● نبود اختلاف در قرآن نشان الهی بودن آن
با تدبر در قرآن روشن خواهد شد که بین آیات قرآن کریم هیچ اختلافی وجود ندارد و اینکه بین آیات قرآن اختلاف نیست خود دلیلی است بر اینکه این قرآن از سوی خداست زیرا موجودات این عالم در طول زمان وجودشان مختلف و حالات متفاوت پیدا می کنند.(و طبق آن، افعال و گفته هایشان نیز متفاوت و دارای اختلاف خواهد بود)
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : و مراد آیه این است که مخالفین قرآن را تشویق کند به دقت و تدبر در آیات قرآنی و اینکه در هر حکمی که نازل میشود و یا هر حکمتی که بیان میگردد و یا هر داستانی که حکایت میشود و یا هر موعظه و اندرزی که نازل میگردد، آن نازل شده جدید را به همه آیاتی که مربوط به آن است عرضه بدارند چه آیات مکی و چه مدنی، چه محکم و چه متشابه، آنگاه همه را پهلوی هم قرار دهند تا کاملا بر ایشان روشن گردد که هیچ اختلافی بین آنها نیست.
و متوجه شوند که آیات جدید آیات قدیم را تصدیق و هر یک شاهد بر آن دیگری است، بدون اینکه هیچگونه اختلافی در آن دیده شود، نه اختلاف تناقض، به اینکه آیهای، آیه دیگر را نفی کند و نه اختلاف تدافع که با هم سازگار نباشد و نه اختلاف تفاوت به اینکه دو آیه از نظر تشابه بیان و یا متانت معنا و منظور مختلف باشند و یکی بیانی متینتر و رکنی محکمتر از دیگری داشته باشد، کتابا متشابها «مثانی تقشعر منه ...»(الزمر/23)، کتابی است که الفاظش شبیه به هم، هر جزء آن با جزء دیگر شبیه است، کتابی است که از شنیدن آیاتش پوست بدن جمع میشود.
همین نیافتن اختلاف در قرآن کریم، آنان را رهنمون میشود به اینکه این کتاب از ناحیه خدای تعالی نازل شده، نه از ناحیه غیر او ، چون اگر از ناحیه غیر او بود، سالم از اختلاف نمیبود، آن هم اختلاف زیاد، چون غیر خدای تعالی از این موجودات که در عالم هست و مخصوصا انسانها که این کفار احتمال میدهند قرآن از ناحیه آنان نازل شده باشد، هر چه و هر کس باشد، بالاخره از چهار دیواری عالم کون بیرون نیست و محکوم به طبیعت این عالم است و طبیعت این عالم بر حرکت و دگرگونی و تکامل است، و هیچ واحدی از آحاد موجودات این عالم نیست مگر آنکه اطراف امتداد زمان وجودش مختلف و حالاتش متفاوت است. هیچ انسانی نیست مگر آنکه او احساس میکند در امروز عاقلتر از دیروز است و هر عملی که امروز میکند، هر چیزی که امروز میسازد، هر تدبیری که میکند ، رأی و نظری که میدهد و حکمی که میکند، پختهتر و متینتر و محکمتر از کار و صنعت و تدبیر و رأی دیروز است، حتی یک عمل از قبیل کتابت و گفتن شعر و ایراد خطبه و امثال آن که امتداد زمانی دارد، آخر آن بهتر از اول آن و بعضی بهتر از بعض دیگر خواهد بود.
پس یک فرد از انسان، نه در نفس خود و نه در آنچه که میکند، سالم و خالی از اختلاف نیست و این اختلاف هم یکی دو تا نیست، بلکه اختلاف بسیار است.
و این خود قاعدهای طبیعی است و کلی که در نوع بشر و در موجودات پایینتر از بشر جریان دارد، چون همه در تحت سیطره تحول و تکامل عمومی قرار دارند و هیچ موجودی از این موجودات را نخواهی دید که در دو آن پشت سر هم یک حالت داشته باشد بلکه لایزال ذات و احوالش در اختلاف است. از اینجا روشن میشود که چرا در آیه شریفه اختلاف را مقید به قید «کثیر» کرد و نیز روشن شد که این قید توضیحی است نه احترازی، میخواهد بفرماید: اگر این قرآن از ناحیه خدای تعالی بود، در آن اختلافی مییافتند و این اختلاف هم بسیار بود، عینا نظیر اختلاف بسیاری که در هر موجود که از ناحیه غیر خدای تعالی و به دست غیر او درست شده باشد، هست و نمیخواهد بفرماید: اختلافی که در قرآن یافت نمیشود، اختلاف بسیار است نه اختلاف اندک.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 26 و 27 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● فهم عادی به درک قرآن دسترسی دارد
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 28 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● استمرار اسلام تا روز قیامت
قرآن کریم کتابى است که نه نسخ مىپذیرد و نه ابطال و نه تکمیل و نه تهذیب و نه هیچ حاکمى تا ابد مىتواند علیه آن حکمى کند، چون چیزى که یکى از این امور را مىپذیرد باید طورى باشد که نوعى تحول و دگرگونگى را بپذیرد و چون قرآن اختلاف نمىپذیرد، همین خود دلیل است بر اینکه تحول و تغیر را نمىپذیرد، پس نسخ و ابطال و چیزى از این قبیل در آن راه ندارد و لازمه این معنا آن است که شریعت اسلامى تا روز قیامت استمرار داشته باشد. {و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا}
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 5، ص : 28 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : اسلام |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تدبر در قرآن کریم -
ابوذر مالکي
این آیه به این نکته اشاره دارد که، با اینکه در ضرورت رجوع مفسر به روایات بحثی نیست اما این را هم باید دانست که در این مسیر افراطهایی هم صورت گرفته، به این صورت که برخی افراد، فهم قرآن را منحصر در ذوات مقدسه معصومین(ع) دانسته و گمان کردهاند که دیگران را از این خوان گسترده الهی نصیبی نیست در صورتی که اگرچه کمال فهم و رسیدن به عمق معانی آیات نورانی قرآن کریم در آن مرحلهای که معصومین(ع) به آن رسیدهاند در توان کسی نیست اما با توجه به اینکه قرآن کریم همه را به تدبر در معانی خود مینماید، و حتی انسانها را بخاطر تدبر نکردن در آن توبیخ مینماید (محمد/24) چنین استنباط میشود که فهم آیات قرآن مخصوص عدهای خاص نیست و هر کس به هر اندازه که شرایط و زمینه تدبر را برای خویش فراهم نماید به همان اندازه از فهم قرآن بهرهمند خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب در توصیهای میفرمایند: «قران مثل یک کتاب معمولی نیست که هر آدم یکبار آنرا بخواند، بعد ببندد و کنار بگذارد. نه، (قرآن) مثل آب آشامیدنی حیاتبخش است، همیشه مورد نیاز است، تاثیر آن تدریجی و در طول زمان است و نهایت ندارد. هدایت قرآن پایانناپذیر است، هرچه شما از قرآن فرا بگیرید، باز بابهای دیگری هست که باید گشوده شود، مجهولات دیگری هست که باید معلوم شود، قرآن اینجوری است. به همین دلیل، قرآن معجزه بزرگ و جاویدان حضرت محمد(ص) نام گرفته و بای همیشه تازه و پاسخگوی نیازهای جامعه بشری است».
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : ابوذر مالکی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تدبّر در قرآن داروى شفابخش نفاق -
ابوذر مالکي
1- اندیشه نکردن در قرآن، مورد توبیخ و سرزنش خداوند است. «افلا یتدبرون»
2- تدبّر در قرآن داروى شفابخش نفاق است. «و یقولون طاعة... افلا یتدبرون...»
3- راه گرایش به اسلام و قرآن، اندیشه و تدبر است نه تقلید. «افلا یتدبرون»
4- قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درک معارف آن مىرسد. «افلا یتدبّرون القرآن»
5 - پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتیجهى نگرش سطحى و عدم تدبّر و دقّت است. «افلایتدبّرون»
6- قرآن، دلیل حقّانیت رسالت پیامبر است. «لو کان من عند غیر اللَّه...»
7- یکدستى و عدم اختلاف در آیات نشان آن است که سرچشمهى آن، وجودى تغییر ناپذیر است. «لو کان من عند غیر اللّه»
8 - هرچه از طرف خداست حقّ و ثابت و دور از تضاد و پراکندگى و تناقض است. «لو کان من عند غیر اللَّه لوجدوا...»
9- در قوانین غیر الهى همواره تضاد و تناقض به چشم مىخورد. «لو کان من عند غیر اللَّه لوجدوا...»
10- اختلاف، تغییر وتکامل، لازمهى نظریات انسان است. «لوجدوا فیه اختلافاً»
11- براى ابطال هر مکتبى، بهترین راه کشف و بیان تناقضهاى آن است. «لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : ابوذر مالکی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● پس چرا در قرآن تدبر و اندیشه نمی کنند ؟ -
مسعود ورزيده
أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ (النساء/۸۲)
پس چرا در قرآن تدبر و اندیشه نمی کنند ؟
سند زنده اى بر اعجاز قرآن
به دنبال نکوهشهائى که در آیات قبل از منافقان به عمل آمد، در اینجا به آنها و همه کسانى که در حقانیت قرآن مجید شک و تردید دارند اشاره کرده مى فرماید: آیا آنها درباره وضع خاص این قرآن اندیشه نمى کنند و نتایج آن را بررسى نمى نمایند این قرآن اگر از ناحیه غیر خدا نازل شده بود حتما تناقضها و اختلافهاى فراوانى در آن مى یافتند، اکنون که در آن هیچگونه اختلاف و تناقض نیست باید بدانند که از طرف خداوند نازل شده است .
(افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا).
تدبر در اصل از ماده ((دبر)) (بر وزن ابر) به معنى پشت سر و عاقبت
چیزى است ، بنابراین تدبر یعنى بررسى نتائج و عواقب و پشت و روى چیزى مى باشد، و تفاوت آن با تفکر، این است که تفکر مربوط به بررسى علل و خصوصیات یک موجود است ، اما ((تدبر)) مربوط به بررسى عواقب و نتائج آن است ، از آیه فوق چند مطلب استفاده مى شود:
1-مردم موظفند که درباره اصول دین و مسائلى همانند صدق دعوى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و حقانیت قرآن مطالعه و بررسى کنند و از تقلید و قضاوتهاى کور کورانه بپرهیزند.
2-قرآن - بر خلاف آنچه بعضى مى پندارند - براى همه قابل درک و فهم است زیرا اگر قابل درک و فهم نبود دستور به تدبر در آن داده نمى شد.
3-یکى از دلائل حقانیت قرآن و اینکه از طرف خدا نازل شده این است که در سراسر آن تضاد و اختلاف نیست براى روشن شدن این حقیقت به توضیح زیر توجه فرمائید.
((روحیات هر انسانى دائما در تغییر است قانون تکامل در شرائط عادى در صورتى که وضع استثنائى بوجود نیاید انسان و روحیات افکار او را هم در بر مى گیرد و دائما با گذشت روز و ماه و سال ، زبان و فکر و سخنان انسانها را دگرگون مى سازد، اگر با دقت نگاه کنیم هرگز نوشته هاى یکنفر نویسنده یکسان نیست بلکه آغاز و انجام یک کتاب نیز تفاوت دارد، مخصوصا اگر کسى در کوران حوادث بزرگ قرار گرفته باشد حوادثى که پایه یک انقلاب فکرى و اجتماعى و عقیده اى همه جانبه را پى ریزى کند او هر قدر بخواهد سخنان خود را یکسان و یکنواخت و عطف به سابق تحویل دهد قادر نیست ، بخصوص اگر او درس نخوانده و پرورش یافته یک محیط کاملا عقب افتاده اى باشد.
اما قرآن که در مدت 23 سال بر طبق احتیاجات و نیازمندیهاى تربیتى مردم در شرائط و ظروف کاملا مختلف نازل شده ، کتابى است که درباره موضوعات کاملا متنوع سخن مى گوید و مانند کتابهاى معمولى که تنها یک
بحث اجتماعى یا سیاسى یا فلسفى یا حقوقى یا تاریخى را تعقیب مى کند نیست ، بلکه گاهى درباره توحید و اسرار آفرینش ، و زمانى درباره احکام و قوانین و آداب و سنن ، وقت دیگر درباره امتهاى پیشین و سرگذشت تکان دهنده آنان ، و زمانى درباره مواعظ و نصایح و عبادات و رابطه بندگان با خدا سخن مى گوید، و بگفته دکتر گوستاولبون قرآن کتاب آسمانى مسلمانان منحصر به تعالیم و دستورهاى مذهبى تنها نیست بلکه دستورهاى سیاسى و اجتماعى مسلمانان نیز در آن درج است .
چنین کتاب با این مشخصات عادتا ممکن نیست خالى از تضاد و تناقض و مختلف گوئى و نوسانهاى زیاد باشد، اما هنگامیکه مى بینیم باتمام این جهات همه آیات آن هماهنگ ، خالى از هر گونه تضاد و اختلاف و ناموزونى است ، بخوبى مى توانیم حدس بزنیم که این کتاب زائیده افکار انسانها نیست بلکه از ناحیه خداوند است چنانکه خود قرآن این حقیقت را در آیه فوق بیان کرده است .
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : آیا آنها درباره وضع خاص این قرآن اندیشه نمى کنند و نتایج آن را بررسى نمى نمایند این قرآن اگر از ناحیه غیر خدا نازل شده بود حتما تناقضها و اختلافهاى فراوانى در آن مى یافتند
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : ویژگی های قرآن |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تدبر -
سيده منصوره خادم
تدبر
سوره مبارکه نساء آیه شریفه 82
أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا
آیا درباره ی قرآن نمی اندیشید؟ اگر از سوی غیر خدا بود اختلاف فراوانی در آن می یافتید.
پیام آیه:
سخن انسان ها با تغییر شرایط، متفاوت می شود در جنگ یا صلح، در شکست یا پیروزی، در زمان جوانی یا در ایام سال خوردگی و......... اما شرایط مختلف زندگی پیامبر هیچ تأثیری بر آهنگ قرآن نداشته است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره نساء |
گوینده : سیده منصوره خادم |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.