لیست سوال های ستوده بيات
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره بقرة آیه 30 - خلیفه الله چه کسانی هستند؟
انسان از همان ابتدای خلقت خلیفه الله بوده یا قرار بوده به این مقام در دنیا برسد؟ آیا خلیفه الله اشاره به ائمه ی اطهار دارد که دارای معصومیت از همان عالم بالا بوده اند؟
قالب : تفسیری گوینده : ستوده بیات
منبع : موضوع اصلی : اولیاءالله
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : کمال نهایی انسان در خلیف خداوند شدن است و مسیر آن از زندگی همین دنیا می‌گذرد. معصومین نیز دارای عالی‌‌ترین مراتب قبل از ورود به این عالم بودند و در این عالم نیز متناسب با آن مرتبه عالی،‌ تحمل مصائب و استقامت در راه خدا نمودند و اختیاراً در همین دنیا آ» مقامات را حفظ کردند.
  سوره بقرة آیه 30 - فرشتگان از کجا میدانستند که انسان در زمین فساد خواهد کرد؟
فرشتگان از کجا میدانستند که انسان در زمین فساد خواهد کرد؟ آیا آینده را مانند خداوند میدانستند؟ اگر میدانستند پس چرا خداوند آنها را متوجه اشتباهشان کرد؟
قالب : تفسیری گوینده : ستوده بیات
منبع : موضوع اصلی : خداوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : برخی معتقدند انسان‌هایی قبل از حضرت آدم بوده‌اند و برخی معتقدند فرشتگان از ویژگی‌های جنین موجود خاکی به این خصوصیات در او پی برده بودند.
  سوره بقرة آیه 30 - آن مطلب که فرشتگان نمی دانستند چیست؟
زمانی که فرشتگان به خدا گفتند انسان در زمین فساد می کند خداوند به آنها فرمود من چیزی می دانم که شما نمی دانید. آن مطلب که فرشتگان نمی دانستند چیست؟
قالب : تفسیری گوینده : ستوده بیات
منبع : موضوع اصلی : افعال خداوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شاه آبادی (داور) : آن مطلب، همان کمالاتی است که در انسان می‌تواند ظاهر شود و بسیار فراتر از عمل و حتی تصور فرشتگان است.
2) : باسلام
انسان کالبدی است که می تواند در خود صفات نیک را به کمال رسانده و صفات رذیله را از بین ببرد در عین اختیار
و این هنر خداست
و این تفسیر حدیث قدسی انی کنز مخفی ... است .
  سوره بقرة آیه 30 - آن مطلب که فرشتگان نمی دانستند چیست؟
زمانی که فرشتگان به خدا گفتند انسان در زمین فساد می کند خداوند به آنها فرمود من چیزی می دانم که شما نمی دانید. آن مطلب که فرشتگان نمی دانستند چیست؟
قالب : تفسیری گوینده : ستوده بیات
منبع : موضوع اصلی : افعال خداوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) احمدی نیا : به نظرم مطلب این بوده که عبادت انسان (که آفریده ای جدید نزد فرشتگان بوده) می تواند از درجه بالاتری برخوردار باشد نسبت به عبادت فرشتگان و در نهایت مقام انسان می تواند بسیار بالاتر از مقام فرشتگان باشد، همانند مقام پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله.
2) ماجدی (داور) : ملائکه ادعاى شایستگى براى مقام خلافت کرده، و اذعان کردند به اینکه آدم این شایستگى را ندارد، و چون لازمه این مقام آنست که خلیفه اسماء را بداند، خداى تعالى از ملائکه از اسماء پرسید، و آنها اظهار بى اطلاعى کردند، و چون از آدم پرسید، و جواب داد باین وسیله لیاقت آدم براى حیازت این مقام، و عدم لیاقت فرشتگان ثابت گردید.با توجه به بعض روایات اسماء، حجج الهی است
3) : خداوند در قرآن می فرمایند "ان العرض یرثها عبادی الصالحون".
حضرت زینب در مورد حادثه عاشورا گفت "ما رأیت الّا جمیلاً" .
و امام خمینی فرمودند "شما اگر توقع دارید که در یک شب همة امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود، یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزهای روی نداده است و نخواهد داد و آن روزی که انشأ اللّه مصلح کل ظهور نماید گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم اصلاح شود; بلکه با کوششها و فداکاریها ستمکاران سرکوب میشوند"
آن چیزی که خدا دید همان حکومت الله در زمین است که در نتیجه کوششها و فداکاریها انسان های صالح در زمین برقرار می شود. و حال اینکه این حکومت نه به اجبار بلکه از روی معرفت عمیق آن انسان ها به الله است.

4) علمدار .ب : شاید همانطور که فرشتگان نمی دانستند که مطلب چیست ، ما انسانها هم نمیدانیم و علم این موضوع تنها در اختیارخداوند است
5) : شای عصر عاشورا فرشتگان جواب خود را گرفتند
6) : فرشتگان عشق را نمی توانستتد درک کنند.

اسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه کار به نام من دیوانه زدند

علت عاشق ز علت ها جداست
عشق اصطرلاب اسرار خداست
  سوره بقرة آیه 26 - هدایت و ضلالت به دست خدا؟
سؤال: چرا خداوند گروهی را با قرآن و مثال های آن گمراه می کند؟
پاسخ: خداوند کسی را گمراه نمی کند، بلکه هر کس در برابر حقایق قرآن بایستد، خود گمراه می شود و بدین معنی می توان گفت که قرآن، سبب گمراهی او گردید.
چنان که در پایان همین آیه می فرماید:«وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الفاسِقِینَ» یعنی فسق مردم سبب گمراهی آنان می باشد. راستی مگر می شود خداوند مردم را به ایمان تکلیف کند، ولی خودش آنان را گمراه کند!؟ و مگر می شود این همه پیامبر و کتب آسمانی نازل کند، ولی خودش مردم را گمراه کند!؟ مگر می شود از ابلیس به خاطر گمراه کردن انتقاد کند، ولی خودش دیگران را گمراه نماید!؟
گرچه در این آیه، هدایت و گمراهی بطور کلّی به خداوند نسبت داده شده است، ولی آیات دیگر، مسئله را باز نموده و می فرماید: «یَهدِی إِلَیهِ مَن أَنابَ»
خداوند کسانی را هدایت می کند که به سوی او بروند.
و”یَهدِی بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضوانَهُ”
به دنبال کسب رضای او باشند.
و«الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا»
قالب : تفسیری گوینده : ستوده بیات
منبع : موضوع اصلی : افعال خداوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ماجدی (داور) : علاوه بر جواب خوب و کامل دوستمان
هدایت اولی برای همه است به آیات مختلفه حال کسی در مقابل هدایت ایستاد و مخالفت و لجاجت از خود نشان داد خود دلیل بر گمراهی خویش است و در مقابل هدایت ثانوی است که بهره مندان از هدایت اولی را شامل می شود
خلاصه از ماست که بر ماست