داریوش بیضایی
سپـــاس و ستـــایش خـــاص خـــداونـد یکتــــا که پـــروردگـار جهـــانیـان است.
[ همه پیام ها ] پیام های داريوش بيضايي (8 مورد)
  سوره مجادلة آیه 5 - خداوند عالم و به تمام امور بندگان آگاه است
(إِنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ کُبِتُوا کَمَا کُبِتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ وَقَدْ أَنْزَلْنَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ ۚ وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ مُهِینٌ یَوْمَ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ):
کسانی که باخدا و رسولش مخالفت می‌کنند مانند کافران پیشین به رو در آتش دوزخ می‌افتند و ما آیات روشن خود را فرستادیم و از برای کفار عذاب ذلت و خواری مهیا شده ای رسول ما یاد کن آن روزی را که خدای تعالی تمام خلایق را برای حساب زنده گرداند و خبر دهد ایشان رابه آن چه عمل کرده‌اند یعنی اعمال شان را در مقابل آن ها آورند تا خجل و شرمنده شوند و این شرمندگی نوعی از عقوبت (شکنجه،تنبیه) و عذاب می باشد چنان که یکی از ما به دیگری می گوید تو را آگاه کنم از آنچه کرده ای تمام آن اعمال و معاصی را که به جا آورده‌اند خداوند ضبط فرموده و آن ها فراموش کرده اند پروردگارایشان را آگاه سازد که او بر همه چیز دانا و گواهست.
  سوره حدید آیه 18 - بخشش و زکات در راه حق
إِنَّ الْمُصَّدِّقینَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یُضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ کَریمٌ
در کافی ذیل آیه فوق از حضرت صادق (علیه السلام) روایت کرده فرمود: خداوند واجب نموده در اموال اغنیاء فرضیه ای را که ستایش نمی شوند در اثر اداء آن و آن فرضیه زکات است به واسطه زکات خود خون آن ها محفوظ است و به سبب اداء زکات مسلمان نامیده می شوند. و حقوق دیگری برای ایشان واجب فرموده و آیه فوق را تلاوت فرمودند و حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) فرمود آیه نازل شده در حق کسانیست که صله امام به جا می آورند.
  سوره حدید آیه 10 - میراث آسمانها و زمین براى خدا است‏
وَ ما لَکُمْ أَلاَّ تُنْفِقُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لِلَّهِ میراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا یَسْتَوی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ کُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنی‏ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ
و برای چه شما در راه خدا انفاق نمی کنید، و حال آن که میراث اهل آسمان ها و زمین برای خدا است یعنی شما و اموالتان در اثر مرگ نابود خواهید شد فقط ذات مقدس خدا باقی است پیش از آن که بر اثر مرگ دنیا را ترک نمائید حظ (بهره) و نصیب خود را از اموال و دارائی خود استیفاء (بازستانی،حق چیزی را ادا کردن) کنید پس از آن می فرماید انفاق پیش از فتح مکه و جهاد کردن قبل از آن نزد خدا ثواب و پاداش بیشتری داشت تا از انفاق و جهاد بعد ازفتح. و پروردگار به هریک از انفاق کنند گان وعده بهشت و پاداش نیکو می دهد و آگاه است به حال ایشان و کسانی که در راه او جهاد می کنند...
[ همه نکته ها ] نکته های داريوش بيضايي (174 مورد)
  سوره بلد آیه 5 - علت تزویج کردن رقیه دختر پیغمبر اکرم ﷺ با عثمان
علی بن ابراهیم ذیل آیه {أَ یَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ} از حضرت باقر ع روایت کرده فرمود این آیه در باره عثمان وارد شده چه او گمان میکرد که کسی او را نمیبیند و نمیداند که او دختر پیغمبر اکرم ﷺ را با چوب جهاز شتر کشته و به قتل رسانیده.

توضیح : از حضرت صادق ع روایت کرده فرمود: علت تزویج کردن رقیه دختر پیغمبر اکرم ﷺ با عثمان آن بود که آنحضرت امر کرد منادی میان مسلمانان ندا کند هر کس چاه رومه را حفر کند و بر جیش عسره و از مال خود انفاق کند, از طرف خــــداوند خانه ای برای او در بهشت ضمانت میکنم, عثمان آن دو عمل را انجام داد و چون به خواستگاری رقیه آمد و رسول خــــدا ﷺ به ععثمان فرمود: رقیه راضی نمیشود مگر آنکه صداق او را خانه ای قرار بدهی که من برای تو در بهشت ضمانت کردم, عثمان قبول کرد و رقیه را به همان صداق تزویج نمود و پیغمبر شاهد گرفت و فرمود ای عثمان ذمه من بری شد از خانه بهشتی برای تو, و آن خانه صداق رقیه است و به او تعلق دارد و رجوعی برای تو نیست, عثمان پس از چندی رقیه را باچوب جهاز شتر آنقدر زد که شهید شد و آنحضرت وفات کرد پیش از هم بستر شدن عثمان با او.

  سوره کوثر آیه 1 - فضیلت تلاوت سوره کوثر و خلاصه مطالب
سوره کوثر در مکه نازل شده و شامل سه آیه و ده کلمه و چهل و دو حرف میباشد.
در خواص و ثواب تلاوت این سوره ابن بابویه از حضرت صادق(ع) روایت کرده فرمود: هر کس سوره کوثر را در نمازهای واجب و مستحب قرائت کند خـــداوند در روز قیامت او را از نهر کوثر سیراب گرداند.

در خواص القرآن از پیغمبر اکرم ﷺ روایت کرده فرمود: هر کس سوره کوثر را تلاوت کند خـــداوند او را بیامرزد و اگر هنگام صبح صد مرتبه این سوره را قرائت کند خـــداوند او را از حوض کوثر و از هر نهر بهشتی سیراب گرداند و در نامه اعمالش ده حسنه بنویسد و هر که در شب جمعه این سوره را صد مرتبه قرائت کند در خواب پیغمبر اکرم ﷺ را مشاهده نماید.

توضیح : سوره کوثر مشتمل است بر نعمتیکه خـــداوند به پیغمبر ﷺ عطا فرموده و امر آنحضرت به نماز.

  سوره اخلاص آیه 1 - روایاتی از پیغمبر اکرم ﷺ در باب قرائت سوره اخلاص
در خواص قرآن از پیغمبر اکرم ﷺ روایت کرده فرمود هر کس این سوره را قرائت کند یا گوش بدهد به جهت قرائت آن خـــداوند او را دوست بدارد و هر که را خـــداوند دوست داشت از آتش دوزخ نجات یابد و اگر اینسوره را بر قبرهای مردگان بخواند ثواب بسیاری دارد و اینسوره حرز هر آفتی است و از حضرت صادق ع روایت کرده فرمود هر کس این سوره را قرائت کند و ثوابش را برای مردگان هدیه نماید برای او ثواب تمام قرائت قرآن باشد.

توضیح : از حضرت رضا ع روایت کرده فرمود هر وقت پیغمبر اکرم ﷺ از قبرستان عبور مینمود یازده مرتبه سوره اخلاص را تلاوت میفرمود و ثواب آنرا بروح مردگان هدیه میکرد و میفرمود هر کس به این دستور رفتار کند خــــداوند بتعداد مردگان آن قبرستان اجر و پاداش به او عطا میفرماید.

[ همه تفسیر ها ] تفسیر های داريوش بيضايي (245 مورد)
  سوره مدثر آیه 28 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
قوله تعـــالی: {لا تُبْقی‏ وَ لا تَذَرُ}
آن دوزخ کسی را هیچ رها نکنند و باقی نگذارد و همه را بسوزاندو آن آتش بر آدمیان ظاهر شود و روی نماید, و موکل باند بر آن نوزده نفر فرشته, چون آیه مزبور نازلشد ابوجهل بقریش گفت میشنوید محمّد ﷺ میگوید که خازنان دوزخ نوزده نفرند و شما شجاعانی هستید که هر یک ده نفر را میتوانید دفع کنید, ابوالاسود بن کنده بن اسد بن خلف گفت من هفده نفر از آنها را کفایت کنم و تمام شما دو نفر دیگر را کافی خواهید بود.
  سوره مدثر آیه 11 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
قوله تعـــالی: {ذَرْنی‏ وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحیداً}
این آیات در حق ولید بن مغیره نازلشد, داستان آن بدینقرار است که ولید یکی از رؤسای عرب و پیرمرد ثروتمند و با تجربه ای بود, روزی قریش نزد او رفتند و گفتند این کلمات چیست که محمّد ﷺ میخواند آیا شعر است یا خطبه و کهانه؟ به آنها جواب داد مرا وا گذارید تا سخنان محمّد ﷺ را بشنوم تا در باره آن حکم نمایم, حضور پیغمبر اکرم ﷺ رفت عرض کرد, برای من مقداری از اشعار خود بخوان, آنحضرت فرمود این سخنان کلام پــــروردگار است نه شعر و این سخنان فرشتگان و پیغمبران و مؤمنین را خوشنود میکند.
ولید گفت مقداری از آنها برای من تلاوت فرمائید, آنحضرت سوره حم سجده را برای ولید قرائت نمود چون به آیه {فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنْذَرْتُکُمْ صَاعِقَةً مِثْلَ صَاعِقَةِ عَادٍ وَثَمُودَ} رسید ولید از هیبت آیه لرزید و موهای بدنش از جا بلند شد, بمنزل خود رفت و اعتنائی به قریش ننمود, اما آنها نزد ابوجهل رفتند و گفتند ولید به دین محمّد ﷺ میل کرده مگر نمیبینی بسوی ما بازنگشت, ابوجهل بمنزل ولید رفت باو گفت ما را مفتضح و رسوا کردی دشمنان بما شماتت میکنند و میگویند ولید به دین محمّد ﷺ میل کرده, ولید گفت چنین نیست به دین او مایل نشدم ولی کلماتی از او شنیدم که بدنم را بلرزه در آورد, ابوجهل سؤال کرد, آن کلمات خطبه بود یا شعر؟ ولید جوابداد خطبه نیست چه خطبه کلام متصل است و بعضی از آن شباهت ندارد به بعضی دیگر و شعر هم نبود من تمام اقسام شعرهای عرب را از بسیط و کشیده و رمل و رجز شنیده ام هیچ یک از آنها نیست, ابوجهل گفت پس چیست؟ ولید پاسخ داد مرا واگذارید تا در باره آن فکر کنم, روز بعد قریش نزد ولید جمع شدند و باو گفتند ای عبد شمس در باره آن کلمات چه میگوئی؟ گفت بگوئید سحر است زیر دلهای مردم را متوجه خود میکند و میان پدر و فرزند و زن و شوهر جدائی می افکند, اما آیات مزبود نازلشد خطاب کرد: ای رسول ما بما واگذار کار آنکس را که در شکم مادر تنها بدون مال و ثروت و فرزند و اتباع آفریده ایم, و بجهت آنکه ولید را وحید نامید آن بود که بقریش میگفت من به تنهایی در گوشه منزل خود مینشینم و شما با جمعیت خود یکسال بیرون بروید و در اجتماع رفت و آمد کنید چه من مال و ثروت بسیار دارم. ولید در طائف باغ و بستانی داشت که میوه آن تا سال دیگر منقطع نمیشد و ده بنده داشت بهر یک هزار دینار داده بود تا برایش تجارت کنند و مقدار زیادی طلا داشت و بیست فرزند که تمام آنها در مکه حضور داشتند, خــــــداوند فرمود: به ولید مال و ثروت فراوان دادم و پسران با اقتدار و حاضر به خدمت و تکمن و عزت عطا کردم باز هم طمع دارد که در مال و فرزندان او بیفزایم, هرگز افزوده نکنم ولید به آیات و کتاب و دلایل و بینات ما دشمنی و عناد ورزیده و رسول ما را سخریه و استهزاء نمود, بزودی او را به عقبه سخت دوزخ و آتش جهنم در افکنیم چون فکر و اندیشه بدی کرد و بعد از فکر گفت: محمّد ﷺ ساحر و قرآن سحر است, خــــــدا بکشد او را چگونه تقدیر کرد, باز هم خــــدا او را بکشد چگونه غلطی کرد و تکرار برای آنسنکه دو تقدیر نمود یکی آنکه گفت محمّد ﷺ ساحر است و دیگر علت آورد, سحر او را بآنکه جدائی می افکند میان شخص و اهلش , آنگاه اندیشه کرد و روی ترش نمود و چهره بر هم کشید سپس روی برگردانید و تکبر کرد, و گفت این قرآن محمّد ﷺ جز بیان سحر انگیزی هیچ نیست و این آیات گفتار بشری بیش نیست,
"ما این منکر تکذیب کننده را بکیفر کفرش به آتش دوزخ افکنیم تو چه دانی که سختی عذاب تا چه حد است."
عیاشی از محمّد بن مسلم روایت کرده حضور حضرت باقر ع عرض کردند, هشام در بعضی از گفتارش گفته من ولید وحید هستم, فرمود وای بر او اگر میدانست معنای وحید را افتخار نمیکرد, باو عرض کردند معنای وحید چیست؟ فرمود ولدزنا و کسیکه پدری برای او شناخته نشده و این آیات جاریست در حق منافقین و کسانیکه منکر ولایت امیرالمؤمنین ع هستند.
  سوره مدثر آیه 4 - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
در کافی ذیل آیه {و ثِیابَکَ فَطَهِّرْ} از سلمه بیاع القلانس روایت کرده گفت حضور حضرت باقر ع بودم حضرت صادق ع وارد شد و باو فرمود ای فرزندم برو لباست را تطهیر کن, ما گمان کردیم لباس آنحضرت بچیزی آلوده شده, رفت و لباس خود را کوتاه نمود و بازگشت, ما حضورش عرض کردیم فدایت شویم لباس او چه بود؟ فرمود: بلند بود امر کردم آنرا کوتاه کند, و آیه فوق را قرائت نمود و فرمود: خـــــداوند میفرماید: لباستان را کوتاه کنید تا بزمین کشیده نشود و تطهیر او کوتاه کردن است, و از محمد بن مسلم روایت کرده که حضرت صادق ع بشخصی نظر کرد که لباسش بزمین مالیده میشد, باو فرمود: این لباس پاکیزه نیست آن را کوتاه کن.
امیرالمؤمنین ع فرمود ای مردم لباسهای خودتان را بشوئید و از چرک و کثافات پاکیزه کنید که پاکیزگی لباس, هم و غم را بر طرف میکند.