ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ تُبْعَثُونَ «16»
مرتبه نهم: ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ تُبْعَثُونَ: پس بتحقیق شما روز قیامت برانگیخته گانید، یعنى زنده شوندگانید و محشور شوید به موقف حساب و جزاء.
تبصره: مردن که اعدام حیات دنیوى است، و بعث که اعاده ارواح است به اجساد، هر آینه دو دلیل متقنى است بر اقتدار عظیم خداوند حکیم بعد از ایجاد و اختراع؛ و نیز خداوند سبحان اخبار فرموده که این بینه عجیبه مبینه بر نیکوترین اتقان و استحکام، شکسته و ویران شود به مردن به سبب حکمت و مصلحت وغرض صحیح که اعاده و حشر در قیامت و بقاء ابدى باشد. و این قسمت منع ننماید حیات عالم قبر و برزخ را، زیرا اثبات زنده شدن در قیامت نفى نمىکند زنده بودن در عالم برزخ را، و آیات دیگر نیز اثبات آن نموده، از جمله آیه شریفه:
«کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ». «1» خاتمه: آیه شریفه دلالت دارد بر فساد قول نظّام در اینکه انسان همان روح مىباشد، و قول معمر که انسان چیزى است که منقسم نشود و جسم نیست.
[ نظرات / امتیازها ]
ثُمَّ إِنَّکُم یَومَ القِیامَةِ تُبعَثُونَ «16»
پس از مردن روز قیامت زنده میشوید و مبعوث میگردید که یکی از اسامی آن روز یوم البعث است که اسامی آن روز بالغ بر پنجاه اسم است هر کدام به مناسبتی یوم القیامة چون قیام میکنند (فَإِذا هُم قِیامٌ یَنظُرُونَ) زمر آیه 68 معاد به مناسبت عود روح به بدن، بعث به مناسبت مبعوث شدن برای رسیدگی یوم الحساب برای محاسبه یوم الحشر چون جن و انس محشور میشوند، یوم التغابن چون تمام غبن دارند، و هکذا اسامی که در قرآن و در اخبار ذکر شده که ما در همان جلد سیم کلم الطیب ذکر کردهایم، و اینکه روز از اصول دین مقدس اسلام، بلکه جمیع ادیان عالم است، چنانچه قبلا ذکر شد که فقط طبیعی دهری که به هیچ مذهب و دینی معتقد نیست منکر است، بلکه گذشت که اگر معاد نباشد دستگاه خلقت بعث رسل انزال کتب جعل دین بیان احکام و غیر اینها تمام لغو و عبث میشود و محال است فعل قبیح و لغو و ظلم از خدای متعال صادر شود.
[ نظرات / امتیازها ]