از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای لغوی «دبر»
«دبر» مقابل «قبل» است. دبر به معناى عقب و قبل به معناى جلوى هر چیز است، دو عضو جلو و عقب را هم به همین جهت و به طور کنایه، قبل و دبر مى‏نامند، و چه بسا بر هر چیزى هم که در دنبال و یا جلو چیز دیگرى قرار گرفته باشد مجازا اطلاق بشود.
لفظ «دابر»، که در هر چیز به معناى دنباله‏ایست که از پى مى‏رسد، مثلا گفته مى‏شود: «امس الدابر- دیروز گذشته» یعنى روزى که در پى امروز بود،هم چنان که گفته مى‏شود: «عام قابل- سال آینده». و «دابر» به اثر هر چیزى هم اطلاق مى‏شود، مثلا به نسل آدمى و هر اثر دیگرى که از وى به جا مى‏ماند «دابر» گفته مى‏شود، پس اینکه خداى تعالى فرمود:« فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا» معنایش این است که هلاکت و نابودى همه ایل و تبارشان را فرا گرفت، و از آنان عین و اثرى را باقى نگذاشت یا از آنان احدى نجات نیافت، البته اگر به این معناى دومى باشد، در حقیقت معناى آیه«فهل ترى لهم من باقیة»(الحاقه/8) را خواهد داشت.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 130 و 131 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ظلم کفار سبب هلاکتشان شد و سبب اصلی هلاکتشان خودشان بودند
اینکه به جاى ضمیر «هم» اسم ظاهر«الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا» را به کار برد و نفرمود «دابرهم» براى این بود که دلالت کند بر اینکه ظلمشان سبب شد که خداى تعالى محکوم به هلاک‏شان کند، و نسل‏شان را براندازد، علاوه بر این، راه را هم براى جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» هموار مى‏سازد، زیرا با در نظر گرفتن این معنا که آیه مشتمل است بر توصیف کفار به ظلم و بر ستایش خدا به ربوبیت به خوبى فهمیده مى‏شود که در جمیع بلاهایى که بر سر کفار آمده، تا جایى که مستاصل و منقرض‏شان ساخته تقصیر با خودشان بوده، چون مردمى ستمگر بوده‏اند، و هیچ ملامتى بر خداى تعالى نیست، بلکه او سزاوار مدح و ثنا است، زیرا در باره آنان جز به مقتضاى حکمت بالغه‏اش رفتار نکرده و در راهى که منتهى به هلاکت‏شان شد جز به سوى چیزى که خودشان اختیار کردند سوق‏شان نداده.با این بیان روشن شد که هر خوارى و زشتى بر کافرین و هر حمد و ثنا از آن خداى رب العالمین است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان: ج‏7، ص: 131 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کافر و کافران گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.