1 - خداوند، معلم انسان ها است.
الذى علّم
2 - قلم، وسیله اى کارآمد در آموزش
الذى علّم بالقلم
3 - توانایى انسان بر خواندن نوشته ها و آموختن معارف مکتوب، هدیه خداوند و نعمت او است.
الذى علّم بالقلم
4 - تراوشات قلم نویسندگان و تأثیر آن در انتقال اطلاعات به دیگران، وابسته به خداوند است.
الذى علّم بالقلم
5 - توجه به وابستگى تمام آموخته ها به خداوند، مایه اطمینان پیامبر(ص) به توانایى بر عمل به وظیفه دریافت و قرائت قرآن
اقرأ ... الذى علّم بالقلم
با توجّه به «امّى» و بى سواد بودن پیامبر(ص) تا زمان بعثت، خداوند پس از فرمان دادن آن حضرت به قراءت، خود را معلم تمام اهل قلم معرفى کرده است تا آن حضرت را به امدادهاى خویش امیدوار سازد.
6 - توجّه به آموزگار بودن خداوند و وابستگى قرائت و کتابت به قدرت او، برانگیزاننده انسان به تلاوت کلام او است.
اقرأ ... الذى علّم بالقلم
7 - ربوبیت خداوند بر انسان ها، جلوه گر در توانا ساختن آنان بر خواندن و نوشتن
و ربّک الاکرم . الذى علّم بالقلم
8 - توانا ساختن انسان بر خواندن و نوشتن و آموختن علوم به او، برخاسته از کرم والاى خداوند است.
و ربّک الأکرم . الذى علّم بالقلم
9 - علل و عوامل طبیعى، تجلّى گاه افعال خداوند و مجراى انجام یافتن آنها است.
علّم بالقلم
10 - نویسندگى هنرى مطلوب و مورد ترغیب از آغاز ظهور اسلام
الذى علّم بالقلم
نزول این آیات در نخستین ساعات بعثت، گویاى برداشت یاد شده است.
11 - نزول قرآن به صورت قابل نوشتن، وعده خداوند به پیامبر(ص) در لحظات آغازین بعثت
اقرأ ... الذى علّم بالقلم
طرح امورى که مربوط به قلم است، به دنبال فرمان قرائت قرآن در نخستین لحظات آغاز وحى، بیانگر نکته یاد شده است.
[ نظرات / امتیازها ]
آن گاه در وصف پروردگارى که کریمترین کریمان است مى افزاید:
الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ
همان کسى که به وسیله قلم آموخت.
آرى، ذات بى همتاى او به نویسنده آموزش داد که به وسیله قلم هر آنچه را خواست بنویسد.
ممکن است منظور این باشد که خدا به انسان آموزش داد که به یارى قلم هر آنچه در دل دارد و در اندیشه اش مى گذرد آشکار سازد، و با نوشتن به وسیله نعمت قلم را به انسان آموخت.
در آیه شریفه آموزش نویسندگى و بهره ورى از نعمت قلم به عنوان نعمتى گران به تابلو رفته است، و این نشانگر نقش حساس و ره آورد این نعمت گران است که مى تواند دنیا و آخرت انسان را بسازد.
«قتاده» در این مورد مى گوید: قلم نعمت گرانى از سوى خداست که اگر نبود نه ارکان دین برپا مى گشت و نه زندگى اصلاح مى شد.
و پاره اى در وصف آن گفته اند: مرکب قلم و آنچه از آن مى تراود براى ظلم و ظالمان بسان نیش افعى ها کشنده است، و براى عدالت و عدالتخواهان بسان عسل شیرین و دل انگیز است که به وسیله زنبوردار از کندوى زنبورها خارج مى گردد.
«کعب» مى گوید منظور از کسى که خدا نوشتن به وسیله قلم را به او آموخت، «آدم» مى باشد، چرا که او نخستین انسان و نخستین کسى است که خدا نوشتن به وسیله قلم را به او آموزش داد.
اما به باور «ضحاک» نخستین کسى که به وسیله قلم نوشت «ادریس» بود.
[ نظرات / امتیازها ]
[4] از نشانههای کرم او یکی اینکه است که به وسیله قلم آدمی را صاحب علم و دانش کرد، پس قلم چیزی جز وسیله نیست. آیا اگر بنا بود که دیوار چیزی بیاموزد آیا میتوانست چنین شود! آیا بدان سبب نیست که دیوار برای آموختن اهلیت ندارد! به همین گونه هر چه آدمی در میدانهای علم و دانش پیشتر رود، لازم است که خشوع و تواضع او در برابر پروردگارش افزونتر شود، و همچون فرعونهای مال و ثروت نباشد که در زمین به سرکشی و فساد مشغولاند.
«الَّذِی عَلَّمَ بِالقَلَمِ- آن که با قلم علم را (به ما) آموخت.»
[ نظرات / امتیازها ]