از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض الملک القدوس العزیز الحکیم ):(هرچه در آسمانها و زمین است همه به تسبیح خدای حاکم ، منزه و مقتدر و حکیم اشتغال دارند)یعنی همه موجودات آسمانها و زمین بطور مستمر به تسبیح و تنزیه خدای متعال مشغولند و همواره او را از هر عیب نقص و هر چه لایق ساحت او نیست منزه می شمارند.(ملک )یعنی حاکم ، و (قدوس ) یعنی بسیار مقدس و طاهر و (عزیز) یعنی مقتدرشکست ناپذیر و (حکیم ) یعنی کسی که همه اعمالش متقن و محکم است و بر اساس مصلحت صورت می گیرد، پس خدایی که این صفات و اسماء حسنی را دارد در تشریع دین و انزال کتب آسمانی و بعثت رسولان ، نفع و خیر بندگان را در نظر داشته و قصدهدایت و تعلیم و تزکیه ایشان را نموده است و اینها همه فضل و منتی از جانب خداست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر نمونه
این سوره نیز با تسبیح و تقدیس پروردگار شروع مى شود، و به قسمتى از صفات جمال و جلال و اسماء حسناى او اشاره مى کند. مى فرماید: ((آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است پیوسته تسبیح خدا مى گویند و با زبان حال و قال او را از تمام نقایص و عیوب پاک مى شمرند)) (یسبح لله ما فى السموات و ما فى الارض ).
((همان خداوندى که مالک و حاکم است ، و از هر عیب و نقصى مبرا است )) (الملک القدوس ).
((خداوندى که عزیز و حکیم است )) (العزیز الحکیم ).
و به این ترتیب نخست بر ((مالکیت و حاکمیت )) و سپس ((منزه بودن او از هرگونه ظلم و ستم و نقص )) تاءکید مى کند، زیرا با توجه به مظالم بیحساب ملوک و شاهان واژه ((ملک )) تداعى معانى نامقدسى مى کند که با کلمه ((قدوس )) همه شستشو مى شود.
و از طرفى روى ((قدرت )) و ((علم )) که دو رکن اصلى حکومت است تکیه نموده ، و چنانکه خواهیم دید این صفات ارتباط نزدیکى به بحثهاى آینده این سوره دارد، و نشان مى دهد که انتخاب اوصاف حق در آیات مختلف قرآن روى حساب و نظم و رابطه خاصى است . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
سوره جمعه یازده آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
یکى از اهداف اساسى این سوره، ترغیب و تشویق و تحریص مسلمانان به حضور یکپارچه در اجتماع هفتگى نمازجمعه است.
این سوره با تسبیح خداوند و بیان بعثت پیامبر اسلام آغاز گشته و در ادامه از مسلمانان مى‏خواهد که همچون یهود نباشند که تورات به آنان داده شد اما آنان تحمل نکرده و به آن عمل نکردند و از مسلمانان مى‏خواهد هرگاه نداى نمازجمعه برخاست، دست از هر کارى بکشند و به سوى ذکر خدا بشتابند و در غیر این صورت سزاوار توبیخ و سرزنش‏اند.
قرائت سوره جمعه، در شب جمعه و رکعت اول نمازجمعه سفارش شده است. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.