● مقصود از «رکوع» در این آیه
مراد از «رکوع» - به طوری که دیگران هم گفتهاند- نماز خواندن است، و شاید به اعتبار آن باشد که نماز مشتمل بر رکوع است.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : بعضی هم گفتهاند: مراد از رکوعی که در این آیه به آن امر فرموده، مطلق خشوع و خضوع و تواضع برای خدای تعالی است، به اینکه دعوتش را بپذیرند، و کلامش را قبول نموده، دینش را پیروی نمایند، و خلاصه بندگیش کنند.
بعضی دیگر گفتهاند: مراد از این رکوع همان سجدهای است که در قیامت مامور بدان میشوند، ولی نمیتوانند انجام دهند، که قرآن در بارهاش فرموده: «و یدعون الی السجود فلا یستطیعون» (قلم/42)، لیکن این دو وجه خالی از بعد نیست.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 20، ص : 251 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : نماز |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● وجه اتصال این آیه به ما قبلش چیست؟
و اما اینکه وجه اتصال این آیه به ما قبلش چیست؟ به نظر ما وجهش این است که زمینه گفتار در سابق زمینه تهدید تکذیبگران روز فصل بود، و در این مقام بود که آثار سوء این تکذیبشان را بیان کند، در آیه مورد بحث هم همین مطلب را تمام نموده، مىفرماید اینان خدا را وقتى که ایشان را به عبادت خود مىخواند عبادت نمىکنند، چون منکر روز جزایند، و با انکار روز جزا عبادت معنا ندارد، پس آیه مورد بحث به این بیان متصل به ما قبل است، و در عین حال زمینهاى است براى آیه بعد که مىفرماید: «فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ».
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : بعضى به زمخشرى نسبت دادهاند که گفته است: این آیه متصل به کلمه «للمکذبین» است، که در آیه قبل بود، گویا فرموده: ویل براى کسانى که تکذیب کردند، و کسانى که وقتى به ایشان گفته مىشود رکوع کنید رکوع نمىکنند.
در این آیه التفاتى به کار رفته، قبلا منکرین معاد مورد خطاب بودند، به ایشان مىفرمود: «بخورید ...» و در اینجا غایب به حساب آمدهاند، مىفرماید: «وقتى به ایشان گفته مىشود ...» و وجه این التفات روگردانى از ایشان است، چون بعد از آنکه در جمله «کلوا و تمتعوا» ایشان را به خودشان واگذاشت، که هر چه مىخواهند بکنند، دیگر معنا ندارد باز خطاب را متوجهشان کند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 20، ص : 252 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : منکرین معاد |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دینى که رکوع و سجود نداشته باشد چیزى ندارد
و در مجمع البیان در ذیل آیه «وَ إِذا قِیلَ لَهُمُ ارْکَعُوا لا یَرْکَعُونَ» مىگوید: مقاتل گفته این آیه در باره قبیله ثقیف نازل شد، که رسول خدا (ص) به ایشان دستور داد نماز بخوانند، و آنها گفتند: (لا ننحنى) یعنى ما هرگز قامت خم نمىکنیم. البته در روایت به جاى کلمه (لا ننحنى) (لا نحنى) آمده. آن گاه گفتند قامت خم کردن ننگى است بر ما، پس رسول خدا (ص) فرمود: دینى هم که رکوع و سجود نداشته باشد چیزى ندارد.
علامه طباطبایی: در انطباق این قصه- که حتما باید بعد از هجرت و وجوب نماز واقع شده باشد- با آیه مورد بحث خفایى هست، و آن طور که باید روشن نیست.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 20، ص : 253 و 254 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : منکرین معاد |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مصداق این آیه
منبع : ترجمه المیزان ج : 20، ص : 254 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : منکرین معاد |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.