از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(الم نجعل الارض مهادا):(آیا ما زمین را گهواره ای برای آسایش آنهانگرانید؟) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : در نظام آفرینش، خدا هم خلق میکند و هم جعل. با این همه تأکیدی که قرآن به آن دارد و در موارد عدیده از آن یاد کرده است، منحصر کردن جعل به بحث ماهیت و وجود دور از واقعیت و یا دست‎کم انحصارگری است. بحث ماهیت و وجود در بین فلاسفه و حکما مطرح است و قائلان به اصالت یکی از آن دو همچنان با هم مناقشه دارند. به نظر میرسد خدا با جعل، قصد، غرض و هدف و به اصطلاح علت وجودی خلق و آفرینش خود را بیان میکند. با وصف این‌که خدا در سورۀ واقعه آیات (58-70) همه چیز را به خود نسبت میدهد دیگر جای بحث بر سر حضور دائمی او و پیگیری اهدافی که از خلق چیزها داشته است نیست. بنابراین به جای تمسک به قانون بشرساختۀ علت و معلولی و گرفتار شدن در مشکلات تعریفی و عملیاتی آن چون زنجیرة علت و معلول، علت نخستین و مانند آن میتوان گفت که خدا خالق و جاعل (گزارنده علت) هر چیزی است که توسط او علت وجودیش تبیین و آن‎چه را نیاز دارد به او عطا میشود و خود او باید به اتکای داشته‌هایش به تلاش و کوشش بپردازد. پس خدا هنگامی که اراده میکند امرش را که شامل همۀ مخلوقات اعم از مشهودات و مغیبات است با فرمان «کن» به فرایندِ شدن (یکون) سوق میدهد. آن‌گاه این بشر است که با بحث و تحقیق و جست‌وجو از نحوۀ شدن همۀ پدیدهها، با توجه به علت وجودی و فقر ذاتی‌ آن‌ها برای استمرار وجود خود و تعامل یا تقابل با پدیدههای دیگر، به اکتشاف می‎پردازد و دانش خویش را برای فهم بیشتر از رازهای آفرینش و نیز گرته‌برداری و شبیه‌سازی برای توسعه و پیشرفت در زندگی خود بهکار میبرد. در این مسیر تنها انسان است که اگر بر وفق تعلیمات درست از مسیر صحیح بهکشف و اقدام بپردازد، توفیق مییابد و اگر بر خلاف آن تعلیمات عمل کند عقوبت آن را خواهد دید. غلامرضا فدائی
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
أَ لَم‌ نَجعَل‌ِ الأَرض‌َ مِهاداً (6)

أَ لَم‌ نَجعَل‌ِ الأَرض‌َ مِهاداً: (استفهام‌ تقریری‌ ‌است‌) آیا قرار نداده‌ایم‌ زمین‌ ‌را‌ فرش‌ گسترده‌ ‌تا‌ قرارگاه‌ ‌شما‌ ‌باشد‌! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : بنظرتون به تخت بودن زمین اشاره نداره؟زمین سطح صاف و گسترده هست.خدا علنی داره میگه
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - خداوند، زمین را جایگاه مناسب و بسترى آرام براى زندگانى بشر، قرار داده است.

ألم نجعل الأرض مهـدًا

«مهاد» به هرگونه زیرانداز گفته مى شود (مقاییس اللغة). زیرانداز بودن زمین، کنایه از مناسب بودن آن براى استقرار و زندگى است.

2 - زمین، آفریده اى هدف دار است.

ألم نجعل الأرض مهـدًا

سخن از آفرینش زمین و ویژگى هاى آن ـ پس از تهدید منکران معاد ـ گویاى آن است که توجّه به آفرینش زمین، براى رفع شبهه از معاد کافى است; زیرا نمى شود براى این زمین غایت و هدفى مورد نظر نباشد.

3 - وابستگى آفرینش زمین به خداوند، روشن و غیر قابل انکار است.

ألم نجعل الأرض مهـدًا

استفهام در «ألم نجعل» براى تقریر و حاکى از مسلّم بودن مابعد خود است.

4 - توجّه به آفرینش زمین و ویژگى هاى آن، مایه پى بردن به قدرت خداوند و زمینه ساز پذیرش معاد است.

عن النبأ العظیم ... ألم نجعل الأرض مهـدًا

5 - آفرینش زمین، نعمتى الهى براى انسان ها و در جهت منافع حیاتى آنان است.

ألم نجعل الأرض مهـدًا

«مَهْد» و «مِهاد»، به معناى مکانى است که ممهّد و مهیّا باشد (مفردات راغب). بنابراین جمله «ألم نجعل...»، حاکى از این است که خداوند زمین را به گونه اى قرار داده است که براى ادامه حیات بشر آماده باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[6] آیا آیات‌ ‌خدا‌ ‌را‌ ‌در‌ آفرینش‌ نمی‌بینند ‌تا‌ ‌از‌ حکمت‌ ‌آن‌ آگاه‌ شوند و بدانند ‌که‌ ‌او‌ ‌ایشان‌ ‌را‌ بیهوده‌ نیافریده‌ و ‌به‌ حال‌ ‌خود‌ رهایشان‌ نکرده‌ ‌است‌!

أَ لَم‌ نَجعَل‌ِ الأَرض‌َ مِهاداً‌-‌ مگر ‌ما ‌اینکه‌ زمین‌ ‌را‌ آرامگاه‌ ‌شما‌ قرار ندادیم‌!» آیا نمی‌بینی‌ ‌که‌ چگونه‌ ‌برای‌ زندگی‌ تو آماده‌ و رام‌ ‌شده‌ ‌است‌! ‌بر‌ ‌آن‌ لایه‌ای‌ ‌از‌ خاک‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌برای‌ خانه‌ ساختن‌ و ‌به‌ کشت‌ پرداختن‌ بهره‌مند می‌شوی‌ و ‌آن‌ ‌را‌ ‌برای‌ جا ‌به‌ جا شدن‌ ‌خود‌ آماده‌ می‌سازی‌، و بدنهای‌ ‌ما ‌را‌ ‌پس‌ ‌از‌ مرگ‌ ‌در‌ ‌خود‌ نگاه‌ می‌دارد، و ‌به‌ درد بسیاری‌ ‌از‌ فعالیتهای‌ دیگر ‌ما ‌در‌ زندگی‌ می‌خورد.

چون‌ خوب‌ توجه‌ کنیم‌، می‌بینیم‌ ‌که‌ دیگر چیزهایی‌ ‌که‌ ‌در‌ زمین‌ ‌است‌، همه‌ ‌برای‌ زندگی‌ آدمی‌ آماده‌ ‌شده‌، و ‌ما هنگامی‌ ‌از‌ اهمیت‌ نظامهای‌ اجرا ‌شده‌ ‌به‌ توسط پروردگار ‌در‌ زمین‌ آگاه‌ می‌شویم‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌با‌ سایر سیّاراتی‌ مقایسه‌ کنیم‌ ‌که‌ ‌در‌ نزدیکی‌ زمین‌ قرار دارند و ‌در‌ هیچ‌ یک‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌تا‌ کنون‌ نشانه‌ای‌ ‌از‌ زندگی‌ و فرصتی‌ ‌برای‌ ‌آن‌ مشاهده‌ نشده‌ ‌است‌. آیا ‌اینکه‌ همه‌ دلیل‌ ‌بر‌ تدبیر و حکمت‌ نیست‌! آیا ‌از‌ ‌اینکه‌ راه‌ ‌به‌ ‌آن‌ راهنمایی‌ نمی‌شویم‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌ما ‌را‌ عبث‌ و بی‌ هدف‌ نیافریده‌ ‌است‌! [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مسعود ورزيده - تفسیر نمونه
آیا زمین را گاهواره و محل آرامش شما قرار ندادیم ؟ ! ( ا لم نجعل الارض
مهاد به طورى که راغب در مفردات مى‏گوید : به معنى مکان آماده و صاف و مرتب است ، و در اصل از مهد به معنى محلى که براى استراحت کودک آماده مى‏کنند ( اعم از گاهواره و یا بستر ) گرفته شده و جمعى از ارباب لغت و مفسران ، آن را به فراش یعنى بستر تفسیر کرده‏اند که هم صاف و نرم است و هم راحت.
انتخاب این تعبیر براى زمین ، بسیار پرمعنى است ، چرا که از یک سو قسمتهاى زیادى از زمین آنچنان نرم و صاف و مرتب است که انسان به خوبى مى‏تواند در آن خانه‏سازى کند ، زراعت و باغ احداث نماید.
از سوى دیگر همه نیازمندیهاىاو بر سطح زمین یا در اعماق آن به صورت مواد اولیه و معادن گرانبها نهفته است.
و از سوى سوم مواد زائد او را به خود جذب مى‏کند ، و اجساد مردگان با دفن در آن به زودى تجزیه و متلاشى مى‏شوند ، و انواع میکربها بواسطه اثر مرموزى که دست آفرینش در خاک نهاده است نابود مى‏گردد.
و از سوى چهارم با حرکت نرم و سریع خود.
به دور آفتاب ، و به دور خود گردش مى‏کند ، شب و روز و فصول چهارگانه را که نقش عمده‏اى در حیات انسان دارند مى‏آفریند.
از سوى پنجم قسمت زیادى از آبهائى که بر سطح آن مى‏بارد در درون خود ذخیره مى‏کندو به صورت چشمه‏ها و قناتها بیرون مى‏فرستد.
خلاصه در این بستر آرام همه وسائل آسایش و آرامش فرزندان این زمین آماده و مهیا است ، و هنگامى اهمیت این نعمت آشکارتر مى‏گردد که مختصر تزلزل و دگرگونى در آن رخ دهد.
و از آنجا که ممکن است در برابر نرمى زمینهاى مسطح ، اهمیت کوهها و نقش حیاتى آنها ، فراموش شود ،

[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.