از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 293 حزب : 59 جزء : پانزدهم سوره : اسراء
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و یقولون سبحان ربنا ان کان وعد ربنا لمفعولا): (و می گویندپروردگار ما منزه است که وعده پروردگارمان انجام شدنیست ). [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
وَ یَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولاً (108)
وَ یَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا: و مى‌گویند منزه است پروردگار ما از خلاف وعده خود. إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولًا: بدرستى که هست وعده پروردگار ما هرآینه واقع شده، یعنى لا محاله محقق گردد و خواهد شد. ممکن است آیه شریفه‌ (إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ ...) بر سبیل تسلیه حضرت رسالت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم باشد، گوئیا مى‌فرماید از ایمان نیاوردن جهله و کفره، غمگین مشو، و به اعراض آنها از قرآن محزون مباش و تسلى شو به ایمان این علما که به صمیم قلب به قرآن مى‌گروند و به سجده مى‌افتند.
نکته: ذکر ذقن در سجده به جهت آنست که اول چیزى که از وجه ساجد به زمین ملاقى شود، آن باشد، و ذکر «لام» جهت اختصاص «خروا» باشد به آن. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
قُل‌ آمِنُوا بِه‌ِ أَو لا تُؤمِنُوا إِن‌َّ الَّذِین‌َ أُوتُوا العِلم‌َ مِن‌ قَبلِه‌ِ إِذا یُتلی‌ عَلَیهِم‌ یَخِرُّون‌َ لِلأَذقان‌ِ سُجَّداً (107) وَ یَقُولُون‌َ سُبحان‌َ رَبِّنا إِن‌ کان‌َ وَعدُ رَبِّنا لَمَفعُولاً (108)
بفرما باین‌ منکرین‌ ‌شما‌ چه‌ ایمان‌ بیاورید بقرآن‌ مجید و چه‌ ایمان‌ نیاورید محققا کسانی‌ ‌که‌ بآنها علم‌ افاضه‌ ‌شده‌ ‌از‌ پیش‌ ‌از‌ قرآن‌ زمانی‌ ‌که‌ تلاوت‌ شود ‌بر‌ ‌آنها‌ آیات‌ شریفه‌ قرآن‌ میافتند بذقن‌های‌ ‌خود‌ بحال‌ سجده‌ و میگویند منزّه‌ ‌است‌ پروردگار ‌ما البتّه‌ میباشد وعده‌ پروردگار ‌ما عملی‌ ‌شده‌ ‌یعنی‌ بوعده‌ ‌خود‌ وفا میفرماید قُل‌ آمِنُوا بِه‌ِ أَو لا تُؤمِنُوا ایمان‌ ‌شما‌ بقرآن‌ بنفع‌ ‌خود‌ ‌شما‌ ‌است‌ و عدم‌ ایمان‌ ‌شما‌
جلد 12 - صفحه 320
بضرر ‌خود‌ احدی‌ احتیاج‌ بایمان‌ ‌شما‌ ندارد نه‌ خداوند احتیاج‌ دارد و نه‌ دیگران‌ ‌هر‌ کس‌ بعمل‌ ‌خود‌ نتیجه‌ خوب‌ باید میگیرد لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ أُخری‌ زمر ‌آیه‌ 9 إِن‌َّ الَّذِین‌َ أُوتُوا العِلم‌َ مِن‌ قَبلِه‌ِ ‌یعنی‌ قبل‌ ‌از‌ نزول‌ قرآن‌ علم‌ بنبوّت‌ و صدق‌ ‌رسول‌ داشتند بواسطه‌ مشاهده‌ اخلاق‌ حضرت‌ رسالت‌ و معجزات‌ صادره‌ ‌از‌ ‌آن‌ بزرگوار ایمان‌ آورده‌ بودند چه‌ ‌از‌ کسانی‌ ‌که‌ ‌بر‌ طبق‌ عقائد حقه‌ بودند مثل‌ حضرت‌ ابی‌ طالب‌ و بسیاری‌ ‌که‌ ‌از‌ ترس‌ مشرکین‌ و کفار اظهار نمیکردند و چه‌ ‌از‌ مشرکین‌ و اهل‌ کتاب‌ ‌از‌ یهود و نصاری‌ ‌که‌ ‌در‌ کتب‌ انبیاء سلف‌ دیده‌ بودند و انتظار داشتند إِذا یُتلی‌ عَلَیهِم‌ ‌پس‌ ‌از‌ نزول‌ و تلاوت‌ قرآن‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ یَخِرُّون‌َ لِلأَذقان‌ِ سُجَّداً ‌که‌ ‌اینکه‌ سجده‌ دلالت‌ میکند بکمال‌ تصدیق‌ و تواضع‌ و قبول‌ و تشکّر و تعبیر باذقان‌ ‌برای‌ اینست‌ ‌که‌ سجده‌ کامل‌ ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ جبهه‌ و ذقن‌ روی‌ خاک‌ گذارده‌ شود و صورت‌ بخاک‌ گذاردن‌ ‌است‌ و ‌در‌ باب‌ سجده‌ اخباری‌ داریم‌ ‌که‌ ‌اگر‌ جبهه‌ مانعی‌ دارد طرف‌ راست‌ و ‌اگر‌ آنهم‌ مانع‌ دارد طرف‌ چپ‌ و ‌اگر‌ تمام‌ وجه‌ مانع‌ دارد ذقن‌ ‌که‌ تمام‌ اینها صدق‌ سجده‌ میکند وَ یَقُولُون‌َ سُبحان‌َ رَبِّنا پروردگار ‌ما منزّه‌ و مبرّی‌ ‌از‌ ‌هر‌ عیب‌ و نقصانست‌ آنچه‌ بفرماید صدق‌ و بجا و بموقع‌ ‌است‌ إِن‌ کان‌َ وَعدُ رَبِّنا لَمَفعُولًا وعده‌های‌ بهشت‌ و مثوبات‌ ‌بر‌ اهل‌ ایمان‌ و اهل‌ تقوی‌ و عاملین‌ بصالحات‌ و وعده‌های‌ بعذاب‌ ‌بر‌ ‌غیر‌ مؤمن‌ و ‌غیر‌ صالح‌ و ‌غیر‌ متقی‌ تمام‌ واقع‌ شدنی‌ ‌است‌ حتّی‌ وعده‌ بتوابین‌ و مشمولین‌ عفو و مغفرت‌ و شفاعت‌. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 108)- در این آیه گفتارشان را به هنگامی که به سجده می‌افتند بازگو کرده، می‌فرماید: «آنها می‌گویند: پاک و منزه است پروردگار ما، وعده‌های پروردگارمان انجام شدنی است» (وَ یَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولًا).
آنها با این سخن نهایت ایمان و اعتقاد خود را به ربوبیت پروردگار و صفات پاک او و هم به وعده‌هایی که داده است، اظهار می‌دارند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
وَ یَقُولُونَ سُبْحٰانَ رَبِّنٰا إِنْ کٰانَ وَعْدُ رَبِّنٰا لَمَفْعُولاً، وَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقٰانِ یَبْکُونَ وَ یَزِیدُهُمْ خُشُوعاً (واو)عاطفه آیه را عطف به آیه بالا داده که نیز از اوصاف صاحبان علم و کسانى که بقرآن و دین حق ایمان آورده اند آنست که موقعى که آیات قرآن بر آنها خوانده مى شود سجده مى کنند و مى گویند منزّه است پروردگار ما و البته وعده پروردگار ما واقع گردیده شده است و نیز از اوصاف آنها چنین است که در حال سجده گریه مى کنند و آیات قرآن زیاد مى کند فروتنى آنها را [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.