1- خداوند، به بندگان برگزیده ى خود، عطایاى ویژه اى مىدهد. «و لقد آتینا داود منّا فضلاً»
2- هستى، شعور دارد و مورد خطاب الهى قرار مىگیرد. «یا جبال اَوّبى»
3- مناجات موجودات، امرى حقیقى است، نه مجازى. «اوّبى معه»
4- دنیا و آخرت قابل جمع است. (نبوّت و تصرّف در هستى براى داوود جمع شد). «النّا له الحدید»
5 - اولیاى خدا، ولایت تکوینى و قدرت بر تصّرف در هستى دارند. «النّا له الحدید»
6- استفاده از طبیعت ارزش است. «فضلاً... و النّا له الحدید»
7- کسى که دل خود را براى خدا نرم کند، خداوند هم آهن را براى او نرم مىکند. «اوّبى... النّا له الحدید»
8 - ذوب آهن، سابقهى دیرینهاى دارد. «النّا له الحدید»
9- اولیاى خدا با صنعت ارتباط داشتند. «النّا له الحدید»
[ نظرات / امتیازها ]
سوال
آیا کندن درب قلعه ی خیبر توسط حضرت علی علیه السلام عقلایی است آیا از قرآن می توان در امکان چنین کاری تایید گرفت؟
پاسخ
خداوند، به بندگان برگزیده ى خود، عطایاى ویژه اى می دهد. «و لقد آتینا داود منّا فضلاً»
وقتی خداوند آهن را برای داود نرم می گرداند می تواند به دیگر بندگان برگزیده ی خود چنین عطایایی عنایت کند.
سوال
آیا سن و عمر امام عصر عجل الله تعالی فرجه قابل توجیه است؟
پاسخ
علاوه بر بحث عمر طولانی حضرت نوح در قرآن ، از همین عطایای ویژه ای که خداوند به بندگان برگزیده خود داشته می توان بهره برد و چنین گفت که عمر با برکت حضرت فضلی است که خداوند به ایشان عطا کرده است.
البته باید گفت که همهی این عطاهای مختلف خداوند بر مبنای حکمت الهی تخصیص گرفته است.
[ نظرات / امتیازها ]