از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  تحریم تدریجی شرب خمر
آیه مورد بحث که از نماز در حال مستی نهی می‏کند قبل از آیه بقره «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما»(بقره/219) نازل شده، مگر این که بگوییم نهی از نماز در حال مستی، کنایه از نماز خواندن در حال کسالت و چرت باشد، همچنان که در بعضی از روایات به همین معنا تفسیر شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 569 تا 571 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شُرب خمر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت آمدن جملات متعرضه در بین آیات قرآن
در توجیح اینکه این آیه نسبت به ما بعد و ماقبلش متعرضه است باید گفت ممکن است عده‏ای از آیات که دارای سیاقی واحد هستند، تدریجا در خلال چند روز نازل شده باشند، ولی در همین چند روز ناگهان احتیاج پیدا شده باشد به آیه و یا آیاتی که حکمی را که مورد ابتلا واقع شده بیان کند، در نتیجه وقتى آن چند آیه‏اى که گفتیم در یک سیاق قرار دارند، تمام مى‏شود، آیه نامبرده در وسط آنها قرار گرفته نسبت به ما قبل و ما بعدش جمله معترضه‏اى مى‏شود، تا توهمى که در آن روزها شده دفع کند، و یا همانطور که گفتیم حکم مساله‏اى که پیش آمده بیان نماید

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 571 و 572 قالب : تفسیری موضوع اصلی : قرآن کریم گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از کلمه «الصلاة» در این آیه مسجد است
مراد از کلمه «الصلاة» مسجد است، برای این که می‏فرماید در حال جنابت نیز نزدیک مسجد مشوید، و از آن عبور نکنید پس در این تعبیر مجاز به کار رفته، و چون استعمال مجازی مجوز لازم دارد، مجوز در این که مسجد را نماز خوانده جمله: «حتی تعلموا ما تقولون» است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 572 قالب : تفسیری موضوع اصلی : مسجد گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  علت تحریم شرب خمر
جمله: «حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» در مقام این است که نهى از شرب خمر به طورى که مستیش تا حال نماز باقى بماند را تعلیل کند، و بفرماید: اگر ما شما را از شراب نهی کردیم، غایت و هدفمان این بود که در نماز بفهمید چه می‏گویید، و نمی‏خواهد بفرماید نزدیک نماز نشوید و نشوید و نشوید تا مستی شما به کلی از بین برود، و بفهمید چه می‏گویید وقتی فهمیدید چه می‏گویید آنوقت دیگر عیبی ندارد نماز بخوانید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 572 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شُرب خمر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیان تفصیل آیه شریفه در سوره مائده
انشاء اللَّه به زودى در تفسیر آیه شریفه: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ»(مائده/6) درباره این آیه شریفه بحث خواهیم کرد. {وَ لا جُنُباً إِلَّا عابِرِی سَبِیلٍ ...} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 572 و 573 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نماز گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نزدیک نشدن به نماز هنگام مستی
ابی الحسن (علیه‏السلام) در مورد آیه «لا تقربوا الصلوة و انتم سکاری، حتی تعلموا ما تقولون» فرموده: این آیه قبل از تحریم شراب نازل شده است.

علامه طباطبایی: جا دارد این روایت حمل شود بر این که مراد از تحریم شراب توضیح تحریم آن است، و گرنه روایت عیبی پیدا کند، که نمی‏توان به آن اعتنا نمود، و آن این است که مخالف با کتاب خدا خواهد بود، برای این که آیه سوره اعراف شراب را صریحا به عنوان اثم تحریم کرده، و آیه بقره تصریح می‏کند به این که در خمر اثمی بزرگ است، پس معلوم می‏شود شراب قبل از هجرت در مکه تحریم شده بوده، چون سوره اعراف در مکه نازل شده، و احدی اختلاف نکرده در این که آیه مورد بحث یعنی آیه سوره نساء در مدینه نازل شده است.
نظیر این روایت، چند حدیث دیگر است که از طرق اهل سنت نقل شده (الدر المنثور ج 2 ص 165)، و تصریح دارد به این که این آیه قبل از تحریم خمر نازل شده، و ممکن است روایت را ناظر بدانیم به این که مراد از آیه، نهی از نماز خواندن در حال کسالت است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 573 قالب : روایی موضوع اصلی : شُرب خمر گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نهی از خواندن نماز هنگام خواب و کسالت
امام باقر (علیه‏السلام) فرمود: هنگامی که کسالت و چرت بر تو مسلط است و یا شکمت سنگین شده به نماز نایست، زیرا بیم آن هست که در آن حال دچار نفاق شوی، برای این که خدای تعالی مؤمنین را نهی کرد از این که در حال سکاری به نماز بایستند، و منظورش از حالت سکاری، حالتی است که خواب بر آدمی مسلط شده باشد.

علامه طباطبایی: این که امام (علیه‏السلام) فرمود: (زیرا بیم آن هست که در آن حال دچار نفاق شوی) مساله نفاق را از جمله: «یا ایها الذین آمنوا ...» استفاده فرموده، چون کسی که از این خطاب سرپیچی کند قهرا مؤمن نخواهد بود و وقتی مؤمن نباشد منافق است، و این که در آخر حدیث آمده بود: و منظورش از حالت سکاری حالتی است که خواب بر آدمی مسلط شده باشد احتمال دارد کلام راوی باشد احتمال هم دارد که کلام امام (علیه‏السلام) باشد، و امام خواسته باشد آیه شریفه را به باطنش تفسیر کند، و در نتیجه روایت از موارد تفسیر به باطن قرآن باشد، ممکن هم هست اصلا منظور از مستی خواب بوده، در نتیجه تفسیر از قبیل تفسیر به ظاهر باشد، نه به باطن.
البته در روایاتی دیگر نیز کلمه سکاری به خواب تفسیر شده، و عیاشی(تفسیر عیاشى ج 1 ص 242 حدیث 136- 137) آنها را در تفسیر خود آورده، دو روایت از کلبی و یک روایت صاحب کافی به سند خود از زید شحام(فروع کافى ج 3 ص 71 حدیث 1) از امام صادق (علیه‏السلام) و روایتی دیگر باز به سند خود از زراره از امام باقر آورده(فروع کافى ج 3 ص 299 حدیث 1)، و بخاری هم در صحیح خود این معنا را انس از رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) نقل کرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 573 و 574 قالب : روایی موضوع اصلی : نماز گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراحل تحریم شراب - فاطمه نصيري خليلي
چون تحریم شراب، در صدر اسلام به صورت تدریجى انجام گرفت.
*ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «ومن الثمرات النخیل و الاعناب تتّخذون منه سَکراً و رزقاً حسنا»[291]
* سپس این آیه نازل شد[292] ونماز در حال مستى را نهى کرد،
*آنگاه زیان آن را بیش از منافعش دانست، «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للنّاس و اثمهما اکبر من نفعهما»[293]
*سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پلید و شیطانى نهى شد. «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان»[294]

291) نحل، 67.
292) تفسیر عیّاشى، ج‏1، ص‏242.
293) بقره، 219.
294) مائده، 90. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حاج آقا قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای صَعید - فاطمه نصيري خليلي
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «صَعید»، موضع بلندى است که آب از آنجا جارى شود.
بحار، ج 76، ص‏347. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حاج آقا قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  خدا ستّار است - فاطمه نصيري خليلي
امام صادق‏علیه السلام فرمود: مقصود از «لامستم» جماع است، ولى خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد.
وسائل، ج‏20، ص‏133. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : روایی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حاج آقا قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  چگونگی تحریم شراب - ابراهيم چراغي
چون تحریم شراب، در صدر اسلام به صورت تدریجى انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «ومن الثمرات النخیل و الاعناب تتّخذون منه سَکراً و رزقاً حسنا»[291] سپس این آیه نازل شد[292] ونماز در حال مستى را نهى کرد، آنگاه زیان آن را بیش از منافعش دانست، «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للنّاس و اثمهما اکبر من نفعهما»[293] سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پلید و شیطانى نهى شد. «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان»[294]
در روایات[295] آمده که از نماز در حالت خواب آلودگى و کسالت و سنگینى پرهیز کنید. آیات دیگر نیز، نماز از روى کسالت را از نشانه‏هاى منافقان دانسته است.[296]
«غائط» یعنى مکان گود. چون در قدیم گودال‏هایى براى قضاى حاجت فراهم مى‏کردند، غائط کنایه از رفتن براى تخلّى است.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: «صَعید»، موضع بلندى است که آب از آنجا جارى شود.
ام[297]ام صادق‏علیه السلام فرمود: مقصود از «لامستم» جماع است، ولى خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد.[298]

--------------------------------------------------------------------------------
291) نحل، 67.
292) تفسیر عیّاشى، ج‏1، ص‏242.
293) بقره، 219.
294) مائده، 90.
295) کافى، ج‏3، ص‏371.
296) نساء، 142 و توبه، 54.
297) بحار، ج 76، ص‏347.
298) وسائل، ج‏20، ص‏133.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : صراط مستقیم گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  غسل - ابراهيم چراغي
در غسل، شستن تمام بدن لازم است. چون در آیه نام عضو خاصّى برده نشده است. «تغتسلوا» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : احکام موضوع اصلی : غسل گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : قالب نکته باید احکام باشد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقام نماز - ابراهيم چراغي
مقام نماز به حدى رفیع است که شرابخوار نباید به آن نزدیک شود. «لاتقربوا الصلوة و انتم سُکارى» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : نفس گوینده : ابراهیم چراغی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  در بیان نشاط و بهجت در عبادات(خلاصه) - رعنا سليمان عباسي
یکى از اسرار و نتایج عبادات و ریاضات آن است که اراده نفس در ملک بدن نافذ گردد و مملکت یکسره در تحت کبریاءِ نفس منقهر و مضمحلّ گردد و قواى منبثّه و جنود منتشره در ملک بدن از عصیان و سرکشى و انانیّت و خودسرى بازمانند و تسلیم ملکوت باطن قلب شوند، بلکه کم کم تمام قوا فانى شوند در ملکوت، و امر ملکوت در ملک جارى و نافذ شود و اراده نفس قوّت گیرد و زمام مملکت را از دست شیطان و نفس امّاره بگیرد و جنود نفس از ایمان به تسلیم و از تسلیم به رضا و از رضا به فنا سوق شوند. و در این حال شمّه‏اى از اسرار عبادات را نفس دریابد و از تجلّیات فعلیّه شمّه‏اى حاصل گردد. و آنچه ذکر شد تحقّق پیدا نکند مگر آن که عبادات از روى نشاط و بهجت بجا آورده شود و از تکلّف و تعسّف و کسالت بکلّى احتراز شود تا حال محبّت و عشق به ذکر حق و مقام عبودیّت رخ دهد و انس و تمکّن حاصل آید. و انس به حقّ و ذکر او از اعظم مهمّاتى است که اهل معرفت را به آن عنایت شدید است و اصحاب سیر و سلوک براى آن تنافس کنند. و چنانچه اطبّا را عقیده آن است که اگر غذا را از روى سرور و بهجت میل کنند زودتر هضم شود، همین طور طبّ روحانى اقتضا مى‏کند که اگر انسان غذاهاى روحانى را از روى بهجت و اشتیاق تناول کند و از کسالت و تکلّف احتراز کند، آثار آن در قلب زودتر واقع شود و باطن قلب با آن زودتر تصفیه شود.
و اشاره به این ادب در کتاب کریم الهى و صحیفه قویم ربوبى شده است آن جا که در تکذیب کفّار و منافقین فرماید: لا یَأْتُونَ الصَّلوةَ الّا وَ هُمْ کُسالى وَ لا یُنْفِقُونَ الّا وَ هُمْ کارِهُون‏(45) و آیه شریفه لا تَقْرَبُوا الصَّلوةَ وَ انْتُمْ سُکارى‏(46) در حدیثى به کسالت تفسیر شده است

(به مناسبت ایام دهه فحر) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : آداب الصلاة/امام خمینى رضوان الله تعالی علیه قالب : اخلاقی موضوع اصلی : نماز گوینده : رعنا سلیمان عباسی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تیمم بدل از غسل - محمدامين احمدي فقيه
آیه‌ی غسل و تیمم بدل از غسل برای نماز و ورود به مکان و جایگاه مسجد است. غسل مقدم بر وضو است، به همین سبب حکم وضو در سوره بعد و آیه 6 مائده به آن اشاره شده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : احکام موضوع اصلی : غسل گوینده : محمدامین احمدی فقیه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع را ذکر نمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قضاى حاجت - مسعود ورزيده
-عفت بیان قرآن در این آیه همانند بسیارى از آیات دیگر کاملا مشهود است زیرا هنگامى که مى‏خواهد از قضاى حاجت سخن بگوید تعبیرى را انتخاب مى‏کند که هم مطلب را بفهماند و هم واژه صریح و نامناسبى به کار نبرده باشد و مى - گوید : او جاء احد منکم من الغائط توضیح اینکه غائط بر خلاف مفهومى که امروز از آن مى‏فهمند در اصل به معنى زمین گودى است که انسان را از انظار دور مى‏دارد و افراد بیابان گرد و مسافر در آن زمان براى قضاى حاجت آنجا مى‏رفتند ، تا از دیدگاه مردم دور باشند ، بنا بر این معنى جمله چنین مى‏شود : اگر یکى از شما از مکان گودى آمده باشد ... که روى هم رفته کنایه از قضاى حاجت است و جالب اینکه به جاى شما یکى از شما به کار رفته تا عفت بیان آنبیشتر باشد.
(دقت کنید ) و همچنین آنجا که از آمیزش جنسى سخن مى‏گوید با تعبیر او لامستم النساء یا با زنان تماس گرفته باشید ... مطلب را مى‏فهماند ، و واژه لمس کنایه زیبائى از آمیزش جنسى است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فلسفه تیمم - مسعود ورزيده
فلسفه تیمم
بسیارى مى‏پرسند دست زدن به روى خاک و به پیشانى و پشت دستها کشیدن چه فایده‏اى مى‏تواند داشته باشد ؟ بهخصوص اینکه مى‏دانیم بسیارى از خاکها آلوده‏اند و ناقل میکربها.
در پاسخ این گونه ایرادها باید به دو نکته توجه داشت : الف - فایده اخلاقى - تیمم یکى از عبادات است ، و روح عبادت به معنى واقعى کلمه در آن منعکس مى‏باشد ، زیرا انسان پیشانى خود را که شریفترین عضو بدن او است با دستى که بر خاک زده ، لمس مى‏کند تا فروتنى و تواضع خود را در پیشگاه او آشکار سازد ، یعنى پیشانى من و همچنین دستهاى من در برابر تو تا آخرین حد ، خاضع و متواضعند ، و به دنبال این کار متوجه نماز و یا سایر عباداتى که مشروط به وضو و غسل است مى‏شود ، و به این ترتیب در پرورش روح تواضع و عبودیت و شکر - گزارى در بندگان اثر مى‏گذارد .
ب - فایده بهداشتى - امروز ثابت شده که خاک به خاطر داشتن باکتریهاى فراوان مى‏تواند آلودگیها را از بین ببرد ، این باکتریها که کار آنها تجزیه کردن مواد آلى و از بین بردن انواع عفونتها است معمولا در سطح زمین و اعماق کم که از هوا و نور آفتاب بهتر مى‏توانند استفاده کنند فراوانند ، به همین دلیلهنگامى که لاشه‏هاى حیوانات و یا بدن انسان پس از مردن زیر خاک دفن شود و همچنین مواد آلوده گوناگونى که روى زمینها مى‏باشد ، در مدت نسبتا کوتاهى تجزیه شده و بر اثر حمله باکتریها کانون عفونت از هم متلاشى مى‏گردد ، مسلم است اگر این خاصیت در خاک نبود کره زمین در مدت کوتاهى مبدل به یک کانون عفونت مى‏شد ، اصولا خاک خاصیتى شبیه مواد آنتى بیوتیک دارد و تاثیر آن در کشتن میکربها فوق العاده زیاد است .
بنا بر این خاک پاک نه تنها آلوده نیست بلکه از بین برنده آلودگیها است و مى‏تواند از این نظر تا حدودى جانشین آب شود ، با این تفاوت که آب حلال است ، یعنى میکربها را حل کرده و با خود مى‏برد ، ولى خاک میکرب‏کش است.
اما باید توجه داشت که خاک تیمم کاملا پاک باشد همانطور که قرآن در تعبیر جالب خود مى‏گوید : طیبا .
قابل توجه اینکه تعبیر به صعید که از ماده صعود گرفته شده اشاره به این است که بهتر است خاکهاى سطح زمین براى این کار انتخاب شود ، همان خاکهائى که در معرض تابش آفتاب و مملو از هوا و باکتریهاى میکرب‏کش است ، اگر چنین خاکى طیب و پاکیزه نیز بود ، تیمم با آن اثرات فوق را دارد بدون اینکه کمترین زیانى داشته باشد ( در ذیل آیه 6 سوره مائده نیز در این باره سخن خواهیم گفت). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : تیمم گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تحریم شراب، - مسعود ورزيده

چون تحریم شراب، در صدر اسلام به صورت تدریجى انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِیلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَراً وَ رِزْقاً حَسَناً» «1» سپس این آیه نازل شد «2» ونماز در حال مستى را نهى کرد، آنگاه زیان آن را بیش از منافعش دانست، «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما» «3» سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پلید و شیطانى نهى شد.
إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ ... رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ‏ «4»
در روایات آمده که از نماز خواندن در حالت خواب آلودگى و کسالت و سنگینى پرهیز کنید. «5»
آیات دیگر نیز نماز خواندن از روى کسالت را از نشانه‏هاى منافقان دانسته است. «6»
«غائط» یعنى مکان گود. چون در قدیم گودال‏هایى براى قضاى حاجت فراهم مى‏کردند، غائط کنایه از رفتن براى تخلّى است.
امام صادق علیه السلام فرمود: «صَعید»، موضع بلندى است که آب از آنجا جارى شود. «7»
امام صادق علیه السلام فرمود: مقصود از «لامَسْتُمُ» جماع و آمیزش جنسى است، ولى خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد. «8» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : شُرب خمر گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تیمم - مسعود ورزيده
-جمله فلم تجدوا ماء که به اصطلاح با فاء تفریع شروع شده مربوط به جمله او على سفر است یعنى هنگامى که در مسافرت باشید ممکن است ، آب پیدا نکنید و نیازمند به تیمم شوید - زیرا هنگامى که انسان در شهر است کمتر چنین اتفاق مى‏افتد.
و از اینجا روشن مى‏شود که سخنى را که بعضى از مفسران مانند نویسنده المنار گفته است که مسافرت به تنهائى براى تیمم کردن بجاى وضو کافى است حتى اگر انسان آب در اختیار داشته باشد سخن بى‏اساسى است ، زیرا کلمه فاء تفریع در فلم تجدوا این سخن را ابطال مى‏کند ، چون مفهوم آن این است که مسافرت گاهى موجب عدم دسترسى به آب مى‏گردد و در اینجا باید تیمم کرد ، نه اینکه مسافرت به تنهائى مجوز تیمم است ، و عجب این است که نویسنده مزبور به - فقهاى اسلام در این زمینه حمله کرده در حالى که حمله مزبور هیچ موردى ندارد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : سفر- سیاحت گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وضو یا غسل - مسعود ورزيده
-کلمه او در او جاء احد منکم من الغائط به معنى واو است زیرا تنها بیمار بودن یا مسافر بودن سبب تیمم نمى‏شود ، بلکه در چنین حالى اگر موجبات وضو یا غسل حاصل شود ، آنگاه تیمم واجب مى‏گردد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : احکام موضوع اصلی : وضو گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.