پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مینا افتخاری
درآیه 185سوره اعراف مگر افراد معمولی قادر به دیدن ملکوت اسمانها و زمین هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : علامه طباطبایی در المیزان می فرماید:
ملکوت" در عرف قرآن و بطورى که از آیه" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ، فَسُبْحانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ" «1» استفاده مى‏شود عبارت است از باطن و آن طرف هر چیز که بسوى پروردگار متعال است، و نظر کردن به این طرف با یقین ملازم است، هم چنان که از آیه" وَ کَذلِکَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ" «2» این تلازم به خوبى استفاده مى‏شود.
پس غرض از این آیه توبیخ آنان در اعراض و انصراف از وجه ملکوتى اشیاء است که چرا فراموش کردند و در آن نظر نینداختند تا برایشان روشن شود که آنچه را که رسول خدا (ص) بسوى آن دعوتشان مى‏کند حق است.
و اینکه فرمود" وَ ما خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَیْ‏ءٍ" عطف است بر محل سماوات، و کلمه" من شى‏ء" بیان مى‏کند" ما" ى موصوله را، و معناى آیه این است که: چرا در خلقت آسمانها و زمین و هر چیز دیگرى از مخلوقات خدا نظر نکردند؟ و باید نظر کنند، اما نه از آن طرف که برابر اشیاء است، و نتیجه تفکر در آن علم به خواص طبیعى آنها است، بلکه از آن طرف که برابر خداست، و تفکر در آن آدمى را به این نتیجه مى‏رساند که وجود این موجودات مستقل به ذات نیست، بلکه وابسته بغیر و محتاج به پروردگارى است که امر هر چیزى را او اداره مى‏کند و آن پروردگار رب العالمین است.» اتمام سخن علامه.

البته علاوه بر این تفکر که انسان با قدرت عقل خود پی به وجهه ملکوتی هر چیزی ببرد و ارتباط آن را با خداوند درک کند، همه انسان ها می توانند با پیروی از فطرت و دوری از هوی و هوس و پیروی از دستورات الهی حجاب ها را از چشمان باطن خود کنار بزنند و ملکوت اشیاء را با قلب خود مشاهده کنند:
پیامبر اکرم صلی الله علیه آله و سلم فرمودند:
وَ قَالَ ص لَوْ لَا أَنَّ الشَّیَاطِینَ یَحُومُونَ حَوْلَ قَلْبِ ابْنِ آدَمَ لَنَظَرَ إِلَى ملکوت السماوات
اگر شیاطین اطراف قلوب بنی آدم را احاطه نمی کردند، انسان ها ملکوت آسمان ها را مشاهده می کردند. ( بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏56، ص: 163)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام،در کتاب کیمیای محبت مرحوم شیخ رجبعلی خیاط وکتاب ذکرهای شگفت عارفان در زمینه ای توصیه به ذکر آیه ٨٣ سوره انبیاء شده است که من از آن به ذکر ایوبیه یاد میکنم ولی یک فرقی بین اعرابگذاری این ذکر در قرآن با ذکر مربوطه در کتابهای یاد شده وجود دارد و آن اینکه ١-در قرآن در کلمه (رب) تشدید روی حرف ب و فتحه روی تشدید قرار دارد در صورتیکه در کتابهای ذکر شده تشدید روی حرف ب و کسره زیر تشدید قرار دارد٢-در کلمه (انی) در قرآن روی حرف الف فتحه قرار دارد در صورتیکه در کتابهای مذکور کسره،آیا این اشکال ندارد و معنی آیه قرآن تغییر نمیکند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
آنچه در قرآن آمده صحیح است و در کتاب های دیگر غلط نوشته شده است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با عرض سلام و تشکر بابت پیگیری و پاسخگویی به سؤالات قبلی
سؤالی داشتم بابت این برگه های کامپیوتری فوتبال که بعضی افراد میگیرن پر میکنن و موقع تحویل پول میدن،آیا این قمار نیست؟آیا به لحاظ شرعی مشکلی ندارد؟و اگه دارد پس چرا آزاد هست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
سوالات شرعی و فقهی خود را از سایت مرجع تقلید خود سوال فرمایید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : با سلام
با توجّه به تعریف قمار در فقه و احکام مربوطه، آن برگه های کامپیوتری فوتبال که فرمودید از مصادیق قمار محسوب نمی شود!
همچنان که فقها نسبت به شرط بندی در مسابقات اسب دوانی و امثال آن نیز حکم به جواز داده اند و آن ها را شمول حکم قمار خارج دانسته اند!

کتابی به نام «محشّی رساله توضیح المسائل» تألیف: حضرت امام خمینی(ره) معروف به (شش مرجع) را خدمت دوست عزیز معرفی می کنم؛ که فتاوی فقهی حضرت امام به همراه فتاوی مراجع عظام آیت الله خامنه ای،آیت الله بهجت،آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سیستانی،آیت الله بروجردی نسبت به موضوعات مورد بحث در رساله به نحو پانوشت تدوین یافته است؛ که با توجه به فتاوی مربوط به پاره ای مباحث مستحدث که در ضمن رساله آمده است؛ می تواند پاسخ مبسوطی را در اختیار دوست محترم قرار دهد. امیدوارم مفید واقع گردد.
در پنا حضرت حقّ باشید
ابراهیمی (داور) : سوالات شرعی را باید از مراجع مربوطه پرسید و من و شما نمی توانیم نظر داده و مصداق تعیین نماییم. (دقت نمایید)
2) طوفانی : بنده با دقت سخنانم را مطرح می کنم! جناب داور محترم شما اگر دقت بفرمایید، بنده نظرات مراجع عظام تقلید را با ذکر منبع بیان کرده ام؛ نه اینکه نظرات فقهی خودم را مطرح کرده باشم!
ابراهیمی (داور) : توجه نمایید که منظور ما رد و یا تایید سخنان شما نیست. بیان ما مربوط به رسالت سایت می باشد. رسالت ما ترویج و گسترش ارتباط با قرآن از طریق جامعه مجازی و در اولویت کمتر، کلاسهای حضوری است؛ لذا از پاسخ گویی به سوالات شرعی امتناع می ورزیم و مخاطبین محترم را به مرجع خودشان ارجاع می دهیم.
از دقت شما متشکریم
3) علیخانی : آقای داور!!! آقای طوفانی چی رو دقّت کنه؟!!!! حرفش رو مستند کرده به حرف فقها!!!! منم رفتم دیدم! نظر آقای طوفانی درسته!
4) علیخانی : چی رو آقای طوفانی دقّت کنن؟!!
5) طوفانی : داور محترم اگر دقّت بفرمایید، من فتوا ندادم! بلکه از رساله ی شش مرجع که محشی رساله ی حضرت امام خمینی (ره) باشد مطلب را بیان کردم و در آخر نیز رجوع شخص سائل را به رساله ی معرفی شده احالت دادم!
از طرفی دیگر در بسیاری موارد در همین بخش و پرسش و پاسخ، بر خلاف نظر حضرت عالی، داوران محترم دیگر پاسخ به سوالات شرعی را داده اند!!!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا سویدی
1-هدف از آمدن دو کلمه اصلحوا و قاتلوا در کنار یکدیگر در آیه 9 سوره حجرات چیست ؟
2- با توجه به آیه 10 سوره حجرات از نعمتهای الهی که خداوند در قرآن مطرح کرده است ، چیست ؟
3- با توجه به احکام روزه مطابق با آخرین فتوای رهبری اگر شخص روزه دار در اثر فراموشی چیزی بخورد ، آیا تذکر دادن به واجب است ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. ترجمه آیه: و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند، میان آن دو را اصلاح دهید، و اگر [باز] یکى از آن دو بر دیگرى تعدّى کرد، با آن [طایفه‏اى‏] که تعدّى مى‏کند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد. پس اگر باز گشت، میان آنها را دادگرانه سازش دهید و عدالت کنید، که خدا دادگران را دوست مى‏دارد.
متوجه ابهام آیه نشدم.
2. برادری میان مومنان
3. خیر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
هاشم نوری
در این ایه امده است که خداوند بنی اسرائیل بر همه جهانیان برتری داده است عده ای ازاین ایه اینگونه برداشت می کنند که چون کلمه عالمین هردو دنیا را شامل می شود پس قوم اسرائیل بر مسلمانان برتری داشته و پیامبر انان نیز بر پیامبر اسلام برتری دارد لطفا توضیح دهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عالمین به معنای همه افراد عالم است یعنی خداوند در آن مقطع زمانی به دلایلی مانند ایمان و صبر آن امت و برگزیده شدن انبیای مختلف از میان آنها، آنها را بر سایر مردم برتری داده بود. البته آنها با نافرمانی از دستورات الهی از این مقام خارج شدند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : با سلام

اساسا بنا به حکم صریح آیات قرآن در سوره ی البقره آیات 285 و 136 و نیز سوره ی آل عمران آیه ی 84 هیچ تفاوت و رجحانی میان انبیاء وجود ندارد و تمام آن ها بر حقّ و پیامبر خدواند یکتا هستند! بنابراین ورود در چنین تفکیکاتی، حاصلی جز تفرقه و دوری انسان ها از هم نخواهد داشت! و پر واضح است که قرآن بسیار از جدایی میان دل ها و عدم الفت میان انسان ها بیزار است!
در قرآن کریم تنها یک معیار برای بزرگداشت و قرب و منزلت انسان ها نزد خداوند ذکر شده است و آن هم «تقوی» می باشد؛ «انّ أکرمکم عند الله أتقاکم» (سوره ی الحجرات/آیه 13)
لذا صرف توسّل به این دین و یا آن دین موجبات برتری کس یا کسانی را بر دیگران موجب نمی شود!
از نخستین نبی تا ختم نبوّت، همگی یک دین واحد را تشکیل می دهند و همه یک چیز را می گفتند!
آنچه وزن انسان را در ترازوی حضرت حقّ سنگینی می بخشد؛ همانا اعمال صالح و پیروی از حقّ و تجلّی اخلاقیّات در رفتار و کردار آدمی است!
باید به هوش بود که شیطان هم به علّت تکبّر ورزیدن و خودبرتربینی از ساحت کبریایی حضرت حقّ اخراج شد! بنابراین باید توجّه داشت که شیطان که از اعظم فرشتگان بارگاه الهی بود به جهت گرفتار شدن در تکبرّ از قربت حضرت حقّ اخراج شد! مبادا ما هم با درافتادن در این مباحث به شکل دیگری بر آتش برتری جویی های بی پایه، از لقاء الله و همجواری با ذات پاک او بی نصیب افتیم!
حضرت الله، کریم است! ما هم سعی کنیم اندکی از کرامت او بیاموزیم و با دیگران از سر گذشت و رأفت و کرم رفتار کنیم. امیدوارم که همه ی انسان ها در خیل برگزیدگان حضرت حقّ قرار گیرند و به هم سلام بنوشانند.
ابراهیمی (داور) : سوال درباره برتری قومی است نه درباره برتری فردی و نیز درباره برتری نسبت به نزول دین و خلافت الهی در دنیا است نه برتری ایمانی و معنوی. (دقت نمایید)
2) طوفانی : جناب ابراهیمی، داور محترم، من با دقّت و مستند به ادله ی قرآنی نظرم را عرض کردم! و مضاف بر آن، مستندات بسیار دیگری هم برای تصدیق گفتارم از آیات قرآن می توان ارایه دهم؛ و لذا این که در پایان تذکّرتان فرموده اید که (دقت نمایید) امری لغو است! چراکه اگر مدّعی خلاف اظهاراتم هستید، ادله ی خود را ابراز بفرمایید!
لذا عنایت فرموده در تذکّرات خود از موضع تحکّمی و از بالا به پایین نظرات خود را مطرح نفرمایید! چراکه اگرچه شما داور این سایت تلقی شده اید، امّا در خاطر شریف مثبوت بفرمایید که اعضاء این سایت گاها دارای بیش از بیست سال سابقه ی تحقیق و پژوهش در مسایلی که ابراز می دارند بوده و لذا با وجود علم تحقیقی، سخنی را ابراز می دارند!
ابراهیمی (داور) : دقت فرمایید که بنده سخن شما را رد ننموده ام. بنده بیان کرده ام که سخن شما مربوط به موضوعی است که سوال و جواب به آن ارتباطی ندارد. سوال و جواب درباره انتخاب قومی توسط خداوند برای گسترش دینش است و این لزوما به معنای برتری تمامی افراد آن قوم نیست. سخن شما درباره برتری فردی است (که البته می توان به صورت جمعی نیز تعمیم داده شود).
سخن درباره انتخاب خدا است نه درباره صلاحیت بندگان.
از دقت شما متشکریم
3) علیخانی : موافقم با نظر آقای طوفانی.
4) طوفانی : در مورد برتری قومی که بحث کاملا منتفی است چرا که به هیچ صورت نمی توان برتری نژادی یک قوم را بر دیگری اثبات نمود!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام،میخواستم بدونم آیا در عربی وقتی بر سر حرفی بجای مثلاً فتحه کسره بذاریم معنی اون کلمه یا جمله عوض میشه یا خیر؟قبلاً از شما ممنونم٠
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
همانند زبان فارسی که تغییر در اعراب کلمه غالباً معنای کلمه را عوض می کند در عربی نیز همین گونه است و در اغلب موارد تغییر اعراب منجر به بی معنی شدن کلمه و یا معنای دیگر می شود.
مثلاً اَضرب یعنی می زنم و اُضرب یعنی زده می شوم
مثلا جِهاد به معنی جنگ است ولی جَهاد معنایی ندارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اگر دستورات اسلام به روز نشود و قرار باشد بعداز 1400 سال هنوز به قوانینی که برای عرب جاهلی صدر اسلام تدوین شده بوده ،عمل کنیم فاجعه است و مردم کم کم از اسلام فاصله خواهند گرفت. من فکر میکنم خداوند هیچ فرقی بین حقوق زن و مرد قائل نیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : دستورات اسلام دو بخش ثابت و متغیر دارد.
مواردی از دستوارت اسلام همیشگی است و با تغییر زمان تغیر نمی کند مانند توحید، معاد، نبوت، قرآن کریم، ادای امانت، صدق، نماز و...
برخی نیز بسته به شرایط ممکن است تغییراتی داشته باشد مثلا روزه برای فرد مریض ساقط می شود، خمس برای فقیر وجود ندارد
تغییرات زمان همیشه تغییرات مثبتی نیست در بسیاری موارد جوامع به سوی شهوات گرایش پیدا می کنند و انتظار دارند اسلام نیز باب طبع آنها باشد مانند کلیسا که با هر تغییری موافقت می کند. امروز در بسیاری از کشورهای جهان همجنس بازی را قانونی کرده اند پس باید اسلام نیز آن را امضا کند؟ یا قمار قانونی است یا ربا مجاز است...
حقوق و تمالیف زن و مرد نیز منظومه ای هماهنگ از احکام است که در کنار هم خیر دنیا و آخرت را برآورده می کند و تغییرات خاص در آن منوط به تشخیص مجتهد است نه میل و خواست افراد.
نظر شما در موارد تخصصی حجت نیست. همان طور که نظر بنده و شما درباره مسائل پزشکی ارزشی ندارد. لذا دیدگاه اسلام را باید از اسلام شناس پرسید نه با رأی و نظر خودمان.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام،سؤالی داشتم در خصوص دعای مناجات المطیعین لله،در قسمتی از دعا میخوانیم(ولا وسیله لنا الیک الا انت)وسیله ای به درگاهت جز تو نداریم،در صورتیکه اینطور نیست و وسیله هایی همچون قرآن،رسول خدا،اهل بیت و٠٠٠داریم،این چطور ممکنه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
در همین مناجات های خمسه عشر در مناجات متوسلین آمده است:
و لا لی ذریعه الا عوارف رحمتک و شفاعه نبیک نبی الرحمه و منقذ الامه من الغمه فاجعلهما لی سببا الی نیل غفرانک
لذا آن فقره از مناجات مطیعین انکار سایر وسایل نیست بلکه ظاهراً مناجات کننده در حالات مختلف قرار دارد گاه نگاه به سایر وسایل دارد و گاه تنها به خود خداوند چشم می دوزد.
مضاف بر اینکه هر وسیله ای با اذن الهی موثر است و لذا در عالم توحید همه وسایل در حقیقت به وسیله اصلی یعنی خداوند متعال بازگشت می کند و استمداد از هر وسیله ای در واقع استمداد از رحمت و استعانت خود خداوند است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام و عرض خسته نباشید،
آیا آیه 85 سوره آل عمران، نشان برتری دین اسلام بر دیگر ادیان دارد؟ و اینکه شان نزول این آیه چیست؟
ممنون می شوم از طریق ایمیل جواب من داده شود
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
اسلام یعنی تسلیم در برابر خداوند.
در هر زمانی دینی که مورد رضایت خداوند است همان اسلام است. مثلاً آن زمان که حضرت موسی علیه السلام دین یهودیت را آوردند آن دین مرضی خدا بود و دین اسلام بود
در این زمان هم که دین اسلام از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دین مورد رضایت خداوند است و سایر ادیان را نسخ کرده دین مرضی الهی همین اسلام و قرآن است که تعالیمش جهانی است و بر سایر ادیان برتری دارد چرا که کمال دنیا و آخرت را در نهایت آن تأمین می کند و به بالاترین درجات کمال انسانی می رساند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : با سلام

اساسا بنا به حکم صریح آیات قرآن در سوره ی البقره آیات 285 و 136 و نیز سوره ی آل عمران آیه ی 84 هیچ تفاوت و رجحانی میان انبیاء وجود ندارد و تمام آن ها بر حقّ و پیامبر خدواند یکتا هستند! بنابراین ورود در چنین تفکیکاتی، حاصلی جز تفرقه و دوری انسان ها از هم چیزی نخواهد داشت! و پر واضح است که قرآن بسیار از جدایی میان دل ها و عدم الفت میان انسان ها بیزار است!
در قرآن کریم تنها یک معیار برای بزرگداشت و قرب و منزلت انسان ها نزد خداوند ذکر شده است و آن هم «تقوی» می باشد؛ «انّ أکرمکم عند الله أتقاکم» (سوره ی الحجرات/آیه 13)
لذا صرف توسّل به این دین و یا آن دین موجبات برتری کس یا کسانی را بر دیگران موجب نمی شود!
از نخستین نبی تا ختم نبوّت، همگی یک دین واحد را تشکیل می دهند و همه یک چیز را می گفتند! و آنچه وزن انسان را در ترازوی حضرت حقّ سنگینی می بخشد؛ همانا اعمال صالح و پیروی از حقّ و تجلّی اخلاقیّات در رفتار و کردار آدمی است!
باید به هوش بود که شیطان هم به علّت تکبّر ورزیدن و خودبرتربینی از ساحت کبریایی حضرت حقّ اخراج شد! بنابراین باید توجّه داشت که شیطان که از اعظم فرشتگان بارگاه الهی بود به جهت گرفتار شدن در تکبرّ از قربت حضرت حقّ اخراج شد! مبادا ما هم با درافتادن در این مباحث به شکل دیگری بر آتش برتری جویی های بی پایه، از لقاء الله و همجواری با ذات پاک او بی نصیب افتیم!
حضرت الله، کریم است! ما هم سعی کنیم اندکی از کرامت او بیاموزیم و با دیگران از سر گذشت و رأفت و کرم رفتار کنیم. امیدوارم که همه ی انسان ها در خیل برگزیدگان حضرت حقّ قرار گیرند و به هم سلام بنوشانند.
ابراهیمی (داور) : سوال مخاطب درباره برتری بین ادیان است نه برتری بین انسان ها. اگر سوال درباره برتری بین انسان ها بود، سخن شما سخن حقی است اما سوال درباره برتری بین ادیان است و پاسخ داور محترم بسیار کامل و حق است. (دقت نمایید)
2) طوفانی : جناب ابراهیمی، داور محترم، من با دقّت و مستند به ادله ی قرآنی نظرم را عرض کردم! و مضاف بر آن، مستندات بسیار دیگری هم برای تصدیق گفتارم از آیات قرآن می توان ارایه دهم؛ و لذا این که در پایان تذکّرتان فرموده اید که (دقت نمایید) امری لغو است! چراکه اگر مدّعی خلاف اظهاراتم هستید، ادله ی خود را ابراز بفرمایید!

ابراهیمی (داور) : دقت فرمایید که بنده سخن شما را رد ننموده ام. بنده بیان کرده ام که سخن شما مربوط به موضوعی است که سوال و جواب به آن ارتباطی ندارد.
از توجه شما سپاسگزاریم
3) طوفانی : جناب ابراهیمی، داور محترم، من با دقّت و مستند به ادله ی قرآنی نظرم را عرض کردم!
4) علیخانی : با نظر آقای طوفانی موافقم!
5) طوفانی : دقیقا من هم در مورد برتری بین ادیان از قرآن شاهد مثال آوردم! در قرآن هیچ دینی از دین دیگر برتر دانسته نشده است!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
شهین مهدی پور
1 چرا در ایه دو سوره حجرات مردم را یاایهاالذین آمنوا خطاب نموده ؟
2 در آیه 6 و 12 سوره حجرات با توجه به اینکه دستور تحقیق و تجسس آمده است آیا می شود تجسس حرام و تحقیق واجب باشد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. زیرا دستورات بعدی آن مربوط به مومنان است
2. دستور تحقیق در آیه 6 زمانی است که فاسقی خبری را آورده و نباید بدون تحقیق به حرف فاسق عمل کرد و دستور عدم تجسس در آیه 12 برای عدم کند و کاو در امور شخصی افراد است." وَ لا تَجَسَّسُوا"- کلمه" تجسس"- با جیم- به معناى پى‏گیرى و تفحص از امور مردم است، امورى که مردم عنایت دارند پنهان بماند و تو آنها را پى‏گیرى کنى تا خبردار شوى.
کلمه" تحسس"- با حاء بى نقطه- نیز همین معنا را مى‏دهد، با این تفاوت که تجسس- با جیم- در شر استعمال مى‏شود، و تحسس- با حاء- در خیر به کار مى‏رود، و به همین جهت بعضى «1» گفته‏اند: معناى آیه این است که: دنبال عیوب مسلمانان را نگیرید، و در این مقام بر نیایید که امورى را که صاحبانش مى‏خواهند پوشیده بماند تو آنها را فاش سازى
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 169
  • >
  • >>