این یک بارِ بدی است آنچه را که انسان در درون حمل میکند مثل مادر آن میشود حَمل, آنچه را در پشت حمل میکند میشود حِمل در سورهٴ مبارکهٴ «یوسف» گذشت که فرمود: ﴿وَلِمَن جَاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِیرٍ وَأَنَا بِهِ زَعِیمٌ﴾[6] اگر کسی این سُواء را پیدا کرده به اندازهٴ یک بار شتر جایزه دارد و من هم ضامنم ﴿وَلِمَن جَاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِیرٍ وَأَنَا بِهِ زَعِیمٌ﴾ آنجا فرق بین حِمل و حَمل گفته شد اینجا هم فرمود: ﴿وَسَاءَ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حِمْلاً﴾ این بار, بار سنگین و بار بدی است ولی اینها در همین بار مُخلّدند در سورهٴ مبارکهٴ «نساء» مشابه این گذشت که جهنم مصیر همینهاست مصیر با «صاد» نه مسیر با «سین» آیهٴ 115 سورهٴ مبارکهٴ «نساء» این بود فرمود: ﴿وَمَن یُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُ الْهُدَی وَیَتَّبِعْ غَیْرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّی وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِیراً﴾ این جهنم بد صیرورتی است یعنی اینها جهنم میشوند نه به طرف جهنم حرکت میکنند سیر با سین نیست صیرورت است و با صاد یعنی اینها به جهنم متحوّل میشوند آن ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ﴾ که ﴿تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾[7] از همینجاها در میآید چه اینکه اگر کسی اعراض نکرد اقبال کرد به این کتاب و جزء مقرّبین شد خود روح و ریحان میشود ما اگر دلیلی داشتیم بر اینکه این آیه نمیتواند به همان ظاهرش بماند خب چارهای نداشتیم و نداریم مگر اینکه بگوییم مضاف محذوف است و مانند آن, اما اگر براهین عقلی کمک میکند و شواهد نقلی کمک میکند ما همین آیات را باید با همین ظواهر حفظ بکنیم در پایان سورهٴ مبارکهٴ «واقعه» آیهٴ 88 و 89 این است ﴿فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِیمٍ﴾ نه «فله روحٌ فله ریحانٌ و له جنّت نعیم» عقل این را میگوید ظاهر نقل هم همین است آن وقت ما چرا حرف جرّ, ضمیر, اینها را تقدیر بگیریم خود انسان میشود روح, خود انسان میشود ریحان, خود انسان میشود نعیم خدا غریق رحمت کند مرحوم صدوق را ایشان در امالی در حدود 27, 28 روایت است که دربارهٴ وجود مبارک حضرت امیر وارد شده است که پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها»[8] و مانند آن, یکی از آن 27, 28 روایت این است که «أنا مدینة الحکمة و هی الجنّة و أنت یا علیّ بابها»[9] من شهر حکمتم و حکمت همان حکمتِ قرآنی بهشت است و تو درِ این بهشتی خب ظاهر این آیات که این است که خود مقرّب میشود روح, ریحان, جنّت نعیم نه «له روحٌ و له ریحانٌ و له جنّت نعیم» دربارهٴ جهنمیها هم همین است در بحثهای روزهای قبل هم اشاره شد که هیزم جهنم خود ظالمیناند دیگر در سورهٴ مبارکهٴ «جن» فرمود: ﴿وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[10] درست است جهنم موادّ سوخت و سوز دارد اما هیزم از جای دیگر نمیآورند خود این ظالمین هیزم جهنماند ﴿وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ بعد با وقود که آتشزنه یا آتشگیره است کنار هم میآیند و گُر میگیرد و مشتعل میشود خب, بنابراین ظاهر این آیه این است که ﴿سَاءَ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حِمْلاً﴾ حالا اگر ادلهٴ دیگری بود که آتش دیگر است یؤخذ به, ولی این ظاهرش درست است یعنی خود این شخص میشود جهنم گُر میگیرد حالا اگر یک آتش دیگری بود که مانعی ندارد که. خب, ﴿خَالِدِینَ فِیهِ وَسَاءَ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حِمْلاً﴾ قیامت چه موقع قیام میکند چون همه قائماند ﴿یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ﴾,[11] «یوم یقوم الناس للحساب» چه موقع قیامت قیام میکند ﴿یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ﴾[12] روزی که در صور دمیده میشود یا در صوَر و صورتها دمیده میشود نافخ چه کسی است, نَفخ چیست, نفخ چندتاست آن در آیات گوناگون مطرح است که دوتا نفخ صور است فاصلهٴ بین دوتا نفخ صور هست با نفخ صور اول همگان میمیرند ﴿صَعِقَ مَن فِی السَّماوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّهُ﴾[13] با نفخ دیگر همه زنده میشوند میبینید دوتا فوت کردن است یک فوت کردنی است که آدم آتش را خاموش میکند آن شعله را خاموش میکند یک فوت کردن است برای گیراندن آن شعله است دوتا نفخ است دوتا فوت کردن در عالم است یک فوت کردنی است برای خاموش شدن چراغ ممکنات که همه خاموش میشوند, یک فوت کردنی است برای اشتعال و روشن شدن که همه بار دگر زنده میشوند
[ نظرات / امتیازها ]