از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسوناالعظام لحما ثم انشاناه خلقا اخرفتبارک الله احسن الخالقین ): (آنگاه نطفه را علقه و علقه را مضغه کردیم سپس برای آن مضغه استخوان خلق کردیم و آنگاه استخوان را باگوشت پوشاندیم ، پس از آن او را به خلقتی دیگر ایجاد کردیم . پس آفرین بر خدا که بهترین آفرینندگان است ) می فرماید ما نوع بشر را ابتداء از گل آفریدیم ، یعنی آدم ع از گل و آنگاه نسل او ازنطفه آفریده شده اند، و چون خلق به معنای تقدیر و اندازه گیری است معنای صحیح آن است که می فرماید: ما انسان را در آغاز از فشرده و خلاصه ای از اجزای زمین که با آب آمیخته بود اندازه گیری کردیم . و (نطفه ) به معنای آبی اندک است ، می فرماید: سپس ماانسان را نطفه ای کردیم که در رحم تمکن و استقرار دارد و پس از آن مراحل رشد جنین انسان را ذکر می کند که ابتدا بصورت خونی بسته و بعد از آن بصورت تکه گوشتی لهیده و پس از آن بصورت استخوان درمی آید و بدنبال آن خداوند، استخوان را با گوشت می پوشاند و صورت جنین بشر را پیدا می کند. (انشاء) یعنی احداث و تربیت چیزی وخداوند برای آنکه دلالت کند بر اینکه ، آنچه در این مرحله ایجاد می شود، حقیقت دیگری است غیر از آنچه در مراحل قبلی بود، یعنی مرحله ای که آن جنین انسانی که صرف ماده ای مرده و جاهل و عاجز بود، بصورت موجودی زنده درمی آید که دارای ذات و صفات و خواص مغایر با سابقش می باشد و این همان زمانیست که خداوند روح را در کالبد جنین انسان می دمد. در آخر فرمود مبارک باد خدا که بهترین خالقان است ، و خداوند مبارک (با برکت )است چون اختصاص به خیر کثیر دارد و تمام موجودات را ایجاد کرده و اجزاء آنها راترکیب می نماید و بواسطه آن خیر، بر همه خلائق جود و افاضه می نماید و خدا بهترین خالقان است ، خلق در اصل به معنای تقدیر می باشد و به همین دلیل اختصاص به خدای تعالی ندارد(50). اما خداوند از حیث ایجاد و تدبیر و ترکیب اجزای مخلوقات نیکوترین خالقان است که هر چیزی در عالم از او انتشار یافته‌ است‌. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : با تشکر از تفسیر خوبتان.
2) : عالی-التماس دعا
3) : ممنون
4) : بهترین خالقان . یعنی چه . مگر غیر از خدا قبل از خلقت انسان خالق دیگری هم بوده ???????
رمضانی (داور) : «خلق» به معنای ایجاد شیء به کیفیت مخصوص است. بنابراین بوجود آوردن چیزی که اصل و ماده آن موجود بوده برای غیر خدا ممکن است. مثلا می‌گوییم فلانی خالق فلان اثر است و یا فلان اثر را خلق کرد. ولی خداوند خالق مطلق است یعنی اصل و ماده هم خلق اوست و این فقط از آنِ خداست و خالفیت دیگران(غیر از خدا)، با واسطه و در مرتبه دوم است مانند قدرت، علم. به همین دلیل خداوند می‌فرماید: «أحسن الخالقین‏»
5) : آیا این مطلب با علم جنین شناسی مطابقت دارد
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - اثنی عشری
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ «14»
بعد مرتبه سوم را بیان فرماید:
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً: پس آفریدیم نطفه را خون بسته، یعنى تحویل دادیم نطفه را از صفات منى به صفات علقه، و شکى نیست میان قطعه خون بسته و آب منى مباینت شدیده مى‌باشد.
جلد 9 - صفحه 116
مرتبه چهارم: فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً: پس ایجاد نمودیم آن خون بسته را قطعه گوشتى. تحویل صفاتى را به صفاتى، ایجاد و خلق نامیده، براى آنکه خداوند سبحان به قدرت کامله و حکمت شامله، فانى نماید بعض اعراض آن را و ایجاد فرماید بعض اعراض دیگر را.
مرتبه پنجم: فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً: پس ایجاد نمودیم آن قطعه گوشت را بتدریج استخوانها، یعنى به قدرت کامله آن قطعه گوشت را گردانیدیم استخوانها را گوشت مانند برهنه اى که جامه در او پوشانند و هر مرتبه مدت بیست روز انجام پذیرد از اول مرتبه که نطفه در رحم قرار گیرد تا به مرتبه ششم رسد که استخوانها گوشت پوشانیده شود، چهار ماه تمام گردد روح به امر الهى در آن دمیده شود.
مرتبه هفتم: ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ: پس آفریدیم او را خلقى دیگر که مباین است با خلق اول بینونت کلى، زیرا اولین مرتبه آب گندیده نجس و بتدریج خداوند حکیم رسانید او را در مرتبه آخر به حیوان ناطق و بینا و گویا و شنوا، و درآورد او را به هیکلى نیکو و هیئتى زیبا، و پوشانید بر او لباس رعنا.
فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ‌: پس برتر و بالاتر است خداى بهترین آفرینندگان، و دائم ثابت است خیر او. یا سزاوار تعظیم است، زیرا لایزال و قدیم است.
نکته: ممکن است آیه شریفه «أفعل» وصفى باشد، یعنى خالق نیکو خدا باشد فقط. یا بر فرض وجود خالقى، خدا احسن الخالقین است.
تنبیه: اصل «خلق» در لغت به معنى تقدیر و اندازه گرفتن باشد، لذا اندازه گیرنده و قالب ریزنده را خالق گویند. پس معنى آیه شریفه آنکه: متعالى است خدائى که نیکوترین تمام خالقان و اندازه گیرندگان است، و تقدیرکننده حقیقى مختص است به ذات الهى فقط، زیرا بندگان چون احاطه علمیه به حقایق اشیاء ندارند، تقدیر و اندازه آنها از تمام جهات کامل نباشد، هر چند ماهر و دانا باشند به خلاف ذات حکیم على الاطلاق که تمامى موجودات را از ذره‌اى تا دره‌اى بر وفق حکمت و مصلحت تقدیر و خلق فرموده و عقول از ادراک آن‌
جلد 9 - صفحه 117
عاجز و متحیر است. نمونه آن خلق انسانى است بدین اطوار مختلفه و عجایبات کثیره. بنابراین خالق حقیقى، ذات یگانه خدا باشد، و استعمال خالق در بندگان به تقیید خواهد بود مثل خالق الادیم.
عرب گوید: «خلقت الادیم نعلا» مانند کلمه «رب» که اطلاق حقیقى آن منحصر است به خداى تعالى، در بندگان استعمالش به تقیید باشد مثل «رب الدار». [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اطیب البیان
ثُم‌َّ خَلَقنَا النُّطفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقنَا العَلَقَةَ مُضغَةً فَخَلَقنَا المُضغَةَ عِظاماً فَکَسَونَا العِظام‌َ لَحماً ثُم‌َّ أَنشَأناه‌ُ خَلقاً آخَرَ فَتَبارَک‌َ اللّه‌ُ أَحسَن‌ُ الخالِقِین‌َ «14»
سپس‌ خلق‌ فرمودیم‌ نطفه‌ ‌را‌ علقه‌ خون‌ بسته‌، ‌پس‌ خلق‌ کردیم‌ علقه‌ ‌را‌ مضغه‌ مثل‌ غذای‌ جویده‌ ‌که‌ مراتبی‌ ‌از‌ هزم‌ ‌را‌ طی‌ کرده‌ ‌باشد‌، ‌پس‌ خلق‌ نمودیم‌ مضغه‌ ‌را‌ عظام‌ استخوان‌ ‌که‌ ‌به‌ منزله‌ ستون‌ بدن‌ ‌باشد‌، ‌پس‌ پوشانیدیم‌ عظام‌ ‌را‌ لحم‌ گوشت‌ ‌که‌ ‌بر‌ اطراف‌ عظام‌ روئیده‌ شود و بدن‌ تام‌ و تمام‌ شود ‌از‌ اجزاء خارجیه‌ ظاهریه‌
جلد 13 - صفحه 368
و داخلیه‌ و باطنیه‌ ‌که‌ ‌از‌ سر ‌تا‌ پا تمام‌ شود مثل‌ جسم‌ بی‌روح‌، ‌پس‌ ‌از‌ ‌آن‌ انشاء فرمودیم‌ انسان‌ ‌را‌ خلق‌ دیگری‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌اینکه‌ مواد جسمانی‌ خارج‌ ‌است‌ و ‌از‌ عالم‌ روحانی‌ باو روح‌ افاضه‌ نمودیم‌! ‌پس‌ بسیار ‌است‌ برکات‌ الهیه‌ ‌که‌ انسان‌ ‌را‌ بهترین‌ مخلوقات‌ قرار داد و خداوند بهترین‌ خلق‌ کننده‌گان‌ ‌است‌.
(ثُم‌َّ خَلَقنَا النُّطفَةَ عَلَقَةً) مراحلی‌ ‌را‌ طی‌ کرد ‌تا‌ نطفه‌ مبدل‌ بخون‌ بسته‌ شد ماده‌ همان‌ ماده‌ ‌است‌ صورت‌ تغییر کرد ‌که‌ جسم‌ ‌را‌ گفتند مرکب‌ ‌از‌ ماده‌ و صورت‌ ‌است‌، و صورت‌ سه‌ قسم‌ داریم‌، صورت‌ جنسیه‌ ‌که‌ تمام‌ اجسام‌ دارند جمادی‌ و نباتی‌ و حیوانی‌، و صورت‌ نوعیه‌ ‌که‌ ‌در‌ انواع‌ جمادات‌ و نباتات‌ و حیوانات‌ موجود ‌است‌، ‌در‌ جمادات‌ مثل‌ جواهرات‌ و فلزّات‌ و احجار و غیرها، و ‌در‌ نباتات‌ مثل‌ انواع‌ حبوبات‌ و اثمار و اشجار و خضرویات‌، و ‌در‌ حیوانات‌ مثل‌ انواع‌ حیوانات‌ ‌از‌ طیور و وحوش‌ و سباع‌ و بهائم‌ و حشرات‌ ‌که‌ یک‌ نوع‌ ‌آن‌ انسان‌ ‌است‌ و دیگر صورت‌ شخصیه‌ ‌که‌ مختص‌ ‌بر‌ فرد ‌از‌ ‌هر‌ نوع‌ ‌است‌ و افراد ‌را‌ ‌از‌ یکدیگر متمایز میکند (فَخَلَقنَا العَلَقَةَ مُضغَةً) صورت‌ نوعیه‌ خون‌ مبدل‌ شد ‌به‌ صورت‌ مضغه‌ (فَخَلَقنَا المُضغَةَ عِظاماً) صورت‌ مضغه‌ مبدل‌ ‌به‌ صورت‌ عظم‌ شد لکن‌ صورت‌ عظمی‌ دیگر تغییر نکرد، بلکه‌ رشد پیدا می‌کند، عطف‌ ‌آن‌ ‌را‌ تغییر داد و فرمود:
(فَکَسَونَا العِظام‌َ لَحماً) ‌تا‌ اینجا راجع‌ بسلاله طین‌ ‌بود‌ ‌به‌ حفظ ماده‌ و تبدیل‌ صور جنسیه‌ و نوعیه‌ و شخصیه‌ لکن‌ قدرت‌ کامله‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌ می‌فرماید:
(ثُم‌َّ أَنشَأناه‌ُ خَلقاً آخَرَ) ‌که‌ ‌از‌ عالم‌ مجردات‌ ‌آن‌ روح‌ انسانی‌ ‌که‌ نه‌ ماده‌ دارد و نه‌ صورت‌ و نه‌ مکان‌ دارد و نه‌ مناسبت‌ ‌با‌ عوالم‌ جسمانی‌ خداوند چنان‌ علاقه ‌بین‌ ‌آن‌ و ‌بین‌ جسم‌ قرار داد ‌که‌ علاقه تدبیری‌ ‌است‌ ‌که‌ عقلاء ‌در‌ حیرت‌ هستند لذا می‌فرماید:
(فَتَبارَک‌َ اللّه‌ُ أَحسَن‌ُ الخالِقِین‌َ). (اشکال‌) خالقی‌ ‌غیر‌ ‌از‌ خداوند نداریم‌ ‌که‌ ‌او‌ احسن‌ الخالقین‌ ‌باشد‌.
(جواب‌) گذشت‌ اولا معنی‌ ‌اینکه‌ ‌است‌ ‌که‌ خداوند خلق‌ می‌فرماید ‌به‌ بهترین‌ خلق‌ ‌که‌ موافق‌ ‌با‌ حکمت‌ و صلاح‌ و ‌به‌ جا و نیکو ‌است‌ ‌که‌ ‌بر‌ فرض‌ ‌اگر‌ امر خلقت‌ بغیر ‌او‌ واگذار ‌شده‌ ‌بود‌ باین‌ خوبی‌ نبود. بلکه‌ فاسد ‌بود‌ نظیر آیه شریفه‌ (لَو کان‌َ فِیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللّه‌ُ لَفَسَدَتا) انبیاء آیه 22. و ثانیا‌-‌ ‌در‌ باب‌ خلقت‌ اشیاء بسا مربوط بیک‌ مقدماتی‌ و معداتی‌ و اسبابی‌ ‌است‌ مثل‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ ‌به‌ توسط باران‌ و و کشت‌ زارعین‌ و آبیاری‌ و مغارست‌ ‌آنها‌ و تابش‌ خورشید و هوای‌ مساعد و نحو اینها حاصل‌ بدست‌ می‌آید ‌ یا ‌ قبض‌ ارواح‌ و ‌ یا ‌ افاضه علم‌ ‌ یا ‌ نزول‌ وحی‌ ‌به‌ توسط ملائکه‌ ‌است‌ و هکذا، و اما ارتباط بروح‌ ملکوتی‌ ‌ یا ‌ جسم‌ ناسوتی‌ فقط باراده‌ ‌او‌ ‌است‌ بدون‌ مقدمات‌ و اسباب‌ و معدات‌ و ‌اینکه‌ روح‌ ‌غیر‌ روح‌ حیوانی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ توسط بخار افاضه‌ میشود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.