از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و اما من جاءک یسعی ):(و اما آنکه شتابان به نزد تو آمده ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
وَ أَمّٰا مَنْ جٰاءَکَ یَسْعىٰ :و اما آنکه آمد به تو در حالتى که مى‏شتابید در طلب تعلیم،یعنى ابن امّ مکتوم. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر راهنما

1 - ابن ام مکتوم، با آن که از دیدن عاجز بود، براى رساندن خویش به مجلس وعظ و ارشاد پیامبر(ص)، راه را با شتاب مى پیمود.

من جاءک یسعى

2 - ابن ام مکتوم، پس از ورود به مجلس پیامبر(ص)، در کنار مسلمانى قرار گرفت که در حال ارشاد و سخن گفتن با دیگرى بود.

أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى ... و أمّا من جاءک یسعى

تعبیر «جاءک» بیانگر آن است که ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص)، نزد همان شخصى جا گرفته بود که با اخم و قهر، ناخرسندى خود را ابراز داشت.

3 - معارف دین، سزاوار جستوجو و تلاش در راه فراگیرى آن از محضر عالمان

من جاءک یسعى

4 - درک محضر استاد و تلاش براى حضور در مجلس او، از وظایف دانش اندوزان

جاءک یسعى
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیر هدایت
[8- 10] چه کس مورد توجه صاحب دعوت قرار گرفته بوده است؟ آیا همان کس است که نگاه از او برگردانده؟ حتّى اگر در میان قوم خود شریف و نیرومند و صاحب ثروت بوده باشد. براى چه؟ بدان سبب که رسالت الاهى براى‏اصلاح نگرش انسان به نفس خود از دیدگاه مقام یا مال یا زبان یا چیزى شبیه به اینها است، و چون رسالت از این ارزشهاى مادّى تأثیر پذیرد، نمى‏تواند به اصلاح مورد نظر خود برسد، چرا که در حدیث از امام صادق (ع) آمده است که گفت:

«اگر عالم را دیدید که دوستدار دنیا است، او را در دین خودتان متهم سازید، بدان جهت که هر دوستارى پاسدار منافع چیزى است که آن را دوست مى‏دارد». «6»

رسالت به انسان همچون انسان و دور از دیگر اعتبارات مادى نگاه مى‏کند، پس آن کس که بدون تردد به سوى پیامبر شتافت ...

وَ أَمَّا مَنْ جاءَکَ یَسْعى‏- پس آن کس که شتابان نزد تو آمد.»

تا هدایت شود یا دین را بیاموزد.

وَ هُوَ یَخْشى‏- و او مى‏ترسد.»

و ترس عاملى بود که او را به پذیرفتن دین برانگیخت.

فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى- خود را از دور نگاه مى‏دارى و به کار دیگر مى‏پردازى.»

و چنان است که به کار او اهتمام و توجهى ندارى. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  زينب افراونده - ترجمه تفسیر برهان( تفسیر روایی شیعه)سید هاشم بحرانی
"و اما من جاءک یسعی" منظور ابن امّ مکتوم است( و اما آنکه با تلاش به سوی تو(پیامبرصلی اله علیه وآله) آمد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.