● معنای «طیب»
طیب هر چیز، آن فردى است که براى چیز دیگر سازگار و در برآمدن حاجت آن دخیل و مؤثر باشد، مثلا شهر طیب آن شهرى است که براى زندگى اهلش سازگار، و داراى آب و هوایى ملایم، و رزقى پاکیزه باشد، و کار و کسب و سایر خواستهها براى اهلش هم فراهم باشد که خداى تعالى در باره چنین شهرى مىفرماید: «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ» (اعراف/58).
همچنین عیش طیب، و حیات طیب، آن عیش و حیاتى است که ابعاض و شؤون مختلفش با هم سازگار باشد، بطورى که دل صاحب آن عیش به زندگى گرم و بدون نگرانى باشد، و یکى از مشتقات کلمه" طیب" بر وزن سیب است که به معناى عطر پاکیزه است، پس ذریه طیبه آن فرزند صالحى است که مثلا صفات و افعالش با آرزویى که پدرش از یک فرزند داشت مطابق باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج3، ص: 274 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
1)
: مدت ها بود دنبال معنی و تفسیر کلمه ذریه طیبه در آیه 38 سوره آل عمران بودم، اینجا بسیار زیبا آن را یافتم.
2)
طوفانی : خداوند مرحوم علامه طباطبایی را بیامرزد و ترفیع درجات بدهد.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● منظور از «ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً» در دعای حضرت زکریا (علیه السلام)
انگیزه زکریا از اینکه گفت: «رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً» این بود که در این درخواست کرامتى بود که از خداى تعالى در باره خصوص مریم مشاهده کرد، کرامتى که دلش را از امید پر کرده و اختیار را از دستش ربود و وادارش ساخت که چنین درخواست عظیم و کرامت مهمى را بکند، لذا باید گفت: منظورش از ذریه طیبه فرزندى بوده که نزد خدا کرامتى شبیه به کرامت مریم و شخصیتى چون او داشته باشد، و به همین جهت است که خداى تعالى عین همین درخواست را در بارهاش مستجاب نمود، یحیى (ع) را باو داد که شبیهترین انبیا به عیسى (ع) است و جامعترین پیغمبرى است که همه صفات کمال و کرامتهاى موجود در مریم و عیسى را واجد بود، و بخاطر همین جامعیت فرزند زکریا بود (به بیانى که خواهد آمد ان شاء اللَّه) خدا او را یحیى نامید و در بارهاش فرمود:«مُصَدِّقاً بِکَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَیِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِیًّا مِنَ الصَّالِحِینَ» و این صفات نزدیکترین صفات است براى انسانى که شبیه به مریم و فرزندش عیسى (ع) باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج3، ص: 274 و 275 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نکته آیه 38 آل عمران -
ندا مهديزاده
مادر مریم با همسر زکریّا خواهر بودند و هر دو عقیم و نازا.
مادر مریم با دیدن صحنهى غذا دادن پرنده به جوجههایش منقلب شد و به درگاه خدا دعا کرد، خداوند نیز به او مریم را عطا کرد. در اینجا هم وقتى حضرت زکریّا مقام و مرتبهى مریم را دید، از خداوند طلب فرزند نمود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور، ج2، ص: 55 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : ندا مهدیزاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● نکته آیه 38 آل عمران -
ندا مهديزاده
مادر مریم با همسر زکریّا خواهر بودند و هر دو عقیم و نازا.
مادر مریم با دیدن صحنهى غذا دادن پرنده به جوجههایش منقلب شد و به درگاه خدا دعا کرد، خداوند نیز به او مریم را عطا کرد. در اینجا هم وقتى حضرت زکریّا مقام و مرتبهى مریم را دید، از خداوند طلب فرزند نمود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور، ج2، ص: 55 |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
گوینده : ندا مهدیزاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● برای خدا هیچ کاری غیر ممکن نیست -
محمد رجب زاده
با توجه به اینکه همسر زکریا پیر وعاقر بود زکریا از خداوند طلب فرزند کرد و خداهمبه اوفرزندعطا نمود .
در صورتی که خواسته هامشروع باشد باید به درگاه خدا دعا نمود تا اگر اوصلاح بداند بر آورده شود .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : برداشت خودم |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : داستان حضرت زکریا (علیه السلام) |
گوینده : محمد رجب زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● زکریا -
مسعود ورزيده
در آیات فوق زکریا به هنگام شرح پیرى خود مى گوید: و قد بلغنى الکبر (پیرى به سراغ من آمده ) ولى در آیه 8 سوره مریم از قول او مى خوانیم : و قد بلغت من الکبر عتیا، (من به آخرین مرحله پیرى رسیده ام ).
این اختلاف در تعبیر به خاطر آن است که همانطور که انسان به سوى پیرى مى رود گویا پیرى و مرگ هم از طرف مقابل به سراغ او مى آید چنانکه على (علیه السلام ) مى فرماید: اذا کنت فى ادبار و الموت فى اقبال فما اسرع الملتقى : (چون که تو به سوى پایان عمر مى روى و مرگ به سوى تو مى آید چه زود به یکدیگر خواهید رسید).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : چون که تو به سوى پایان عمر مى روى و مرگ به سوى تو مى آید چه زود به یکدیگر خواهید رسید).
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : حضرت زکریا (علیه السلام) |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.