوا در بهشت پوشیدند از برگ درختان انجیر بود ، و زیتون را اشاره به دوران نوح مى دانند، زیرا در آخرین مراحل طوفان نوح کبوترى را رها کرد تا درباره پیدا شدن خشکى از زیر آب جستجو کند او با شاخه زیتونى بازگشت ، و نوح فهمید که طوفان پایان گرفته و خشکى از زیر آب ظاهر شده است (لذا شاخه زیتون رمز صلح و امنیت است ).
بعضى نیز تین را اشاره به مسجد نوح که بر کوه جودى بنا شد مى دانند
و زیتون را اشاره به بیت المقدس .
ولى ظاهر آیه در بدو نظر همان دو میوه معروف است ، اما با توجه به سوگندهاى بعد مناسب دو کوه یا دو مرکز مقدس و مورد احترام مى باشد.
لذا در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم که خداوند از میان شهرها چهار شهر را برگزید، و در باره آنها فرمود: و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین : تین مدینه است و زیتون بیت المقدس و طور سینین کوفه و هذا البلد الامین مکه است . <3>
و هر گاه این دو قسم (تین و زیتون ) را بر معنى ابتدائى آنها حمل کنیم یعنى انجیر و زیتون معروف ، باز سوگند پر معنائى است زیرا:
انجیر داراى ارزش غذائى فراوانى است و لقمهاى است مغذى و مقوى براى هر سن و سال و خالى از پوست و هسته و زوائد.
غذا شناسان مى گویند:
از انجیر مى توان بعنوان قند طبیعى جهت کودکان استفاده نمود، ورزشکاران و آنها که گرفتار ضعف و پیرى اند مى توانند از انجیر براى تغذیه خود استفاده کنند.
مى گویند افلاطون به قدرى انجیر را دوست مى داشت که بعضى آن را دوست فیلسوفان نامیده اند، و سقراط انجیر را جذب کننده مواد نافع و دفع
کننده مضار مى دانسته .
((جالینوس )) رژیم مخصوصى از انجیر براى پهلوانان تنظیم کرده بود، به پهلوانان روم و یونان قدیم نیز انجیر داده مى شد.
دانشمندان غذاشناس مى گویند انجیر سرشار است از ویتاءمین هاى مختلف و قند، و در بسیارى از بیماریها از آن به عنوان یک دارو مى توان استفاده کرد، مخصوصا هر گاه انجیر و عسل را به طور مساوى مخلوط کنند براى زخم معده بسیار مفید است ، خوردن انجیر خشک فکر را تقویت مى کند، خلاصه به علت وجود عناصر معدنى در انجیر که سبب تعادل قواى بدن و خون مى گردد انجیر را غذاى هر سن و شرائطى معرفى کرده اند.
در حدیثى از امام على بن موسى الرضا (علیهماالسلام ) آمده است التین یذهب بالبخر و یشد الفم و العظم ، و ینبت الشعر، و یذهب بالداء و لا یحتاج معه الى دواء و قال (علیه السلام ): التین اشبه شى ء بنبات الجنة :
انجیر بوى دهان را مى برد ، لثه ها و استخوانها را محکم مى کند، مو را مى رویاند درد را برطرف مى سازد، و با وجود آن نیاز به دارو نیست ، و نیز فرمود انجیر شبیه ترین اشیاء به میوه بهشتى است . <5> <6>
و اما در باره زیتون غذاشناسان و دانشمندان بزرگى که سالیان دراز از عمر خود را در راه مطالعه خواص گوناگون میوه ها صرف کرده اند براى زیتون و روغن آن اهمیت فوق العادهاى قائلند، و معتقدند کسانى که مى خواهند همواره سالم باشند باید از این اکسیر حیاتى استفاده کند.
روغن زیتون دوست صمیمى کبد آدمى ، و براى رفع عوارض ‍ کلیه ها
و سنگهاى صفراوى ، و قولنجهاى کلیوى ، و کبدى ، و رفع یبوست بسیار مؤ ثر است .
به همین دلیل از درخت زیتون به عنوان شجره مبارکه در قرآن مجید یاد شده است .
روغن زیتون نیز سرشار از انواع ویتاءمین ها است و داراى فسفور و گوگرد و کلسیوم و آهن و پتاسیوم و منگنز است .
مرهمهائى را که از روغن زیتون و سیر تهیه مى شود براى انواع دردهاى رماتیسمى مفید دانسته اند، سنگهاى کیسه صفرا وسیله خوردن روغن زیتون از بین مى روند. <7>
در خبرى از امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى خوانیم : ما افقر بیت یاتدمون بالخل و الزیت و ذلک ادام الانبیاء: خانه اى که در آن از سرکه و روغن زیتون به عنوان نان خورش استفاده مى کنند هرگز خالى از طعام نمى شود، و این غذاى پیامبران است . <8>
و در حدیثى از امام على بن موسى الرضا (علیهماالسلام ) آمده است : نعم الطعام الزیت : یطیب النکهة ، و یذهب بالبلغم ، و یصفى اللون ، و یشد العصب ، و یذهب بالوصب ، و یطفى ء الغضب : روغن زیتون غذاى خوبى است ، دهان را خشبو، و بلغم را برطرف مى سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت مى بخشد، اعصاب را تقویت کرده ، بیمارى و درد و ضعف را از میان مى برد و آتش خشم را فرو مى نشاند. <9> این بحث را با حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) پایان مى دهیم ، فرمود:
کلوا الزیت و ادهنوا به فانه من شجرة مبارکة : روغن زیتون را بخورید و بدن را با آن چرب کنید که از درخت مبارکى است . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
وَ التِّین‌ِ وَ الزَّیتُون‌ِ

بعضی‌ ‌از‌ مفسرین‌ ‌در‌ باره معنای‌ کلمه (تین‌ و زیتون‌) اقوالی‌ دارند ‌که‌ بیش‌ ‌از‌ احتمال‌ نیست‌. و چون‌ قرینه‌ای‌ ‌در‌ کار نیست‌ ‌که‌ بتوان‌ ‌از‌ معنای‌ ظاهر ‌آیه‌ صرف‌ نظر کرد لذا معنای‌ ظاهری‌ ‌آیه‌ ‌بر‌ معانی‌ احتمالی‌ دیگر ‌آن‌ مقدم‌ ‌است‌. ‌یعنی‌ سوگند ‌به‌ انجیر و زیتونی‌ ‌که‌ مشهور و معروفند.

بعید نیست‌ ‌که‌ انسان‌ بگوید: مگر انجیر و زیتون‌ چه‌ اهمیت‌ و چه‌ خصوصیتی‌ دارند ‌که‌ ‌خدا‌ ‌به‌ ‌آنها‌ سوگند یاد کرده‌ ‌است‌! ‌در‌ پاسخ‌ ‌اینکه‌ اشکال‌ میگوئیم‌:

‌اگر‌ ‌آن‌ اشیائی‌ ‌را‌ ‌که‌ قرآن‌ ‌به‌ ‌آنها‌ سوگند یاد نموده‌ مورد بررسی‌ قرار دهیم‌ میبینیم‌ ‌هر‌ یک‌ ‌از‌ ‌آنها‌ دارای‌ فوائدی‌ هستند ‌که‌ ‌اینکه‌ عالم‌ و اهل‌ ‌آن‌ بنحوی‌ ‌از‌ انحاء ‌از‌ ‌آنها‌ بهره‌مند و برخوردار میباشند. و تردیدی‌ نیست‌ ‌که‌ انجیر و زیتون‌ نیز دارای‌ ده‌ها فائده‌ هستند. چنانکه‌ مختصری‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌را‌ بعدا خواهیم‌ خواند ‌یعنی‌ سوگند ‌به‌ انجیر و زیتون‌. جواب‌ ‌اینکه‌ سوگند ‌در‌ آیه‌-‌ 4‌-‌ خواهد آمد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[1] و ‌اینکه‌ سوره‌ ‌با‌ سوگندی‌ آغاز می‌شود ‌که‌ شایسته چارچوب‌ بودن‌ ‌برای‌ ‌اینکه‌ بصیرت‌ ‌است‌. ‌پس‌ تین‌ و زیتون‌ چیست‌!

«وَ التِّین‌ِ وَ الزَّیتُون‌ِ‌-‌ سوگند ‌به‌ انجیر و زیتون‌، (‌ یا ‌ ‌به‌ دو کوه‌ دارای‌ ‌اینکه‌ دو نام‌).»

تمایز میوه‌ ‌از‌ دیگر انواع‌ غذا و خوراک‌ آسانی‌ خوردن‌ ‌آن‌ بدون‌ لزوم‌ پرداختن‌ ‌به‌ کاری‌ ‌برای‌ آماده‌ کردن‌ ‌آن‌ ‌است‌: گوشت‌ ‌را‌، مثلا، نمی‌توان‌ خام‌ خورد، و دانه‌ها ‌را‌ باید ‌برای‌ خوردن‌ ‌به‌ صورت‌ دیگری‌ درآورد و کاری‌ درباره ‌آنها‌ انجام‌ داد، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ انگور بدون‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ عملی‌ ‌در‌ روی‌ ‌آن‌ انجام‌ بگیرد، چیده‌ و خورده‌ می‌شود. بعضی‌ ‌از‌ گونه‌های‌ طعام‌ ‌را‌ می‌توان‌ ذخیره‌ کرد، و ‌برای‌ آدمی‌ متضمن‌ فوایدی‌ ‌است‌، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ انواعی‌ ‌از‌ میوه‌، علاوه‌ ‌بر‌ وجوه‌ تمایزی‌ ‌که‌ ‌به‌ عنوان‌ میوه‌ دارد، ممیزات‌ خوراکی‌ نیز دارد، و ‌آنها‌ ‌را‌ می‌توان‌ ذخیره‌ کرد و مشتمل‌ ‌بر‌ مواد ضروری‌ بدن‌ ‌است‌، و ‌از‌ ‌اینکه‌ جمله‌ ‌است‌ انجیر ‌که‌ خوردن‌ ‌آن‌ آسان‌ ‌است‌ و گویی‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ اندازه دهان‌ ساخته‌اند و مزه پاکیزه‌ای‌ همراه‌ ‌با‌ فواید بزرگ‌ دارد، و ‌آن‌ ‌را‌ می‌توان‌ ‌برای‌ مصرف‌ کردن‌ ‌در‌ هنگام‌ ضرورت‌ خشک‌ کرد، و ‌از‌ ‌رسول‌ اللّه‌‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ روایت‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌گفت‌: «‌اگر‌ می‌خواستم‌ ‌از‌ میوه‌ای‌ سخن‌ بگویم‌ ‌که‌ ‌از‌ بهشت‌ فرود آمده‌ ‌است‌، می‌گفتم‌ همین‌ میوه‌ ‌است‌ ‌که‌ جویدن‌ لازم‌ ندارد، ‌آن‌ ‌را‌ بخورید ‌که‌ بواسیر ‌را‌ ‌از‌ میان‌ می‌برد و ‌برای‌ درمان‌ نقرس‌ سودمند‌است‌».«1»

نیز چنین‌ ‌است‌ میوه زیتون‌ ‌که‌ بزرگترین‌ فایده‌ ‌را‌ ‌برای‌ تن‌ آدمی‌ دارد، و روغن‌ ‌آن‌ روغن‌ نادری‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ بدن‌ هیچ‌ زیانی‌ نمی‌رساند، و ‌در‌ حدیث‌ ‌به‌ جا مانده‌ ‌از‌ پیغمبر‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ آمده‌ ‌است‌ ‌که‌: «زیتون‌ بخورید و ‌از‌ روغن‌ ‌آن‌ بهره‌مند شوید ‌که‌ ‌از‌ درخت‌ مبارک‌ ‌است‌».«2» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محمد حسینی همدانی
وَ التِّین‌ِ وَ الزَّیتُون‌ِ:

مبنی‌ ‌بر‌ سوگند ‌به‌ دو فاکهه‌ و میوه‌های‌ پرارزش‌ انجیر و زیتون‌ ‌است‌ ‌که‌ رطب‌ و تازه‌ ‌آنها‌ بسیار مفید و هم‌چنین‌ خشک‌ ‌آنها‌ ‌از‌ جمله‌ مواد خواربار و خواص‌ و آثار و فواید بسیار دارد و گفته‌ ‌شده‌ ‌که‌ مراد ‌از‌ تین‌ کوه‌ ‌در‌ دمشق‌ ‌است‌ و زیتون‌ کوه‌ ‌در‌ بیت‌ المقدس‌ ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - مجمع البیان
سوگند به انجیر و زیتون دو غذاى جسمى انسان،

به باور گروهى از مفسران پیشین در این آیه، خدا به همان انجیرى که مى خورند سوگند یاد مى کند، و از پى آن به «زیتون»، همان چیزى که روغن زیتون را از آن مى گیرند. این چیزى است که از ظاهر واژه ها دریافت مى گردد.

آرى، در این آیه به «انجیر» سوگند یاد مى شود، چرا که میوه اى است پاک و پاکیزه از پوست و هسته و مواد زائد، داراى ارزش بسیار غذایى و دارویى براى انسان، و در آفرینش آن شگفتى هاى بسیارى است. خدا آن را در اندازه هایى خاص و رنگ هاى متنوع و به صورت و اندازه لقمه اى پر از مواد غذایى و دارویى براى انسان، و به عنوان نعمتى براى بندگان پدید آورده است.

«ابوذر» از پیامبر آورده است که فرمود: لو قلت ان فاکهه نزلت من الجنة لقلت هذه هى... اگر مى خواستم بگویم میوه اى از بهشت فرود آمده است، انجیر را نشان مى دادم، چرا که بسان میوه هاى بهشت بدون هسته و دانه است؛ از آن بهره ور گردید که براى سلامتى انسان سودبخش است و ریشه کن کننده برخى از بیمارى ها است.

و نیز در این آیه به «زیتون» سوگند یاد مى شود؛ همان چیزى که سرشار از ویتامین ها و آکنده از مواد غذایى و خواصّ دارویى است و چون خورشى است براى غذا.

به باور «قتاده» واژه «تین» نام کوهى است در شام که شهر دمشق بر دامنه آن ساخته شده، و «زیتون» نیز نام کوهى است در فلسطین که «بیت المقدس» در آن بنیاد گردیده است.

و به باور «عکرمه» این دو واژه، نه نام دو میوه و دانه، بلکه نام دو کوهى است که از درخت انجیز و زیتون پوشیده اند.

از دیدگاه برخى منظور از واژه «تین» مسجد دمشق مى باشد، و منظور از «زیتون»، بیت المقدس.

واز دیدگاه «ضحاک» واژه «تین» در مورد مسجد الحرام به کار رفته است و «زیتون» در مورد مسجد الاقصى. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیرالمیزان

و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین بعضی از مفسرین گفته‏اند : مراد از کلمه تین ( انجیر ) و زیتون دو میوه معروف است ، که خدای تعالی به آنها سوگند یاد کرده ، به خاطر اینکه در آنها فواید بسیار زیادی و خواص و منافعی سراغ داشته .
ولی بعضی دیگر گفته‏اند : منظور از تین ، کوهستانی است که دمشق بر بلندی آن واقع شده ، و منظور از زیتون کوهستانی است که بیت المقدس بر بالاییکی از کوه‏هایش بنا شده ، و اطلاق نام دو میوه انجیر و زیتون بر این دو کوه شاید برای این بوده که این دو میوه در این دو منطقه می‏روید ، و سوگند خوردن به این دو منطقه هم شاید به خاطر این بوده که عده بسیاری از انبیا در این دو نقطه مبعوث شده‏اند .
و بعضی دیگر احتمال‏هایی دیگر داده‏اند .و مراد از طور سینین ، کوهی است که در آن خدای تعالی با موسی بن عمران تکلم کرد ، که طور سیناء هم نامیده می‏شود ، و مراد از هذا البلد الامین مکه مشرفه است ، و بلد امینش خواند ، چون امنیت یکی از خواصی است که برای حرم تشریع شده، و هیچ جای دیگر دنیا چنین حکمی برایش تشریع نشده ، و این حرم سرزمینی است که خانه کعبه در آن واقع است ، و خدای تعالی در باره آن فرموده : او لم یروا انا جعلنا حرما امنا ، و نیز در
دعایی که قرآن کریم از ابراهیم خلیل (علیه‏السلام‏) حکایت کرده آمده : رب اجعل هذا بلدا امنا ، و در دعای دیگرش آمده : رب اجعل هذا البلد امنا .
و در آیه مورد بحث با آوردن کلمه هذا و اشاره کردن به مکه احترام خاصی از آن کرده ، و فهمانده که کعبه نسبت به آن سه نقطه دیگر شرافت خاصی دارد ، و اگر آن را امینخوانده یا به این جهت است که کلمه امین را به معنای آمن گرفته ، و آمن معنای نسبت را افاده می‏کند ، و در نتیجه به معنای ذی الامن - دارای امن است ، مثل اینکه کلمه لابن و تامر به معنای دارنده لبن ( شیر ) و تمر ( خرما ) است .
و یا به خاطر این است که فعیل در اینجا به معنای مفعول است ، یعنی شهری که مردم در آن ایمن هستند ، و کسی از اهالی آن این ترس را ندارد که بر سرش بریزند و آسیبش برسانند ، پس نسبت امن به خود شهر دادن نوعی مجازگویی است .
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - انوار درخشان، ج‏18، ص: 200
وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ:
مبنى بر سوگند به دو فاکهه و میوه‏هاى پرارزش انجیر و زیتون است که رطب و تازه آنها بسیار مفید و هم‏چنین خشک آنها از جمله مواد خواربار و خواص و آثار و فواید بسیار دارد و گفته شده که مراد از تین کوه در دمشق است و زیتون کوه در بیت المقدس است.
و محتمل است مراد آن کوه باشد که محل زندگى بسیارى از پیامبران بوده‏اند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره هشت آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آیه اول است و به معناى انجیر مى‏باشد.
محور سوره، کیفر و پاداش انسانها در قیامت است، امّا مطلب را از راه آفرینش انسان‏ها در بهترین صورت و دو گروه شدن آنان بر مبناى ماندن بر فطرت پاک الهى و یا خروج از آن و سقوط به پایین‏ترین درجات انسانیّت، بیان مى‏کند که این اختلاف در انتخاب، موجب اختلاف در کیفر و پاداش الهى مى‏شود. و طبیعتاً حکمت اقتضا مى‏کند که دو گروه یکسان دیده نشوند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مهدي دهقاني - رادیو قرآن
در تفسیری که حدود 3 روز پیش از رادیو قرآن بیان شد این تفسیر را اینگونه بیان نمود:
1- می توان گفت که چون درخت زیتون و انجیر ریشه در خاک دارد و در آیه بعد کوه سینا و شهر امین جایگاهی است که به نحوی ریشه در آسمان یعنی از آنجا وحی صورت می گرفته ، خداوند اینگونه قسم خورده است.
2- دوم اینکه در جایی که محل عبادت پیامبران بوده درخت زیتون و انجیر وجود داشته که آن منطقه را به این درختان می شناختند مثلا منطقه زیتون و یا تین ، همچنین در آیه بعد دو شهر بیان شده که همگی نیز دلیل بر این قسم دارد.

دوستان ، اینگونه عرض نمایم که سعی بر این شده تا مطالب آنگونه که از منبع بیان شده درج گردد و هر گونه کم و کاستی را با کمک شما انشاءالله برطرف نماییم [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : متن واقعا موردی مطرح شده و عالی بود تشکر اجرکم عندالله
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.