وَ إِذا رَأَوْا آیَةً یَسْتَسْخِرُونَ «14»
وَ إِذا رَأَوْا آیَةً: و چون ببینند آیتى از آیات خدا، یعنى معجزهاى که دلالت بر صدق قول تو نماید مانند انشقاق قمر و غیره، یَسْتَسْخِرُونَ: مبالغه کنند در سخریت، یا یکدیگر را به سخریت مىخوانند.
[ نظرات / امتیازها ]
وَ إِذا رَأَوا آیَةً یَستَسخِرُونَ «14»
و موقعی که مشاهده کنند آیهای را مسخره میکنند.
آیه معجزه است چه آیات شریفه قرآن باشد چه معجزات صادره از پیغمبر اکرم باشد استهزاء و سخریّه میکنند اما معجزات را حمل بسحر میکنند و قرآن مجید را افتراء میپندارند و پیغمبر را سخریه میکنند و اینکه یک نوع عقوبتی دارد فوق شرک و کفر آنها که اگر ایمان نمیآوردند و بهمان شرک و کفر و ضلالت خود
باقی بودند اینکه اندازه عقوبت نداشتند اینست که میفرماید وَ نُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحمَةٌ لِلمُؤمِنِینَ وَ لا یَزِیدُ الظّالِمِینَ إِلّا خَساراً اسراء آیه 84 و میفرماید فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَ لَهُم عَذابٌ أَلِیمٌ بِما کانُوا یَکذِبُونَ بقره آیه 9.
(توضیح کلام) اینکه اگر اینکه مشرکین و کفار و ضالین و خلفاء جور بهمان شرک و کفر و ضلالت و غصب خلافت خود قناعت میکردند و متعرض انبیاء و خلفاء حقه و مؤمنین نمیشدند و اینکه همه نسبتهای ناروا بانبیاء و ائمه هدی و مؤمنین نمیدادند و اینکه مقدار اذیت و آزار و ظلم به آنها نمیکردند، همان عذاب شرک و کفر و ضلالت و غصب خلافت را داشتند لکن چون متعرض اینها شدند و اینکه نسبتهای ناروا را دادند و اینکه همه ظلم و اذیت بآنها کردند عقوبت آنها اگر بگوئیم هزار هزار برابر شده کم گفتهایم بخصوص بکسانی که هیچگونه طرفیتی با آنها نداشته مثل صدیقه طاهره و ائمه هدی که در تقیه بودند و گوشه خانه نشستند مثل زین العابدین و بقیه ائمه طاهرین مع ذلک آنها را حبس و زنجیر و قتل و سایر اذیتها بآنها روا داشتند اللهم العنهم لعنا دائما و عذبهم بأشدّ عذابک.
[ نظرات / امتیازها ]