از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  کاهلی در نماز
4) در آیه شریفه تکذیب‏گر روز جزا به چنین نمازگزارانى تطبیق شده است. چون حرف «فاء» که بر سر جمله آمده مى‏ فهماند جمله مزبور نتیجه تکذیب روز جزا است و مى‏رساند چنین نمازگزارانى خالى از نفاق نیستند، چون تکذیب روز جزا تنها به این نیست که به کلى آن را منکر شود، کسى هم که تظاهر به ایمان مى‏کند و نماز مسلمانان را مى‏خواند اما طورى مى‏خواند که عملا نشان مى‏دهد باکى از روز جزا ندارد، او نیز روز جزا را تکذیب کرده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 634 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : مکذبین گوینده : علامه طباطبایی
  کاهلی در نماز
5) آنهایى که از نمازشان غافلند اهتمامى به امر نماز ندارند، و از فوت شدنش باکى ندارند چه اینکه به کلى فوت شود و چه اینکه بعضى از اوقات فوت گردد، و چه اینکه وقت فضیلتش از دست برود و چه اینکه ارکان و شرایطش و احکام و مسائلش را ندانسته نمازى باطل بخوانند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 634 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : نماز گوینده : علامه طباطبایی
  صفات ریاکاران
6) [این آیه درباره افرادی است] که عبادت را در انظار مردم انجام مى‏دهند، (و یا در انظار بهتر و غلیظتر انجام مى‏دهند)، اینگونه افراد شکارچیانى هستند که با زبان شکار حرف مى‏زنند، تا شکار بدامشان بیفتد، (در بین مسلمانان خود را مسلمان‏تر از آنان جلوه مى‏دهند، و معلوم است اگر در بین اهل ملتى دیگر قرار بگیرند چهره آن مردم را به خود مى‏گیرند). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 634 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «ماعون»
7) کلمه «ماعون» به معناى هر عملى و هر چیزى است که به شخصى محتاج داده شود و حاجتى از حوائج زندگى او را بر آورد؛ مانند قرض و هدیه و عاریه و امثال آن.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 634 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  ضایع نمودن نماز
5) در کافى (فروع کافى، ج 3، ص 268، ح 5) به سند خود از محمد بن فضیل روایت کرده که گفت: از عبد صالح (موسى بن جعفر علیه السلام) از مفاد کلام خداى عز و جل پرسیدم که مى‏فرماید: «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»، فرمود: کسى است که حق نماز را ضایع کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 635 قالب : روایی موضوع اصلی : نماز گوینده : علامه طباطبایی
  اهمیت نماز
5) در کتاب خصال (ج 2، ص 621) از على (علیه السلام) آمده که در ضمن حدیث چهارصدبندى فرمود: هیچ عملى نزد خدا محبوب‏تر از نماز نیست، پس مبادا هیچ کارى از کارهاى دنیا شما را از نماز در اول وقتش باز بدارد، براى اینکه خداى عز و جل اقوامى را به همین جرم مذمت نموده و فرموده: «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» یعنى کسانى که از در غفلت نسبت به امر نماز و اوقات آن سهل‏انگارى مى‏کنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 635 قالب : روایی موضوع اصلی : نماز گوینده : علامه طباطبایی
  ریا کردن بوسیله نماز
6) در الدر المنثور (ج 6، ص 400) است که ابن جریر و ابن ابى حاتم و بیهقى در کتاب سنن خود، از على بن ابى طالب روایت کرده‏اند که در تفسیر «الَّذِینَ هُمْ یُراؤُنَ» فرمود: یعنى با نماز خود ریا مى‏کنند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 635 قالب : روایی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «ماعون»
7) در الدر المنثور (ج 6، ص 400)آمده که ابو نعیم و دیلمى و ابن عساکر از ابو هریره نقل کرده‏اند که گفت: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در تفسیر آیه «وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ» فرمود: ماعون همه آن چیزهایى است که مردم به عنوان کمک در بین خود عاریه مى‏دهند و مى‏گیرند، از تبر گرفته تا دیگ و دلو و نظایر آن. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 635 قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «ماعون»
7) در کافى (فروع کافى، ج 3، ص 499، ح 9) به سند خود از ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) روایت آورده که در ضمن حدیثى فرمود: منظور از ماعون در جمله «وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ» قرضى است که بدهى و احسانى است که بکنى، و اثاث خانه‏اى است که به عاریه بدهى، زکات هم یکى از مصادیق ماعون است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 635 و 636 قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «ماعون»
7) در الدر المنثور (ج 6، ص 400) است که ابن قانع از على بن ابى طالب روایت کرده که گفت: از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) شنیدم مى‏فرمود: مسلمان برادر مسلمان است، وقتى با او بر خورد مى‏کند، سلامش مى‏گوید، و او سلام را به وجهى بهتر به وى بر مى‏گرداند، یعنى او باید سلام کند و این باید علیک بگوید و باید که ماعون را از او دریغ ندارد. پرسیدم یا رسول اللَّه ماعون چیست؟ فرمود: از سنگ گرفته تا آهن و از آب گرفته تا هر چیز دیگر.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏20، ص: 636 قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای «ساهون»
5) در روایات، «ساهون» به معناى سستى، ترک و ضایع کردن نماز آمده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 قالب : روایی موضوع اصلی : نماز گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  کدام نمازگزار مخاطب «وَیل» است؟
5) در حدیث مى‏خوانیم: هر کس به اوقات نماز بى‏اعتنائى کند و نماز را در اول وقت نخواند، ویل دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 قالب : روایی موضوع اصلی : نماز گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  شبهه ریا نسبت به نماز جماعت باطل است
6) حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهى، از حساب ریا و خودنمائى به خاطر اهداف نفسانى جداست. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نماز گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  دادن وسائل منزل به همسایگان
7) در حدیث مى‏خوانیم: کسى که از دادن لوازم منزل خود به همسایگان دریغ ورزد، خدا روز قیامت لطف خود را نسبت به او دریغ خواهد کرد.
البته در حدیث دیگرى مى‏خوانیم که پرسیدند: ما همسایگانى داریم که هرگاه وسائلى به آنان عاریه مى‏دهیم، مى‏شکنند یا خراب مى‏کنند، آیا گناه است که به آنان ندهیم؟ حضرت فرمود: در این صورت مانعى ندارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 قالب : روایی موضوع اصلی : همسایه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای کلمه «ماعون»
7) «ماعون» از «مَعن» به معناى ابزار و وسایلى است که معمولاً همسایگان به یکدیگر عاریه مى‏دهند تا آنکه نیازشان برطرف شود. مثل ظروف غذاخورى در مهمانى‏ها. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مراد از «ماعون»
7) امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: ماعون، شامل قرض الحسنه و هر کار نیک درباره دیگران و در اختیار قراردادن وسائل خانه و از جمله زکات است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 قالب : روایی موضوع اصلی : قرض الحسنه گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  سنگدلی انسان را به کجا مى‌کشاند
7) سنگدلى انسان به جائى مى‏رسد که:
نسبت به سخت‏ترین نوع فقر که مسکین است.
نسبت به ضرورى‏ترین نیاز که خوراک است.
آن هم به مقدار مصرف نه ذخیره.
نه خود اقدامى مى‏کند و نه دیگران را تشویق مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 603 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بخل گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ریا و سُمعه دو خطر و آفت بزرگ
6) ریا و سُمعه دو خطر و آفت بزرگ هستند که افراد مؤمن را تهدید مى‏کند. ریا آن است که انسان کارى را براى دیدن مردم انجام دهد و سُمعه آن است که کارى را بجا آورد و هدفش آن باشد که کارش به گوش مردم برسد. این دو کار از نشانه‏هاى نفاق است. چنانکه قرآن درباره منافقان مى‏فرماید: «اذا قاموا الى الصّلاة قاموا کسالى یراءون النّاس» (نساء/143) چون به نماز مى‏ایستند، نمازشان با کسالت و ریاکارى است، همان گونه که به دیگران کمک نمى‏کنند مگر در حال کراهت و نارضایتى. «و لا ینفقون الا و هم کارهون» (توبه/54). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 604 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مشخصات ریاکار
6) بر اساس روایات، ریاکار ظاهرى زیبا و باطنى مریض دارد؛ در ظاهر اهل خشوع و تواضع است، ولى در باطن دست از گناه بر نمى‏دارد. او در ظاهر گوسفند و در باطن گرگ است. به جاى آنکه از دنیا آخرت را بدست آورد، از آخرت به سراغ دنیا مى‏رود و از پرده‏پوشى خداوند سوء استفاده کرده و گناه مى‏کند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 604 قالب : روایی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  سخت‌ترین عذاب‌ها از آن ریاکار
6) پیامبر اکرم‏ (صلى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: سخت‏ترین عذاب‏ها براى کسى است که مردم در او خیر ببینند در حالى که در او خیرى نیست. فرشتگان اعمال برخى انسان‏ها را بالا مى‏برند، ولى خطاب مى‏رسد: هدفش خدا نبوده است، آن را برگردانید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 604 قالب : روایی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ریا نوعی شرک است
6) در فرهنگ اسلامى، ریا، نوعى شرک است و امام صادق‏ (علیه‌السلام) درباره کسى که عمل نیکى انجام دهد، اما نه براى خدا، بلکه براى اینکه مردم بشنوند و او را ستایش کنند، فرمود: او مشرک است، سپس آیه «لا یشرک بعبادة ربه احدًا» (کهف/110) را تلاوت فرمود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 604 قالب : روایی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  علامت ریاکار
6) علامت ریاکار آن است که اگر ستایش شود کار نیکش را توسعه مى‏دهد و اگر ستایش نشود از کار خود مى‏کاهد. ناگفته نماند که این همه توبیخ و انتقاد براى کسانى است که از ابتدا، کار را براى غیر خداوند انجام مى‏دهند، ولى اگر انسان از آغاز هدفى جز خداوند نداشت، و مردم از کار او آگاه شدند، مانعى ندارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 604 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اگر دوست داشته باشیم خوبى‌هایمان ظاهر شود، ریا کرده‌ایم؟
6) امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: هیچ کس نیست مگر آنکه دوست دارد خوبى‏هایش در مردم ظاهر شود، به شرط آنکه از ابتدا نیّت او مردم نباشد. «اذا لم یکن صنع ذلک لذلک»

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 604 قالب : روایی موضوع اصلی : ریا- خودنمایی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  اخلاص در برابر ریا
6) در برابر ریا و سمعه، اخلاص است که در حدیث مى‏خوانیم: خداوند جز خالصان را نمى‏پذیرد «الا للّه الدّین الخالص» (زمر/3) و هر کس چهل روز خود را خالص کند، چشمه‏هاى حکمت از قلب او به زبانش جارى مى‏شود. «من اخلص للّه اربعین صباحاً ظهرت ینابیع الحکمة من قلبه الى لسانه» و نشانه ایمان کامل آن است که حُب و بغض و بخشیدن و نبخشیدن براى خدا باشد و افضل عبادت اخلاص است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 605 قالب : روایی موضوع اصلی : اخلاص گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  پاداش عبادت خالصانه
6) از فاطمه زهرا (علیها‌السلام) نقل شده که فرمود: «من اَصعد الى اللّه خالص عبادته اهبط اللّه عزّ و جلّ افضل مصلحته» هر کس عبادت خالص به درگاه خداوند فرستاد، خداوند بهترین مصلحت او را برایش نازل مى‏کند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 605 قالب : روایی موضوع اصلی : اخلاص گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی