از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
شماره صفحه : 377 حزب : 76 جزء : نوزدهم سوره : نمل
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  آهنگ کلی سوره: بشارت و انذار مردم
بطورى که از آیات صدر سوره و پنج آیه آخر آن بر مى‏آید غرض این سوره این است که مردم را بشارت و انذار دهد و به همین منظور، مختصرى از داستان‏هاى موسى، داود، سلیمان، صالح و لوط (علیهم‌السلام) را به عنوان شاهد ذکر نموده و در دنبال آن پاره‏اى از اصول معارف مانند وحدانیت خداى تعالى در ربوبیت و مانند معاد را ذکر نموده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 480 و 481 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره نمل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت بیان کلمه «تلک» در ابتدای سوره
اشاره به تلک- همانطور که در اول سوره شعراء گفتیم- اشاره به آیات سوره است، آیاتى که بعدا نازل مى‏شود، و آیاتى که قبلا نازل شده، و تعبیر به لفظ «تلک» که مخصوص اشاره به دور است براى این است که به رفعت قدر و بلندى مرتبه آن آیات نیز اشاره کرده باشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 481 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آیه- آیات گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از کلمه «قرآن»
کلمه «قرآن» اسم کتاب است و اگر آن را قرآن نامیده بدین جهت است که خواندنى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 481 قالب : لغوی موضوع اصلی : کتاب گوینده :
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای کلمه «مبین»
کلمه «مبین» از إبانه به معناى اظهار است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 481 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجه اینکه کلمه «کتاب» نکره آمده است
اگر کلمه کتاب را نکره آورد و نفرمود «و الکتاب المبین» براى این بوده که عظمت آن را برساند (چون نکره آوردن اسم، گاهى تفخیم و تعظیم را مى‏رساند). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 481 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قران، ناطقى است که معارف را از دو طریق خواندن و نوشتن بیان مى‏کند
معناى آیه مورد بحث این است که این آیات رفیع القدر و عظیم المنزله که ما نازل مى‏کنیم آیات کتابى است خواندنى و عظیم الشان، کتابى که مقاصد خود را روشن مى‏کند و ابهام و پیچیدگى ندارد.
در مجمع البیان (ج 7، ص 210) گفته: اگر آیات را به دو صفت «قرآن و کتاب» توصیف کرد، براى این بود که بفهماند همانطور که با خواندن، ظاهر مى‏شود با نوشتن نیز ظاهر مى‏شود، و خلاصه به منزله ناطقى است که معارف را آن هم از دو طریق خواندن و نوشتن بیان مى‏کند و اگر آن را با کلمه «مبین» توصیف کرد، براى این بود که آن را به ناطقى تشبیه کرده باشد که روشن سخن مى‏گوید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج:‏15، ص: 481 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ویژگی های قرآن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره نمل - مرضيه علمدار .ب

فضیلت سوره :

از رسول اکرم نقل شده است: هر کس سوره نمل را قرائت نماید، خداوند ده برابر تعداد کسانی که حضرت سلیمان علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کرده اند و نیز تعداد کسانی که پیامبران الهی هود، شعیب، صالح و ابراهیم را تایید و یا تکذیب کرده اند حسنه به او داده می شود، او در حالی از قبرش خارج می شود که ذکر لا اله الا الله به لب دارد.2

امام صادق علیه السلام فرموده اند: اگر کسی سوره های طواسین(سوره هایی با طسم و طس آغاز شده) را در شب جمعه قرائت کند از جمله اولیای الهی است که در جوار الهی خواهد بود و در دنیا هیچ ناراحتی به او نخواهد رسید و خداوند در آخرت چندان از نعمت های بهشتی به او عطا می کند که راضی شود3



[ نظرات / امتیازها ]
منبع : سایت تبیان قالب : روایی موضوع اصلی : سوره نمل گوینده : مرضیه علمدار .ب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت سوره نمل و خلاصه مطالب - داريوش بيضايي
این سوره در مکه نازل شده دارای نود و سه آیه و یکهزاروصد و چهل و نه کلمه و چهار هزار و هفتصد و نود و نه حرف میباشد.
در ثواب تلاوت آن در خواص القرآن از پیغمبر اکرم (ص) روایت شده فرمود: هر که این سوره را تلاوت کند خدا به تعداد کسانی که سلیمان نبی را برسالت شناخته اند اجر عطا می‌فرماید و چون از قبر بر انگیخته شود کلمه طیبه لااله الا الله بر زبانش جاری باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : تاریخی موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : بیضایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.