از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(الیس الله باحکم الحاکمین ):(آیا خدا بهترین حکم کنندگان نیست ؟)در ادامه با استفهامی توبیخی خطاب به نوع انسان می فرماید: چه عاملی تو را به این امر واداشته که جزای روز قیامت را تکذیب کنی ؟ با اینکه ما نوع انسان را به دو گروه پاداش داده شده و برگردانده شده به اسفل السافلین تقسیم کرده ایم ، آیا جز این است که خداوند احکم الحاکمین است و حکم او مافوق هر حاکم می باشد، زیرا حکم او دراتقان و نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است ، و همین حکم متقن و حکیمانه اقتضاءمی کند که این دو طائفه از انسانها در جزا مختلف و متفاوت باشند، پس باید روز جزایی باشد تا هر کس مطابق عملش جزا داده شود و عقل و فطرت آدمی هرگز تجویز نمی کندکه روز جزایی در بین نباشد، همچنانکه فرمود:(ام نجعل المتقین کالفجار(37) آیا مامردم با تقوا را مانند فجار قرار می دهیم ؟). [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : باعرض سلام وخدا قوت ،بنده یه سوال دارم، در بعضی از سخنرانی ها و متون دینی ، با این موضوع برخورد کردم، که هدف خداوند از خلقت فلان بوده یا فلان نبوده. سوال بنده این هستش که آیا برای خداوند که در ذاتش هیچ خللی نیست و به هیچ چیز نیاز ندارد ،تعریف هدف با این مفهوم که الان آنرا ندارد و قرار است با طی زمان و مسیر به آن موضوع به عنوان هدف برسد، با ذات خداوندی در تناقض نیست این موضوع؟
رمضانی (داور) : لطفا در بخش سؤال مطرح فرمایید.
خلاصه عرض شود، برای خداوند، این مفهومی که در ذهن شما ایجاد شده، متصوّر نیست. شما حتما باید، متن را مرقوم بفرمایید تا در مورد آن صحبت شود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر خسروی
8‌-‌ آیا خداوند محکم‌ کارترین‌ محکم‌ کاران‌ نیست‌! ‌یعنی‌ باید معترف‌ شد ‌به‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ ‌او‌ ‌در‌ صنایع‌ و کارهای‌ خویش‌ استوار ‌است‌ و خلل‌ و اضطرابی‌ ‌در‌ هیچ‌ عمل‌ ‌او‌ نیست‌ ‌پس‌ چگونه‌ ‌اینکه‌ خلایق‌ ‌را‌ مهمل‌ رها می‌کند و مجازات‌ نمیکند!

و بقولی‌ ‌یعنی‌ قاضی‌ترین‌ قاضیان‌ ‌است‌ و ‌بین‌ تو ‌ یا ‌ محمّد صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ و کسانیکه‌ ترا تکذیب‌ می‌کنند حکومت‌ و قضاوت‌ خواهد فرمود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - قضاوت خداوند، از حکم تمامى داوران برتر، نافذتر و متقن تر است.

ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

قاضى، در صورتى از قضاوت کنندگان دیگر حاکم تر خواهد بود که حکم او نافذتر باشد و از آن جا که اشتقاق «أحکم»، ممکن است از ریشه «حَکْم» باشد که قاموس آن را به معناى اتقان مى داند، خداوند در این آیه به متقن ترین داوران توصیف شده است.

2 - قضاوت هاى خداوند، حکیمانه ترین قضاوت ها و موافق ترین آنها با حقیقت است.

ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

اسم تفضیل «أحکم»، ممکن است از «حُکم» به معناى قضاوت باشد; یعنى، «أقضى» و نیز مى تواند از «حکمة» گرفته شده باشد; یعنى، حکیم تر. در برداشت یاد شده، معناى دوم مورد نظر است; گرچه «حاکمین» بر معناى «قضاوت کنندگان» تطبیق یافته است.

3 - برترى قضاوت خداوند بر داورى دیگران و حکمت آمیز بودن آن، حقیقتى روشن و غیر قابل انکار است.

ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

همزه استفهام در «ألیس»، براى تقریر و بیانگر وضوح مفاد آیه است.

4 - جزا دادن به اعمال، کارى بس حکیمانه و لازمه بى نظیر بودن قضاوت هاى خداوند است.

فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

برداشت یاد شده، ناظر به ارتباط این آیه با آیه قبل است که در آن، کلمه «دین» آمده بود، راغب در «مفردات» مى گوید: کلمه «دین» در مورد «طاعت» و «جزا» گفته مى شود و در معناى «شریعت» نیز به صورت استعاره به کار مى رود.

5 - توجّه به حکمت برتر خداوند، زمینه ساز پذیرش معاد

فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

6 - سرآمدبودن داورى هاى خداوند و حکیمانه بودن آن، دلیل ضرورى بودن ارشادهاى دینى است.

فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

7 - حکم نافذ و قضاوت حکیمانه خداوند، تهدیدى براى تکذیب کنندگان دین و منکران قیامت

فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

8 - داورى بى نظیر خداوند، پشتوانه اجر بى پایان مؤمنان شایسته کردار

فلهم أجر غیر ممنون ... ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

9 - استوارى ساختار انسان، نمونه اى از اتقان و استحکام بى نظیر آفریده هاى الهى است.

لقد خلقنا الإنسـن فى أحسن تقویم ... ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

«حَکْم» (بر وزن صبر) با «اِحکام» (اتقان و استحکام بخشیدن) به یک معنا است. (قاموس) تعبیر «أحکم الحاکمین»، اگر از این ریشه گرفته شده باشد، آیه شریفه مى تواند ناظر به استحکام آفریده هاى خداوند باشد که در آغاز سوره، به استحکام نمونه اى از آنها (انسان) اشاره شده بود.

10 - دین الهى، استوارترین آیین ها و متقن ترین آنها است.

فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحـکمین

11 - «أحکم الحاکمین»، از اوصاف خداوند

ألیس اللّه بأحکم الحـکمین [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
چنانکه مى فرماید: آیا خداوند بهترین حکم کنندگان و داوران نیست ؟! (الیس الله باحکم الحاکمین ).
و اگر دین را به معنى کل شریعت و آئین بگیریم معنى این آیه چنین مى شود: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانه تر و متقن تر نیست ؟ یا اینکه آفرینش پروردگار در مورد انسان از هر نظر آمیخته با حکمت و علم و تدبیر است . ولى چنانکه گفتیم معنى اول مناسب تر به نظر مى رسد.
در حدیثى آمده است موقعى که پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) سوره و التین را تلاوت مى فرمود وقتى به آیه ((الیس الله باحکم الحاکمین )) مى رسید، مى فرمود: بلى و انا على ذلک من الشاهدین : ((آرى خداوند احکم الحاکمین است و من بر این امر گواهم )). <12>
خداوندا! ما نیز گواهى مى دهیم که تو احکم الحاکمینى .
پروردگارا! خلقت ما را در بهترین صورت قرار داده اى ، توفیقى مرحمت کن تا عمل و اخلاق ما نیز در بهترین صورت باشد.
بارالها! پیمودن راه ایمان و عمل صالح جز به لطف تو میسر نیست ، ما را در این راه مشمول الطافت فرما.
آمین یا رب العالمین [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرآسان
‌-‌ أَ لَیس‌َ اللّه‌ُ بِأَحکَم‌ِ الحاکِمِین‌َ‌-‌ گرچه‌ ‌خدا‌ میداند، ولی‌ شاید بتوان‌ ‌گفت‌: کلمه حکم‌ بضم‌ حاء ‌که‌ کلمه احکم‌‌-‌ الحاکمین‌ ‌از‌ ‌آن‌ مشتق‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌به‌ معنای‌ داوری‌ و قضاوت‌ ‌باشد‌. ‌یعنی‌ آیا نه‌ چنین‌ ‌است‌ ‌که‌ خدای‌ علیم‌ ‌از‌ نظر قضاوت‌ و داوری‌ بهترین‌ و عادلترین‌ قضاوت‌ کنندگان‌ میباشد. و خدائی‌ ‌که‌ اینطور ‌باشد‌ آیا نباید ‌هر‌ کسی‌ ‌را‌ طبق‌ رفتار و کردارش‌ جزاء دهد. آیا نه‌ چنین‌ ‌است‌ ‌که‌: فَمَن‌ یَعمَل‌ مِثقال‌َ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَه‌ُ‌-‌ وَ مَن‌ یَعمَل‌ مِثقال‌َ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَه‌ُ‌-‌ ‌یعنی‌ ‌هر‌ کسی‌ ‌که‌ بقدر ذرّة المثقالی‌ عمل‌ خیر انجام‌ دهد پاداش‌ آنرا خواهد دید‌-‌ و ‌هر‌ کسی‌ ‌که‌ بقدر ذرّة المثقالی‌ عمل‌ شر انجام‌ دهد کیفر آنرا خواهد دید‌-‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
«أَ لَیس‌َ اللّه‌ُ بِأَحکَم‌ِ الحاکِمِین‌َ‌-‌ آیا ‌خدا‌ استوارترین‌ داور و حاکم‌ ‌در‌ میان‌ داوران‌ نیست‌!» ‌در‌ حدیث‌ ‌از‌ قتادة روایت‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌گفت‌: هنگامی‌ ‌که‌ ‌رسول‌ اللّه‌‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ ‌اینکه‌ سوره‌ ‌را‌ ‌به‌ پایان‌ رسانید، ‌گفت‌: «چرا. و ‌من‌ ‌بر‌ ‌اینکه‌ ‌از‌ گواهانم‌».«5»
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » محمد حسینی همدانی
أَ لَیس‌َ اللّه‌ُ بِأَحکَم‌ِ الحاکِمِین‌َ:

بیان‌ صفت‌ فعل‌ پروردگار ‌است‌ ‌که‌ بشر ‌را‌ ‌به‌ بهترین‌ نظام‌ و قوام‌ آفریده‌ و نیروی‌ خرد و اختیار باو موهبت‌ فرموده‌ ‌که‌ ‌بر‌ حسب‌ نظر و داوری‌ ‌خود‌ ‌هر‌ لحظه‌ ‌هر‌ عملی‌ ‌را‌ ‌که‌ خواهد و ‌در‌ ‌آن‌ باره‌ قضاوت‌ نموده‌ بدان‌ اقدام‌ نماید و نیز برنامه‌ مکتب‌ قرآن‌ ‌را‌ دسترس‌ آنان‌ نهاده‌ ‌است‌.

بالاخره‌ ساحت‌ کبریائی‌ ‌در‌ تمام‌ مراحل‌ وسایل‌ سیر و سلوک‌ بشر ‌را‌ آماده‌ فرموده‌ و ‌در‌ اثر نیروی‌ اختیار بشر نیز ‌هر‌ یک‌ طریقی‌ ‌را‌ ‌از‌ اطاعت‌ و انقیاد و ‌ یا ‌ تمرد و غرور خواهد پیمود.

‌از‌ ‌اینکه‌ بیان‌ استفاده‌ شد ‌که‌ ظهور حکم‌ و فرمانروائی‌ تکوینی‌ و تشریعی‌ ساحت‌ پروردگار تمام‌ شئون‌ زندگی‌ بشر ‌را‌ فرا گرفته‌ ‌است‌ و لحظه‌ای‌ بشر ‌از‌ سعه‌ حکومت‌ و فرمانروائی‌ مقام‌ کبریائی‌ ‌او‌ خارج‌ نخواهد ‌بود‌.

بهمین‌ قیاس‌ ‌در‌ عالم‌ قیامت‌ ‌که‌ پروردگار ‌در‌ باره‌ نظام‌ اختیار بشر بررسی‌ فرماید سیرت‌ افراد ‌را‌ بظهور رساند و حکومت‌ و فرمانروائی‌ پروردگار ‌در‌ عالم‌ قیامت‌ بموقع‌ اجراء گذارده‌ خواهد شد.

نتیجه‌ آنکه‌ ساحت‌ کبریائی‌ ‌در‌ ‌هر‌ دو جهان‌ حاکم‌ ‌علی‌ الاطلاق‌ ‌است‌ و مقتضای‌ فرمانروائی‌ پروردگار ‌در‌ دنیا طوری‌ ‌است‌ ‌که‌ اشاره‌ شد ‌که‌ خلقت‌ بشر ‌را‌ طوری‌ مقرر فرموده‌ ‌که‌ آماده‌ ‌هر‌ گونه‌ عمل‌ خیر و شر و صالح‌ و طالح‌ و نیک‌ و بد ‌باشد‌.

و هم‌چنین‌ نیروی‌ اختیار و خلاقیت‌ باو موهبت‌ فرموده‌ ‌که‌ ‌هر‌ طریقی‌ ‌را‌ ‌که‌ خواهد برگزیند طریقه‌ خیر و اطاعت‌ و صلاح‌ ‌را‌ و ‌ یا ‌ طریقه‌ فساد و غرور و ‌خود‌‌-‌ خواهی‌ ‌را‌ ‌که‌ همه‌ ‌اینکه‌ مراحل‌ ظهوری‌ ‌از‌ حکومت‌ و فرمانروائی‌ پروردگار ‌در‌ باره‌ آزمایش‌ بشر ‌است‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - مجمع البیان
أَ لَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحاکِمِینَ

آیا خداى یکتا بهترین و نیکوترین داوران نیست؟

آیه شریفه گرچه به ظاهر و قالب پرسشى است، اما در اندیشه بیان این واقعیت است که: هان اى انسان! با همه وجود ایمان بیاور و اعلام نما که ذات بى همتاى خدا در آفرینش او و کارهایش نه ذره اى ناهماهنگى و بى هدفى به چشم مى خورد ونه بى نظمى و تزلزل؛ پس چنین ذات فرزانه و حکیمى با این نظام حکیمانه اش چگونه مى پندارید که جهان را بى هدف آفریده و انسان را عبث و بیهوده رها کرده، و پاداش و کیفر و محاسبه اى در کار نخواهد بود؟

«مقاتل» مى گوید: منظور این است که: هان اى محمد! آیا خدا بهترین داوران نیست تا میان تو و کفرگرایان داورى کند؟

و «قتاده» آورده است که: پیامبر گرامى هر گاه این سوره را تلاوت مى کرد، مى فرمود: آرى، خدا نیکوترین داوران است، و من بر این واقعیت گوا هى مى دهم و در شمار گواهانم. و انا على ذلک من الشاهدین.(208)

بار خدایا! ما را در گزینش راه ایمان و عمل شایسته یارى فرما. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تدبرقران
أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ (٨) حکم در خود سوره است و آن این است:

ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ (۵). در این سوره با دو سوال می‌خواهد مخاطب را به یقین برساند که اگر از پیامبر اطاعت نکند، مشمول حکم سقوط است، و هیچ وقت هم خلاف این حکم وجود ندارد. چون حکم حکم‌کننده‌ترین حکم‌کنندگان است.

و این سوره می‌خواهد انسان را به این نکته متوجه کند که یک راه بیشتر برای انسان ماندن وجود ندارد و آن هم اطاعت از رسول گرامی اسلام هست و خلاف این راه هم سقوط از انسانیت هست.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرالمیزان

فما یکذبک بعد بالدین ا لیس الله باحکم الحاکمین خطاب در این آیه به انسان است ، البته به اعتبار جنس انسان .
ولی بعضی گفته‏اند : در ظاهر خطاب به رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) است ، و در واقع منظور سایر مردمند .
ا لیس الله باحکم الحاکمین - این استفهام برای تقریر و تثبیت مطلب قبل است ، و احکم الحاکمین بودن خدا به این معنا است که او فوق هر حاکم است ، چون حکمش
متقن‏ترین حکم است ، و در حقیقت و نفوذ از حکم هر حاکم دیگر برتر است ، حکم او به هیچ وجه دچار وهن و اضطراب و بطلان نمی‏گردد ، خدای تعالی در عالم خلقت و تدبیر حکمی می‏راند که به مقتضای حکمت باید رانده شود، حکمی متقن و زیبا و با نفوذ ، و چون از یکسو خدای تعالی احکم الحاکمین ، و از سوی دیگر مردم از نظر اعتقاد و عمل دو طایفه هستند حکمت واجب می‏سازد که خدای تعالی بین این دو طایفه از نظر جزا در حیات باقی آخرت فرق بگذارد ، و همین است که مساله بعث را واجب می‏کند .
پس تفریعی که در جمله فما یکذبک بعد بالدین شده ، از قبیل تفریع نتیجه بر حجت است ، و جمله ا لیس الله باحکم الحاکمین حجت مذکور را تتمیم می‏کند ، چون تمامیت حجت ، موقوف بر احکم الحاکمین بودن خداست .
و حاصل آن حجت این است که : بعد از آنکه مسلم شد که انسان در احسن تقویم خلق شده ، و معلوم شد که بعد از خلقت ، به دو طایفه تقسیم می‏شود ، طایفه‏ای که از تقویم خدادادیش که تقویمی احسن بود خارج و به سوی اسفل سافلین برمی‏گردد ، و طایفه‏ای که به همان تقویم احسن الهی و بر صراط فطرت اولش باقی می‏ماند .
و از سوی دیگر خدای تعالی مدبر امور ایشان ، احکم الحاکمین است .
و از سوی سوم حکمت این خدا اقتضا دارد که با این دو طایفه یک جور معامله نکند نتیجه می‏گیریم که پس باید روز جزایی باشد ، تا هر طایفه‏ای به جزای عملی که کرده‏اند برسند ، و عقل و فطرت آدمی اجازه نمی‏دهد و بهانه‏ای ندارد که این روز جزا را تکذیب کند .
پس آیات مورد بحث - به طوری که ملاحظه می‏کنید - همان معنایی را افاده می‏کند که آیه زیر آن را افاده می‏کند : ام نجعل الذین امنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار ، و نیز آیه زیر که می‏فرماید : ام حسب الذین اجترحوا السیئات ان نجعلهم کالذین امنوا و عملوا الصالحات سواء محیاهم و مماتهم ساء ما یحکمون .
و بعضی از مفسرین که خطاب در آیه فما یکذبک را متوجه رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏)
دانسته‏اند ، کلمه ما - چیزی که را به معنای من - کسی که گرفته‏اند ، و نیز حکم را به معنای قضا گرفته ، و در نتیجه آیه را چنین معنا کرده‏اند : وقتی مردم مختلف هستند ، و لازمه اختلافشان اختلاف جزایشان در روز جزاست ، پس کسی که تکذیب جزا را روش خود کرده آیا خدای تعالی را اقضی القاضین نمی‏داند ؟ آری او بین تو و تکذیب‏گران به تو به روز جزا حکم خواهد کرد .

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آسيه افشار - ترجمه جوامع الجامع، ج‏6، ص: 667
أَ لَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحاکِمِینَ
این آیه تهدیدى براى کافران است که خدا به آنچه شایسته‏اند بر آنها حکم مى‏کند.
از پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله روایت شده که هر گاه آن حضرت این سوره را ختم مى‏کرد مى‏فرمود: بلى و انا على ذلک من الشّاهدین، آرى من از گواهان بر این مطلبم.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.