آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : مسعود ورزیده
 کلید واژه : مفهوم عبادت
 در نوشتار پیشین به این نکته اشاره شد که علمای وهابی با کلی گویی مفهوم عبادت را در هاله ای از ابهام قرار داده و تعریف روشنی از آنرا در گفتار و یا نوشته جات خود ارائه نمی دهند. اگر چه مفهوم بسیط و گسترده عبادت را همگان درک می کنند ولیکن علمای وهابی در تبیین حدود و قصور آن دچار خطا و لغزش شدند. اینکه آیا لفظ عبادت به معنای هر گونه کرنش و خضوع و احترام است یا صرفا به تقدیس و تنزیه خدای متعال خلاصه می شود مطلبی است که به دنبال تبیین آن هستیم.
 نويسنده : مسعود ورزیده
 کلید واژه : قهر و غضب یا عفو خداوند؟!
 بر اساس فرمایش قرآن کریم خداوند صاحب فضل و رحمت است: رَبُّکُمْ ذُو رَحْمَةٍ واسِعَة «انعام 147» پروردگار شما صاحب رحمتى گسترده است‏. خداوند بندگان و مخلوقات خود را دوست دارد چنانچه یکی از اسمای الهی اسم شریف محب می باشد؛ چنین خدایی به هیچ عنوان برای بندگان خود قهر نمی کند مگر اینکه بنده خود این چنین بخواهد، خدواند سبحان مبرا از قهر و غضب است بلکه بالعکس رحمت واسعه خدای تبارک و تعالی تمامی موجودات را فرا گرفته، چنین موجودی که عین رحمت و رحمه للعالمین است به یقین قهر و غضب (به معنی مصطلح) در مورد ذات حضرت حق صدق نمی کند.
 نويسنده : اکبر وکیلی تجره
 کلید واژه : گناه
 گناه
 نويسنده : اکبر وکیلی تجره
 کلید واژه :
 الله «جلّ جلاله»
«الله» اسمی است که بر موجودی حق اطلاق می‌شود که جامع صفات الوهیت و موصوف به صفت ربوبیت و در وجود حقیقی، یگانه است؛ چون هر موجودی جدای از خداوند در ذات خود مستحق وجود حقیقی نیست و وجودش را به مدد خداوند داراست و لفظ جلاله [منظورم الله است] اسمی است که جامع معانی تمامی اسماء و حقایق آن‌ها است و مدلول آن ذات معبود به حق است.
 نويسنده : اکبر وکیلی تجره
 کلید واژه : نماز،الصلاة،قرآن،عبادت+اسلام،
 لفظ "الصلاة" در قرآن کریم



اهمیت نماز در زندگی عبادی یک فرد مسلمان، برهیچ شخصی مخفی نیست، و نماز یکی از عبادتهای است که همۀ ادیان آسمانی به آن معترف هستند، اگر چه در نحوۀ برپایی آن از یک دین تا دین دیگر فرق می کند.

امام قرطبی به نقل از امام قشیری می گوید: همانا خداوند عزوجل هیچ دوره ی خالی از دین و شریعت نگذاشت، و هیچ شریعتی نیز خالی از نماز قرار نداد.

ما در این مقاله کلمۀ "الصلاة" را در قرآن کریم مورد بررسی قرار می دهیم، و سعی خواهیم کرد دلالت لغوی این کلمه، و همچنین معانی آن در قرآن را بیان کنیم.
 نويسنده : ندا ولیخانی
 کلید واژه : خداوند
 خداوند به ما خبر داده است که او در آسمان و بر عرش مستقر است:‏

‏« أَأَمِنتُم مَّن فِی السَّمَاء أَن یَخْسِفَ بِکُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِیَ تَمُورُ‎ * ‎أَمْ أَمِنتُم مَّن فِی السَّمَاء أَن یُرْسِلَ عَلَیْکُمْ حَاصِبًا ‏فَسَتَعْلَمُونَ کَیْفَ نَذِیرِ» الملک: 16 - 17‏‎ ‎

‏ (آیا از کسی که در آسمان است، خود را در امان می‌دانید که دستور بدهد زمین بشکافد و شما را فرو ببرد ‏و آن گاه بلرزد و بجنبد و حرکت بکند؟ ‏یا این که از کسی که در آسمان است خود را در امان می‌دانید که ‏طوفان شن بر شما گمارد (و شما را در زیر ریگهای روان دفن نماید؟). آن گاه خواهید دانست که تهدید من ‏چگونه است.) ‏
 نويسنده : ندا ولیخانی
 کلید واژه : هدف -آفرینش انسان
 اکثر انسان ها نمی دانند ،چرا به این دنیا آمده اند ؟چرا مجبور به زندگی هستند؟
آیا حقیقت زندگی فقط در خوردن و خوابیدن است !؟
پایان زندگی به کجا می انجامد!؟
گروهی حقیقتِ زندگی را در قهرمان شدن می دانند ! قهرمان ورزشی یا قهرمان شیک پوشی ! بهترین آرایش ! بهترین کلکسیون ها را در اختیار داشتن ، به هر حال ظواهرو سرگرمی های امور زندگی را هدف می گیرند !
سارتر فیلسوف فرانسوی هم معتقد است انسان برای هدف خاصی به این عالم نیامده هدف را خودش می سازد
 نويسنده : محمدصادق بهمن زادگان جهرمی
 کلید واژه : آیه تطهیر
 
آیه تطهیر

قرآن در بخشى از آیات سوره احزاب ابعاد شخصیت حقوقى همسران رسول الله صلى الله علیه و آله را مورد توجه قرار داده است و در میان این بخش از سخن،بیان‏رسایى در مورد مقام رفیع عترت رسول الله صلى الله علیه و آله دارد.روى سخن قرآن پیش و پس از آیه تطهیر همسران حضرت است،لیکن ناگاه روى سخن تغییر پیدا مى‏کند و در بین مخاطب خویش را عترت و اهل بیت قرار داده به آنها مى‏فرماید خداى سبحان اراده کرده است که هر گونه رجس و پلیدى را از دامن عترت زدوده و آنان را نوعى پاکیزه و مطهر گرداند: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (1) .«خداى سبحان اراده نموده است که هر نوع آلودگى را از شما اهل بیت زدوده و شما را پاک و مطهر نماید.»ابتدا بررسى دو نکته،یکى این که منظور از رجس زدایى چیست.دیگر این که مراد قرآن از اهل بیت چه کسانى مى‏باشد.
 نويسنده : محمدصادق بهمن زادگان جهرمی
 کلید واژه : آیه مباهله
 آیه مباهله، سند افتخار
مباهله در اصل از ماده «بهل » به معنای رها کردن و قیدو بند را از چیزی بر داشتن است. به همین جهت، حیوانی را که به حال خود واگذارند و پستانش را در کیسه قرار ندهند تا نوازدش بتواند به آزادی شیر بنوشد، باهل می خوانند.
 نويسنده : محمدصادق بهمن زادگان جهرمی
 کلید واژه : إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا.
 همه ساکت شده بودند و دیگر صدایی شنیده نمی‌شد. مردم او را نگاه می‌کردند. در این لحظه طنین سخن او در فضا پیچید. سخنی کوتاه و قاطع! برخی با تعجب و حیرت به یکدیگر نگاه کردند! گویی انتظار سخن دیگری را داشتند! دیگر منتظر نماندند. به سوی خیمه‌اش هجوم بردند و هرچه در آن بود را به غارت بردند، حتی زیراندازی که بر روی آن بود را از زیر پایش کشیدند و ردا و پارچه‌ای را هم که بر دوشش بود، ربودند و به یغما بردند. او باقی ماند و خیمه‌ای غارت شده ...

برخی در حیرت و افسوس بودند و نمی‌دانستند که چرا آنها با خلیفه و حاکمی که اندکی پیش، خودشان دستان او را به نشانه بیعت فشردند، این طور رفتار می‌کنند!؟ برخی دیگر هم به سرعت خود را به خیمه رساندند تا جلوی آنها را بگیرند. اما دیگر دیر شده بود، حسن بن علی با همان حالت از خیمه‌اش خارج شد و به همراه برخی از یارانش به سمت شهر حرکت نمود.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 175
  • >
  • >>