آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : سیّدحسام سیّدحسینی
 کلید واژه :
 در دنیای امروز سعی همه بر این است که دهکده ای جهانی به وجود آورند، البته چگونه و چطور؟! این آرزوی تمام انسانهاست و این موضوع را می توان سرآغاز باب خداشناسی دانست. البته اینجانب در این خصوص نه با حروف و نه با اعداد بلکه با فطرت به این مسأله نگاه می کنم که مواردی از جمله محبت، دوستی و دیگر کمالات انسانی است که همگان به این امر توجه خاص دارند، بدون اینکه حتی به فطرت خود توجهی داشته باشند که این ندای ارتباط از کجاست؟! اگر بیشتر دقت کنیم می بینیم که این ارتباط در تمام آفرینش و در تمام مخلوقات خداوند مشاهده می شود، ارتباط با خدا به راحتی تمام این ارتباطات را میسر می سازد. اگر نظری به خود و اطراف خود بیفکنیم خواهیم یافت که مگر نه این است که همه برای همین ارتباط گرد هم جمع شده اند، امر ارتباطات است که انسانها را کنار هم جمع نموده، البته این عبارت مقدس (ارتباطات) اصل نیازهای مادی و معنوی بشری است که امر واضحی است، البته محصولات و خدمات نیز در خصوص رفع نیازهای بشر و بهبود رفاه انسانها به همدیگر مرتبط هستند. حال انسان چگونه می تواند از این الطاف و برکات الهی استفاده بهینه را ببرد؟!
 نويسنده : حسین عالمی
 کلید واژه : اصحاب کهف و اصحاب عاشورایی امام حسین
 از جمله مباحثی که پیرامون نهضت و قیام حسینی حایز اهمیت است و کمتر به آن پرداخته شده ، بحث از « عرفانیات عاشورای حسینی » است . همه شنیده ایم که سر مقدس اباعبدالله الحسین7 بر روی نیزه، قرآن خوانده است ؛ و با تلاوت آیات آسمانی قرآن آن هم توسط سری جدا از بدن ، به دفاع از نهضتی پرداخت که متهم به خروج و آشوبگری بود . آشوبگری علیه خلیفه رسول خدا ! قیام و خروج علیه شراب خوار فاسدی که با سگ بازی می کرد و با محارم خود فحشا می نمود !
 نويسنده : حسین عالمی
 کلید واژه :
 روزی که قابیل دست به برادر کشی زد نمی دانست که حتی او را چه کند و اینجا بود که بشر عاصی و گنه کار با مجهولی کوچک اما عجیبی مواجه شده بود که می خواست آن را با کمک اندیشه اش حل کند.یک مجهول کوچک او را به دنبال راه چاره انداخت. مجهولی که از سرعصیان ، به وجود آمده بود!
 نويسنده : حسین عالمی
 کلید واژه : وحدت حوزه و دانشگاه
 امروز سالگرد شهادت استاد مفتح بود. شهید وحدت میان دو بال علمی کشور. کبوتر علم در وطن ما ایران ، حدود هزار سال به دست بوعلی ها و ابوریحان ها به سوی پیشرفت و تعالی بال گشوده بود و راه می پیمود تا کار به تاسیس دارالفنون رسید . در این مقطع یک تفکیک کار میمون میان حوزه و دانشگاه صورت گرفت که محاسن فراوانی داشت .
 نويسنده : ریحانه فرحمند
 کلید واژه : شکر
 الف ـ شکر ثناگویی در برابر نعمت است‌.
ب ـ شکر به یک تعبیر به دو قسم تقسیم می‌شود:1. شکر تکوینی 2. شکر تشریعی‌.
ج ـ برای این که فردی به خوبی از عهدة شکر نعمت برآید، در مرحلة نخست باید نعمت را بشناسد؛ نعمت‌های الهی فراوان است‌...
د ـ آثار و فواید شکر فراوان است که در این جا به برخی اشاره می‌شود:...
 نويسنده : ریحانه فرحمند
 کلید واژه : قبله
 پیامبر اکرم(ص) پیش از هجرت، ایامی که در مکه معظمه حضور داشتند، نمازهای خویش را به سمت بیت المقدس، واقع در فلسطین به جای می آوردند، ولیکن طوری می ایستادند که کعبه معظمه، میان وی و بیت المقدس قرار می گرفت و در واقع، به صورتی نماز می خواند که کعبه و بیت المقدس، هر دو، قبله وی قرار می گرفتند....
 نويسنده : مسعود مرآتی
 کلید واژه : تفسیر
 تفسیر و بیان الفاظ و عبارات قرآن مجید از عصر نزول شروع شده و شخص پیغمبر اکرم (ص) بتعلیم قرآن و بیان معانی و مقاصد آیات کریمه آن میپرداخته است چنانکه خدای متعال میفرماید: «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم » (1) ترجمه:و نازل کردیم بر تو کتاب را تا برای مردم آنچه را برایشان فرو فرستاده شده بیان نمائی) .....
 نويسنده : فاطمه پورمحمدی
 کلید واژه : اسماء، خالق، قیوم،خشیت، حب،رحمت،تزکیه،فطرت،قادر،خوف،عزیز،سبحان،
 قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است که برنامه سعادت بشر در آن آمده است، برای فهم بهتر این کتاب مقدس باید معنای لغات آن را بدانیم در این مجال سعی شده تعدادی از لغات قرآن بررسی شود.
 نويسنده : فاطمه پورمحمدی
 کلید واژه : عقل، تفسیر، قرآن
 عقل یک قوه مجرد در وجود انسان می باشد. ادراکات عقل را به دو دسته عقل نظری و عقل عملی تقسیم می شود. عقل در کتاب و سنت نیز به کار رفته و نسبت به آن سفارش شده است. در دین اسلام، تعقل مبناى ایمان قرار گرفته و قرآن، همواره انسان را به تفکر و تدبر و پرهیز از تقلید کورکورانه فرا مى خواند و پلیدى را از آن غیر اهل تعقل مى داند. عقل در روایات، محبوب ترین مخلوق نزد خداوند و معیار پاداش و کیفر آدمیان و حجت و رسول باطن معرفى شده است. منظور از روش تفسیر عقلى و نقش عقل در تفسیر بررسى چگونگى تفسیر قرآن بر اساس براهین و قراین عقلى است. تفسیر عقلى از دیرباز مورد توجه و استفاده قرار مى گرفته و حتى مى توان نمونه هایى از آن را در روایات معصومین(علیهم السلام) و مصادیقى از آن را در تفاسیر مفسّران بزرگ یافت. منبع بودن عقل ،ازآن جهت است که بدیهیات عقلی و برهان‌های قطعی‌ برگرفته از آنها، از قراین متصل آیات به شمار می‌آید و عقل این قراین را در اختیار قرار می‌دهد و بنابراین، از منابع تفسیر به شمار می‌آید.
 نويسنده : ریحانه فرحمند
 کلید واژه : مناسک حج
 پس ازاتمام بناى کعبه و به گفته اى بعد از انجام مناسک حج و اقدام به قربانى اسماعیل، ابراهیم(علیه السلام)از سوى خداوند فرمان یافت تا مردم را به حج فرا خواند: «و أذن فى الناس بالحج... » (حج/22، 27) پس از این فرمان، ابراهیم(علیه السلام)بر کوه ابوقبیس یا کوه صفا یا یکى از ارکان کعبه یا حجر یا مقام و به گفته اى، در روز دوازده ذى حجه بر کوه ثبیرایستاد و مردم را ندا داد. مراد از ندا به حج، ممکن است فراخوانى مردم به انجام مناسک حج یا قصد کردن خانه کعبه (مثلا براى زیارت) باشد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 175
  • >
  • >>