از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 367 حزب : 74 جزء : نوزدهم سوره : شعراء
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان حقیقتى که رویاندن هر زوج کریم بدان دلالت دارد
در این آیه، کلمه «ذلک» اشاره است به داستان رویاندن هر جفتى کریم، که در آیه قبلى بود و از این جهت آیت است که هر یک از این جفتها را ایجاد کرده و نواقص هر یک از دو طرف زوج را با دیگرى بر طرف نموده است و هر دو طرف را به سوى آن غایتى که بدان منظور ایجاد شده‏اند سوق داده و به سوى آن هدف هدایت نموده است. خدایى که چنین سنتى در همه کائنات دارد، چطور ممکن است امر انسانها را مهمل بگذارد و به سوى سعادتش و آن راهى که خیر دنیا و آخرتش در آن است هدایت نکند؟ این آن حقیقتى است که آیت روییدنیها بدان دلالت دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 349 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعراض از یاد خدا ملکه مشرکین شده است
در جمله «وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ- بیشترشان ایمان آور نبوده‏اند» به این نکته اشاره نمود که: اکثر مشرکین به خاطر اینکه اعراض از یاد خدا ملکه ایشان شده و استعداد ایمان در آنان باطل شده، انتظار نمى‏رود که ایمان بیاورند، پس ظاهر آیه شریفه نظیر ظاهر آیه «فَما کانُوا لِیُؤْمِنُوا بِما کَذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ» (یونس/74) خواهد بود، و این نکته، یعنى علیت رسوخ ملکات رذیله و استحکام فساد در سریره براى کفر و فسوق (نکته‏اى است که) در بسیارى از آیات قرآنى آمده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 349 و 350 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مشرک- مشرکین گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نقد و رد سخن جبریون که براى اثبات جبر، به تعلق علم خدا به افعال بندگان استناد کرده‏اند
صاحب تفسیر روح المعانى (ج: 19، ص: 62) در ذیل آیه «وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ» از بعضى نقل کرده که گفته‏اند معناى آیه این است که: در علم خدا چنین چیزى نبوده و چون از این سخن علیت را فهمیده‏اند بر آن اعتراض کرده‏اند که علم خدا علت ایمان نیاوردن کفار نمى‏شود، زیرا علم تابع معلوم است نه اینکه معلوم تابع علم باشد تا چنانچه هدایت و ایمان بعضى‏ها در علم خدا نباشد علت شود که آنان ایمان نیاورند.
آن گاه خود روح المعانى اعتراض را پاسخ داده که: معناى تابع بودن علم خدا براى معلوم این است که علم خداى سبحان در ازل به معلومى معین و حادث، تابع ماهیت آن باشد.
به این معنا که خصوصیت این علم و امتیازش از سایر علوم به همین اعتبار است که علم به این ماهیت است و اما وجود ماهیت در لا یزال تابع علم ازلى خداى تعالى به ماهیت آن است به این معنا که چون خداى تعالى این ماهیت را در ازل با این خصوصیت دانسته، لازم است که در وجود هم به همین خصوصیت موجود شود. بنا بر این مرگ کفار به حالت کفر و ایمان نیاوردنشان متبوع علم ازلى خدا است ولى وجود آن تابع علم اوست.

این طرز استدلال در کلام جبرى مذهبان و مخصوصا فخر رازى در تفسیرش بسیار آمده و با این دلیل، جبر را اثبات، و اختیار را نفى مى‏کنند و خلاصه این دلیل این است که:

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:15، ص: 350 تا 353 قالب : تفسیری موضوع اصلی : صفات خداوند گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.