ما سَمِعْنا بِهذا فِی الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلاَّ اخْتِلاقٌ «7»
ما سَمِعْنا بِهذا: و نشنیدهایم اینکه او مىگوید از یگانگى خدا و خلع شرک، فِی الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ: در ملت باز پسین، یعنى کیش عیسى علیه السلام که آخرین ملل است، چه نصارى به تثلیث قائلند نه به توحید، یا ملتى که پدران خود را در آن یافتهایم، یا نشنیده بودیم که توحید در آخر الزمان حادث شود. إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌ: نیست این توحید که او گوید مگر بر بافتنى از پیش خود، یعنى کذبى است که خود بربافته.
چون اشراف قریش خود را اشرف از حضرت مىدانستند،
[ نظرات / امتیازها ]
ما سَمِعنا بِهذا فِی المِلَّةِ الآخِرَةِ إِن هذا إِلاَّ اختِلاقٌ «7»
ما نشنیدیم به اینکه دعوت بتوحید در آخرین ملّتها نیست اینکه مگر دروغبافی.
یعنی تا کنون حتی آخرین ملل حق یا باطل اسم توحید جایی نبوده اما ملّت آبائی و اجدادی ما که اصنام را آلهه میدانستند و تا کنون به ما رسیده اما نصاری که قائل به تثلیث هستند یهود که برای او پسرانی قائلند مجوس که یزدان و اهرمن میگویند احدی قائل بتوحید نشده سرتاسر دنیا از قدیم الایام الی کنون مشرک بودند اینکه یک نفر تازه درآورده توحید را و با تمام ملل و تمام دنیا مخالف شده نیست اینکه مگر دروغ درآوردن.
ما سَمِعنا بِهذا فِی المِلَّةِ الآخِرَةِ جواب: اوّلا نشنیدن دلیل بر نبودن نیست و ثانیا تمام انبیاء و اوصیاء آنها و مؤمنین بآنها و لو در طرف اقلیّت واقع شدند اوّلین دعوت آنها توحید بوده، و ثالثا شما خود معترف هستید بوجود اللّه و الوهیت او و اینکه خالق آسمان و زمین و ماه و خورشید و خالق خود شماها او است پس الوهیت او را احدی جز طبیعی منکر نیست شما باید الوهیت اصنام خود را ثابت کنید چه نفعی از آنها بشما رسیده و چه ضرری را از شما دفع کردهاند.
إِن هذا إِلَّا اختِلاقٌ باید بگوئید ان هذا الا الحق المبین
بعلاوه در امور ضروری بدیهی اگر تمام عالم منکر و مخالف شوند نباید قبول کرد مثلا اگر در نصف النهار تمام عالم بگویند شب است نباید باور کرد یا بگویند خورشید سیاه و ظلمانیست نباید پذیرفت و مسئله توحید از ضروریات و بدیهیات اولیه است حتی در حیوانات و نباتات و جمادات.
برگ درختان سبز در نظر هوشیار
[ نظرات / امتیازها ]